بدترین خودروهای اسپرت: پورشه 914

914 از دوستی میان فولکس‌واگن و پورشه متولد شد و یک ماشین اسپرت معمولی نیست

پس‌ازاینکه در سری مطالبی به معرفی خودروهای ساخت شوروی پرداختیم و اتفاقاً با استقبال هم مواجه شد، این بار قصد داریم در سری مطالب دیگری به معرفی بدترین خودروهای اسپرت تاریخ از تمام خودروسازان و دوره‌های گوناگون بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب پورشه 914 را انتخاب کرده‌ایم. 914 احتمالاً تنها محصول تاریخ پورشه است که نظرات کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد؛ یعنی برخی آن‌را دوست دارند و برخی از آن متنفرند. در این مطلب دلایل این موضوع را بیان خواهیم کرد.

porsche_914_4_1-7

چه خودرویی است؟

914 فرزند رابطهٔ بین فولکس‌واگن و پورشه بود. خودرویی موتور وسط، رودستر، دارای سقف تارگا و دونفره که عمدتاً با برند پورشه عرضه می‌شد.

porsche_914_6_12

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 1969 در دو کارخانه آغاز شد. یکی در اشتوتگارت و دیگری در اوسانبروک آلمان. آخرین دستگاه 914 در سال 1976 از خط تولید خارج شد درحالی‌که مجموعاً تعداد 118,978 دستگاه از آن ساخته شد.

porsche_914_6_us-spec_7

مشخصات فنی

914 یک ماشین کامپکت سبک‌وزن با طرح موتور وسط بود و تنها حدود 900 کیلوگرم وزن داشت. نیروی موردنیاز آن از طریق یک پیشرانهٔ تخت تأمین شده و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. این ماشین مجهز به سیستم تعلیق مستقل بود و سقف تارگای آن‌هم بسیار جذاب به نظر می‌رسید.

porsche_914_4_1-7_1969

چرا بد است؟

حداقل بر روی کاغذ، این ماشین یک پکیج بسیار جالب برای اواخر دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 بود به‌ویژه برای یک اتومبیل ارزان‌قیمت. 914 طراحی محافظه‌کارانه و دو صندوق بار داشت درحالی‌که با قیمت حدود 3500 دلار به فروش می‌رسید که امروزه معادل 20 هزار دلار می‌شود. مبلغی که در حال حاضر با آن حتی نمی‌شود یک فولکس‌واگن خرید چه رسد به یک پورشه. پس مسئله چه بود؟ هرچند 914 در جاده‌های پیچ‌درپیچ هندلینگ مناسبی داشت اما هرگز خودروی پرشتابی نبود. نسخهٔ استاندارد 914/4 مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر هواخنک بود که قوی‌ترین آن‌ها یک واحد 2 لیتری تخت انژکتوری بود که 100 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ اما محبوب‌ترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ 1.7 لیتری متعلق به فولکس‌واگن تایپ 4 بود که 80 اسب بخار قدرت داشت. باوجود وزن کم اما این ماشین برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حداقل به 13 ثانیه زمان احتیاج داشت که برای یک ماشین اسپرت حتی در دههٔ 70 اصلاً قابل‌توجه نیست.

همچنین یک مشکل بازاریابی هم برای این ماشین وجود داشت. فری پورشه و مدیر اجرایی وقت فولکس‌واگن «Heinz Nordhoff» توافق کردند که 914 با هر دو برند و لوگوی پورشه و فولکس‌واگن به بازار عرضه شود. حتی موضوع پس از درگذشت Heinz Nordhoff در تاریخ 12 آوریل 1968 پیچیده‌تر هم شد چراکه جانشین او «Kurt Lotz» تصمیم گرفت این خودرو را با نام فولکس‌واگن-پورشه 914 به بازار عرضه کند.

porsche_914_us-spec_1973

بنابراین در اینجا موضوعی مطرح می‌شود که احتمالاً بزرگ‌ترین ایراد 914 بود. آیا یک پورشه با پیشرانه و نام فولکس‌واگن یک پورشهٔ واقعی است؟ در سوی دیگر احساس ارزان‌قیمت یک فولکس‌واگن به همراه برخی مشکلات مربوط به کیفیت ساخته‌های این شرکت نیز موجب نگرش بد طرفداران به 914 شده بود. حتی پوشه با ارائهٔ یک نسخهٔ قوی‌تر شش سیلندر با نام 914/6 به این رویکرد واکنش نشان داد اما این مدل قیمت بسیار بالاتری داشت و بسیار به مدل کاملاً برتر 911 نزدیک می‌شد.

اما همه با این نظر موافق نیستند

در سوی دیگر اما 914 دارای طرفداران زیاد و پر و پا قرصی در سراسر جهان است. «کریس بروس» ویرایشگر Motor1 قطعاً یکی از همین افراد است که دلایل بسیاری ارائه می‌کند که چرا این رودستر اسپرت یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ صنعت خودروسازی نیست. در اینجا برخی از دلایل او را ذکر می‌کنیم:

قطعاً پورشه 914 سزاوار نیست که آن‌را در لیست بدترین خودروهای اسپرت دنیا قرار دهیم. این یک ماشین سبک و چابک است که مناسب جاده‌های پیچ‌درپیچ است. حتی می‌توان بر روی کاغذ هم به مشخصات مناسب 914 پی برد. به‌غیراز نمونه‌هایی از 911 که مجهز به موتورهای شش سیلندر تخت بودند، دیگر موتورهای پورشه قدرتی حدود 100 اسب بخار داشتند. همچنین با توجه به وزن سبک 900 کیلوگرمی این خودرو، می‌توان پی برد که به قدرت زیادی احتیاج ندارد.

porsche_914_41-7

علاوه بر این، بسیاری از مدل‌های 356 و 912 پورشه مجهز به موتورهای بسیار شبیه به همین موتور چهار سیلندر تخت 914 بودند و هیچ‌کس از ضعیف بودن آن‌ها شکایتی نمی‌کرد. پورشه 914 با موتور هوا خنک تخت خود، تجربه‌ای نسبتاً مقرون‌به‌صرفه از رانندگی با یک رودستر اسپرت بدون سقف را برای خریداران فراهم می‌کرد و برای دههٔ 60 و 70 میلادی خودروی بسیار خوبی بود. خودرویی که امروزه مدل باکستر از نوادگان آن محسوب می‌شود.

porsche_914_6_4

حال پس از مطالعهٔ موارد بالا، نظر شما در مورد پورشه 914 چیست؟ آیا با گروه اول موافقید و آن‌را یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ میدانید یا معتقدید 914 یک رودستر اسپرت دوست‌داشتنی است؟

porsche_914_6_8

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

15 دیدگاه

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    این اصلا پورشه نیست ……….. 🙁
    اره داش بی منطقیم میگی چی …..

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3755 دیدگاه) ,

      .
      این ماشین اتفاقا یکی از بهترین خودرو های هست که در تاریخ ساخته شده.
      از سه چهارم ماشین های اون دهه ی 70 بهتره.

      پاسخ
      1. GOD BLESS AMERICA
        سوابق: (550 دیدگاه) ,

        با المنتو موافقم .
        تعداد ماشین های (ارزان و هیجان انگیز) آن سال‌ها از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمیکند که بسیاری از آنان ظاهری کسل کننده داشتند .
        حالا به مقاله برگردید و عکسهای این دلربای آلمانی را ببینید.

        پاسخ
      2. ارش
        سوابق: (28 دیدگاه) ,

        elemento درست میگه حتی الان هم محبوبیت زیادی بین کلکسیونر داره ها داره>

        پاسخ
  2. MPH
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    پدال جان شما نتایج مسابقات استقامت رو نمیذاری؟؟؟
    امروز مسابقه شانگهای برگزار شد و پورشه برنده شد اگه اخبارشو بذارین خیلی عالی میشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3755 دیدگاه) ,

      دیگه عادی شده.
      وقتی پورشه در مسابقه ای قهرمان نمیشه باید خبرشو بذارن 😝😝😝

      پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (468 دیدگاه) ,

    به نظر من مشخصاتش خوبه وزن کم رودستر بودن دو تا صندوق بار موتور وسط و هوا خنک بودن ولی بزرگترین عیباش اینه که بدنه جذابی نداره و قدرتش و شتابش کمه. من برند پورشه رو دوست دارم به خاطر تکنولوژیش ولی واقعا تو این مورد به خصوص 50-50 شرایط و اصلا نمیتونم نظر بدم.

    پاسخ
  4. ونوم
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    ظاهر پورشه که سلیقه ای هست ولی از نظر فنی عالیه ولی در مورد این نه فنی خوبه نه ظاهرش به نظر من به زیبایی پورشه های اصیل هست

    پاسخ
  5. احسان
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    این ماشین عالیه ظاهرش هم متفاوت و خاصه هم طراحیش حساب شده‌ست، البته برای رانندگی معمولی خوبه
    اتفاقا تو بازی نید فور اسپید ۵ که همه ماشینها پورشه بودن اینم بود البته خیلی کند بود

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    آخه طراحی پورشه در کدوم ماشین خوب بوده که حالا این دومیش باشه.

    پاسخ
  7. پرهام
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    خیلی دوستش دارم و اگه اشتباه نکنم تو ایران هم چند تایی ازش بوده وبه نظر من ماشینیه که هم کلاسیکه و هم به خوبی میشه با تغییراتی به روز و مدرنش کرد چون شاسی و تعلیق و در نتیجه هندینگش خوبه ولی حیف که ما به اینجور ماشینای قدیمی دسترسی ارزون یا مناسبی نداریم .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.