هفت خودروی وفادار به گیربکس دستی

برای بقای گیربکس‌های دستی در صنعت اتومبیل هنوز امیدواری‌هایی وجود دارد. بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو هنوز هم به استفاده از پدال کلاچ اصرار دارند و از تعویض دنده توسط خودشان لذت می‌برند. با این حال، تعداد خودروهایی که در بازار گیربکس‌های دستی را در دسترس قرار می‌دهند، روزبه‌روز در حال کاهش است. ولی یک سری مدل‌ها نیز در گوشه و کنار بازار وجود دارند که در عین ناباوری، هنوز قربانی این موج در بین خودروها نشده‌اند. در ادامه ۷ نمونه از این خودروها را بررسی می‌کنیم.

2015-honda-cr-z-manual-shifter
فولکس‌واگن CC

قیمت پایه همراه با گیربکس دستی: ۳۳۸۶۰ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر

2014-volkswagen-cc-dash-steering-wheel-view
شاید حضور فولکس‌واگن CC در بازار از نظر خیلی‌ها به چشم نیاید، ولی حقیقت این است که در این مدل می‌توان از گیربکس دستی استفاده کرد. جایگزین مدرن‌تر فولکس‌واگن برای «پاسات»، اندکی طول بیشتری پیدا کرده، ولی هنوز دارای ظاهری برجسته بوده و از یک گیربکس ۶ دنده دستی به همراه موتور آشنای فولکس‌واگن، یعنی موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر استفاده می‌کند که به صورت استاندارد برای این مدل در نظر گرفته شده است. تمام این موارد را که در کنار هم بگذارید به فرمول یک GTI هات‌هاچ می‌رسید؛البته در یک پکیج بزرگ‌تر و کلاس بالاتر.

بیوک رگال GS

قیمت پایه با گیربکس دستی: ۳۸۳۱۰ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۵۹ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر

Buick Regal 2015
مدل رگال چند سالی است که در مقابل «سنگینی و پیری» بیوک ایستاده است و این موضوع بیش از هر خودروی دیگری، در رگال GS دیده می‌شود. این سدان متوسط که بر اساس مدل اروپایی اوپل اینسیگنیا ساخته شده، در کنار موتور توربوی ۲ لیتری‌اش، استفاده از یک گیربکس دستی ۶ دنده را در اختیار قرار می‌دهد. البته باید درنظر داشت که از این گیربکس نمی‌توان در کنار آپشن دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده کرد.

مرسدس‌بنز SLK

قیمت پایه همراه با گیربکس دستی: ۴۴۸۷۵ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۱/۸ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر

Mercedes-Benz SLK 250 Interior
برند مرسدس‌بنز سال‌هاست که گیربکس دستی را کنار زده است؛ با این حال امیدها برای علاقه‌مندان به داشتن گیربکس دستی در پشت ستاره بنز به پایان نرسیده است. تنها گیربکس دستی باقی مانده در خط تولید مرسدس‌بنز مربوط به SLK رودستر است که با یک موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر در مدل پایه همراه می‌شود. البته این گزینه ممکن است چندان دوام نداشته باشد؛ چرا که احتمال می‌رود مرسدس‌بنز SLK بعدی تنها به صورت گیربکس اتوماتیک ارائه شود.

نیسان اکسترا

قیمت مدل پایه همراه با گیربکس دستی: ۲۷۵۵۵ دلار

پیشرانه: موتور ۴ لیتری V-6، قدرت ۲۶۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۸۱ نیوتن‌متر

nissan xterra
جیپ رنگلر را نباید آخر تمام عملکردهای آفرود ارزان‌قیمت دانست؛‌ چرا که مدل سرسخت نیسان به نام «اکسترا»، علی‌رغم شایعات مبنی بر توقف تولید آن، در سال ۲۰۱۵ هنوز هم در بازار حضور دارد. در تریم‌های دو دیفرانسیله S و Pro4X از اکسترا می‌توان از یک گیربکس ۶ دنده دستی استفاده کرد و نهایت کنترل را در هنگام بالا کشیدن از مسیرهای کوهستانی در اختیار داشت.

اینفینیتی Q60

قیمت مدل پایه با گیربکس دستی: ۴۶۹۵۵ دلار

پیشرانه: موتور ۳/۷ لیتری V-6، قدرت ۳۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۶ نیوتن‌متر (قدرت ۳۴۳ اسب‌بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متر در مدل Q60 IPL).

2015-infiniti-q60-coupe-manual
در حالی که طرح اولیه نسل بعدی Q60 در اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد و نظرهای زیادی را به خود جلب کرد، خودروی قدیمی (G37 قبلی) هنوز هم در بازار دیده می‌شود. این موضوع چندان هم نباید چیز بدی تلقی شود؛ چرا که این کوپه لوکس هنوز هم دینامیک رانندگی اسپرتی را در اختیار قرار می‌دهد و بدون پرداخت هزینه می‌توان از آپشن گیربکس دستی ۶ دنده در کنار موتور قدرتمند ۳/۷ لیتری V-6 استفاده کرد. همچنین از این آپشن گیربکس می‌تواند در مدل Q60 کانورتیبل با سقف سخت جمع‌شونده نیز استفاده کرد؛‌ خودرویی که اینفینیتی هنوز آن را در قالب تریم عملکردی IPL به فروش می‌رساند.

هوندا CR-Z

قیمت مدل پایه با گیربکس دستی: ۲۰۹۶۵ دلار

پیشرانه: موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر به همراه موتور الکتریکی، قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر

honda-crz-interior
سیستم هیبردی متوسط هوندا یعنی IMA در راه است، ولی هنوز در برنامه هوندا CR-Z قرار نگرفته است. این هاچ‌بک کوچک می‌خواهد خاطرات CRX را زنده کند، ولی در نهایت تبدیل به خودرویی بسیار کُند و به دور از ویژگی‌های اسپورت شده است. با این حال، CR-Z تنها خودروی هیبریدی موجود در بازار است که استفاده از گیربکس دستی را در اختیار قرار می‌دهد. البته در این حالت، مصرف سوخت معادل آن به ۶/۹۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که نمی‌تواند در سطح رقابت باقی بماند. به نظر می‌رسد هوندا در آینده نزدیک استفاده از این گیربکس را کنار بگذارد.

سوبارو فارستر

قیمت پایه با گیربکس دستی: ۲۳۰۴۵ دلار

پیشرانه: موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۱۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۶ نیوتن‌متر

2015-Subaru-Forester-Interior
سوبارو فارستر شاید تبدیل به یک نسخه بزرگ‌تر و جامع‌تر از شاسی‌بلند کوچکی شده باشد که اولین بار باعث شد تا نام «فارستر» بر روی زبان‌ها بیفتد. با این حال، هنوز هم با ارائه گیربکس دستی ۶ دنده، ریشه‌های خود را حفظ کرده است. این گیربکس دستی در تریم پایه 2.5i و تریم 2.5i پرمیوم در دسترس قرار می‌گیرد و در عین حال، نمی‌توان آن را با موتور قدرتمندتر ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر به کار برد. با این وجود، فارستر همچنان به‌عنوان یکی از معدود کراس‌اورهای شناخته‌شده در بازار باقی ماند که در آن امکان استفاده از گیربکس دستی و دیفرانسیل چهار چرخ متحرک وجود خواهد داشت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

37 دیدگاه

  1. adel
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    دم بیوک گرم ببین از همه ی ماشین های اسم برده شده توان خروجی اسب بخار و گشتاورش نسبت به حجم موتورش بیشتره……ایول…

    پاسخ
  2. amin
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    واقعا رانندگی با گیربکس دستی یه چیز دیگست . تا سه چهار سال پیش که اصلا نمیشد سمت گیربکس اتوماتیک رفت با اون تعویض دنده های کند و احمقانشون . ولی الان جدیدا خیلی بهتر و هوشمندتر شدن . ولی هنر رانندگی تو تعویض دنده های به موقعشه ، اتوماتها با اسباب بازی فرق زیادی ندارن….فکر کنم پورشه هم یکی دو مدل دستی داره یا حداقل تا چند سال پیش داشت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علیرضا رحیقی
      علیرضا رحیقی
      سوابق: (598 دیدگاه) ,

      گیربکس های اتوماتیک مدرن پورشه از دنده دستی سریعتر و دقیقتر هستند و تقریبا هیچ انرژی توی اونا تلف نمیشه.

      پاسخ
    2. nima
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      عزیز چطور میگی تا 3-4 سال پیش نمیشد با تعویض دنده کند اتومات کنار اومد؟؟
      شما پراید اتومات سوار شدو یا این ماشینای داخلی رو؟؟؟!!!!!!!
      داداش یه حرفی بزن با عقل جور دربیاد.
      ماشینای آمریکایی 30-40 سال پیش رو سوار شدی؟؟ گیربکساشون نقص توش نیس.
      واقعا سریع دنده ها عوض میشه (حدود 0.5 ثانیه یا حتی کمتر)
      تجربه 70-80 ساله پشت دنده اتومات ماشینای آمریکایی خوابیده که توی هیچ ماشینایی نیست.
      مثلا شما نگاه کن بنز حتی از سال 2000 شروع کرد به صورت انبوه اتوماتیک تولید کردن.
      (حالا بنزیا بیان فوشم بدن)
      ولی از اواخر دهه 60 به بعد تمام آمریکایی ها اتومات بودن.
      و توی بنز هم که تو دهه 70 دنده اتومات (سفارشی فقط برای آمریکا میساختن)کلی نقص دیده می شد.
      پس لطف کن با سوار شدن ماشینای اتوماتی مثل چینی ها یا ایرانی ها یا حتی (حتی) کره ای ها درباره کل اتوماتیک نظر منفی نده.
      مثل کوروت های دنده اتوماتیک که بازده بهتری دارن:
      دستی 3.2 ثانیه
      اتومات 2.9 ثانیه.

      پاسخ
      1. amin
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        دوست عزیز شما داری گیربکس اتومات هایی رو میگی که در طول تاریخ زبانزد هستن ، 80 % اتومبیل هایی که با دنده اتومات راهی بازار میشن از برندهای مختلف کاملا در مقابل دنده دستی عقب مونده و کند زهن هستن ، من منظورم پراید یا 206 یا هر ماشین داخلیه دیگه ای نبود ، کاملا منظورم خارجی ها بود .
        من پرادو 2010 داشتم اتومات، کاملا کند و احمق … موهاوی 2012 هم داشتم به همین صورت .. حالا بگذریم از مگان یا ماکسیما که شما اینارو جزو عقب مونده ها حساب میکنی
        شما گیربکس اتومات کوروت یا فراری یا بنز و بی ام و رو که تو اتومات ها استثنا هستن مثال نزن واسه من
        تو رده غیر لوکس ها گیربکس xtronic نیسان جدیدا حرفهایی برای گفتن دارن و گرنه بقیه برندها فقط یکم سریعتر شدن همین ..لذت رانندگی ندارن البته این حرفها کاملا صلیقه ای هستش و خیلی ها ممکن اتومات رو بپسندن

        پاسخ
    3. شهاب
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      من هم قبلا با نظر شما موافق بودم چون بسیاری از خودرو های گیربکس اتوماتیک در ایران از ضعف قدرت موتور و قدیمی بودن گیربکس رنج می برند بنحوی که رانندگی لذت بخشی ندارند لذا از ماشین اتوماتیک خوشم نمی امد حتی حدود 8 سال قبل که کمری جدید آمده بود حدود 2 ماه معطل شدم تا مدل گیربکس دستی آنرا توانستم در قطر پیدا کنم و بخرم اما بعد از اینکه لکسوس و مرسدس بنز باگیربکس 8 دنده اتوماتیک خریداری کردم نظرم کلا عوض شده و به عقیده من گیربکس های اتوماتیک جدید روی خودرو های شرکتهای معتبر ژاپنی و آلمانی که معمولا ساخت zf آلمان می باشند خیلی چابک تر و سریعتر از مدلهای دستی هست
      ضمنا گیربکس بی ام دابلیو های توربو جدید هم عالی هست

      پاسخ
      1. یه پسر
        سوابق: (1125 دیدگاه) ,

        واقعا اتومات داریم تا اتومات
        الان گیربکس های اتوماتی مث 206 یا پرسیس سایپا فاجعه اس اما در مقابل ماشین هایی هم هستن که حتی با زیر صد میلیون گیربکس های هوشمندی دارن

