10 بازطراحی جنجالی دنیای خودرو

هر چند سال یک‌بار خودروسازها مدل‌های محبوب خود را برای اینکه به‌روز و رقابتی باشند بازطراحی می‌کنند اما همه‌ی این بازطراحی‌ها خوب نبوده و حتی به نوعی جنجالی و بحث‌برانگیز هستند.
کمپانی ها اغلب در بحث بازطراحی خودروهای محبوب خود تصمیم‌های جنجالی اتخاذ می‌کنند. آن‌ها باید توازنی مناسب بین تمام اقشار ایجاد کنند و همچنین خلاق نیز باشند. برخی اوقات در هنگام عرضه‌ی خودرو طراحی آن سؤال‌برانگیز جلوه می‌کند اما با گذشت زمان مردم خودرو را دوست داشته و فروش آن افزایش می‌یابد. گاهی اوقات نیز این بازطراحی به مرگ دردناک خودرو منجر می‌شود.

Toyota_Corolla
در لیست 10 تایی زیر جنجالی‌ترین بازطراحی‌های سال‌های اخیر را ذکر کرده‌ایم. برخی موارد نشان دهنده‌ی تصمیمات بزرگ هستند درحالی‌که برخی دیگر نیز به چند سال زمان نیاز دارند.

مزدا MX-5 میاتا
اولین و دومین نسل این خودرو زندگی جدیدی را به این رودستر ژاپنی بخشید. این خودرو علیرغم اینکه پرفورمنس دیوانه‌واری نداشت بین مردم بسیار محبوب شد. مزدا روی سبک‌وزن بودن و هیجان رانندگی تمرکز کرده است؛ اما وقتی نسل سوم این خودرو از راه رسید طرفداران این خودرو در کل دنیا سر خود را می‌خارانیدند! بجای طراحی خوب و صیقلی و روان مردم شاهد خودرویی حبابی بودند. به منظور بدتر شدن شرایط مدل میاتا NC سنگین‌تر نیز شده بود.

Mazda-MX-5-Miata
تویوتا کرولا
کرولا همیشه به عنوان یک سدان محافظه‌کار و بادوام و البته قابل‌ابتیاع شناخته شده است. این بار تویوتا تصمیم گرفت که استایلی گیراتر را به کرولا اعطا کند اما نتیجه‌ی کار منجر به نتایج و نظرات متفاوتی گردید؛ اما این خودرو تنها مدلی نیست که در خط تولید تویوتا تغییرات قابل‌توجهی داشته است. حتی کمری نیز در سال‌های اخیر گیراتر شده و به نظر می‌رسد که این خودروساز ژاپنی برنامه‌ای برای تغییر دوباره ندارد.

toyota-corolla
سوبارو WRX STI
برای چندین دهه سوبارو WRX جنگی سپر به سپر با میتسوبیشی لنسر اوولوشن داشته و البته سیستم چهارچرخ محرک را به همراه پیشرانه‌ای توربو ارائه می‌کند. تا چندین سال این خودرو ظاهری غیرقابل اشتباه داشته تا اینکه مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید معرفی شد. نمای جلوی برجسته‌ی مدل قبلی با ظاهر کودکانه و محافظه کارانه‌ی جدید جایگزین شده و بسیاری از مالکان سوبارو شگفت زده شدند که چه اتفاقی افتاده است. خوشبختانه جدیدترین WRX STI به ریشه‌های قدیمی خود بازگشته اگرچه که هنوز هم طرفداران ناامید از این هستند که چرا مدل تولیدی شباهت زیادی به مدل مفهومی نداشته و چرا هاچبک نیست.

subaru-wrx-sti
تویوتا پریوس
شایعات نشان می‌داد که پریوس جدید با تأخیر عرضه شد چراکه مدیرعامل تویوتا طراحی این خودرو را نپسندیده بود و گفته بود که طراحی خودرو به حد کافی گیرا و شیک نیست. پس‌ازاین پریوس جدید با ظاهری که قطعاً جالب توجه است معرفی گردید (البته اگر نگوییم ظاهر پریوس زشت یا تخت است!). با دیدن خطوط و زوایای تیز جلوی خودرو این حقیقت را درمی‌یابید که تویوتا تلاش داشته تا تصویر جدیدی از پریوس ارائه کند. همچنین به نظر می‌رسد که تویوتا فهمیده که شاید در طراحی پریوس کمی زیاده‌روی کرده چراکه نسخه پلاگین هیبرید با نام پریوس پرایم طراحی جلوی محافظه کارانه‌ای دارد.

Toyota-Prius
جیپ چروکی
بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین بازطراحی‌های 10 سال اخیر به جیپ چروکی مربوط می‌شود که در آن ظاهر جعبه‌ای شکل سنتی جای خود را به طراحی نرم‌تر و منحنی‌تری داده و البته باعث تردید و دودلی در طرفداران شده است. از زمانی که برند جیپ تأسیس شده مدل‌های ساخت آن به خاطر توانایی‌های آفرود شناخته می‌شود اما چروکی بیشتر شبیه شاسی بلندهای عادی خانوادگی است؛ و شاید همین نکته است که باعث شده چروکی فروش خوبی داشته باشد.

jeep-cherokee
ب ام و M3/M4
البته چیزی که مدل‌های M3/M4 ب ام و را جنجالی کرده خیلی به بحث زیبایی شناختی آن مربوط نمی‌شود. ب ام و تصمیم گرفت که پیشرانه تنفس طبیعی 8 سیلندر خود را کنار گذاشته و از نسخه 6 سیلندر توربو استفاده نماید. بسیاری از افراد با مدل‌های M3/M4 کنار آمدند اما برخی نیز مدل‌های M3 E90 و E92 را بیشتر دوست دارند چرا که آخرین نمونه‌های استفاده کننده از نیروگاه 8 سیلندر تنفس طبیعی هستند.

bmw-m3
پورشه 911
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند پورشه 911 به سختی تغییر می‌کند اما نسل 996 این خودرو تغییرات زیادی داشته است. از این زمان بود که پورشه اولین 911 آب‌خنک را معرفی کرد و البته در طراحی خودرو نیز تغییراتی را لحاظ نمود؛ بنابراین اگر شما مدل 993 را نگه داشته‌اید هم‌اکنون مدلی کلکسیونی است. 996 همچنین آغازکننده‌ی سنت پورشه در ساخت نسخه‌های گوناگون این خودرو است و 996 16 مدل مختلف دربردارنده‌ی توربو S،GT3،GT3 RS و GT2 داشته است. هم‌اکنون مدل‌های پورشه 911 ترکیبی گیج‌کننده از اعداد و حروف هستند و تغییرات ملایمی را در طراحی خودرو نشان می‌دهند.

Porsche-911
لکسوس RX
همانند تویوتا، لکسوس نیز تصمیم گرفت تا استایلی گیراتر را به اکثر مدل‌های خود تزریق کند. حتی شاسی‌بلند خانواده‌دوست و محبوب RX نیز دارای جلوپنجره‌ی بزرگ دوکی‌شکل شد و خطوط و زوایای تیزتری در طراحی آن بکار رفت. برای بسیاری از افراد لکسوس RX یک خودروی لوکس مختصر و مفید است اما حالا بیشتر شبیه سفینه‌های فضایی شده است. تنها زمان به لکسوس خواهد گفت که رویه‌ی تویوتا را دنبال کند یا تغییری در طراحی‌ها ایجاد نموده و مدل‌های محافظه‌کارتری را عرضه نماید.

lexus-rx
ب ام و سری 7
بله! چه کسی می‌تواند Bangle Butt را فراموش کند؟ به عنوان طراح سابق ب ام و، کریس بنگل خودروهای زیادی از جمله Z3 ،Z4 و سری 6 E63 را طراحی کرده اما اکثر افراد او را با سری 7 معرفی شده در سال 2001 به یاد می‌آورند. انتقادات کلی به بخش عقبی این خودرو بود زیرا کارشناسان عقیده داشتند که با ماهیت کلی خودرو همخوانی چندانی ندارد؛ اما برخی افراد نیز بنگل را فردی نابغه خطاب کرده و می‌گفتند که این خودرو از زمان خود جلوتر است.
متأسفانه این انتقادات تا جایی پیش رفت که بنگل از صنعت خودرو خارج شد و با دیدن طراحی‌های محافظه‌کارانه‌ی اخیر ب ام و برخی افراد بیش‌ازپیش از نبود او ناراحت هستند.

BMW-7-Series
شورلت کروز
کروز در یکی از رقابتی‌ترین سگمنت های بازار حضور دارد و درحالی‌که بسیاری از افراد شاید آن را به عنوان یک خودروی اجاره‌ای به یاد بیاورند، شورلت نمی‌خواهد که این دیدگاه در رابطه با کروز وجود داشته باشد؛ بنابراین جدیدترین مدل کروز از سپر جلو تا سپر عقب به‌طورکلی تغییر کرده و به سدانی تکنولوژیک با طراحی شیک بدل گردیده است. این خودرو تا زمانی که مالیبو معرفی نشده بود منحصربه‌فرد جلوه می‌کرد. هم‌اکنون باور این مسئله که برخی افراد طراحی خسته‌کننده‌ی نسل قبلی را به کروز فعلی ترجیح دهند کاری بسیار سخت است.

Chevrolet-Cruze

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

32 دیدگاه

  1. علی شاهبازی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این متن کاملا سلیقه ای و گاها ناعادلانه نوشته شده و در تصویر مقایسه لکسوس یک نسل نادیده گرفته شده و ترتیب نسل ها رعایت نشده.

    پاسخ
  2. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    باتشکر از شاهین عزیز.خیلی خوب بود

    پاسخ
  3. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    به نظرم همه مدل ها به غیر از bmw m3 خیلی هم قشنگ تر و ایرودینامیک تر شدن
    ولی واقعا طراحی هایی مثل e46 و e92 بی ام و شاید دیگه تکرار نشن!اونایی که از قدیم الایام عشق ماشین هستند اکثرا ظاهر نسل های قدیم سری 3 رو بیشتر میپسندد به خصوص e46 اوسطوره ای اصلا یه حال دیگه ای داره این مدل

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    انصافا طراحی نسل قبلی کرولا و کمری افتضاح تاریخی بود.
    فکر کنم تویوتا با طراحی نسل قبلیش فقط می خواست بگه یه همچین طراحیه هم میشه کرد!!!!!!!!!!!!!!!!
    طوری که وقتی کرولای ۲۰۱۳ را کنار ۲۰۱۴ می بینی فکر می کنی نسل قبلی برای ۲۰ سال قبله!!!!!
    کمری که نسل فعلیش مخصوصا طراحی امریکایش ۳۰ سال جلوتر از نسل قبلیشه.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل O /\/\ I D
    O /\/\ I D
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    میاتا انصافا قشنگه
    پریوس زشت شده
    ایمپرزا هم بدک نیست
    لکسوس بهتر شده
    چروکی افتضاحی به بار آورد که مقامات جیپ خودشون اعتراف کردن که خرابکاری کردن
    911 هم مثل 405 عه :))
    سری 7 نسل قبلی خیی وقار و سنگینی بهتری نسبت اتاق جدیدش داره

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1299 دیدگاه) ,

      به O /\/\ I D
      البته ظاهر چروکی از نظر شما بده وگر نه با استقبال جهانی روبرو شده تو متن هم گفته شده

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل Mohammadreza
    Mohammadreza
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    قبلا هم گفتم بازم میگم “نمیدونم چرا کرولا جدید رو میبینم یاد ام جی مخصوصا مدل ۶ میوفتم”
    مثل Pixis Joy که منو یاد مینی انداخت

    پاسخ
  7. مرصاد
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    جونم تویوتا و لکسوس ….
    راستی کادیلاک و کرایسلر هم طراحی های عالی ای داشتند اخیرا

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1299 دیدگاه) ,

      کادیلاک در گذشته هم طراحیش زیبا بوده و هم در حال و اینده
      کرایسلر هم که ترکونده

      پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان میدونم اینجا جای درستی نیستش ولی یه راهنمایی سریع میخواستم از شما عزیزان
    به نظرتون هوندا آکورد یا تویوتا کمری یا آزرا گرانجور بهتره ؟ ؟؟
    شرمنده اگر جای اشتباه مطرح کردم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid
      Hamid
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      به نظر من قدرت، زیبایی و امکانات گرنجور بیشتر از دوام کمری و آکورد می ارزه

      پاسخ
    2. mohamadreza
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام داداش گلم.در مورد سوالی ک پرسیدی خواستم راهنماییت کنم.من نمیدونم مهمترین ملاکت برای انتخاب چیه.ازرا رو داشتم مدل ۲۰۰۹ بسیارررر راضی بودم.قبلشم کرولا داشتم.اینکه باب شده میگن ژاپنی ها ی سروگردن بالاترن کاملا موافقم.یعنی کیفیت قطعات و طول عم بیشتر اکورد و کمری بینظیره.ما از نظر دیزاین و شیک بودن و ب روز بودن گرنجور چیز دیگه ایه.اکورد دوستم داشت دو س بار نشستم پشتش سواریش خوبه اما از نظر قطعات یدکی و فروشش شاید ب مشکل بربخوری.اگه نظر منو بخای ب کیا کادنزا و تویوتا اریون هم فک کن.بازم سوالی بود اینستا در خدمتم.ای دیمم میذارم@mazerafan

      پاسخ
  9. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (247 دیدگاه) ,

    با سلام
    البته بین لکسوس یک نسل جاافتاده است قابل توجه شما!!!!

    پاسخ
  10. عیسی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    من که طراحیای محافظه کارانه تویوتا و لکسوس رو بیشتر میپسندیم…

    پاسخ
  11. Mohamad
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    طراحی های تویوتا یه خاصیتی دارن که شاید خیلیا بجز من بهش رسیده باشن
    اونم اینه که از رو عکس نمیشه به زیبایی ماشین پی برد. باید از نزدیک دید، بعد متوجه میشی که چقدر زیبا و متفاوت و با اصالته…

    پاسخ
  12. D_
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پریوس علیرغم تکنولوژی فوق العادش اصلا ظاهر زیبایی نداره، ای کاش یه کم عادی تر طراحیش مى کردن، خیلی قیافه ی عجیبی داره

    پاسخ
  13. آرین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من طراحی قبلی چندتاشون واقعا دلنشین تر بوده

    پاسخ
  14. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    جای کیا هیوندا با طراحی انقلابی قطعا در لیست خالیه هیچ خودروسازی قدرت و شهامت ریسک این دو شرکت کره ای را نداشتند واقعیت محض است خودروهای جدید رنو تالیسمان بصورت انقلابی طراحی شده شورولت مالیبووبصورت انقلابی باز طراحی شده و آکورا هم جزو طراحی های زیبا و انقلاب طراحی است جالبه بدونید در مقاله ای که اخیرا مطالعه کردم کره ای ها این طراحی های انقلابی باب کردند البته با هنرمندی آلمانی های خوش سلیقه اگر تویوتا مزدا میتسو و هوندا چنین طراحان زبر دستی مانند کریس بنگل و پیتر شرایر داشتند قطعا الان خودروهای اونها زیبایی بصری بهاری داشت البته مزدا با تولید مزدا 6 و هوندا با آکورد و لکسوس با سری nxنشان دادند که میتونند چشم ها را بطرف خودشون برگردونند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.