پارس خودرورنو

داستان پرماجرای رنو 5 در ایران (بخش اول)

وضع نابسامانی که امروزه در خودروسازی‌مان شاهدیم، آنی و یک‌شبه ایجاد نشده بلکه ریشه در سال‌های نه‌چندان دور دارد، سال‌هایی که در آن به‌جای کار، ظاهرسازی و به‌جای برنامه‌ریزی درست، لاف‌وگزاف و توهم فروشی و به‌جای مشارکت جدی و فراگیر با خودروسازان معتبر دنیا و عرضه خودروهای باکیفیت، تولید انبوه خودروهای قدیمی، از رده خارج و بی‌کیفیت و فروش آن‌ها با سخیف‌ترین شیوه‌ها، مبنای کار سازندگانمان قرار گرفت. سال‌هایی که در آن به عامه مردم این‌گونه وعده داده شد که چنانچه صبر کنند و دندان بر روی جگر بگذارند! آن‌ها، یعنی مجموعه‌های وطنی، خودروسازان کره‌ای را هم پشت سر خواهند نهاد و… به عینه شاهدیم که این‌گونه نشد و به قول شاعر: هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت… بگذریم!

Renault 5 LS
Renault 5 LS
در این متن به سراغ یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه صنعت خودرو در دهه‌های اخیر رفته و شما را با روند کلی تولید آن در کشور آشنا خواهیم نمود؛ بازیگری که امروزه کمتر از او یاد می‌شود ولی در دهه‌های پنجاه الی هشتاد شمسی، کمابیش نبض بازار را در دست داشت و هواخواهان پرو پا قرصی را هم برای خود تدارک دید. این بازیگر معروف، خودرویی نیست جز رنو ۵، هاچ‌بک پرماجرای فرانسوی.

Renault 5
Renault 5
از آنجایی که ممکن است برخی از خوانندگان جوان‌تر این متن، نام خودرویی همچون رنو ۵ به گوششان نخورده باشد، برای آشنایی بیشتر این دسته از عزیزان، لازم است که نکاتی چند را توضیح دهم.
رنو ۵ خودرویی سوپر مینی و دیفرانسیل جلو بود که در کشور مبدأ خود یعنی فرانسه، تنها در دو نسل پیاپی عرضه شد و در آن دوره هم از محبوبیت فراوانی میان جوانان سراسر دنیا برخوردار بود، به‌گونه‌ای بیش از ۵.۴ میلیون دستگاه از آن تولید و بفروش رسید. طراح این خودرو شخصی به نام MICHEL BOUé بود و جالب اینجاست که وی این خودرو را در وقت آزاد خود و خارج از ساعات معمول اداری، طراحی نمود. مدیران اجرایی شرکت هم که به‌شدت تحت تأثیر ایده او قرار گرفته بودند فی‌الفور و به‌طور رسمی برنامه توسعه این طرح را استارت زدند. تولید نسل اول رنو ۵ از ۲۸ ژانویه سال ۱۹۷۲ میلادی آغاز شد و با آنکه بخش اعظم قطعات مکانیکی آن از دیگر مدل‌های این کمپانی، من‌جمله رنو ۴ اخذ شده بود ولی از لحاظ طرح بدنه خودرویی کاملاً جدید و پیشرو بود و ازجمله نخستین خودروهای تولیدی در دنیا بود که از سپرهایی با جنس پلاستیک بهره می‌برد.

Renault 5
Renault 5
نسل اول این خودرو با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی اعم از ۰.۸ الی ۱.۴ لیتری و نیز ۱.۴ لیتری توربو و نسل دوم آن نیز از پیشرانه‌های ۱ الی ۱.۷ لیتری بنزینی،۱.۴ لیتری توربو و نیز ۱.۶ لیتری دیزل بهره می‌برد. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، نسل اول این خودرو با گیربکس‌های ۴ و ۵ سرعته دستی و نیز ۳ سرعته اتوماتیک و نسل دوم آن با گیربکس‌های ۴ سرعته دستی و همچنین ۳ و ۵ سرعته اتوماتیک، روانه بازار شدند. نسل اول این خودرو علاوه بر فرانسه، در ممالکی همچون اسپانیا، اسلوونی و مکزیک و ونزوئلا هم به تولید رسید و ایران هم از زمره نخستین کشورهای آسیایی بود که این مدل در آن مونتاژ می‌شد. علاوه بر آن، رنو ۵ از سال‌های ۱۹۷۶ الی ۱۹۸۳ میلادی هم به بازار آمریکا عرضه شد. تولید نسل اول رنو ۵ تا سال ۱۹۸۵ میلادی ادامه داشت و در آغاز این سال، نسل دوم آن به بازار آمد که از لحاظ طرح بدنه تا حد زیادی به نسل اول آن شباهت داشت ولی از لحاظ کیفیت و عملکرد به‌مراتب پیشرفته‌تر بود. این نسل هم تا سال ۱۹۹۶ میلادی در مدار تولید بود. این نسخه علاوه بر فرانسه، در اسپانیا و اسلوونی هم تولید می‌شد؛ اما در کشورمان، این تنها نسل نخست آن بود که تولیدش به مدت سه دهه استمرار یافت.

Renault 5
Renault 5
این خودرو در سال ۱۳۵۵ شمسی توسط شرکت سایپا وارد ایران شد و از سال ۱۳۵۶ شمسی، مونتاژ آن در دو گونه سه درب و ۵ درب و با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۰.۹۵ لیتری، در همین مجموعه آغاز شد. قیمت تقریبی این خودرو در آن زمان بنابر برخی اقوال، حدود ۲۷ الی ۳۰ هزار تومان بود که با توجه به پایه حقوق ۱۲۰۰ تومانی یک کارمند دون‌پایه تا حدی توجیه‌پذیر بود. پس از مدتی، یعنی در اواخر سال ۱۳۶۴ شمسی، نسل دوم رنو ۵ روانه بازارهای جهانی شد ولی شرکت سایپا به‌جای مونتاژ این نسخه، تنها به تغییر داشبورد و سپر جلوی نسل اول این خودرو اکتفا کرد و پیشرانه قوی‌تری با حجم ۱.۱ لیتر به‌جای نسخه قدیمی‌تر ۰.۹۵ لیتری، بر روی آن نصب نمود. این پیشرانه جدید از توانی معادل ۴۸ اسب بخار برخوردار بود. رنو ۵ تا اواسط دهه هفتاد شمسی، تنها توسط شرکت سایپا و با قطعات غالباً اروپایی به تولید می‌رسید. از سال ۱۳۷۲ شمسی نیز خودروی پراید وارد مجموعه تولیدات شرکت سایپا شد و رفته‌رفته جایگزین رنو ۵ گردید.

Renault 5
Renault 5
Renault 5
Renault 5
از اواخر دهه شصت شمسی، شرکت سایپا اقدام به صدور چند هزارتایی رنو ۵ به برخی کشورهای اروپای شرقی و ازجمله بلغارستان نمود. نسخه‌های صادراتی از لحاظ برخی تزئینات بدنه با مدل‌های داخلی تفاوت داشتند و از تجهیزانی همچون سانروف، شبرنگ بر روی گلگیرهای جلو، رینگ‌های چرخ ایتالیایی، میله درون درب‌ها و برف‌پاک‌کن عقب و حتی رنگ متالیک… برخوردار بودند. این دسته از خودروها که به رنو ۵ “صادراتی” معروف شده بودند به تعدادی اندک هم در بازار داخلی ارائه شده و از زمره خودروهای مورد توجه اقشار برخوردار و مرفه جامعه در آن دوران بودند. تولید نسخه‌های صادراتی رنو ۵ تا سال ۱۳۷۴ شمسی ادامه داشت.

Renault 5
Renault 5
Renault 5
Renault 5
در این میان، کاهش شدید تولید و عرضه خودرو هم‌زمان با افزایش شدید تقاضا، رخدادی بود که از اواخر دهه ۵۰ شمسی در کشورمان آغاز شد و این معضل، از کمبود درآمدهای ارزی به دلیل شرایط جنگ تحمیلی و همچنین قطع کامل ورود هر نوع وسیله نقلیه موتوری اعم از سواری، وانت و … ناشی می‌شد (ورود هر نوع خودروی سواری از سال ۱۳۵۸ شمسی ممنوع شده بود). وجود همین امر به‌نوبه خود، بازار پررونقی را نه‌تنها برای این خودرو بلکه برای هر نوع وسیله نقلیه‌ای ولو چهارچرخه! فراهم می‌نمود تا به‌راحتی بتواند در بازاری بی‌رقیب و با خاطری آسوده یکه‌تازی کند. فشار ناشی از تقاضا در آن دوره، دولت وقت را مجبور نمود که جهت کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا و نیز جلوگیری از انفجار قیمت خودرو در بازار، خودروهای سواری و وانت و… را به مدد سهمیه‌بندی و با سیستم قرعه‌کشی و به بهای دولتی به فروش رساند. زمان انتظاری هم که جهت دریافت هر دستگاه خودرو تعیین شده بود گاهی اوقات حتی از ۲ سال نیز فراتر می‌رفت! البته در این بین، تفاوت فاحش میان بهای دولتی خودرو با ارقام آزاد آن، غالب مشتریان را سخت راضی و خوشنود می‌کرد! قیمت دولتی رنو ۵ هم در اوایل دهه شصت شمسی (سال ۱۳۶۱) حدود ۷۰ هزار تومان و بهای آن آزاد آن هم حول‌وحوش ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار تومان بود که البته این مبلغ هیچ‌گاه ثابت نماند و ظرف مدت چند سال، یعنی در سال ۱۳۶۵ شمسی به مرز ۴۰۰ هزار نزدیک شد و پس از مدتی و در سال ۱۳۶۹ شمسی، عدد ۸۰۰ هزار را هم رد کرد!

Renault 5
Renault 5
بدیهی است که تحت این شرایط، ویژگی‌های همچون کیفیت، زیبایی و…در یک خودرو محلی از اعراب نداشت، زیرا دریافت یک خودرو با بهای دولتی و فروش آن در بازار آزاد، خودش به‌تنهایی گنجی بادآورده برای صاحبش محسوب می‌شد و بر هر نوع کمبود و نقصی در خودرو سرپوش می‌نهاد. شاید این‌طور بتوان گفت که دیوار کج! دلالی (خودرو) در همان دوران پایه‌گذاری شد و متأسفانه هنوز هم رگه‌های قوی از این عادت ناپسند در ذهن برخی از مدیرانمان جای خوش نموده است.

1985 Renault R5 Turbo
۱۹۸۵ Renault R5 Turbo
در سال ۱۳۷۶ شمسی، خط تولید رنو ۵ توسط شرکت پارس‌خودرو خریداری شد و متعاقب آن، پروسه داخلی سازی و یا ایرانیزه! شدن این خودرو هم سرعتی دوچندان یافت. همچنین، نام این خودرو هم از رنو ۵ به سپند تغییر کرد و اولین نمونه از آن نیز با نام سپند ۱ روانه بازار شد. طی سال‌های بعدی، نسخه‌های اصلاح شده سپند به نام‌های سپند ۲ و نیز جوانان روانه بازار شدند که در مقوله پسرفت! دستکمی از اولی نداشتند. البته تمامی این فعل و انفعالات با افت کیفی شدید این محصول همراه بود و سپند هیچ‌گاه نتوانست جایگاه رنو ۵ را در میان خریداران ایرانی کسب کند. مثلاً به دلیل کیفیت پایین قطعات موتور در این خودرو توان آن به ۳۷ اسب بخار کاهش یافته بود! درحالی‌که این عدد در رنو ۵ معادل ۴۸ اسب بخار بود.

Renault pk
Renault pk
نکته جالب اینجاست، در همان دورانی که سازندگان ایرانی سخت درگیر پروسه خودکفایی نسل اول رنو ۵ و یا تغییر نشان آن بودند، در خود فرانسه، نسل دوم آن در حال خروج از مدار تولید بود و مدلی به نام رنو ۵ می‌رفت که برای همیشه از مجموعه تولیدات این شرکت خط بخورد. به دلیل استقبال کمی که از سپند شد و شکست این محصول در بازار، از سال ۱۳۸۰ شمسی، با استفاده از پلتفرم پراید، خودرویی به اصطلاح جدیدی به نام رنو PK به بازار آمد که معجونی! از بدنه رنو ۵ و پلت فرم پراید بود. رنو PK به دلیل بهره‌گیری از موتور پراید از شتاب و سرعت بهتری نسبت به سپند و حتی رنو ۵ برخوردار بود ولی درعین‌حال، از مشکلات فنی متعددی هم رنج می‌برد و از آنجایی که فرم بدنه آن رنو بود و نه پراید! برخی از تغییرات مضحک نیز بر روی بدنه‌اش انجام شد تا بلکه با پلت فرم پراید تطبیق یابد. ازجمله آن‌ها هم نصب بچه گلگیرهای پلاستیکی مشکی‌رنگ بر روی گلگیرهای جلو و عقب آن بود که بی‌گمان سرپوشی بود بر عرض بیشتر پلت فرم پراید نسبت به بدنه رنو. البته مدتی بعد، جهت رفع این معضل و حذف بچه گلگیرها، نمونه‌ای به نام NEW PK به بازار آمد که بر حجم داخل گلگیرهای آن افزوده شده بود. رنو PK نیز تا سال ۱۳۸۶ شمسی در گردونه تولید بود؛ و بالاخره در اواخر این سال، برای همیشه پرونده تولید رنو ۵ و فرزندان ناخلفش! در ایران بسته شد و یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت خودروی کشورمان پس از سی و دو سال به تاریخ پیوست. جالب اینجاست که یکی از دلایل توقف خط تولید رنو PK هم غیراستاندارد بودن آن اعلام شده بود!… شش سال خودروی غیر استاندارد تولید و میلیون‌ها دلار پول بی‌زبان هم به پای آن حرام شد و سر آخر هم خداحافظ! درحالی‌که در همان دوره امکان راه‌اندازی خط تولید مدرن‌ترین خودروها در ایران وجود داشت و به‌راحتی می‌شد به‌جای تولید آهن‌قراضه‌های بی‌مصرفی! همانند سپند و یا PK که تنها جیب خودروسازان را پر و رنج و محنت مشتریان را زیاد می‌کرد، خودروهای به‌مراتب مدرن‌تر و باکیفیت‌تری همچون رنو کلیو، فولکس‌واگن پولو، هیوندای اکسنت و… را تولید و روانه بازار نمود. فراموش نکنیم که در آن دوران شدت و حدت تحریم‌های ظالمانه غرب هیچ‌گاه به این اندازه نبود و غالب خودروسازان دنیا هم آماده همکاری با سازندگان ایرانی بودند.

Renault new pk
Renault new pk
در قسمت‌های بعدی این متن به جنبه‌های دیگری از تولید رنو ۵ و نیز حواشی مرتبط به آن خواهیم پرداخت.

پایان بخش اول
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
مجله ماشین، شماره ۱۱۲، اردیبهشت ماه ۱۳۷۱ شمسی
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. رامین

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    یادش بخیر رنو5.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تو فیلم مامور انتقال یا همون ترانسپورتر وقتی جیسون استتهام از بی ام وی و بنز w124 پیاده میشه وقتی سرت رو از 100تا بالا رفت کلا موتور سوخت جیسون هم یه لگد و مشتی از عصبانیت به این اشغال زد
      بنز w124 کجا و این اشغال کجا

      ده 90 که ژاپنی ها تو دنیا همه رو مات کرده بودند چرا خودرو سازها چسبیدند به فرانسه ؟؟؟
      خداییش هوندا اکورد و سیویک بهتره یا پژو 406 یا لنسر ؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 3
    2. پارسا

      ۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      عاشقشم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    تاسف تاسف…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. ali ayat

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    کم کم اینقدر برمیگردیم به عقب که باید اینارو سوار شیم چون مطمئن باشید کیفیت و اطمینان یه رنو پنج خیلی بیشتر از یه تیبا دو اسم نویسی جدید هست

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      والا
      به خدا 405 2000cc فرانسوی با اینکه نزدیک30سال از طراحیش میگذره از تمام تولیدات ایران خودرو بهتره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. AMIR

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دقیقا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. جنوب

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (315 ديدگاه)

    شروع بسیار زیبااا از جناب کاویانی

    یدونشو داشتیم. نابودمون کرد!!!! . هرروز خراب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. محمد

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نویسنده قلم زیبایی داره واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جنوب

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (315 ديدگاه)

      زیباست . و با دیدگاه واقع گرایانه و نیش دار!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. -Ali-

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    خلااااااااااااااااااااااااایق هرچه لاااااااااااااااااااااایق.
    خود کرده را تدبیر …..؟!؟!.
    جای خالی را پر کنید. به قید قرعه به 100.000 نفر از کسانی که پاسخ درست دهند وام 25 میلیونی خرید خودروی داخلیچینی با بهره ی شناور از 12 تا 112 درصد اهدا میشود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      خخخخخ دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. -Ali-

        ۵ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (84 ديدگاه)

        دم شما هم گرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. حامد

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سیستم برقش سرطان تعمیرکارا بود
    کلا ماشین سرطانی بود.ما ی مدل ۶۷ سفید داشتیم..یادش بخیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    الان که این ماشین از خط تولید خارج شده و تحریم‌ها هم که دولت میگه برداشته میشه از اواسط دی ماه!
    حالا ببینیم خودرو خوب جایگزین میشه یا این دولت و مدیرانش هم مثل دول قبلی‌اند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      جوان عشق ماشین ایرانی در خواب بیند پنبه دانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali ayat

        ۴ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (716 ديدگاه)

        آی آی گفتی بازم کاش میذاشتن ماشین آمریکایی بیاد که حداقل وقتی ۱۶۰تومن پول بعد چهل سال جمع کردم یه موستانگ بخرم به جای سونوتا ال اف

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. کامیار

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    یادش بخیر ما یه جیگری و سفیدشو داشتیم
    همش جوش میاوورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اقا گند اینم در اورده بودن اگر رنو 5 رو در نظر بگیریم پراید 20 سال دیگه راه داره تا همین 7 -8 سال پیش تولید میکردن این بدبختو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    سام جان ممنون از این مقاله.شروعش حرف دل مارو زد. دمت گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم نوید عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Carbonado Aventador

        ۴ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        آقای کاویانی عزیز واقعا زیبا بود و منو برد به خاطرات قدیم!!!
        راستش یه موضوعی رو میخوام بگم…
        اینکه لطفا درمورد پژو 405 و پراید هم از بدو تولید تا به امروز یک مطلب جامع بنویسید!!!
        با تشکر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. فرید حنیفه زاده

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    ممنون از سام عزیز، مثل همیشه عالی
    سالهای ابتدایی دهه 80 شمسی پدرم یه سپند2 سفیدرنگ مدل 80 داشت. من رانندگی رو با همین ماشین یاد گرفتم و برام خیلی خاطره انگیزه. ماشین در بازه های زمانی خیلی کوتاه پلاتین می چسبوند و خلاصه ایرادی نبود که نداشته باشه. بدنه اش خیلی ضعیف بود و تو آب و هوای سرد اردبیل خیلی زود پوسید.
    به هر حال ممنون از سام عزیز و عوامل زحمت کش سایت وزین پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری فرید عزیز،خوشحالم که کامنت شما را مجددا در اینجا می بینم.ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Joker

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بسیار عالی! ممنون از سام عزیز

    واقعا آدم لذت میبره از خوندن مقاله هاتون .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. مهرداد

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    عجب آشغالی بود …فقط به درد (….) بازی میخورد!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. shahab

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    با تشکر از آقای کاویانی که حرف دل خون مارو زدی
    منتظر قسمت های بعد هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم شهاب عزیز،انشاء ا…در اسرع وقت، بخش بعدی این مطلب را به سایت پدال پست خواهم نمود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Erfan

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    سام عزیز واقعاً ممنونم بابت این مقاله زیبا، هر جا که هستی موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری عرفان عزیز،بنده هم برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. یوسف

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (740 ديدگاه)

    تو دهه هفتاد که من خردسال بودم بابای ما یه دونه رنو پنج زرد قناری مدل ۶۲ داشت
    یعنی این ماشین تعبیر کامل بلای آسمانی بود، نشد یه بار با این بریم مهمونی و خراب نشه، همیشه خدا تو تعمیرگاه خوابیده بود.
    بابای منو پیر کرد این ماشین طوریکه هنوزم رنو پنج میبینه بهش لعنت میفرسته
    یعنی لهمون کرد له

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سام

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام
    لطف داری حامد عزیز،ممنون از حسن توجه شما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. P.G

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (489 ديدگاه)

    هههههه،سام عزیز دستت درد نکنه بابت این متن زیبا،یه خاطراتی رو برام زنده کردی که فکر کنم روشون یه وجب خاک نشسته بود!
    یادش بخیر،شوهر عممه م اوایل دهه ی هشتاد یه دونه سپند یا PK صفر خریده بود و کلی ذوقشو میکرد.یه بار که اومده بودن خونه ی ما تصمیم گرفته شد که بریم فشم و لشگرک یه دوری بزنیم،ما هم سن و سالی نداشتیم و کم تجربه،بلانسبت دوستان گوشامون دراز شد و برای اینکه پیش پسر عممه مون باشیم یه خبطی کردیم نشستیم تو این رنو.خودمون یه شورولت نوا داشتیم که خب فقط کاپوتش اندازه ی هیکل رنو بود و کلا حرف نداشت،به خاطر همین تا عقب رنو نشستیم با اینکه سن و سالی هم نداشتیم اینقد عقبش تنگ بود که زانوهام چسبید زیر گلوم!خلاصه راه افتادیم و همه چی خوب بود تا رسیدیم به سربالایی جاده لشگرک که بدبختیامون شروع شد،ماشین تو سربالایی کم آورد و بعدش هم جوش آورد.تو همین حین یهو دیدم بابام با نوا با 110 یا 120 تا سربالایی رو گوله کرده بود و ظرف چند ثانیه تو افق محو شد!شوهر عمم هم خیلی شیک با یه لبخند ازمون خواست پیاده شیم .خلاصه سرتونو درد نیارم حدود یه کیلومتر سربالایی رو پیاده رفتیم و گاهی هم ماشینو هل میدادیم تا رسیدیم به سرازیری و رنو حداقل زحمت حمل ما تو سرازیری رو کشید!
    اصن باور کن از همون موقع بود که حالم از هر چی ماشین فرانسویه به هم خورد!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  21. moein

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    سلام گرم به آقای کاویانی به خاطر قلم زیبا و گرمشون
    الانشم زیاد خرید و فروش می شه از رنو 5 بگیر تا نیو پی کی
    بابام برام تعریف می کرد از کرمانشاه با خواهر و شوهر خواهرش می رن مشهد که واقعا کار خطرناکی می کنن ماشین نزدیکی های مشهد به قدری فشار به متورش میاد که دچار حریق می شه خلاصه با هزار بدبختی و به کمک مردم خاموشش می کنن واقعا امام رضا کمکشون می کنه و… می گزره می خوان برگردن که اونجا ماشین رو بکسل می بندن به ماشین شورلت اقوام و 10 ساعته می رسن کرمانشاه
    خلاصه غلام علم و صنعتتم آمریکا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      بنده هم از همین جا به شما درود می فرستم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ا.ش

      ۲۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (48 ديدگاه)

      10 ساعت از مشهد تا کرمانشاه با ماشین بکسل شده. اقا یه چیزی بگین بگنجه اخه. . .

      موافقم 2
      مخالفم 0
  22. مهرداد

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    جناب آقای کاویانی لطفا یه مقاله یا گزارشی از بی ام و مدل 501 و 502 مربوط به سالهای 1955تا1958 بزارید..فکر میکنم برای طرفدارای پرشمار اتومبیل بی ام و جالب باشه ..با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. صداقتی

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اولین ماشین من یک رنوی 5 مدل 70 بود که قطعاتش فرانسوی بودند ، خاطرات خوبی با این ماشین داشتم ، کیفیتش بسیار بهتر از سپند بود. یادش بخیر ، در اون زمان ، تنوع ماشین خیلی کم بود .
    به امید روزی هر ایرانی ، یک ماشین خوب و استاندارد و به روز داشته باشه
    شاد باشید و سرزنده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. دوج

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    برادرم یه سپند جوانان خریده بود پدر ۶۰ ساله بنده تو سرعت ۵۰ چپش کرد ،فرمان رو صاف نگه میداشتم ولی ماشین در حال حرکت به چپ و راست میرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. احسان(احسان)

    ۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یدونه داشتیم باهاش از خوزستان رفتیم مشهد و برگشتیم.از اون موقع به بعد فوبیای سفرهای طولانی با ماشین گرفتم و هنوز کابوس میبینم.
    کلا تو سربالایی هر 100 متری جوش میاورد و نصف باربند بطری اب بار زده بودیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مهرداد

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    ما هم یکدونه مدل 57 داشتیم و پدر من بسیار عاشق این ماشین بود چون کوچک بود و از همه کوچه پس کوچه ها راحت رد میشد ..به مدت تقریبا 20 سال! هر کاری کردم پدرم حاضر به فروشش نمیشد و البته با مکانیک محلمون هم قرارداد داشتیم ! از سال 65 الی 85 و در نهایت به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان فروختیم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. احمد باقری

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    نسل اول این ماشین در سال 1985 میلادی، یعنی تقریبا 30 سال پیش به پایان رسید، در حالی که تا همین چند سال پیش، داشت در ایران تولید می شد، واقعا 25 سال، 30 سال، در صنعت خودروسازی، یک زمان بسیار زیاد هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمدحسین

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یادم میاد وقتی بچه بودم بابام یه دونه از اینا دست دومش رو خریده بود چه ذوقی میکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسين

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    یا دش بخیر انقدر معروف بود این رنو که حتی یه فیلم سینمایی هم به نام رنو ٢٩ ساختند که خیلی هم محبوب بود در زمان خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. یه پسر

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    والا یکی دوستام تو تعمیرگاه کار می کرد (صحبت چن سال قبله )؛ می گفت اوستام می گفت می دونه پولدار ترین مشتری کیه می گه می گفتم نه اوستا کیه می گفت اونایی که رنو دارن

    لامصبا جلو بندی فوق العاده مضخرفی دارن ؛ والا ما که هیچ موقع نداشتیم اما من ظاهرشو خیلی دوست دارم (البته نه پی کی )

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا