چشم انداز

۱۰ خودرو که لبخند را بر لبانمان می‌نشانند

گاهی باید فاصله گرفت؛ از تکرارهایی که هر روز می‌بینیمشان، می‌شنویمشان و حس می‌کنیمشان. ۶۰۰ اسب‌بخار، بدنهٔ فیبر کربنی و «قدرت» را فراموش کنید. در این پست به ۱۰ خودرویی می‌پردازیم که یاد اغلبشان خنده را بر لب‌های ما ارزانی می‌دارند و خب، چه کسی از مینی کلاسیک مستر بین و ژیان‌هایی که روزی پدرانمان با فشردن پدال‌هایشان، جاده‌های خاکی را درمی‌نوردند، بدش می‌آید؟

این خودروها برای حس «لذت» ساخته شده‌اند؛ و شاید یک لبخند!

*توجه: ترتیب این لیست صرفاً به خاطر شماره‌گذاری خودروها در جهت یادآوری راحت‌تر آن‌ها است و به‌هیچ‌وجه به معنی برتری و یا محبوبیت آن‌ها نیست.

۱۰: مینی (سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰ میلادی)

مینی همیشه یادآور خاطرات خوب است!
مینی همیشه یادآور خاطرات خوب است!

مگر ممکن است که یک مینی تروتمیز و سالم را در گوشهٔ خیابان ببینیم و ناخودآگاه گوشه‌های لب‌هایمان به سمت بالا کشیده نشود و نقش یک خندهٔ دوست‌داشتنی بر صورتمان باقی نماند؟ بی‌شک مینی -که بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰ میلادی ابتدا توسط استاد طراح، سِر الکساندر آرنولد کنستانتین ایزوینس، برای تولید در شرکت بریتیش موتور ساخته و پرداخته شد- یکی از مدال‌های افتخار صنعت انگلستان در دههٔ ۷۰ به شمار می‌آید که به‌خوبی از پس رقابت با دیگر خودروی کلاسیک دوست‌داشتنی هم‌زمانش، فولکس قورباغه‌ای ژرمن، برآمد. این خودرو محور جلو که از بیش از ۸۰٪ فضای مفید داخل کابین بهره می‌برد، پس از مدتی به یکی از محبوب‌ترین «اقتصادی» های بریتانیای وقت تبدیل شد و دیگر انتخاب اول بسیاری از خانواده‌های سطح متوسط چیزی جز یک مینی جمع‌وجور نبود.

۹: فراری تستاروزا (سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ میلادی)

1385300695119574599
خاطراتتان زنده شد؟ یادش بخیر…

فراری تستاروزا؛ نمونهٔ اصلی و بزرگ همان خودروهای پلاستیکی کوچکی که در کودکی‌مان عزمی جدی بر جمع‌آوری‌شان برای کلکسیونمان داشتیم و هنوز هم ظاهرش یادآور همان قدیم‌ها است! یادش بخیر…

این خودروی موتور وسط ۱۲ سیلندری که در ابتدا توسط گروه طراحی معروف و فوق حرفه‌ای پینین‌فارینا طراحی شده بود، پس از فراری برلینتا باکسر، ادامه‌دهندهٔ سبک طراحی بود که هر نگاهی را در خیابان‌ها خیره می‌کرد و هنوز که هنوز است هیچ از جذابیتش که کم نشده هیچ، بلکه با ملحق شدن به خانوادهٔ «کلاسیک» ها،‌ چه قندها که در دلمان آب می‌کند! بیایید تا با هم خاطرهٔ یکی از طرفداران این فراری -که مطمئناً از نمادهای این سازندهٔ ایتالیایی است- را بخوانیم:

حدود ۲۰ سال پیش بود که در یک روز بارانی برای انجام کارم از این نقطهٔ شهر به آن نقطه می‌رفتم که نهایتاً برای استراحت تصمیم به توقف و صرف یک فنجان قهوه در یکی از رستوران‌های کنار بزرگ‌راه گرفتم و … همان موقع بود که اونو [فراری تستاروزا] دیدم و اغراق نیست اگر بگم حدود ۱۰ دقیقه زیر اون بارون شدید، محو ظاهر، ابهت و قدرتش بودم! شاید فقط ۱ مورد مشابه در زندگی‌ام وجود داشت و اونم وقتی بود که حدود ۱ ساعت به اولین گربهٔ بی‌مو (اسفینکس) ـی که در طول عمرم دیده بودم، چشم دوختم…

۸: ژیان (سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰ میلادی)

1385300695197331271
البته این یک سیتروئن ۲CV است، نه یک ژیان! اما شباهت‌ها کاملاً هویدا است.