        پاسخ
  3. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    به هیچ وجه نمی تونم با اتومات کنار بیام ( حالا اقایون بیاین به من بگن عقب مونده )
    عاشق ور رفتن با کلاچ هستم
    لانچ و از اینجور چیزا
    دنده دستی یعنی عشق و حال دنده اتومات ……. بیخیال نمی تونم توصیفش کنم 😀
    زنده باد دنده دستی ، زنده باد
    هیچ وقت دنده اتوماتیک نمی تونه جای وستی رو بگیره

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      وقتى دو ساعت تو ترافیک همت بمونى تا حدى که حالت تهوع بگیرى و از بس کلاچ ترمز گرفته باشى زانوهاتو پشت فرمون بمالى اون موقع اتومات برات میشه بزرگترین هدیه ى خدا به مغز بشر!
      من پنج سال یه گالانت اتومات داشتم،با اینکه یکم شتابش کم بوداما تو ترافیک هیچ وقت احساس خستگى نمیکردى،تازه شتاب اولیه اش خوب بود،مثلاً پشت چهارراه وقتى چراغ سبز میشد تا بقیه بخوان یا على کنن و دنده رو جا بزنن من چهارراهو رد کرده بودم!
      الان که ماشین دنده اى دارم با اینکه تو خیابون خلوت به قول شما آدم حال میکنه و خودت بسته به نیاز ماشین دنده میدى اما وقتى تو ترافیک میوفتى بعدش که میاى خونه باید یه ماساژتراپى کامل برى!

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1169 دیدگاه) ,

    درود. با اینکه به شدت طرفدار دنده دستی هستم و لذت عوض کردن دنده در حالت دستی توی جاده رو با 100 تا اتوماتیک عوض نمیکنم……

    اما وقتی توی ترافیک پای آدم درد میگیره به هرچی کلاچه لعنت میفرستم

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    درسته گیربکس اتوماتیک برای مصرف سوخت ماشین و عمر گیربکس و حتی موتور و مچ دست و پا یه معجزس اما وقتی می خوای یدونه سبقت ریسکی بگیری تا وقتی صدای موتور رو بخاطر معکوس دادن نشنیدی نمی تونی از رانندگی خودت لذت ببری. دنده اتوماتیک خیلی کار رو راحت می کنه و البته هزینه ها رو پایین میاره اما بعضی وقتا لذت و شیطنت رانندگی با ماشین نیاز به دنده دستی داره

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      براى این موقع ها که شما میگى بشر قابلیتى اختراع کرده به اسم Over Drive!

      پاسخ
    2. مجتبی(ساروی)
      سوابق: (551 دیدگاه) ,

      عزیزم تو ماشینای دنده اتومات واسه معکوس یه راه ساده داره به طور مثال وقتی با مزدا 3رانندگی میکنی تو سبقت یاهر چیزی که نیاز به معکوس داره به طور ناگهانی پاتو رو گاز فشار بده یه دفعه 2تا معکوس میکشه که از صد تا معکوس من و جنابعالی که راننده تجربی هستیم و تقریبا همه تو یه سطح حالا یه کم کمترو بیشتر خفن ترو بهتربایک غرش ناز .درضمن یه نکته دیگه هست که حتما میدونی که اونم تیپ ترونیک بودنه.یعنی میزاری رو حالتی که با دست دنده رو تعویض میکنه مثبت بالا میبره منفی کم میکنه یعنی تمام لذت های دنده دستی رو همشون دارن .حالا ما دستمون به خر نمیرسه پالونش چسبیدیدم

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        این قابلیت که شما گفتى(پاتو فشار میدى رو گاز و معکوس میکشه و …) همون Over Drive دیگه!

        پاسخ
  6. علی جراح
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    با سلام و تشکر.. یه سوال داشتم: چرا اینجور خودرو هایی که از لحاظ فنی و چیز های دیگه که با قوانین واردات خودرو مطابقت داره و کیفیت بالاتری هم نسبت به طابوت های متحرک عصر خیار شور لاسیده دارند، شرکت های سرطان پول گرفته وارد نمیکنند؟

    پاسخ
  7. ali
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    ما هم توی ایران هم پراید پژو وسمند داریم کم نمیاریم .خخخخ

    پاسخ
  8. درود
    سوابق: (2635 دیدگاه) ,

    ادم باید […] باشه لذت پر کردن دنده 1 تا دور6000 رو ول کنه بره اتومات بخره
    البت خوبه اتومات ولی اگر میخوای لذت رانندگی رو بکشی باید دستی بگیری

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      همین کارو رو کردید که آدم وقتى میخاد بره ماشین بخره اکثرشون یا به روغن سوزى افتادن یا موتوراشون تعطیله دیگه!
      اون تو فیلماى آمریکایى و دریفته که لاستیک دود میکنن و تو دور ۶٠٠٠ دنده میدن،تو واقعیت اگه این کارو دائماً بکنى ماشین به f**kمیره!
      ماشین با آدم حرف میزنه،تو کفى تو دور ٢۵٠٠ تا ماکسیمم ٣٠٠٠ باید دنده بدى،تو سربالایى براى اینکه کم نیاره دور ٣۵٠٠،بیشتر از این اعداد برى تو طولانى مدت موتور ماشینت از بین میره،براى همینه که بعضى ماشیناى ٣٠ سال پیشو میبینى عین ساعت کار میکنن،اما بعضیا هم با ماشین نو هر دو سال یه بار موتور عوض میکنن!

      پاسخ
  9. ashkan
    سوابق: (312 دیدگاه) ,

    دیروز BMW I8 از بندرعباس مرخص شد اما مقصدش کجاست به ماند
    ممکنه بیاد تهران

    پاسخ
  10. amir
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    واقعا حیفه…..حاجی واقعا حیفه که گیربکس دستی از بین بره و تولیدش متوقف بشه….دستی فوق العادست

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    فکر می کنم خیلی بیشتر از اونایی که دوست دارند گیربکس دستی داشته باشند، اونایی هستند که دوست دارند راحت رانندگی کنند. به هر حال خوبه چند مدل هست تا با سلیقه همه جور در بیاد.

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل BMW7
    BMW7
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    یه سری مزیتهای دنه دستی داره و یه سری مزیتهایی هم اتوماتیک ولی وقتی خودت بتونی با دنه ماشین رو سبک و سنگین کنی فک کنم یه حال بهتری داری مخصوصا موقع سبقت گرفتن از یه کامیون موقعه ای ک ماشین (ایرانی)کم میاره

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    بستگی ب ماشینش داره
    بنز اس کلاس یا روازرویس فانتوم باید دنده اتومات باشه
    چلنجر هلکت باید دستی

    پاسخ
  14. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    رانندگی با ماشین های دستی یا در کل کلاچ گرفتن لذت خاصی داره چون مدیریت ماشین کاملا مکانیکی و حسیه به شرطی که ماشین هم شرایط خوبی داشته باشه

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    اتومات برای ترافیک و شهرهای شلوغ خیلی بهتره،من که همیشه تو ترافیک زانوم داغون میشه،تازه اگه کفش نامناسب هم پوشیده باشم حتی کف پام هم درد میگیره!!!
    به نظرم هیچی بیشتر از دنده عوض کردن از پشت فرمون حال نمیده.

    پاسخ
  16. امير
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من امیرم خودم مگان دارم وقتی میخواستم بخرم هم اتومات داشت هم معمولی ماشین دنده ای یک چیز دیگه است میدونید چرا یک مثال میخوای دنده قدرتی بزنی با اتومات که نمیشه میشه

    پاسخ
  17. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    میدونید خیلی از طرفدار های خودرو های اسپرت با دنده ی دستی حال میکنن چون دور موتور رو تا اون جایی که بخوان بالا میبرن ولی شتاب خودرو به نسبت پایین میاد مخصوصا اگر گیربکس دوکلاچه باشه که دیگه واویلا

    پاسخ
  18. علی
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    دوستانی که از کلاچ بد میگن یحتمل ماشیناشون کلاچ سیمی داره سفته کلاچ هیدرولیکی قبلا بود راحت بود مشکلی نداشت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.