رنو ساندرو، جاافتادهٔ نو رسیده

هر دم از این باغ بری می‌رسد… پس از سال‌ها کش‌وقوس و وعده و وعید، درنهایت خط تولید رنو ساندرو در یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به نام پارس‌خودرو افتتاح شد؛ اما این بار هم طبق روال معمول، این نسل پیشین آن بود که در مدار تولید جای گرفت نه نسخه نوین و به‌روزش. گویا تقدیر بر این منوال قرار گرفته که سازندگان ایرانی به آخرین مقصد واماندگان تاریخ بدل گردند. بگذریم!

Renault Sandero B90
Renault Sandero B90

نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در ماه سپتامبر سال 2007 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و کمی بعد هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو در مرکز تکنولوژی رنو و با مساعدت شرکای منطقه‌ای آن در برزیل و رومانی و بر مبنای پلت فرم لوگان تکوین یافت. پلت فرم به کار رفته در این خودرو B90 نام دارد و تنها تفاوت آن با نسخه سدان، در اندکی فاصله کمتر بین محورهای جلو و عقب آن است. در ماه اکتبر سال 2008 میلادی، نسخه کراس‌اوور ساندرو که STEPWAY نام دارد توسط شعبه برزیلی رنو به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو از پیشرانه‌ای به حجم 1.6 لیتری برخوردار و چند سانتی هم به لحاظ ارتفاع از نمونه عادی (ساندرو) بلندتر است.

Dacia Sandero Stepway 2010
Dacia Sandero Stepway 2010

در سال 2011 میلادی، نسل نخست ساندرو دستخوش فیس‌لیفت جزئی گشت و از همین رو سپر جلو، جلوپنجره و نیز چراغ‌های عقب آن به تیغ جراحی سپرده شد و در طرح کابین آن نیز اصلاحاتی چند صورت پذیرفت تا از این لحاظ به مدل‌های روز رنو نزدیک‌تر گردد. این نسخه فیس‌لیفت شده، هنوز هم در کشور کلمبیا تولید می‌شود.

Dacia Sandero facelift
Dacia Sandero facelift
Dacia Sandero Stepway 2013
Dacia Sandero Stepway 2013

نکته جالب اینجاست که خودروسازان ما حتی زحمت تولید این نمونه را هم به خود نداده و در عوض، همان طرح اولیه را با بوق و کرنا در مدار تولید قرار دادند. نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در سپتامبر سال 2012 میلادی جای خود را به نسل دومش داد و این نسخه هم‌اکنون در رومانی، مراکش و برزیل و روسیه، آفریقای جنوبی در حال تولید است، یعنی همان شعباتی که پیش از آن نسل اول این خودرو در آنها عرضه می‌شد. نسل دوم رنو ساندرو در بازارهای جهانی بسیار خوب ظاهر شده تا آن حد که توانسته عنوان بهترین خودروی سوپرمینی زیر 12 هزار پوندی را از سایت WHAT CAR? بریتانیا، کسب نماید. اگر چنانچه این مدل در ایران تولید و با بهایی مناسب ارائه می‌شد بازار بسیاری از خودروهای مشابه داخلی و وارداتی به جد مختل و روزگار خیلی از دردانه‌های کره‌ای و ژاپنی و…هم تیره و تار می‌گشت!

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

رنو ساندرو نسل اول که از بد حادثه! با همان ترکیب اولیه‌اش در ایران تولید می‌شود، از طراحی چندان زیبایی بهره نمی‌برد و از حجم جعبه‌ای و خشکی برخوردار و در بسیاری از نقاط بدنه‌اش نیز، زیبایی فدای قیمت گردیده است. چون سازنده اصلی یا همان رنو، در آن ایام قصدش بر آن بوده که ارزان‌ترین هاچ‌بک جهان را روانه بازار نماید؛ و ارزانی هم در بیشتر مواقع با زیبایی و هیجان دمخور نیست؛ اما با همه اینها، این خودرو از نمای نسبتاً معقولی در بخش عقب خود برخوردار است و استفاده از رینگ‌های آلومینیمی و قطعات بالنسبه باکیفیت در جای‌جای بدنه، نمایی ساده و تا حدی شاداب را برایش فراهم نموده است.
کابین این خودرو از ظاهری ساده و تا حدی زمخت بهره برده و تا اندازه‌ای می‌شود آن را نسخه‌ای اصلاح شده از کابین لوگان (تندر 90) دانست؛ اما در عوض،از زیبایی و کیفیت بهتری نسبت به آن بهره می‌برد. فرمان سه پره آن از طرح زیبا و عامه‌پسندی سود برده و پشت زمینه سفید رنگ نشان‌دهنده‌ها هم به نوبه خود نظرها را کاملاً به خود جلب می‌نماید. با این همه،شاکله این کابین با استانداردهای امروزی فاصله بسیاری دارد و قابل قیاس با ساخته‌های نوین هیوندای و تویوتا و… نیست.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

نسخه ساندرو که در ایران نیز تولید می‌گردد با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازارهای جهانی ارائه شد. پیشرانه‌های بنزینی آن از 1.2،1.4 و 1.6 لیتر حجم برخوردارند و پیشرانه دیزلی آن نیز از حجمی 1.5 لیتری بهره می‌برد. نمونه تولیدی در ایران هم از نوع 1.6 لیتری می‌باشد که توان خروجی آن معادل 105 اسب بخار و گشتاورش هم برابر با 148 نیوتن متر است. سیستم انتقال نیروی این خودرو مشتمل بر یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و همچنین یک جعبه دنده 4 سرعته خودکار است که در کشورمان هر دو نوع آن عرضه خواهند شد.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

به لحاظ ایمنی نیز رنو ساندرو نسل اول (نسخه تولیدی در ایران) توانسته سه ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP از آن خود نماید. این میزان از ایمنی تقریباً با نسخه سدان آن یعنی مدل لوگان و یا همان تندر 90 برابری می‌کند. در عکس‌های حاصل از این تست هم شاهد اندکی تابیدگی سقف خودرو در هنگام آزمون برخورد از نیمه جلو هستیم. همچنین نسخه‌های تولیدی در کشورمان به طور استاندارد به سامانه‌های ایمنی از جمله ABS،EBD و EBA مجهز هستند.

Dacia Sandero Interior
Dacia Sandero Interior

در مجموع و در بررسی از سایت‌های گوناگون در اقصی نقاط دنیا، نکات مثبت این خودرو را می‌توان در فضای کابین، قیمت مقرون‌به‌صرفه، سواری مناسب، کیفیت ساخت خوب آن برشمرد و در مقابل هندلینگ نه‌چندان دقیق، کاربرد فراوان پلاستیک سخت در کابین و کمبود سامانه‌های ایمنی را از نکات منفی آن دانست. نویسنده یکی از نشریات چاپی هم که در چند سال پیش نمونه اتوماتیک رنو ساندرو را در پیست آزادی آزموده بود، گیربکس خودکار این خودرو را نمونه‌ای خوب و همراه با تعویض دنده‌هایی آرام برشمرد و آن را در قیاس با جعبه دنده خودکار 4 سرعته پژو 206 به‌مراتب برتر دانست. ناگفته نماند که گیربکس خودکار پژو 206 با هر تعویض دنده از خود ضربات ناهنجاری را به اتاق خودرو وارد می‌کند (جعبه دنده خودکار رنو ساندرو با نمونه‌های مشابه در مگان همسان است).

Dacia Sandero B90
Dacia Sandero

بهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بین 43 الی 47 میلیون تومان است و در حال حاضر هم در این بازه قیمتی همتایان چندانی برای این خودرو متصور نیست و شاید بتوان نزدیک‌ترین همتایان آن در ایران را پژو 206 و MVM 315 دانست که اگر از ظاهر ساندرو فاکتور بگیریم، در بخش فنی و کیفیت از جایگاه برتری نسبت به این دو رقیب برخوردار است.

Dacia Sandero
Dacia Sandero

مشخصات فنی رو ساندرو

کد موتور: 4KM696
حجم موتور: 1598 سی‌سی
توان: 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 148 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 185 کیلومتر ذکر شد)
شتاب صفر تا صد: 10.5 الی 11.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 الی 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون جناغی
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو 4

Dacia Sandero
Dacia Sandero

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4020/1746/1534 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2588 میلی‌متر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/65 R 15
وزن: 1137 – 1172 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 320 لیتر
حجم باک: 50 لیتر


ایمنی
4 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم ترمز در حالت اضطراری EBA
کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای
تجهیزات رفاهی
شیشه‌های برقی جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع دستی
آینه‌های جانبی برقی
چراغ‌های مه شکن جلو
رینگ‌های آلومینیمی
سیستم صوتی با قابلیت CD و MP3 و نیز رادیو AM/FM
و…


قیمت
با جعبه دنده دستی: 43.7 میلیون تومان
با جعبه دنده اتوماتیک: 47.7 میلیون تومان

[دانلود ویدئو]
منابع:
AUTOEVOLUTION.COM
DRIVEARABIA.COM
WIKIPEDIA.ORG
EURONCAP.COM
و…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

63 دیدگاه

  1. راد
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    اگر همین ماشینهای چینی نبود همین مدل ساندرو ۹۰میلیون قیمت میخورد تازه با پیش فروش وهرموقع دلشون خواست تحویل بدن.حالا هی بگید چینیها بدن!!.

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      به تازگی رنو تولید محصول جدید خود ساندرو را در پارس خودو آغاز کرده است ولی مدیران پارس خودرو به دلیل بر هم نخوردن بازار محصول دیگری چینی پارس خودرو یعنی خودروهای برلیان سعی در افزایش قیمت محصولات رنو ساندرو دارند .
      یک منبع آگاه در رنو یکی از مشکلات این شرکت با سایپا و پارس خودرو را قیمت گذاری محصولات جدید رنو دانست که قرار است در سایپا و پارس خودرو تولید شود.
      وی گفت مثلا یکی از مشکلات این است که قیمت ساندرو را می خواهند بالا ببرند تا بازار خودرو های برلیانس در پارس خودرو بهم نخورد.
      شرکت پارس خودرو زیر مجموعه سایپا هم اکنون با سه شرکت چینی برلیانس ،جین بی و ژنگ ژو همکار شده است .
      دو خودرو برلیانس H330، H320 محصولات جدید چینی پارس خودرو هستند که این شرکت برای آنکه بازار این دو خودرو بر هم نخورد شرکت رنو را زیر فشار قرار داده تا قیمت ساندرو را افزایش دهد.
      ابتدا قرار بود ساندرو حدود3 میلیون تومان گران تر از تندر 90 باشد. اما مدیران پارس خودرو قصد دارند در آینده قیمت این خودرو را به 45 میلیون تومان برسانند تا بازار خودرو های چینی بر هم نخورد .

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      هیچ وقت نمیتونی کیفیت یه فرانسوی با اصل و نسب رو با یه چینیه بی اصل و نسب مقایسه کنی !!!

      پاسخ
      1. میثم
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        البته فراموش نکنید محصولات خودرویی چین روند رو به رشدی دارند
        و همه برندهای خوب چینی در ایران ارائه نمیشن

        پاسخ
      2. هما
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        گل گفتی…من هم با نظر جنابعالی بسیار موافقم.اینایی که سنگ محصولات چینی رو به سینه میزنن خودشون عرضه کننده این محصولات بی کیفیت به بازار هستند.
        زنده باد رنو

        پاسخ
  2. Hamed
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آخرت قیمت این مدل 20 تومان بیشتر نیست…..

    پاسخ
  3. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این که داخلش همون تندر90 خودمونه.با همون بیریختی. بیرونش هم من رو به یاد رنو5 نسل بابام اینا میندازه!!!!! شرط میبندم طراحش بالای 70 سال سن داره.

    پاسخ
  4. sajjad
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    همیشه ماشینای رده اخر برندای معروف با دو برابر قیمت ونسخه ی اولیه با کم کردن اپشن از سوی شرکتا مواجه میشه و مورد استقبال زیاد قرار نمیگیره وهمیشه مردم مظلومن وباید به جای بنزو بی ام ویه منتاژشده یا بهتین ماشین های داخلی یا پراید ویا ماشین هایی نذیر این ویا چینیایی نزیر هامایا شن

    پاسخ
  5. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    آقای سام کاویانی اگر این ماشین هم چینی بود همین قدر ایراد میگرفتی شما اگر این ماشین چینی بود در حد بنز و بی ام و ازش تعریف میکردی و آن را بالا می بردی در حدی که به فهم خواننده توهین میشد یک نصیحت دوستانه اعتدال را همیشه در زندگی رعایت کن تا اسیر افراط و تفریط نشوی

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      آقای محترم! همانطور که شخص بنده را به اعتدال دعوت می کنی،خودت هم اعتدال را رعایت کن و با سند و مدرک حرف بزن.اولا من در کدام مقاله خودروهای چینی را در حد بنز و ب ام و بالا برده ام؟!! هر متنی که در مورد چینی ها نوشته شد هم نکات مثبت خودرو در آن درج شد و هم نکات منفی آن. ولی چون شماها نسبت به خودرو چینی بغض دارید و همه آنها را به یک چوب می رانید انتظار داریدکه بنده هم پا به پای عوام کوچه و بازار و بدون هیچ مبنای علمی خودروهای چینی را یکسره رد کنم که بنده هم هرگز چنین کاری را انجام نخواهم داد چون این رویه خارج از همان اعتدالی است که سنگش را به سینه می زنید. و اتفاقا دعوای شماها با بنده سر همین نگاه معتدلانه من به خودروهای چینی است،چطور زمانی که در مورد خودروهای کره ای،ژاپنی،ایتالیایی،آلمانی و….مطلب می نویسم مشکلی وجود ندارد ولی در مورد چینی ها از هر سو فریاد بلند است ؟! در مورد این خودرو (رنو ساندرو) مهمترین ایراد مربوط به از رده خارج بودن و نیز قدیمی بودن نسل آن است وگرنه اگر متن را با دقت می خواندی می دیدی که بنده اینطور نوشته ام : نسل جدید این خودرو توسط سایت WHAT CAR بریتانیا به عنوان خودروی سال برگزیده شد،آیا این به نظرت بد گویی از این خودروست؟

      پاسخ
  6. بابک
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    یه دوستی نوشته 40 گرونه واسه این ماشین دوست عزیز همین مردم خودمون تو دوساعت همشو میخرن بعد تحویل میارن دم بنگاه به به و چهچه که سری اول هستو اصل فرانسه هست خوب چند هست قربان ؟والا دنده 50 تومن اتومات 57 میگی نه بشینو ببین دوست من از ماست که برماست…..

    پاسخ
  7. علی زارع
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    پنجره هاش از پنجره ها اتوبوس بزرگ تر نباشن وجدانا کوچیکتر نیستن…

    پاسخ
  8. ناشناس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هم قیمتشو اشتباه نوشتی هم اینکه چرخای عقبش دیسکی نیست

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      هر دو مورد بر مبنای داده های آن روز پارس خودرو بوده است.اگر شرکت مربوطه در تعهدات خود غفلت می ورزد مقصر بنده نیستم.

      پاسخ
  9. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    توی این بازار با ماشینای بی کیفیت چینی 50تا 60 تومنی خب معلومه که ماشین رنو ساندرو خوب برد داره اونایی که فنی هستند و به زیبایی ماشین اهمیت اول را نمیدن میفهمند من چی گفتم . والله 2 سال اتوماتیک تندر را داشتم هم نرمی و سطح رانندگیش را دیدم و با چینی ها بخصوص جک مقایسه اش کردم باز هم نتونستم جک را قبول کنم وبا اختلاف 15 تومنی تندر را بهتر دیدم . دیگه ساندرو که جای خود دارد.

    پاسخ
  10. پویا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام دوستان – این محصول تولید شرکت اصلی رنو نیست – رنو یه شرکت به نام داچایا (DACiA) در سال 1996 تاسیس کرد که بهش اجازه میداد طرح های پایه یا همون قدیمیشو بهمون شکل ولی تحت لیسانس تولید کنه که در حال حاضر این شرکت در رومانی مشغول به کار هستش – این خودرو با نام اصلی Dacia Sandero به بازار رومانی ارضه میشه که در ایران با نام Renault Sandero تولید میشه که به این صورت هستش تمام بدنه و قطعات مکانیکی و همه چیز بصورت بسته بندی مجزا وارد ایران و به کارخانه پارس خودرو برده میشه و در اونجا سرهم بندی میشن که در آخر میشه همینی که میبینید که البته باز هم تحت نظارت شرکت رنو فرانسه هستش ولی تکنولوژیش خیلی قدیمی هست و دیگه در کارخانه رنو اصلی تولید و حتی محصول جدیدتر شرکت پارس خودرو بنام رنو سیمبل که این محصول در تولید شرکت اصلی رنو ترکیه قرار داره فقط باید اینرو بگم که این محصول از تولید شرکت فرانسوی خارج شده و مدل های دیگه و بروزتر جایگزین شده ولی هنور در شرکت اصلی ترکیه ای رنو تولید میشه ولی در کل صرف نظر از آپشن ماشین های چینی هم قیمت با این دو خودرو یعنی رنو ساندرو اتوماتیک فول آپشن 50 میلیون تومان که خودرویی هاچ بک و رنو سیمبل اتوماتیک فول آپشن 70 میلیون تومانی صندوق دار نسبت به چینی ها خیلی بهتر هستن از نظر طول عمر و امنیت – و اینکه من تجربه سوار شدن داخل هر دو خودرو رو در بوشهر دارم هر دو طراحی بیرونی خوبی دارن طراحی داخلی خوب و امکانات مناسب درسته که خودرو های چیزی امکانات و دکمه های خیلی بیشتر و آپشن های خیلی بیشتر دارن ولی بعید می دونم از نظر کیفیت به پای این دو محصول برسن و در کل سخن آخر خودروی خوبی هستن من خودم ساندرو اتوماتیک و پدرم سیمبل اتوماتیک داره و راضی هستم گرچه که خیلی نیست خریدم و نمی تونم در حقیقت بگم خیلی خوبن ولی بنسبت تجربه ای که با خودرو هایی همچون جک و جیلی و ام وی ام داشتم این دوتا از هر نظر صدای داخل اتاق و موتور بهتر و کمتر هست – تمام این مطلب نظر شخصی بنده هست – بنده نه کارشناس ماشین هستم و نه ماشین باز – کاملاً نظر شخصی و بی طرف رو گفتم – با تشکر از دوستان که وقت گذاشتن برای خوندن مطلب

    پاسخ
  11. یونس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان عزیز.
    در اینکه ساندرو رو با گیربکس اتومات 49 میلیون بخری واقعا گرونه ولی بهتره قبول کنیم که ما تو کشوری زندگی میکنیم که پراید با تکنولوژی بیش از 30 سال رو مجبوریم 20 میلیون بخریم.
    ساندرو حداقل خیلی بهتر از چینی های خوش ظاهر هست و تو رنج زیر 50 میلیون بهترین گزینه هست. من خودم 5 سال پژو 207 داشتم و واقعا ماشین فوق العاده خوبی بود الان فروختم و تو فکر این هستم که ساندرو بخرم چون واقعا مجبورم گزینه دیگه ای نیست.

    پاسخ
  12. امين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خب دوستانی که از تمام خودروهای داخل ایراد میگیرن و نظرات کارشناسی میدن. بفرمایین چی بخریم؟؟؟ چی کار کنیم پس؟ باید درک کرد اینجا ایرانه وضع خودروهای ما هم همینه. با این وضع موجود من فکر می کنم ساندرو با این قیمت خودروی با کیفیتیه. خواهشا اونهایی که تجربه داشتن این خودرو یا سوار شدنش رو دارن برای ما هم بیان کنند. بازم ممنون.

    پاسخ
  13. ali.persis
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    ۵۰ میلیون پول بی زبونو بدی اینو بخری؟
    یه دونه۳۱۵ میخری خیلی خوشگلتر با همین مشخصات فنی یا یه برلیانس۳۲۰ یا x50 حداقل یه قیافه دارن. این همون ال لگنه

    پاسخ
    1. محسنی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      برلیانس؟! یک اینکه اگه خونده باشین برلیانس هفت هشت روز قبل شرکت چینی برلیانس اعلام کرد بدلیل امنیت پایین این خودرو در تصادف، تولید آن متوقف شد، دو، برلیانس پارس خودرو بدلیل گزان بودن قطعات و خریداری پارسذخودرو توسط رنو، تولید آن در هاله قرار دارد، سه، پدرخانومم یه h330 دارم که یه پراید زد در برلیانس رو داغون کرد، و بعد از هفته ها، از قزوین یه درب براش فرستادن بمبلغ چهار میلیون ششصد هزار تومن، کل اینترنت رو بگزدین یه فیلم در مورد امنیت و تست تصادف برلیانس پیدا نمیکنید

      پاسخ
  14. حمید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    باعرض سلام. وتشکر خدمت اقای. کاویانی عزیز!لطفا بفرمایید خودروحال حاضر شماچیست؟

    پاسخ
  15. عزیز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هرکسی که ماشین میخره دوست داره ماشینش قیافه هم داشته باشه مگه چند سال میخواهید یک ماشین را سوار بشه ؟ تازه ماشین بد قیافه فروش بعدش هم مشکله
    زیر پنجاه تومن دنا بهترینه

    پاسخ
  16. مجتبی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هر خودرویی بغیر از چینی لایک داره

    پاسخ
  17. دوست
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    والا موندیم تو این کشور حدود50میلیون که پول کمی هم نیست چی بگیریم ….
    که هم کیفیت و هم ظاهرش خوب باشه و هم امنیت داشته باشه….
    به نظرمن توقع زیادی نیست…اما نمیشه…

    پاسخ
  18. mohammad
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    اقا به نظرم اریو اس 300 یا ایکس فایو جک اس 5 بگیرید برید تو. سایت باما تحقیق کنید این از این دوتا که گفتم ماشین خوبیه برید سایت باما چک کنید >!

    پاسخ
  19. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این مدل ساندرا با کیفیت بهتر حدود 6000 دلار قیمت خورده .چرا اینقدر گرون در ایران فروش میره؟؟؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.