در ابتدای همین مطلب خواندید که یکی از اهداف تولد مینی دوست‌داشتنی، چیز جز رقابت همیشگی انگلیسی‌ها و ژرمن‌ها نبود. اما مگر اروپا تنها در انگلستان و آلمان خلاصه می‌شود؟ درست در هنگامی که صنعت خودروسازی آلمان و انگلستان به رقابت سرسختانه‌ای مشغول بودند، فرانسه نیز با نسل جدید سیتروئن ۲CV به گود رقابت وارد شد؛ نام شوالیهٔ فرانسوی چیزی جز «سیتروئن ژیان» نبود. پدرانمان خوب می‌شناسندش و مطمئناً هر یک از ما نیز هزاران و یا حتی میلیون‌ها بار این خودرو را در خیابان‌ها دیده‌ایم. شاید خیلی خشک باشد، اما در هنگام عرضه، به خاطر قیمت مناسب و فضای جادار اتاقش با استقبال کم‌نظیری مواجه شد و خب، راست بگویید: اگر همین الآن یکی از این کوچولوهای پرسروصدا را در خیابان ببینید، چیزی جز یک خنده -از سر یادآوری خاطرات قدیمی- بر لب‌هایتان می‌نشیند؟

۷: میتسوبیشی گالانت (سال‌های ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ میلادی)

Mitsubishi-galant-mx-e33a-1989-1992-Photo-01
قبلاًها میتسوبیشی بسیار موفق(تر) از حال بود…

تاریخچهٔ میتسوبیشی لنسر اِوولوشن را که به یاد دارید؟ در قسمت اول‌اش بود که به میتسوبیشی گالانت وی‌آر اشاره کردیم و حال قرار است که بیشتر با سری گالانت که از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ میلادی تولید و عرضه می‌شد، آشنا شویم. «گالانت» -که یک واژهٔ فرانسوی به معنی «جوانمرد» است- در ابتدا به‌صورت یک خودروی کامپکت و به‌صورت انحصاری در ژاپن تولید و عرضه شد، اما با گذشت زمان با توجه به جهت حرکت موج خواستهٔ مشتریان، گالانت کم‌کم به یک خودروی اندازه «متوسط» تبدیل شد و در سال ۱۹۹۴ به پیشواز بازار آمریکا رفت. هرچند تا به امروز بیش از ۵ میلیون از این خودرو به فروش رفته است و این نشان از محبوبیت بیش از اندازهٔ آن در سطح بین‌المللی دارد، اما دلیل انتخاب این خودرو در این لیست ۱۰تایی، چیزی جز نظرات پرشور شما پدالی‌ها در موردش نبود:

اون موقع جز رنو و پیکان چیزی نمی‌شناختم! اما روزی که این ماشینو تو خیابون دیدم کلی از بابام پرسیدم که: «بابا، بابا، این ماشین چیه؟ چقدر قشنگه!» و البته پدرم هم ماشین رو نمی‌شناخت! یادش بخیر… کلی باهاش خاطره دارم!

۶: جیپ: (مدل صحرا- سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ در ایران)

1350892053_jurassic_park_jeep_18_by_boomerjinks-d3iff4p
اگر حواستان به این جیپ‌ها باشد، مطمئناً مدت‌ها برایتان عمر خواهند کرد!

این یکی را که دیگر همه‌مان می‌شناسیم و شاید اولین خودروی بزرگ‌اندامی که در کودکی‌مان هم شناختیم، همین جیپ بوده باشد! مدل‌اش مهم نیست؛ رانگلر، چروکی، آهو و یا صحرایی! مهم «جیپ» بودنشان است و مطمئناً با من موافق هستید که سال‌های سال همین کلمهٔ ۳ حرفی نمایانگر یک خودروی «قدرت‌مند» آف‌رود بود که هیچ‌وقت سرنشینانش را در شرایط «صحرا» تنها نمی‌گذاشت. زمانی بود که جیپ یکی از خودروهای ارزان‌قیمت و مناسب قشر متوسط رو به پایین به شمار می‌آمد، اما امروزه هرچند قیمت خرید این خودرو بسیار مناسب و پایین است، اما خرج‌های بعدی که بر روی دستمان می‌گذارد هر راننده‌ای را مجبور به تأمل می‌کند! امروز روغن‌ریزی دارد و فردا فلان قسمتش مشکل پیدا می‌کند. پس یا باید خودتان دست به آچار باشید و یا اینکه در بازه‌های زمانی کوتاه به مکانیک سر بزنید و خب، همهٔ این‌ها هزینه دارد! به‌هرحال به نظرم جایگاه ششم این لیست برای جیپ مناسب باشد؛ به‌هرحال این خودرو هم ناخودآگاه خنده را بر لبانمان می‌نشاند! هرچند هرچند روز نیاز به تعمیر داشته باشد!

۵: بی‌ام‌و نیوکلاس (سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۷ میلادی)

 البته فکر نکنم چنین مدل تروتمیزی را در ایران پیدا کنیم!
البته فکر نکنم چنین مدل تروتمیزی را در ایران پیدا کنیم!

در حالی که در بی‌ام‌و ۲۰۰۲ سال ۱۹۶۸ -که برای بررسی به من امانت داده شده است- نشسته‌ام، با خود می‌گویم: «امسال هم حدود ۹ تا ۱۰ میلیون آمریکایی دچار یک اشتباه بزرگ می‌شوند! همهٔ اون‌ها (آمریکایی‌ها) مثل یک سری روبات از خونه‌های مکعب شکل‌شون خارج می‌شن و تحت تأثیر تبلیغات خودروهای آمریکایی، اقدام به خرید نسل جدید یک سری خودروی مسخره می‌کنن!» من باید بهشون بگم که: «بیخیال! شما باید یک بی‌ام‌و ۲۰۰۲ بخرید! این خودرو عالیه!

مجلهٔ خودرو و راننده، آوریل ماه سال ۱۹۶۸ میلادی

به نظرم نقل‌قول بالا -که از سمت یک منتقد قدیمی و حرفه‌ای صنعت خودرو در آمریکا است- برای نشان دادن محبوبیت بی‌ام‌و ۲۰۰۲ کافی باشد! چرا در لیست ما قرار گرفته است؟ خب، سری به عکس بالا بزنید و پس از اینکه خنده‌ای دوست‌داشتنی بر لبانتان نقش بست، به همین‌جا بازگردید! خب، اعتراف می‌کنم: هنوز که هنوز است، وقتی یک بی‌ام‌و ۲۰۰۲ را در خیابان می‌بینم، بی هیچ دلیل خاصی خوشحال می‌شوم و مطمئنم شما هم مثل من هستید!

۴: فولکس قورباغه‌ای (فولکس‌واگن بیتل کلاسیک)

1385300695561809991
من که عاشق این ماشین هستم! نظر شما چیست؟

بگذارید که باری دیگر فهرستمان را مرور کنیم. ژیان و مینی را که به یاد دارید؟ مطمئن باشید که در هیچ رده‌بندی، مقاله و در کل، هرکجا که نام «مینی» و «ژیان» آورده شده باشد، محال است که اشاره‌ای به فولکس قورباغه‌ای نشده باشد. البته، «قورباغه» تنها صفتی نیست که به این خودروی کوچکِ جمع‌وجور نسبت داده‌اند. «فولکس سوسکی» و «فولکس کفش‌دوزکی» دیگر نام‌های این خودرو -که در حقیقت تحت دستور آدولف هیتلر توسط دکتر فردیناند پورشه طراحی شد و بعداً به مرحلهٔ تولید و عرضه رسید- هستند. پورشه معتقد بود که بهترین نوع خودرو، آن‌هایی هستند که از موتور و دیفرانسیل عقب بهره ببرند و بر همین مبنی نسخه‌های ابتدایی بیتل را طراحی کرد. جالب است که بدانید نام اصلی این خودرو به‌هیچ‌وجه «بیتل» نبود و البته، هیچ ربطی هم به گروه «بیتلز» ندارد! مردم آلمان به خاطر شکل ظاهری این خودرو به آن لقب «سوسک» یا همان «بیتل» را دادند و مطمئناً هرچند آدولف هیتلر هیچ‌وقت سوار خودرویی که خودش دستور ساختش را داده بود، نشد، اما اگر زنده بود اصلاً اجازهٔ انتخاب چنین نامی را نمی‌داد!

هرچند نسخه‌های جدید این خودرو نیز طی سال‌های اخیر تولید و عرضه شده‌اند، اما هنوز که هنوز است مشاهدهٔ یک بیتل کلاسیک در خیابان، ما را جز به یک خندهٔ زیبا دعوت نمی‌کند! نظر شما دربارهٔ این خودرو که بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از آن تا به امروز فروخته شده است، چیست؟

۳: فولکس ترانسپورتر (فولکس تایپ ۲) (سال ۱۹۵۰ تا هم‌اکنون)

Be_Your_Own_Goddess_art_bus_(1967_VW_Kombi)_IMG_0136
البته معمولاً ما ایرانی‌ها حوصلهٔ چنین نقاشی‌هایی را نداریم… اما در زیبایی‌شان که شکی نیست!

دلیل اینکه این خودرو را پس از فولکس قورباغه‌ای گذاشتیم، به‌هیچ‌وجه مواردی مثل محبوبیت و برتری آن نیست. زیرا اولاً این دو کلاس اصلاً قابل مقایسه نیستند و قیاس آن‌ها مانند قیاس مثلاً موش خاکستری با فیل آفریقایی است!‌ و دوماً فولکس قورباغه‌ای به مراتب محبوب‌تر از ترانسپورتر بود و حتی در ابتدای همین پست هم اشاره کردم که ترتیب این لیست به‌هیچ‌وجه به معنی برتری یک خودرو بر دیگری نیست. دلیل توالی این ۲ خودرو این است که فولکس قورباغه‌ای اولین خودروی فولکس‌واگن بود و ترانسپورتر نیز دومین خودروی آن. در حقیقت اسامی اصلی این ۲ خودرو «تایپ ۱» و «تایپ ۲» است و «بیتل» و «ترانسپورتر، کامبی، بأس و کمپر» نام‌هایی است که بعداً به‌صورت رسمی برای آن‌ها در نظر گرفته شد.

این خودرو هم مانند «تایپ ۱» از یک موتور در پشتش بهره می‌برد و به دلیل محبوبیتش تا همین اواخر نیز مورد استفاده قرار داده می‌شد. البته در سال ۲۰۱۳ به دلیل قوانین جدید امنیتی برزیل، تولید ترانسپورتر متوقف شد و مدل‌های مدرن‌تر آن وارد چرخهٔ تولید شدند. به‌هرحال هنوز هم شنیدن صدای موتور خاطره‌انگیز این خودروها لذت‌بخش است و به همین دلیل در بین ۱۰ خودروی انتخابی ما هم جایی برای آن در نظر گرفته شده است.

۲: پیکان (سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۳ شمسی)

پیکان
اصلاً انتظار چنین تصویری را نداشتم! راستش را بگویید، زیبا و هنری نیست؟

حقیقتاً تا به همین لحظه که قصد نگارش این مقاله را دارم، خبر نداشتم که «پیکان» هم «ایرانی» نیست! البته راستش را که بخواهید وضعیت خودروسازی دهه ۴۰مان خیلی نسبت به حال بهتر بوده است و این در قراردادهایی که بسته می‌شده، مشخص است. این روزها تنها «چینی» ها هستند که با ما قرارداد همکاری و احیاناً مونتاژ امضا می‌کنند و دلیل آن عدم تمایل دیگر سازنده‌ها نیست؛ دلیلش بی‌هدف بودن صنعت خودروی ما است. دلیلش «کم‌ارزش» بودن «مردم» برای «آقایان خودروساز» است و باید تأسف خورد به حال چنین «آقایانی»! آن روزها بین سازندهٔ انگلیسی، روتس، و ایران‌خودروی وقت، ایران ناسیونال، قراردادی بسته شد که منجر به تولید پیکان شد. پیکانی که ۴ دهه همراه ما ایرانیان بود و محال است که «ایرانی» باشی و با آن خاطره‌ای نداشته باشی. محال است که یکی از خودروهای پدرانمان «پیکان» نبوده باشد و… امیدواریم که تکرار چنین موفقیت‌هایی در این صنعت، دیگر محال نباشد. پیکان یادآور گذشته است. گذشته‌ای خاطره‌انگیز و زیبا. مطمئناً مشاهدهٔ نسخهٔ «جوانان» اش همراه با کلی خنده خواهد بود. فقط امیدوارم که پس از خواندن این پاراگراف، بجای لبخند، چهره‌تان حالت «غمگین» به خود نگرفته باشد. لبخند بزنید!

 

۱: ماشین خودِ خودتان! (از هنگامی که گواهینامه گرفتید تا وقتی که بیخیال رانندگی شوید!)

 همین الآن به ماشینتان سلام دهید! چون فقط متعلق به شماست و نه هیچ شخص دیگری!
همین الآن به ماشینتان سلام دهید! چون فقط متعلق به شماست و نه هیچ شخص دیگری!

تا به اینجا به ۹ خودرو اشاره کردیم که حقیقتاً تک‌تکشان دوست‌داشتنی و محبوب هستند اما، به نظر من تنها خودرویی که لذت‌بخش‌ترین لبخند را بر لب‌هایتان می‌نشاند و از تک‌تک خودروهایی که اشاره کردیم «دوست‌داشتنی» ـتر است، چیزی جز خودروی شخصی خودتان نیست! همان خودرویی که همین حالا در پارکینگ و یا در نزدیکی منزلتان منتظرتان است که پس از اینکه سوارش شدید، «هر کاری» که دوست دارید را انجام دهید! این خودروی شماست و حریم خصوصی‌تان! لذت ببرید و کاری نداشته باشید که چند اسب‌بخار را به آن نسبت می‌دهند. مهم این است که تنها «متعلق» به شما است و نه هیچ کس دیگر! اگر پس از دیدن آن از لذت حس مالکیتش لبخند نمی‌زنید، احتمالاً خودروی مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

خب، نظر شما چیست؟ آیا شما هم خودرویی را برای این لیست مناسب می‌دانید؟ حتماً در قسمت نظرات اعلام کنید و مطمئناً انشا الله در آینده لیستی از نظرات شما هم منتشر خواهیم کرد.

اقتباس شده از فهرست Jalopnik

تهیه شده در: پدال

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر مقدم

نویسنده و ویراستار، دانشجوی مهندسی مکانیک و یک عشق تنیس!

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ماشین اول و دومو عشقه
    البته برای میلاد جفتش یکیه :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر مرادی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      حالا ۱۰ خودرو که اشک را در چشممان می‌نشانند:
      پراید 131
      پراید 132
      پراید 151
      پراید 111
      پراید 141
      تیبا
      تیبا 2
      رانا
      دنا
      ام وی ام 110

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اگه میشد دو تا لایک میزدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      متن بسیار جالبو قشنگی رو تهیه کردی امیر جان ممنونم چون واقعا خنده ام رو در آوردی و یاد خاطرات قشنگم کردم. خدا خیرت بده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر مرادی

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (113 ديدگاه)

        نوش جونت داداش

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. سامورایی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      گالانت الان پژو پارس وصد تا ماشین تولید داخل و چینی بهتره مخصوصا سوپر سالنش که سانروف داره ترمز چهار چرخ دیسک و امکانات خیلی باحال واز همه مهمتر جذابیت و لوگو بزرگ میتسوبیشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Hitler

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      برای لذت بردن از رانندگی از نظر من به اسب بخار و گشتاور نجومی نیاز نداریم،تمام چیزی که میخوایم این هس با ماشینی باشیم که توش راحتیم،شب ها با آرزوش بخوابیم (حالا میتونه بوگاتی باشه یا پیکان)
      بزارین من خاطره اولین ماشینمو بگم:
      عاشق رنگی مشکی ام.عاشق موتورای خورجینی و عاشق ماشینای غول.هر شب با آرزوی پاترول سافاری و بلیزر میخوابیدم.یه روز چراغ زنون تو تصوراتم میبستم روش،یه روز باز میکردم بخاطر پلیس.یه روز موتورشو تقویت میکردم،یه روز عاشق فابریکی خودش میشدم.
      مدت ها سخت کار کردم.برای خودم کاربلد شدم و دیگه پول برام مهم نبود.چون منطقه آزادیم میتونستم همه چی بخرم.حتی پلاک ملیشو.ولی میدونین رفتم یک بلیزر 1978اتوماتیک مشکی خریدم.هنوزم دارمش.آفرود.مسافرت.عزا.عروسی.همشو با این میرم.هر جا میرم حتما یکی هس که طالبش باشه.یکی هس که بگه آقا یه کاتیوشا ببندی رو این میشه تانک.
      شتاب جالبی نداره(البته بدم نیست)هیدرولیکش مثل کره هس.صدای هشت تا سیلندر که پیستوناش اندازه کف دستم هس روحم رو جلا میده.نیسان گاوی یا لندکروز جلوم تعظیم میکنن.لندکروز میدونه بزنه نهایتا چهل تومنه ماشین من ولی اگه خودش بر فرض زنده هم بمونه چهارصد میلیون خرج میفته دستش.نیسان آبی ها هم از دست جونشون.
      هشت نفر بودیم و بازم جا بود .هر چی از بلیزر بگم کمه .میگم ماشین چندانی شاخی نیس ولی برای من خداس.من ازش لذت میبرم.از نگاه کردن بهش.از خندیدن به حرفای بقیه که میگن این تانک چیه خریدی.از اینکه همیشه باید نصف چرخم تو جوب باشه تا خیابون تنگ نشه.از صدای استارتش اول صبحی که همه رو بیدار میکنه تا صدای گازش که خفنه.تعویض دنده ی نرم.گشتن دنبال قطعه های سی سال پیش.خریدن قطعه افتر مارکت.سفارش لوازم از اونور آب.تکون خوردن آمپر بنزین به اندازه 90درجه وقتی یکم بیشتر گاز میدی.شاید بقیه لذت نبرن.ولی من ازش لذت میبرم.خندم میگیره.
      آهان حس بازکردن آهنگای موردعلاقت تو ماشین خودت وقتی غم داری یا شادی هم عالیه/

      برگرفته از رمان کامیاب و بلیزر (فصل هفت باب شش )
      خخخ خودمم یه لحظه باور کردم بیلزر دارم :D

      قاصد روزان ابری داروگ کی می رسد باران

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. آرماااان

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      همشو حدس زده بودم به جز بی ام دبلیو و فراری.دوستای پدالی اگه یادتون باشه این تصویر پیکان مال یه پسریه که عشق پیکانه و اگه اشتباه نکنم تو انگلیس و امریکا زندگی میکنه و علاقه به ماشینای کلاسیک داشت(خیلی قبل تو پدال دیدم)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Alizeus

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (420 ديدگاه)

    جونم رینگ های پیکان…یه جورایی رینگ های مرسدس مایباخ رو از این رینگ ها الهام گرفتن :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Zippo

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (248 ديدگاه)

    بسیار زیبا بود
    ممنون از نویسنده
    خیلی خبر باحالی بود
    کافی شما یک پیکان ۵٧ داشته باشیو باهاش حال کنی
    باهاش یک دنیا خاطره داشته باشی
    از دیدنش لذت ببری و همراهیش کنه تا اون هن همراهت باشه
    شک نکن اون بهترین خودرو دنیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sj

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (187 ديدگاه)

    بسیار زیبا بود من ک لبخند ب لبم اومد خاطراتی داشتیم بخصوص با ژیان و پیکان ممنون نویسنده عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ali2240

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    من که غصم گرفت
    افسوس میخورم ب روزی که قشر متوسط جامعه به راحتی بیتل و مینی و ۲۰۰۲ میخریدن و صنعتمونم الگوی تمام کشورهای درحال پیشرفت
    اما الان حسرت زندگی مردم ترکیه،دوبی،کره،مالزی چین و … رو میخوریم
    کشورهایی که روزی زنان و مردانشون رو برای کارگری به ایران میفرستادند الان دارن باصنعتشون نفت،ثروت و عمر تمام جوانای وطنو میخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      خیلی جالبه(صنعتمونم الگوی تمام کشورهای درحال پیشرفت) ایرانو میگی؟؟؟؟ ب
      این که مصرفگرای محض بودیم (هستیم) و میتونستند یه عده معدود و محدود مثلا بی ام و یا مرسدس بخرند شده بودیم الگوی تمام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کشورهای در حال پیشرفت؟ خوب پس حالا با این همه پورشه و بنز و بی ام و و …… تو خیابون ها بیست سال دیگه باید یه بچه ای بگه خوش به حال نسل قبلی چه ماشین های تکی سوار میشدن و ما حالا باید پژو 707 سوار شیم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محسن

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (190 ديدگاه)

    عاشق ژیان فیلم چاق و لاغر بودم :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سروش

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    سلام
    ممنون ایرانیزاسیون خوبی در نوع خودش بود :)
    سایت منبع هم انتخاباش خوب بود . مثل لامبورگینی کانتاش که من وقتی بچه بودم از وسط مجله ماشین کنده بودمش و زده بودم به دیوار . هنوزم که میبینمش حس خوبی بهم میده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. luis

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    خیلی زیبا و قشنگ ای کاش کنار گالانت تویوتا کریسیدا رو هم میزاشتی ماشین پلیس اون موقع ها بود من خیلی باش خاطره دارم خیلی اون موقع خشگل و جذاب بود اگرچه من هنوزم میپرستمش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    منم هروقت نیسان زامیاد رو میبینم یاد جوک های توی شبکه های اجتماعی که در موردش گفتن می افتم و لبخند که جای خودشو داره از خنده روده بر میشم (-:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. M3 RS 4D

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    من از بیتل خیلی خوشم …. هنوزم که هنوزه اصالت خودشو حفظ کرده ….
    خیلی ماشین جالبیه …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. HELL CAT

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    من کلا وقتی تو ایران میرم تو خیابونا نگاه ماشین ها میکنم میخندم چه پیاده چه پشت ماشین رفتم دکتر گفت عادیه منم که دکترم میخندم مخصوصا پشت نیسان آبی یا محصولات وطنی (دیگه اونایی که ماشین وطنی اسپرت میکنند که هیچی )شمام اینجورین یا نه فقط من اینجورم؟؟!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Armin

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    عشق من گالانت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. armin

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (421 ديدگاه)

      گالانت … تو این ماشین بزرگ شدم ، تمام سفرهامون باهاش بود ، کل فامیل باهاش عروسی گرفتن … باهاش رفتم مدرسه اولین بار … باهاش گواهینامه گرفتم … چرا نباید عشقم باشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. یه پسر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    من تو این لیست بیتل رو خیلی می پسندم
    و واقعا هم موافقم ؛ ماشینی که سالها خودتو خانوادت ازش استفاده کردین ، مسافرت رفتین و به نوعی یکی از اعضا خانواده تون بوده زیباترین ماشین دنیاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. amir

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جای پاترول خالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      تنها ماشین های که یادآور خاطرات من میشن یکی پاتروله و یکی داتسون 720

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. امین

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    نقاشی های روی ترانسپورتر منشوری هستنا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. رهگذر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    فولکس ها از همشون خاطره انگیز ترند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. CarGeek

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فقط هاش بک کره ای ، کاربرات ، سفید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. AHMADREZA

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    همشون توپن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کیانوش38

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (98 ديدگاه)

    واقعا مطلب زیبایی بود و خوندنش حداقل برای من از خوندن یه مقاله درباره جدیدترین و لوکس ترین ماشین مرسدس بنز یا تیونینگ منصوری دلچسب تر بود.
    من خودم به یاد ماشین دوران بچگیم افتادم که نسل اول یه سوباروی Leone با رنگ قرمز تند بود. یه ماشین اکازیون و نسبتا کوچولو که پدرم اون رو در شرایط بحران شدید مالی خانوادمون خرید. همون موقعش هم توی خیابونا ماشین نایابی بود. ولی من به داشتنش خیلی افتخار میکردم و حتی بعده ها این ماشین رو با پورشه 914/4 به دلیل تشابه چراغ عقب هاشون مقایسه میکردم. و هنوز هم بعد از گذشت 20 سال اولین باری که چشمم به ماشین افتاده بود رو یادم نمیره. حتی فروش این ماشین هم خاطره ساز شد چون خریدارش آخر سر یه قاچاقچی مواد از آب در اومد که البته اعدام هم شد. حیف این ماشین که ازش برای حمل مواد استفاده میکرد!
    البته جای رنو 21 هم توی این لیست خالی بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mds

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (219 ديدگاه)

    من که نتونستم لبخند بزنم
    من فقط زمانى میتونم لبخند بزنم که یک خودروى مدرن خارجى را در آغوش بگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      مگه من چن سال از بعضی ها میتونم بزرگ تر باشم که اینقد متفاوتم .
      فک کنم هنوز دوران جوونی رو تموم نکردم شدم میانسال ….
      این نسل نو منو کشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. سعید

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    ماشین من پیکان هست و باهاش خیلی خاطره دارم والبته یه وبلاگ براش ساختم که یه سری خاطرات مشترک رو در موردش نوشتم و فقط می تونم بگم واقعا پیکان ماشین خوبی هست …

    ,وبلاگ پیکان 76 من
    http://paykan76.mihanblog.com

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. RETOLEX

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    گالانت !
    من که دیوونشم.( فک کم خیلی ها اینطورن)
    همه ارزو دارن فراری و لامبورگینی بخرن منم ارزو دارم گالانت vr4 ( البته دستسری بهش خیلی ساده تر از اون سوپر اسپورت ها هست.ولی برای من به هر حال سخته )
    نمیتونم علاقم رو نسبت بهش توصیف کنم
    این گالانت بیشتر اشک منو در اورد تا لبخند

    میتسو ما همه عاشقتیم. قدر مارو مثل قبلا بدون!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شلبى

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (685 ديدگاه)

      با گالانت خاطره زیاد دارم،ماشین فوق العاده اى بود البته یه سرى از گالانت ها که موتور 1800 سى سى داشتن کمى ضعیف و کم جون بودن به دلیل اینکه گالانت بدنه سنگینى داره ولى این ایراد در موتورهاى 2000 سى سى نبود
      سرى هاى ویژه گالانت مثل gti و vr4 هم که بسیار عالى بود،جالبه Retolex جان که گالانت هاى vr4 چهار چرخ فرمان پذیرن و در پیچ ها چرخ هاى عقب هم کمى منحرف میشن و میپیچن
      گالانت یه سریه ویژه هم داره به اسم vr6 که بسیار محدود و انگشت شمار وارد ایران شدن
      راستى یه گالانت vr4 تمیز سراغ دارم فقط یه خرده قیمتو بالا گذاشته ،هشتاد ملیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. RETOLEX

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    اقای مقدم اینقد با احساسات ما بازی نکننننننننن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سعید

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پیکان از 1346 تا 1383 میلادی؟؟؟ :|||
    ماشالا :|||

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ReZa

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    واقعا خودروی فراری تستاروزا اون زمان تو ایران بود که میگید یادش بخیر؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Archi KHAN

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    تقریبا بغیر از فراری تستاروزا ی دوست داشتنی ،
    فکر کنم همه دوستان با بقیه ی لیست خاطراتی داشته باشیم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. شنتیا فراریه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جونم پیکان جونم ژیان جونم بی ام و 2002 و جونم فراری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. شنتیا فراریه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    من دیروز که داشتم میرفتم کلاس زبان یه دوج چارجرسال 2015 دیدم وای پسر عجب چیزی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رضا

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هیچ کدوم لبخند بر لب های مبارکشان نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ahmad

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    واقعا مقاله عالی بود و خوندنش بسیار لذت بخش …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا