10 خودرو با لباس مبدل

اکثر خودروسازان با به اشتراک‌گذاری معماری‌های یکسان بین مدل‌های بسیار، هزینه‌های مهندسی و ساخت خود را کم می‌کنند و این یک راز نیست. درحالی‌که مهندسی‌های برندها در گذشته به آسانی قابل تشخیص بود اما تکنولوژی‌های جدید به خودروسازان اجازه می‌دهد تا هزینه‌های خود را روی مدل‌های زیادی صرف کنند بدون آنکه سروصدای زیادی بلند شود. در این نوشتار خودروهایی را معرفی می‌کنیم که بر خلاف ظاهرشان، واقعاً هاچبک‌های کاربردی هستند.

10-Cars-and-Crossovers-That-are-More-Than-Meets-the-Eye-1
سوبارو Crosstrek
هرچند این خودرو در کلاس کراس اوورهای کامپکت به رقابت می‌پردازد اما سوبارو Crosstrek بر پایه‌ی هاچبک ایمپرزا ساخته شده و سیستم تعلیق آن بلندتر شده است. در حقیقت ابعاد داخلی و خارجی این خودرو شبیه خودروی هاچبک است. البته این کراس اوور ارتفاع 8.7 اینچی از زمین دارد. این مقدار فاصله برای آن‌هایی که نمی‌خواهند در روزهای برفی با راه‌های آسفالت نشده سروکله بزنند کافی است.

Subaru Crosstrek
جگوار اف-پیس
با معرفی اف-پیس، خودروساز افسانه‌ای بریتانیایی برای اولین بار وارد کلاس شاسی بلندها شده است. علیرغم موقعیت صندلی‌های بالا و ارتفاع زیاد از سطح زمین، اف-پیس بر پایه‌ی معماری اصلاح‌شده‌ی سدان کامپکت XE و سدان میان سایز XF ساخته شده است. البته اف-پیس چیزی بیش از یک واگن ارتفاع دار است. اولین شاسی‌بلند جگوار می‌تواند به راحتی در راه‌های ناهموار و برفی پیش برود.

Jaguar F-Pace
مرسدس بنز GLA
همانند برادر سدان خود یعنی CLA، کراس اوور جدید GLA آمده تا خریداران بیشتری را برای خود دست‌وپا کند. همانند CLA، این خودرو نیز بر پایه‌ی هاچبک کلاس A بازار اروپا بنا شده است. با محبوبیت روزافزون کراس اوورها و ارتفاع مناسب از سطح زمین،GLA از سیستم تعلیق بلندقدتری استفاده می‌کند. این کراس اوور برای ایجاد نمایی اسپورت تر از شیشه‌های عقبی کوپه مانند بهره می‌برد.

Mercedes-Benz GLA-Class
تسلا مدل S
اگرچه که تسلا مدل S از سایز و قیمتی مشابه با سدان های لوکس اروپایی و ژاپنی برخوردار است اما سدان الکتریکی پرچم‌دار این خودروساز یک هاچبک با لباس مبدل سدان فستبک است. در حقیقت، مدل S فضای بار کافی برای قرار دادن یک جفت صندلی در بخش عقبی و زیر شیشه‌ی هاچبک دارد. بدون صندلی‌های 3 ردیفه ی آپشنال، مدل S از فضای بار 741 لیتری در پشت صندلی‌های عقب برخوردار است و با تا شدن صندلی‌ها این فضا به 1645 لیتر می‌رسد. فضای 147 لیتری در جلو را نیز به اعداد فوق اضافه کنید تا تسلا مدل S فضای ذخیره‌ای بیشتری از اکثر واگن ها و کراس اوورها داشته باشد.

Tesla Model S
آئودی تی تی
اگر چه آئودی تی تی یک کوپه‌ی اسپورت با پروفیل فست بک صیقلی است اما این کامپکت دو در از مکانیسم باز شدن درب عقبی شبیه هاچبک ها برخوردار است. تعجبی ندارد که این خودرو از معماری MQB گروه فولکس استفاده می‌کند، معماری‌ای که در هاچبک گلف و مدل‌های سدان و کراس اوور دیگر این خودروساز بکار رفته است. تی تی پایه پیشرانه‌ی 4 سیلندر و 2 لیتری توربو با 237 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که نسخه‌ی قدرتمند TTS قدرت 306 اسب بخاری را از دل همان پیشرانه بیرون می‌کشد. کسانی خواهان قدرت بیشتری هستند،TT RS در راه خواهد بود که پیشرانه‌ی 5 سیلندری 2.5 لیتری و توربو با 394 اسب بخار قدرت خواهد داشت.

Audi TT RS
جگوار اف تایپ
انزو فراری گفته که ای-تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تابه‌حال طراحی شده است. همانند جد خود، موفقیت 40 ساله‌ی ای تایپ به این مدل نیز منتقل شده و خودرو کاپوت بلند کلاسیک و دم کوتاه زیبای خود را نشان می‌دهد. این بخش کوتاه عقبی در واقع بخشی از لولای درب عقب هاچبک بزرگ بالای شیشه‌ی عقب است. اف تایپ هاچبک فضای کافی برای حمل چمدان‌های بزرگ دارد.

Jaguar F-Type
آئودی A7/RS 7
درحالی‌که آئودی A7 به عنوان یک کوپه‌ی 4 درب مطرح است اما خط سقف شیب‌دار عقب خودرو در واقع دریچه‌ی غار مانند عقبی را نشان می‌دهد. آئودی 10 هزار دلار بیشتر را نسبت به سدان A6 طلب می‌کند و این مبلغ به خاطر فضای بار اضافی و کاربردی بودن بیشتر A7 دریافت می‌شود.

Audi A7
شورولت کوروت استینگری/Z06
کوروت در چندین نسل خود به‌صورت هاچبک بوده و این چیزی نیست که پنهان بوده باشد. هم‌اکنون طراحان شورلت تلاش کرده‌اند تا نمای خودروهای اسپورت کلاسیک را به این خودرو ببخشند. با درب عقب بازشوی بزرگ و فضای بار زیاد، کوروت کاربردی بودن را با استایلی زیبا در هم آمیخته و خودرویی مناسب برای تفریح‌های آخر هفته و حتی مسافرت‌های طولانی به شمار می‌رود.

Chevrolet Corvette Stingray
ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه
ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه یک هاچبک چهار درب صاف و صیقلی است که بر پایه‌ی سری 4 کوپه و کانورتیبل ساخته شده و این‌ها نیز به نوبه‌ی خود بر ساختار سری 3 سدان و واگن بنا شده‌اند. گرفتید؟ در طی دگردیسی این خودرو به فرم هاچبک، گرن کوپه تنها 63 کیلوگرم سنگین‌تر شده است. فضای صندوق 1300 لیتری این خودرو نیز با تا شدن صندلی‌ها به دست می‌آید.

BMW 4 Series Gran Coupe
پورشه کیمن
سقف ثابت این خودرو در مقابل 718 باکستر با سقف بازشو قرار می‌گیرد و این خط سقف شیب‌دار پورشه 718 کیمن با برشی کوتاه به پایان می‌رسد. کیمن فضای بار زیادی را زیر شیشه‌ی عقبی (و بالای پیشرانه‌ی واقع شده در وسط) به همراه فضای اضافی در بخش جلویی پیشنهاد می‌کند.

Porsche Cayman 718
منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

17 دیدگاه

  1. فقط انگلستان
    سوابق: (428 دیدگاه) ,

    ماشین انگلیسی تکه چون یه حس ویژه داره حسی که تو ماشین های هیچ کشوری پیدا نمی شه این حس رو طرفداران ماشین انگلیسی بهتر حس می کنن یه حس سنگینی و پرستیژ بالا

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ShoMpeT
      ShoMpeT
      سوابق: (120 دیدگاه) ,

      میشه بیشتر توضیح بدید؟ مثل حسی سنگینی که بعد از خوردن آبگوشت به آدم دست میده؟ یعنی جاذبه توی اون ماشین بیشتر هست و آدم فکر میکنه سنگین تر شده وزنش؟

      این آپشن سنگینی توی کدوم مدل از ماشین های انگلیسی هست؟ دقیقا اسمی که کمپانی برای این آپشن در نظر گرفته چی هست؟ اینجوری بهتر میتونیم قبل از خرید از وجود این آپشن مطلع بشیم.

      ممنون

      پاسخ
      1. فقط انگلستان
        سوابق: (428 دیدگاه) ,

        واقعا از این حرفت دهنم پاره شد اینقدر خندیدم بابا منظورم از سنگینی که وزن به کیلوگرم نیست منظورم یه بعد دیگس نشنیدی میگن فلانی زیاد شوخی نمی کنه انسان سنگین و با حرمتیه

        پاسخ
  2. amin
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    اگه دوستامون در ایران خودرو این مقاله رو بخونن سریع دست بکار میشن و برپایه ی پلت فروم جدید، مدرن و موفق 405 به زودی یه کراس اوور فوق العاده طراحی میکنن

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1656 دیدگاه) ,

      عاغا همین توانایی طراحی و ساخت را هم داشته باشن ، ما قبول داریم !
      نرن ماشین چینی بیارن و روش آرم پارس خودرو را بکوبن !!!

      پاسخ
  3. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    همشون عالیه هستن در تخصص خودشون
    باتشکر از شاهین عزیز

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
    (new great britain(king mclaren
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    من هنوز تو کفه این جمله ام:
    (انزو فراری گفته که اف تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تابه‌حال طراحی شده است.)
    انزو. فدات شم کجایی که ببینی جگوار طراحیاش از زمانه تو هم بهتر شده.
    الان بودی چی میگفتی؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علي رضا
      علي رضا
      سوابق: (222 دیدگاه) ,

      البته انزو فراری گفته بود جگوار ای تایپ(E type) زیباترین خودرو است و به نظر من هنوز ماشینی به زیبایی او نیامده و نخواهد آمد..

      پاسخ
  5. GT
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    ببخشید تو این جمله که گفته “انزو فراری گفته که اف تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تا به حال طراحی شده است ” باید به جای اف تایپ ،ای تایپ باشه البته.

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    جگوار، مرسدس، شورلت و بی ام دبلیو

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Das Beste Oder Nichts
    Das Beste Oder Nichts
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    از استایل ائودی جدا خوشم میاد. زیباترین نیست. ولی یک سادگی و وقار و جدیت خاصی تو چهرش هست. طراحیش هیچ وقت قدیمی نمیشه. اصالت از سر و روش میباره.

    پاسخ
  8. کیانوش38
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    نمیشه خیلی پذیرفت که کیمن یه لباس مبدله. حالا درسته اسمش با باکستر فرق داره ولی از همون اول هم پورشه ادعای این رو نداشت که داره ماشین متفاوتی نسبت به باکستر ارائه میده و هارد تاپ بودنش فقط به خاطر بهتر شدن وضعیت ائرودینامیکی ماشین بوده که بهش خصوصیات اسپرت تری میده.

    پاسخ
  9. یاسین
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    سلام.من خودمم از آئودی خوشم میاد.یه چیزی تو مایه های کهنه کارِ آمریکا کادیلاکِ! که کهنه هاش نو نشون می ده و نو هاش غوغا می کنه.یعنی می خوام بگم یه پرستیزی داره که ملایم و آرام آرام دلبری می کنه!مثه لنج !البته آستون مارتین هم این وصف رو به آدم القا می کنه!تو خودروهای داخلی،شاید بشه گفت پارس هم چنین وضعیتی داره!بقیه هم لازم به ذکر نیست چون نمایندهاشون رو اُوردند.در مورد خودروهای انگلیسی که تجربه سواری باهاشون داشتم،این حس سنگینی(وقار)به من هم دست داد،البته خب این حس من ناشی نظام پادشاهی انگلیس بود که یه لحظه فک کردم که پشت فرمون اینا تو کشور خودش حتما لرد و کنت ،بایرن و الی آخر میشینن!سپاسگذارم جناب احمد زاده!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.