گذر زمان بر هایپرکارها، پورشه 959 در برابر پورشه 918 اسپایدر

اگر به وضعیت صنعت از دوره‌ی ریاست جمهوری رونالد ریگان در آمریکا تا به امروز دقت کنیم می‌بینیم که گذر زمان همه‌چیز را تغییر داده است و اسباب لوکس گران‌تر و گران‌تر شده‌اند. درواقع ما برای این بررسی خودرویی، یک سوپراسپرت دهه‌ی 80 میلادی را به خیابان‌های میامی کشاندیم، پورشه 959 سال 1987 با کارکرد پایین که کمتر کسی سوار آن شده است. این خودرو که الهه‌ی سوپراسپرت‌هاست هرگز به‌صورت رسمی در آمریکا به فروش نرسید اما عرضه‌ی این خودرو در دنیای خودروهای سطح بالا در جهان مثل یک زمین‌لرزه بود.

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959

به نظر من این خودرو مهندسی معکوس یک فضاپیما بود، معادل هواپیمای جاسوسی SR-71 بلکبرد در دنیای خودرو. خودرویی ساخته‌شده از آلومینیوم و پلاستیک تقویت‌شده از جنس جلیقه‌های ضدگلوله که به پیشرانه‌ی شش سیلندر خطی مجهز شده است. پیشرانه‌ای که همراه با توربوشارژ، خنک‌کننده مایع سرسیلندر و ایرکولر سیلندرها 444 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در نظر داشته باشید که این میزان قدرت دو برابر نیروی 911 های تولیدی آن زمان بود. پورشه 959 برخلاف خودروی خونین F40 فراری تمام چرخ متحرک بود.

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959

سیستم انتقال نیروی AWD این خودرو مثل سایر سیستم‌های انتقال نیروی قدیمی آن زمان نبود، این سیستم پیشرفته قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم داشت. درواقع شرایط رانندگی فراتر از درک راننده بود و خودرو خودش وضعیت چهارچرخ را مطابق با شرایط انتخاب می‌کرد. در آن زمان این تکنولوژی و قدرت محاسبات پیشرفته‌تر از کومودور 64 بود. ارتفاع 959 قابل تنظیم بود و وضعیت کمک‌فنرها هم در سه حالت از داخل کابین تنظیم می‌شد. گیربکس این خودرو شش دنده‌ی روبه‌جلو داشت که اولین دنده‌ی آن G نامیده می‌شد که به کلمه‌ی زمین اشاره داشت. پره‌های توخالی منیزیمی این خودرو، حفره‌های هوای تایرها را بررسی می‌کرد و با اندازه‌گیری فشار تایرها می‌توانست وضعیت ترک خوردن یا سالم بودن آن را اعلام کند. جالب این‌که 959 در آن زمان دور با استفاده از سیستم دنلاک می‌توانست با کمترین فشار هوا در تایر و چرخ پنچر در سرعت‌های متوسط حرکت کند!

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
1989 Porsche 959 and 2015 Porsche 918 Spyder

طراحی 959 ترکیبی از طراحی 911 و یک خودروی مسابقه‌ای است که به طرز شگفت‌انگیزی خوب از آب درآمده است. خودرویی که با طراحی بیرونی ساده در تکنولوژی پیشرو بود و از خودروی افسانه‌ای کانتاش لامبورگینی سریع‌تر بود. شاید پیامبر بهترین لقبی باشد که می‌توان بکار برد. پیامبری برای صنعت خودرو که معجزه‌های آن دو توربوشارژر، کنترل کمک‌فنرهای تطبیقی، سیستم انتقال قدرت AWD و پره‌های توخالی رینگ بودند.

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959

نرخ جرائم در شهر میامی بسیار بالاست و این شهر عنوان پایتخت قتل در آمریکا را از آن خود کرده است. تجارت غیرقانونی مواد مخدر ثروت‌های پوچی را وارد منطقه کرده است از برخی جهات این ویژگی به نفع بنگاه‌های معاملات وسایل نقلیه است به‌طوری‌که پول زیادی برای خریدوفروش خودروهای سطح بالا، اسکله‌ها و قایق‌ها در گردش است. درهرحال از هدف دور نشویم، منظور از بیان این شرایط نشان دادن نقش پول مواد مخدر در وسایل نقلیه سطح شهر بود.

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

حال به سراغ نسخه مدرن 959 می‌رویم پورشه 918 پلاگین هیبرید اسپایدر. این مدل درست مثل شهر میامی بزرگ‌تر و جذاب‌تر از مدل قدیمی است. این دو خودرو نه‌تنها با یک نشان مشترک بلکه با یک اصول مشترک ساخته شده‌اند. 918 یک نمونه‌ی برتر تکنولوژیکی برتر به همان سبک و سیاق پورشه 959 است. 918 با باتری‌ها و موتورهای الکتریکی‌اش درست مثل سیستم AWD در 959 تکنولوژی جدیدی را وارد دنیای سوپراسپرت‌ها کرده است.

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

پورشه 918 با ساختار فیبر کربنی همان ترکیب فلزهای سبک و پیچیده 959 را تکرار کرده است. هر دو خودرو نه برای مسابقه بلکه با صندلی‌های سرنشین و سیستم استریو برای خیابان‌ها طراحی شده‌اند. هر دو خودرو که شاهکارهای این صنعت هستند با استفاده از تکنولوژی عملکردی جادویی را رقم می‌زنند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 2.2 ثانیه‌ای 918 جا پای صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.6 ثانیه‌ای 959 گذاشته است. شتابی که ناممکن به نظر می‌رسد.

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

ارتباط جدیدترین سوپر اسپرت پورشه یعنی 918 با استایل اسپرت مسابقه‌ای و کالیپرهای ترمز سبز اسیدی پرزرق‌وبرقش با بنای اصلی 911 به کمترین حد خود رسیده است. در شهر میامی که سوپراسپرت‌ها به‌وفور دیده می‌شوند توجه مردم به این خودرو جالب بود به‌طوری که در مدت تست دوروزه‌ی این خودرو افراد زیادی با دوربین موبایل خود از این خودرو عکس می‌گرفتند. البته شاید دلیل این جلب توجه رفتار ما و تخت گاز با صدای مهیب موتور 4.6 لیتری در حین بررسی بود.

2015 Porsche 918 Spyder
2015 Porsche 918 Spyder

تنها واژه‌ای که درخور تعریف کردن پیشرانه این خودرو محسوب می‌شود انفجار قدرت است. در هر زمان، هر حالت و هر جا با فشردن پدال گاز هیچ سروصدای اضافه‌ای از موتور شنیده نمی‌شود و در فاصله یک میلی‌ثانیه گیربکس دو کلاچه این خودرو قدرت را مثل یک دینامیت منفجر می‌کند. باید از کنار این خودرو گذر کنید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد و چه صدای خشن و بی‌واسطه‌ای از موتور خارج می‌شود. صدا در پیشرانه هرکسی را مبهوت این انفجارهای متناوب می‌کند.

1989 Porsche 959
1989 Porsche 959

باوجود ریشه‌ی یکسان، 959 یک خودروی متفاوت است. با توجه به واکنش نه‌چندان دل‌چسب مردم خیابان به این خودرو، برای جوانان بی‌توجه امروز این خودرو نه یک خودروی ترسناک بلکه یک پورشه 911 با کیت بدنه‌ی استادانه است. این خودروی شخصی که چندان قدیمی هم نیست با قیمتی نزدیک به 1 میلیون دلار بیشتر از این‌ها ارزش توجه دارد.

1989 Porsche 959
1989 Porsche 959

بدون قصد اهانت به 959، رانندگی با آن بیشتر شبیه به رانندگی با یک 911 قدیمی است. این خودرو با چرم داخلی متالیک، قطعات کابین متناسب و میدان دید خوب مطمئناً یک سر و گردن بالاتر از سوپراسپرت‌های دهه‌ی 80 بوده است. البته حالا سوپراسپرت‌های زیادی این فضا را بهتر کرده‌اند به‌طوری‌که انگار تکنولوژی‌های 30 ساله‌ی این خودرو دیگر رنگی از دنیای دیجیتال ندارند. تولید و انتقال قدرت در این خودرو با مکانیسم آن دوره طراحی شده و با افزایش دور موتور، قدرت افزایش پیدا می‌کند و به پیک بالا می‌رسد. شاید کسی فکرش را نمی‌کرد اما توربوشارژ متوالی 959 هم با مقداری تأخیر همراه شده بود. توربوی 959 در دورهای بالاتر از 4000 دور بر دقیقه خودش را نشان می‌دهد. رویه‌ای که دیگر در 918 مدرن دیده نمی‌شود. 959 در یک جمله یک خودروی خوب با فرمانپذیری مناسب بود که سیستم فرمانپذیری آن نسبت به سیستم‌های جدید در سطح بالایی قرار می‌گرفت.

1989 Porsche 959
1989 Porsche 959

برخلاف صدای موتور تقویت‌شده و مصنوعی خودروهای امروز، صدای غرش موتور 959 با افزایش دور و سرعت افزایش می‌یابد. صندلی‌های این خودرو هم به طرز خارق‌العاده‌ای بهتر و راحت‌تر از صندلی‌های با رنگ و لعاب مسابقه‌ای 918 است. به غیر از وسایل و کنترلرهای منحصربه‌فرد خودرو همان‌طور که گفتیم با طراحی کابین مشابه با 911 های قدیمی مواجه هستیم که این شباهت هم بیشتر از همه از وسواس بیش‌ازحد در تلاش برای طراحی جذاب و محل قرارگیری تجهیزات کابین نشأت گرفته است. پدال ترمز این خودرو بدون نقص است اما کمی با خودروهای جدید فرق دارد. این پدال به‌قدری سفت است که اگر فقط با خودروهای دهه‌ی جدید رانندگی کرده باشید احساس می‌کنید که مشکلی در این سیستم به وجود آمده است.

1989 Porsche 959
1989 Porsche 959

شاید در خیابان 959 به‌اندازه‌ی 918 توجه افراد را جلب نکرد اما کسانی که 959 را می‌شناختند همه‌چیز را در مورد این خودرو می‌دانستند و پیش خود می‌گفتند “هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که بتوانم یکی از این خودروها را در عمر خود ببینم!” بیشتر این افراد سنی بین 40 تا 45 سال داشتند و به نظر می‌رسید که پورشه 959، خودروی رؤیاهای نوجوانی‌شان بوده است. چرا باید از بی‌توجهی جوانان امروز به پورشه 959 خرده بگیریم؟ جوانان امروز هم درست مثل جوانان دهه‌ی 80 میلادی، سوپراسپرت زمان خود یعنی پورشه 918 را بیش‌تر می‌پسندد و رویای رانندگی با آن را در سر می‌پرورانند. شاید در سال 2040 فرزندان جوانان امروز هم پورشه 918 قدیمی را نادیده بگیرند و به هایپرکار آن عصر پورشه عشق بورزند.

2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959
2015 Porsche 918 Spyder and 1989 Porsche 959

و در آخر این همان چیزی است که باید باشد. یک خودرو فقط برای مدتی می‌تواند در قله‌ی تکنولوژی بماند. هایپرکارهای قدیمی در جاده‌ی پیشرفت تکنولوژی به حسرتی برای مردان پیرتر تبدیل می‌شوند. مردانی که در سنین جوانی عاشق چنین خودروهای جذابی شده بودند.


بخشی از وجود ما امیدوار است که در سال 2040 دیگر 918-ای در کار نباشد. چرا که هایپرکارها بیش از سایر خودروها به زمان وابسته‌اند و تا زمانی که هایپر هستند با لبه‌های تیز و قطعات منحصربه‌فردشان جذاب‌اند. وصیت‌نامه‌ی هایپرکارها این است که تا زمانی که قلبشان می‌تپد باید از نهایت سرعت آن‌ها لذت برد چراکه با گذر زمان در پشت اجساد زیبایشان مدفون می‌شوند.

مشخصات
خودرو پورشه 918 اسپایدر 2015 پورشه 959 سال 1989
قیمت پایه دلار847,975 دلار227,000
قیمت خودروی تست شده دلار875,175 دلار 227,000
ابعاد
طول 464.3 سانتی‌متر 426.0 سانتی‌متر
عرض 194.0 سانتی‌متر 183.9 سانتی‌متر
ارتفاع 116.6 سانتی‌متر 119.9 سانتی‌متر
طول محور 273.0 سانتی‌متر 227.1 سانتی‌متر
پیشرانه
موتور DOHC 32 سوپاپ-8 سیلندر
4593 سی سی (280 cu in)
توربوشارژ متوالی DOHC 24 سوپاپ -6 سیلندر خطی
2849 سی سی (174 cu in)
قدرت به اسب بخار در دور موتور 608 @ 8700 444 @ 6500
گشتاور به نیوتن متر در دور موتور 529 @ 6700 490 @ 5500
تزریق سوخت تزریق مستقیم تزریق دریچه مرکزی
دور موتور حداکثر 9000 rpm 7300 rpm
موتورها دو موتور مغناطیسی دائمی AC; جلو: 129 اسب بخار, وسط: 156 اسب بخار
قدرت نهایی پیشرانه 887 اسب بخار 444 اسب بخار
Lb Per HP 4.2 7.9
انتقال قدرت
گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک شش سرعته دستی
چرخ متحرک چهار چرخ چهار چرخ
نتایج بررسی کاراند درایور
شتاب
0–48 کیلومتر بر ساعت 1 ثانیه 1.5 ثانیه
0–96 کیلومتر بر ساعت 2.2 ثانیه 3.6 ثانیه
161-0 کیلومتر بر ساعت 4.9 ثانیه 8.8 ثانیه
0–209 کیلومتر بر ساعت 7.9 ثانیه 15.9 ثانیه
یک‌چهارم مایل در سرعت 9.8 ثانیه در سرعت 233 12 ثانیه در سرعت 186
حرکت از, 8–80 KMH 2.4 ثانیه
تخت گاز, 48–80 KMH 2.4 ثانیه 11.9 ثانیه
تخت گاز, 80–112 KMH 1.7 ثانیه 8.8 ثانیه
نهایت سرعت 344 کیلومتر بر ساعت 320 کیلومتر بر ساعت
شاسی
ترمز از 112 کیلومتر بر ساعت تا صفر 43.28 متر 50.59 متر
تحمل شتاب جانبی در محدوده,
300-فوتی
1.10 g 0.87 g
وزن
محدود 1690 کیلوگرم 1589 کیلوگرم
درصد وزن در جلو/عقب 44 جلو/56 عقب 40 جلو/60 عقب
سوخت
مصرف جاده‌ای/ شهری لیتر در صد کیلومتر 11.76/9.8
نتایج بررسی پورشه 918 اسپایدر در سال 2015 توسط کارانددرایور نتایج بررسی پورشه 959 در سال 1987 توسط کارانددرایور

منبع: caranddriver

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ تهیه شده و درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

49 دیدگاه

  1. KING 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    وای 959 تنها رقیب f40 ………
    پروردگارا در زمان خودش شتاب 3.6 ای خدا ما کجاییم پورشه کجا …………….
    و عزیز دلم یار خوشگلم 918 که دیگه زبان از وصف او ناتوان است …………
    پورشه دوسسسسسسسسسسسسسسست دارم به مولا ………………………………

    پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      خدایا شتاب 2.2 یعنی تو ماشین باشی لانچ کنه وا ویلا …………
      یعنی این وزیر صنعت رو تو ماشین بذاری لانچ کنه بعد بهش بگی ماشین های ایرانی فقط قشنگی ماشین های خارجی رو ندارن ها ……….برو عمو …………

      پاسخ
      1. جوشکار خسه
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        لانچ کنه ایشون قلنچ میکنه.

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      این 2تا معشوقه خیلیا هستن عاشقان پورشه 2015 و عاشقان پورشه1990
      خدایا میشه ماهم یه 918رو از نزدیک ببینیم و لمس کنیم و لذت ببریم؟؟؟

      پاسخ
    3. aston martin
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      قبل این ک ب لقب پیامبر برسم داشتم میگفتم معجزست!نه اقا جان 959 پیامبر نیست ، پورشه پیامبره معجزش هم 959! واقعا خیلیه یه کمپانی بعد چند دهه هم اصالتش رو حفظ کنه هم کیفیتش. واقعا الان چه هایپر کاری قابلیت رقابت با 918 رو داره؟ این درحالیه ک قیمتش هم تقریبا نصف خیلی از هایپر کارهاست.اون از مکلارن که سپرش پلاستیکی درومد.اون از اف 1 که در قیاس با این قیمت ماورائی داره ولی به 918 نمیرسه…
      پرچم المان همیشه بالاست. پورشه جزو دوتای اول جهانه
      راستی اون تیکش که راجب میامی نوشته بود منو بدجوری یاد دکستر انداخت D:

      پاسخ
      1. great britain
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        منم به نوبه خودم در پیشگاه این ابر اسطوره زانو زده و آلمان کبیر رو میستایم..
        هرچند عاشق ماشینای بریتانیاییم و معتقدم بریتانیا پیشرفته ترین کشور بعد از آلمان هست اما در مقابل این ابر هیولای دلفریب همیشه کم میارم و زبانم قاصر از نوشتنه..

        پاسخ
      2. احمد باقری
        سوابق: (4331 دیدگاه) ,

        باید هم قیمتش نسبت به خیلی از هایپر کارها کمتر باشه، نباید هم بیشتر بگیره، چون هزینه زیادی که بابت یک طراحی منحصر به فرد، شیک و متفاوت میشه رو پورشه هیچ وقت انجام نمیده. نکنه انتظار داشتی همون طراحی تکراری و قورباغ ای شکل رو بده بیرون و مثل فراری هم قیمت داشته باشه. اصلا مقایسه پورشه با فراری و خیلی دیگه از شرکتهای خودروسازی اشتباه. پورشه هرچقدر هم خوب باشه، ارزش خرید نداره، چون آدم حاضره بیشتر پول بده، ولی ماشینی داشته باشه که ابهت، خشونت، زیبایی، روح تهاجمی و تکنولوژِی رو باهم داشته باشه.

        پاسخ
        1. aston martin
          سوابق: (828 دیدگاه) ,

          احمد دختر ک نیستی همش به ظواهر توجه داری
          تو ا جهت فنی خودرو رو بررسی کن و بعد تعمیمش بده به فراری و از جهت قیمتی هم مقایسه انجام بده میفهمی کدوم انتخاب معقول تریه
          فعلا ک تو متن نوشته ملته چشمو دل سیره میامی هم تو کفش بودن .

    4. غرق در خون
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      من رو هم در عشق خودت سهیم بدون..

      پاسخ
  2. mehran911
    سوابق: (791 دیدگاه) ,

    ممنون از پدال
    و ممنون از آقای نیک سیرت بخاطر ترجمه خوبش

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
    Carbonado Aventador
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    قیمت پورشه 959 الان 227 دلار هست؟؟؟
    یعنی یه میلیون تومن نمیشه….
    بعد ما باید بریم پراید مدل 1380 رو 10 میلیون بخریم….
    بریم امریکا یه پورش بخریم…!

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      سه تا صفر کمتر گذاشت اشتباهه لپی بود!

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      باهوش خان پژو ۴٠۵ تو امریکا هزار دلاره بعد این لامصب که زبان آدمیزاد از وصفش ناتوانه ٢٢٧ دلار؟؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
        Carbonado Aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        خب منم واسه همین برق از سرم پرید…
        227 دلار رو که دیدم قرنیه چشمم گشاد شد…!

        پاسخ
        1. great britain
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          مرد حسابی ۲۲۷ دلار که خرج آرایشگاهو شامپوشو واکسشم نیس.. هرکی عاشقش شد باید خرجش کنه.. عشق زیباروی که مفتی مفتی نیست..
          فقط آلمان.. بعدش بریتانیا..

        2. ИN
          سوابق: (250 دیدگاه) ,

          قرنیه ی چشم گشاد میشه؟؟؟:/

        3. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
          Carbonado Aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          البته 22700 درسال 1980 هستا…
          من اون موقعی که متنو دیدم 227 دلار بود و سال 1980 رو ننوشته بود…!
          واسه همین اشتباه کردم!!!!

        4. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
          (پهلوان مک لارن)new great britain
          سوابق: (844 دیدگاه) ,

          داداش great britain چرا اسم منو رو خودت گذاشتی!!!!!
          حالا گذاشتی اشکال نداره.چرا اول آلمان بعد بریتانیا!!!!!
          مگه نمیدونی من بدجووووووور تعصب دارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    3. علی
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      227000 دلار قمیت اون زمانه تازه
      به پول امروز 959 گرون تر از 918 هس، ناسلامتی کلکسیونیه…
      تو مقاله هم اشاره شده بهش که نزدیک به یک میلیون قیمت داره!!!

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    اخرین خط جدول مقایسه دقت کردین یعنی این قدر برنامه کار اند درایور قدمت داره ماشاالله خوب مونده

    پاسخ
  5. سیاوش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اوووف این نشونده قدرت پورشه است فوق العادست

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    ﺗﻮ ﻣﺤﻠﻤﻮﻥ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﭘﺎﺭﮎ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ
    ﺟﺎﺗﻮﻥ ﺧﺎﻟﯽ

    ﮐﻮﺩﮎ ﻋﻘﺪﻩ ﺍﯼ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ :خط ﺧﻄﯿﺶ ﮐﻦ! ﮐﻮﺩﮎ ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ :خاک برمخت.ﮐﻮﺩﮎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻔﺖ:ﺍﻟﺤﺴﻮﺩ، ﻻﯾﺴﻮﺩ،لامرض!هیچى دیگه ﺩﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﺩﺭﮔﯿﺮﺑﻮﺩﻥ
    که یهوﺧﺮ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﯾﻪ ﻟﮕﺪﺑﻬﺶ ﺯﺩﺻﺪﺍﺵ ﺩﺭﺍﻭﻣد همه با هم فرارکرد

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    نه حالا خداییش طراحیش نسبت به پنجاه سال پیش فرقی نکرده؟!نه خداوکیل

    پاسخ
  8. رامتین
    سوابق: (735 دیدگاه) ,

    اصلا در این شکی نیست که مهندسی پورشه بینظیره. مطمئنا فناوریش بالاتر از لافراری و مک لارنه (چه برسه به دیگر خودروها) این موضوع در کلیپی که اخیرا هم منتشر شد مشخص گردید. واقعا آلمان بینظیره. سالهاست که صنعتی ترین کشور قاره سبز بوده. رابطشون هم با ایران بد نیست اما امان از فرانسویها:)

    پاسخ
  9. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    پورشه وارث یک دنیا عظمت و تکنولوژی …

    پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      خودرو سازی یعنی ………و ……………..
      من نمیگم Archi khan خودت بگو به شما بیشتر میاد ……فداتم

      پاسخ
      1. Archi KHAN
        سوابق: (1658 دیدگاه) ,

        من ارادت دارم …
        شما و همه بچه های پدال گل هستین گُل

        پاسخ
        1. پسر خسته
          سوابق: (7 دیدگاه) ,

          گل خودتی اما دست درد نکنه.،
          خودرو سازی یعنی ………و ………… = شما و همه بچه های پدال ؟!

      2. رضا
        سوابق: (52 دیدگاه) ,

        خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپا که یه عمری پراید و 405 میدن دستمون و بیچاره هم یعنی من و شمایی که باید داشتن یه ماشین خوب رو حداکثر توی خواب ببینیم.

        پاسخ
  10. تصویر پروفایل vahid porsche
    vahid porsche
    سوابق: (243 دیدگاه) ,

    اوه اوه 959 چقد بد بوده قیافش
    واقعا هرچقد مهندسای پورشه غولن طراحاش دوزارین
    داشتم به این فکر میکردم که اگه مهندسیه پورشه با طراحی فراری ترکیب میشد چی میشد آخخخخ میپوکوندیمااا?

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      اینکه شبیه قورباغه س دلیل نمیشه طراحیش بد باشه
      جوات هست یه مقدار ولی بد نیست
      این دوتا رو باهم قاطی نکن
      اینم دلیلش اصرار طراح ها به حفظ اصالت طراح اولیه س
      به خط و خطوط ، قوس ها و شیارها دقت کن!!!
      دارم فکر میکنم کدوم صاف کاری میتونه اینو در بیاره 😀
      خصوصا اون ورودی هوای روی گلگیر عقب

      پاسخ
  11. KING 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    عزیز طراحاش دوزارین فکر کنم متوجه نشدی عزیزم اون 918 هم پورشه ست ها …………
    نکنه میخوای بگی 918 هم قیافش بده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل vahid porsche
      vahid porsche
      سوابق: (243 دیدگاه) ,

      نمیگم بده ولی اونقدرهاهم خوب نیس و اون ابهت لافراری و پی وان رو نداره چراغای جلوشم شبیه کونیگزگ شده ولی به لحاظ عملکرد شکی نیست که از همه بهتره و به همین خاطر هم هست که طرفدارشم

      پاسخ
    2. شایان
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      بد نیست ولی در سطح فراری و بنز و بی ام و نیست پورشه با آئودی طراحیاشون ضعیفتر از بقین. بدون تعصب نگاه کنین.

      پاسخ
  12. کمیل
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه طی 26 سال پیشرفت روز به روز این برند و مخصوصا این ماشین قیمت اون تقریبا 4 برابر(3.85) شده حالا دیگه کاری به افزایش در آمد سرانه مردم اروپا و آمریکا هم نداشته باشیم یه مقایسه کنید با وضعیت پیشرفت!!!!!!! و قیمت خودرو در ایران اونم طی 4سال اخیر

    پاسخ
  13. مهدی
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    درسته محصولات پورشه تکنولوژی بالایی دارن اما قابل رقابت با فراری نیست ! به اذعان کارشناسا و مجلات معتبر سطح فناوری و تکنولوژی تو محصولات فراری به مراتب بالاتر از بقیه سوپر اسپرت سازاست مایل بودین لینک هم میذارم. پس خواهشا روی هوا یه حرفی نزنید و اول تحقیق کنید. تو همون دوره هم فراری با مدل f40 برتر از ۹۵۹ بود همه چیز ب شتاب اولیه نیست

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    در ضمن این قیمتی ک الان از ۹۵۹ درج شده ارزش فعلی این ماشین هست نه قیمت اون سال!!! یه مقدار دقت کنید

    پاسخ
  15. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    بیخود نبود که یکبار گفتم شماره گذاری این طرحهای تکراری، مثل شماره موبایل میمونه، واقعا همینطوره.

    پاسخ
  16. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    همه ما میدونیم فراری غوله منم عاشقشم ولی باید توجه کنیم که بیشتر توجه ها بهش برا تولید محدود بودنش هس پورش تقریبا یه خودروساز تولید انبوه حساب میشه اونم با این تکنولوژوی!
    پورش و کلا آلمان بالاترین تکنولوژیو دارن قیافشونم معرکس برعکس با این انگلیس حال نمیکنم خودشونم تو کف تکنولوژی المانن!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
      (پهلوان مک لارن)new great britain
      سوابق: (844 دیدگاه) ,

      خودشونم تو کف تکنولوژی آلمانن؟
      خودم عاشق پورشه هستم هرچند بعضی جاها به خاطر طراحیش باهاش شوخی میکنم. اما اینکه بیاین نظرات بچگانه بدین خوب نیست.قربون شکلت برم آلمان که هواپیماهای جنگیشم ساخت بریتانیاست.چون الان میدونم میخوای بگی آلمان به خاطر جنگ جهانی نمیتونه هواپیمای جنگی بسازه.من بهت میگم آلمان و ژاپن شرایط مشابه هم رو دارن ولی برو یه سرچ کن ژاپنی ها خیلی وقته دارن هواپیماهای جنگی میسازن.ولی آلمانی ها توانشو ندارن.نه اینکه توانشو نداشته باشن از بقیه کشورهای پیشرو عقبترن به خاطر اینکه روی این بخش تمرکز نکردن.
      تازه چند وقت پیش هم اگه تو اخبار و اینترنت خونده باشی.خبرهای زیادی در مورد جاسوسی وزارت اطلاعات آلمان از شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین آمریکا نوشته بودن.این یعنی اینکه آلمانی ها تو بخش نظامی دیگه توان گذشته رو ندارن.

      پاسخ
      1. پارسی
        سوابق: (22 دیدگاه) ,

        آلمانها توانشو ندارن
        هواپیماهاشون ماله انگلیسیه
        ژاپن هواپیمای جنگی میزنه
        آلمانی ها از شرکت های نظامی آمریکایی جاسوسی میکنن
        آلمانی ها بلد نیستن هواپیما بزنن
        کنتور نمیندازه ادامه بده استفاده کنیم
        بقیه و نمیدونم ولی من فکر میکنم منبری هستی یا شاید فکر میکنی کاربران محترم خیلی عذر میخوام از دوستان از پشت کوه اومدن واقعا ذهن خلاقی داری برو برای سری بعدی فیلم جیمز باند فیلمنامه بنویس حتما جواب میده فیلمشم پر فروش میشه

        پاسخ
        1. خسته شده
          سوابق: (623 دیدگاه) ,

          جناب پارسی عزیز دوستان ایشونو به حال خودشون رها کردن میبیندید که غیر شما کسی جوابشونو نمیده بیخیالش شید ذهن زیبای ایشون برای انگلیسی ها هم خنده دار و مزحکه والا همه خسته شدن از دست این کاربر فکر کنم کمپین ضد توهم هم بیاد راه اندازی بشه

      2. GG ، Great Germania
        سوابق: (34 دیدگاه) ,

        توانشو داره خوبم داره.
        آلمان همونطور که تو همه چیز سرتر از بقیه هست، تو هواپیماسازی هم میتونه سرتر باشه، اما سیاست آلمان از بعد از جنگ جهانی دوم اینه که تا حد ممکن از تولید جنگ افزار خودداری کنه و به جاش با پیشرفت در تکنولوژی و ساخت تولیدات مورد نیاز زندگی بشری، جایگاه اصلی آلمان بزرگ رو در جهان تثبیت کنه و کشورای دیگه رو به این وسیله نیازمند به خودش کنه.،
        کاری که هیتلر کبیر میخواست به وسیله جنگ بکنه اما نگذاشتند.

        پاسخ
      3. GG ، Great Germania
        سوابق: (34 دیدگاه) ,

        همچنین یه حرف خنده دار دیگه ای که زدی این بود که آلمان از لاکهید مارتین جاسوسی میکنه..!
        کدوم آلمان منظورته ؟! همون آلمانی که بعد از جنگ جهانی دوم همه کشورا خصوصا آمریکا و انگلیس هجوم آوردن تا همه مهندسین و تکنولوژیهای جنگی و فضاییش رو به سرقت ببرن ؟!
        میدونستی همین آمریکا و انگیلیس، پیشرفتای جنگی و فضاییه الانشون رو مدیون همون تکنولوژیه ۷۰ سال پیش آلمان میدونن و با افتخار هم اعلام میکنن؟!
        چند نمونه از تولیدات آمریکا و انگلیس رو برات نام ببرم که حتی اسماشون هم برگرفته از اسم نسخه های اولیه آلمانیشونه؟!

        اینکه کدومشون برتره چیزی نصیب ما نمیکنه که بخوایم واسشون جرو بحث کنیم..!
        افتخارش فقط واسه ملت خودشونه که میتونن با غرور سرشونو بالا بگیرن تو دنیا.

        پاسخ
  17. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    امپر های پشت فرمون این 918 کشته منو انگار مال موتورسیکلته لامصب برعکس با مال لافراری و p1 مخصوصا اون دورشمارش خیلی حال نمیکنم البته درمقایسه با 918!

    پاسخ
  18. مهدی
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    نه برادر من همه توجه ها ب خاطر تیراژ تولیدش نیست. قراری همیشه با کیفیت ترین و لذت بخش ترین سوپر اسپرتها رو میسازه مطمعنا شما جایی رو پیدا نمیکنید که سواری یه پورشه رو بهتر از فراری معرفی کرده باشه نه فقط پورشه بلکه بقیه برندها هم همینطور. مصلما این کیفیت سواری از دقت و تکنولوژی بالاتر سرچشمه میگیره از سیستم تعلیق و فرمان بگیر تا شاسی و ترمز. شما یه تایم شتاب اولیه میبینی و حرف از برتری تکنولوژی میزنی در حالی ک راننده ای ک فرمون و پدال در اختیارشه چیز دیگه حس میکنه. به قول کارشناس مجله evo فراری به لحاظ تکنولوژی تو سطح متفاوتی از بقیه سوپراسپرت سازاست و بقیه هنوز راه دارن تا بهش برسن!

    پاسخ
  19. enzo
    سوابق: (214 دیدگاه) ,

    به قول ریچارد همون :
    ” اگر کانتاش و تستاروسا رو به خاطر تکامل وپیشرفتی که تو این صنعت داشتن مثل فرستادن اولین انسان به فضا بدونیم
    F40 و 959 رو باید اولین انسان هایی بدونیم که روی ماه قدم زدن
    این دوتا ماشین اینقدر برای این صنعت مهمن “

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.