چشم اندازمسابقات

گزارش پدال از مسابقات درگ 24 شهریور 91

اختصاصی پدال: امروز فرودگاه قلعه مرغی میزبان سری دیگری از مسابقات درگ بود . این مسابقات در ۴ کلاس ریس استریت ، ۶ سیلندر و ۸ سیلندر اتمسفریک ، کلاس GT و کلاس Super GT برگزار شد. مسابقات با همت سایت CarXR.ir و هیئت اتومبیلرانی، ساعت یازده و چهل دقیقه آغاز شد . علی رغم گرمای هوا استقبال نسبتا خوبی از این دوره به عمل آمده بود .

پیست مسابقه

در این دوره برای اولین بار عوامل اجرایی وب سایت CarXR.ir ، با الگو برداری از چگونگی آماده سازی مسیر مسابقات در سایر کشورها، راهکار تازه ای را برای بهبود کیفیت خط استارت اندیشیده  و پوشش لاستیکی مخصوصی برای این منظور به کار بسته بودند اما در طول مسابقه حتی یک ماشین هم برروی آن ها نرفت تا همه استارت خود را بر روی آسفالت بزنند. همچنین تابلوهای مخصوص اعلام نتایج با سایز ۲.۵ متر مربع نیز برای اولین بار در پیست به کار گرفته شد، اما متاسفانه زمان هیچ یک از مسابقات برروی آن درج نشد تا تماشاگران همچنان برای فهمیدن نتیجه ی مسابقه، منتظر اعلام گوینده از بلندگو ها باشند که بعضا با توجه به صدای خودروها و ازدحام جمعیت به درستی شنیده نمی شد.

پس از این مقدمه به طور مختصر به بررسی هریک از کلاس ها و ویژگی های آن ها می پردازیم و سپس در پایان هر کلاس ، به بررسی مسابقات امروز می پردازیم .

کلاس ریس استریت : اتومبیل های این کلاس ۴ سیلندر هستند و هر نوع تغییر دیگر برای تقویت موتور و گیربکس و دیفرانسیل در این کلاس آزاد است البته تا مرز ۴ سیلندر . استفاده کردن از توربو وسوپر شارژ در این کلاس مجاز نمی باشد در صورتیکه استفاده کردن از لاستیک نیمه اسلیک مجاز می باشد . هرگونه تغییر برای کاهش وزن ( باز کردن صندلی- سپر- اگزوز- قطعات خودرو- استفاده از بدنه فایبر ) ممنوع می باشد .

رتبه نخست کلاس ریس استریت با زمان ۱۴.۹۶ ثانیه

بیشترین شرکت کننده در این کلاس بود و جالب اینجاست که این کلاس نسبت به کلاس های دیگر با نظم بهتری برگزار شد . امروز در این کلاس خودروهای مختلفی از جمله گلف ، تویوتا ، هوندا ،  پراید و ب ام و شرکت داشتند که در نهایت بهترین نتیجه در این کلاس متعلق به پراید سفید شماره ی ۹ با زمان ۱۴.۹۶ ثانیه بود . در کنار پراید شماره ۹ هوندا سیویک آبی رنگ گذر موقت  هم مورد توجه تماشاگران بود که پس از چندبار ناکامی در استارت به زمانی بهتر از ۱۵.۲۰ ثانیه دست پیدا نکرد .

پس از انجام ۱۷ مسابقه ، مسابقات کلاس گروه ۶ سیلندر و ۸ سیلندر  اتمسفریک آغاز شد .

کلاس ۶ سیلندر و هشت سیلندر اتمسفریک : همانطور که از اسمش پیداست خودروهای شرکت کننده در این کلاس ۶ و یا ۸ سیلندر هستند . هر نوع تغییر دیگر برای تقویت موتور و گیربکس و دیفرانسیل آزاد است  . استفاده کردن از توربو وسوپر شارژ در این کلاس مجاز نمی باشد در حالیکه  استفاده کردن از لاستیک نیمه اسلیک مجاز می باشد .علاوه براین موارد در این کلاس هم هرگونه تغییر برای کاهش وزن ( باز کردن صندلی- سپر- اگزوز- قطعات خودرو- استفاده از بدنه فایبر ) ممنوع می باشد .

رتبه نخست کلاس شش سیلندر و هشت سیلندر اتمسفریک با زمان ۱۴.۱۷ ثانیه

حضور آمریکایی ها در این دسته ، هیجان مضاعفی را در حین برگزاری مسابقات ایجاد کرده بود . اما آمریکایی ها  حریف هایی سرسخت از آلمان را هم در برابر خود می دیند  . یکی از آن ها ب ام و  Z4 بود که چشم ها را خیره می کرد . دو پورشه ی باکستر هم در این دسته بودند، همچنین دو انگلیسی از جگوار از دو نسل متفاوت .  نبرد بین آمریکایی ها و آلمانی ها در ابتدا به سود آلمان ها پیش می رفت بطوریکه ب ام و M با ۱۴.۳۸ ثانیه و پورشه باکستر با زمان ۱۴.۸۱ در مکان های اول و دوم قرار داشتند اما در آخرین مسابقه ی این کلاس همه چیز به نفع آمریکایی ها چرخید و بیوک آبی رنگ با هیبتی خاص با زمان ۱۴.۱۷ ثانیه رتبه ی نخست را از چنگ آلمانی ها در آورد .

با شروع کلاس GT بر ازدحام جمعیت مشتاق در کنار خط استارت  افزوده شد ، بطوریکه دیگر قابل کنترل نبودند . شایان ذکر است که کمبود نیروی انتظامات هم در این امر بی تاثیر نبود . در این کلاس خودروهای متنوعی حضور داشتند . مگان کوپه ، آئودی TT ، تویوتا سلیکا ، پژو ۲۰۶ ، گلف و پرایدی اتمی !

کلاس GT : در این کلاس خودروهای ۴ سیلندری شرکت دارند که هر نوع تغییر  برای تقویت موتور و گیربکس و دیفرانسیل آزاد است. استفاده کردن از توربو و سوپر شارژ در این کلاس مجاز است اما خودروها مجاز به استفاده از  گازهای افزایش قدرت ( نایتروس ) نمی باشند . داشتن رل کیج در این کلاس اجباری است. استفاده کردن از لاستیک اسلیک و چسب اسلیک مجاز می باشد در صورتیکه انتقال نیروی محرکه به چهار چرخ غیر مجاز است .  هرگونه تغییر برای کاهش وزن ( باز کردن صندلی- سپر- اگزوز- قطعات خودرو- استفاده از بدنه فایبر ) ممنوع می باشد اما ما شاهد نقض این قانون بودیم !

رتبه نخست کلاس GT با زمان ۱۳.۵۳ ثانیه

در این کلاس با توجه به تغییراتی که اعمال شده بود شاهد رکوردهای بهتری بودیم .  رکوردی که در دومین مسابقه از ۷ مسابقه ی این کلاس بدست آمد بهترین در این کلاس شناخته شد . این رکورد برای پرایدی هاچ بکی بود که پراید اتمی لقبی براندازه برایش است . پراید اتمی مجهز به اینترکولر توانست ۴۰۰ متر را در ۱۳.۵۳ ثانیه بپیماید.

 زمان برگزاری آخرین کلاس، گرما و ازدحام جمعیت واقعا کلافه کننده بود . جمعیت ساعت های زیادی منتظر بود تا قوی ترین ها را ببیند .

کلاس Super GT : این کلاس آزاد است و اتومبیل های چهار سیلندر به بالا در آن می توانند شرکت کنند . هرگونه تغییرات برای تقویت موتور و گیربکس وکاهش وزن با تائید کمیته فنی آزاد می باشد وتغییرات باید به گونه ای باشد که محورهای حرکت خودرو از بدنه ماشین بیرون نباشد . استفاده کردن از لاستیک اسلیک و چسب اسلیک ، انتقال نیروی محرکه به چهار چرخ و استفاده کردن از توربو وسوپر شارژ در این کلاس مجاز است . داشتن رل کیج در این کلاس اجباری است اما ما که برروی بسیاری از ماشین های این دسته چنین چیزی ندیدیم .

رتبه نخست کلاس سوپرGT با زمان ۱۲.۰۵ ثانیه

در کنار پورشه پانامرا که دیگر حضورش برای همه عادی شده امروز یک سورپرایز هم در پیست حضور داشت ، نیسان GT-R !! اما متاسفانه با عملکرد ضعیفش همه را ناامید کرد . دو پراید تقویت شده یک دستگاه ب ام و درکنار یک دستگاه مرسدس بنز CLS  از دیگر پرطرفدارهای رقابت این کلاس بودند . هیجان انگیزترین رقابت این کلاس بین پورشه پانامرا و مرسدسCLS برگزار شد که پانامرا با اختلاف صدم ثایه ای توانست رقیب خود را شکست دهد . هرچه به پایان مسابقه پیش می رفتیم شرایط برای مسئولان برگزاری مسابقه سخت تر می شد چرا که ازدحام جمعیت باعث کاهش کیفیت مسابقه شده بود . حتی در یک مسابقه هم رکوردی زیر ۱۰ ثانیه برای یک ب ام و ثبت شد که با توجه به عبور یک تماشاگر زودتر از خودرو از خط پایان ، مورد قبول قرار نگرفت. با سخت تر شدن اوضاع هیئت برگزاری تصمیم گرفت تا مسابقات از حالت کورس دو به دو به حالت تکی در بیاید و در این زمان بود که پانامرا توانست با رکورد ۱۲.۰۵ ثانیه بهترین زمان را کسب کند.

بدون شک برگزاری چنین مسابقاتی لازم و ضروری است اما برای برپا ماندن چنین مسابقاتی حمایت همه جانبه ی همه ی مسئولین برای فراهم شدن شرایط و امکانات بهتر الزامی است .  لازم است در پایان به آقای «علی دلجو» و سایر همکارانش که روز سختی را پشت سر گذاشتند تا این مسابقه برگزار شود خسته نباشید جانانه ای بگوییم ، همچنین از دوست عزیزمان آقای «سهیل حسینی» که ما را در تهیه ی این گزارش کمک و همراهی کردند تشکر کنیم و از شما خوانندگان عزیز بابت هرگونه کمی و کاستی در گزارش عذر خواهی کنیم .

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. صمد مرسی زاده

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا قیمتهای خودرو بروز نمیشه؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. hesan

      ۱۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (484 ديدگاه)

      چون قیمت ها داخل ایران لحظه ای داره عوض میشه متاسفانه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. 111ُSX

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آخه چه ربطی داره به این پست؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. parham 15

    ۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (130 ديدگاه)

    باشه آقا بهنام .مرسی از اطلاع رسانی شماولی کافیه دیگه همه جای این سایتو پر کردی از این کامنت تکراری .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. peiman09

    ۱۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    جای 911 خالی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ....

      ۱۶ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (122 ديدگاه)

      911یا فولوکس قورباقه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. (Toyota GT86(SINA

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بچه ها من از دبی بعد 6سال اومدم ایرآن تویوتا GT دارم میتوانم ببینم برا درگ کجا باید برم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا