تیماری گران‌قیمت؛ بررسی پورشه ماکان GTS مدل 2017
تیماری گران‌قیمت؛ بررسی پورشه ماکان GTS مدل 2017

تیماری گران‌قیمت؛ بررسی پورشه ماکان GTS مدل 2017

پورشه ماکان پا جای پای برادر بزرگ‌تر خود یعنی کاین گذاشته و تنها مشکل پیش‌ازاین نبود نسخه‌ی داغ‌تر GTS در خط تولید بود که هم‌اکنون مرتفع شده است. علاوه بر پیشرانه‌ی 4 سیلندر پایه‌ی جدید،GTS برای سال 2017 جدید شده و بین مدل سطح میانه‌ی ماکان S و مدل سطح بالای توربو قرا می‌گیرد. پس از رانندگی با این خودرو در کلرادو و پیست ما می‌توانیم دقیقاً بگوییم که ماکان چه چیزی نیاز دارد.

2017 Porsche Macan GTS
2017 Porsche Macan GTS

درواقع، با قیمت آغازی 68250 دلاری، GTS خوشامدگویی گرمی داشته مخصوصاً وقتی که پورشه ادعا می‌کند سفارش‌های ابتدائی این خودرو به همراه آپشن های ارائه شده قیمت متوسط 88 هزار دلاری داشته‌اند. درحالی‌که قیمت ذکر شده به‌طور قابل‌توجهی از قیمت 55450 دلاری مدل S بیشتر است اما هرگز به قیمت 104440 دلاری ماکان توربوی فول آپشن نمی‌رسد (نسخه‌ی توربو در سال 2017 قیمت آغازی 77050 دلاری دارد).

2017 Porsche Macan GTS
2017 Porsche Macan GTS

با قیمت ذکر شده خریداران پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو با قدرت 360 اسب بخاری و گشتاور 500 نیوتون متری به دست می‌آورند که به ترتیب افزایش 20 اسبی و 30 نیوتون متری را نسبت به نسخه‌ی S نشان می‌دهد. پیشرانه‌ی مدل توربو دارای 3.6 لیتری حجم و 400 اسب بخار و 550 نیوتون متر گشتاور است. انتظار داریم که نسخه‌ی GTS در شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت اختلاف با مدل توربو را کم کرده و بتواند رکورد 4.4 ثانیه‌ای را با داشتن لانچ کنترل گیربکس 7 سرعته ی PDK اتوماتیک و پکیج کرونو اسپورت 1290 دلاری ثبت نماید. مرسدس AMG GLA45 2016 هنوز سریع‌تر از ماکان است اما پورشه لطیف‌تر نشان می‌دهد.

2017 Porsche Macan GTS
2017 Porsche Macan GTS

GTS در جاده‌ی باز همانند موشک نیست اما قوی‌تر از مدل S احساس می‌شود و اگزوز اسپورت متغیر استاندارد در هنگام فعال بودن تنظیمات اسپورت صدای خشن و گرفته‌ای را بروز می‌دهد. علیرغم اینکه پیک گشتاور خودرو در دور 1650 حاصل می‌شود اما عمل زیادی در دورهای زیر 3 هزار دیده نمی‌شود مگر اینکه پا را روی پدال بفشارید و شاهد رسیدن دور موتور به نزدیکی‌های 6800 باشید. خوشبختانه، گیربکس دوکلاچه ی PDK بهترین نسبت دنده را انتخاب کرده و یک دستیار و کمک خوبی است که شرایط خاص بکار می‌آید. برنامه‌ریزی عالی این گیربکس باعث می‌شود تا پدال شیفترهای قرار گرفته روی غربیلک فرمان فراموش شوند.

2017 Porsche Macan GTS
2017 Porsche Macan GTS

مزیت‌های دینامیکی شاسی بازنگری شده‌ی GTS با تست خودرو در پیست به سرعت ظاهر می‌شوند. فنرهای بادی آپشنال ماکان و دامپرهای تنظیم شونده‌ی الکترونیکی PASM پورشه به‌صورت استاندارد در GTS وجود دارند. این سیستم تعلیق ارتفاع متفاوت و سه سطح سفتی را فراهم می‌کند که در کل می‌توان شاهد کاهش ارتفاع 1 سانتی‌متری ارتفاع و سفتی 10 درصدی سیستم تعلیق نسبت به ماکان‌های استاندارد بود. همچنین میله‌ی ضد لغزش اندکی سفت‌تر در عقب وجود دارد که با گشتاور برداری و سیستم دیفرانسیل قفل شونده‌ی (1490 دلار) پورشه ترکیب‌شده و به‌صورت شگفت‌انگیزی GTS را خودرویی خونسرد می‌سازد. به نظر می‌رسد که با وجود سیستم چهارچرخ محرکی که بخش اعظم گشتاور را به عقب انتقال می‌دهد،GTS پیچ‌های تند را به نرمی طی می‌کند.

2017 Porsche Macan GTS
2017 Porsche Macan GTS

GTS از ترمزهای بزرگ‌تر و 14.2 اینچی (جلو) نسخه‌ی توربو با 6 پیستون استفاده کرده اما دیسک‌های 13 اینچی تک پیستونه در عقب هنوز دست نخورده‌اند. علیرغم احساس پدال نرم و داغی که این خودرو دارد اما توقف‌ها عموماً محکم هستند و با اطمینان توانایی توقف این خودروی دو تنی را دارند. البته ترمزهای گران‌قیمت 8150 دلاری کربن سرامیکی نیز در دسترس هستند. فرمان خودرو نیز از موتور الکتریکی و کمکی جدیدی سود می‌برد که بنا به گفته‌ی پورشه در تصحیح خطاهای ماکان‌های قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. درحالی‌که احساس فرمان خودرو به‌صورت بدیهی فاقد میمیک های 911 است اما مقدار سرگرم‌کننده‌ای از بازخورد فرمان برای چنین کراس اووری وجود داشته و پورشه می‌گوید که این تغییر در تمام ماکان‌های 2017 صورت گرفته است. لاستیک‌های چهارفصل پیرلی اسکورپیون نیز با اندازه‌ی 20 اینچی در زیر خودرو قرار گرفته‌اند. گزینه‌های 19 و 21 اینچی نیز وجود دارند که کارایی متفاوت‌تری را نشان می‌دهند. درحالی‌که لاستیک‌های پیرلی به نظر می‌رسد بتوانند رکورد 0.89 جی مدل توربو را تکرار کنند اما شاسی به روز شده می‌تواند سریعاً چسبندگی بیشتر را در مواقع لزوم ارائه نماید.


وقتی چنین عملی رخ دهد، کنترل‌های پایداری و مدیریت کشش به خودرو اجازه‌ی کمی انحراف را قبل از توقف می‌دهند و سیستم می‌تواند به‌صورت کامل غیرفعال شود. فعال کردن حالت اسپورت در GTS باعث تیزتر شدن پاسخ‌های پدال گاز، فرمان، سیستم تعلیق و گیربکس می‌شود؛ اما تنظیمات اسپورت پلاس مدل‌های مجهز به پکیج کرونو همه‌ی قسمت‌ها را به سطحی دیگر وارد می‌کند.


کیفیت سواری خودرو سفت و محکم باقی مانده اما دامپرهای تطبیق‌پذیر با تنظیمات خود به GTS اجازه می‌دهند تا اکثر ناهمواری‌ها را به همراه کمی ناهنجاری که از دیگر ماکان‌ها با چرخ‌های بزرگ‌تر دیده‌ایم خنثی کند. در جاده‌های طولانی ماکان راحت و خونسرد است. موقعیت رانندگی اندکی بالاتر رفته و صندلی‌های اسپورت با تنظیم در هشت جهت حمایت بسیار خوبی را از بدن به عمل می‌آورند. دیگر موارد برجسته‌ی کابین عبارتند از تریم آلومینیوم برس خورده و پکیج داخلی سفارشی GTS (4790 دلار) که سرعت‌سنج قرمز کارماین، کمربندهای ایمنی قرمز و دوخت قرمز برای صندلی‌ها و داشبورد را به همراه دارد. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه PCM به خوبی کار می‌کند و هم‌اکنون با اپل کار پلی سازگار است. همچنین می‌توان مدول ناوبری سفارشی (1730 دلار) و سیستم ارتباطی پورشه (1300 دلار) را که مودم LTE را برای اتصالات وای فای به همراه دارد سفارش داد.


پورشه‌ی تست شده دارای بخش‌های رنگی پایین بدنه، رینگ‌های مشکی و جزئیات مات و مشکی فراوان بود. البته پورشه به شما اجازه خواهد داد تا جزئیات بی‌شماری را در داخل و خارج خودرو به سلیقه‌ی خودتان شخصی‌سازی کنید و البته باید بهای آن را نیز بپردازید.


ماکان GTS هنوز هم به عنوان یک هاچبک بلندقدتر و فضای بار تنگ و سواری جذاب اما نه به اندازه‌ی سدان های اسپورت با فضای داخلی زیاد، گران‌قیمت به نظر می‌رسد. انتقادات مربوط به خصایص ذاتی شاسی بلندهای پورشه هنوز هم اینجا وجود دارند. اما با وجود نسخه‌ی GTS، ماکان هم‌اکنون سواری شبیه‌تری به یک پورشه‌ی کامل دارد.

مشخصات پورشه ماکان GTS

نوع خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک، 5 سرنشینه،4 درب هاچبک
قیمت پایه: 68250 دلار
نوع پیشرانه: 6 سیلندر توئین توربو، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تزریق مستقیم سوخت
قدرت: 360 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 500 نیوتون متر در 1650 دور در دقیقه
گیربکس: 7 سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه با حالت تعویض دستی
طول/عرض/ارتفاع (متر): 4.69/1.93/1.61
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 251 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر): 13.8/10.2

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

20 دیدگاه

    1. mehran911
      سوابق: (790 دیدگاه) ,

      ببخشید بی ربط
      می خواستم این خبر مهم رو بدم که پورشه قهرمان لمانز شد
      در طول زندگیم مسابقات زیادی رو دیدم اما این مسابقه دراماتیک ترین مسابقه ی اتومبیل رانی بود که تو عمرم دیدم حتما حتما حتما این مسابقه رو ببینید این مسابقه یک معجزه ی واقعی در تاریخ اتومبیل رانی بود
      فوق العاده بود فوق العاده
      در آخر از نویسندگان خوب پدال می خواهم یک مطلب توپ و یک شرخ خوب از این مسابقه رو در سایت قرار بدید
      فقط اینو بگم نتیجه یک مسابقه 24 ساعته رو 50 ثانیه آخر مشخص کرد دقیقا زمانی که به شدت نا امید بودم معجزه شد

      پاسخ
    1. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      مگه این بد؟؟؟؟؟؟
      مشخصات فنی خوبی داره

      پاسخ
  1. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    دیگر چه چیزی بگویم که همه حالیو و صفایی ….من کجا و تو کجا تو گوهر گرانبهایی
    هرچه دارم میدهم هرکاری بخواهی میکنم ….یک لحظه مال من شو ببین چه ذوقی میکنم
    تویی بازی خوب دوران کودکیم …تویی حسرت بی انتهای دوران جوانیم
    پس وقت وصال کی میرسد ……من در هر دو دنیا منتظرم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      عزیزم اونم میخری. منم یک دوره ای حدود ده دوازده سال قبل وقتی اول دبیرستان بودم همین حس و حال شما رو داشتم منتها نسبت به لامبورگینی و خصوصا مدل مورچیه لگو که اون موقع تازه عرضه شده بود شاید حتی بدتر از شما هم بودم. کلا ماشین خیلی دوست داشتم. جوری که از هر ماشین معروفی حداقل یک صفحه عدد و رقم حفظ بودم…. اصن دیوانه شده بودم… پس حستو کاملا درک میکنم. ولی این چیزا ممکنه از دور برات خیلی عالی و بزرگ به نظر بیان ولی وقتی بهشون میرسی به خودت میگی یعنی همش همین بود؟؟ بعد از دوز هم که چهار بار گاز دادی دیگه خسته میشی و ترجیح میدی یه ماشین ارزونتر بخری.

      پاسخ
      1. Archi KHAN
        سوابق: (1652 دیدگاه) ,

        Elemento جان
        و شما به آرزوی دوران نوجوانیت رسیدی ؟!

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3640 دیدگاه) ,

          نه. وقتی یکم سن و سالت میره بالاتر این آرزو ها واقعا برات بی معنی میشن. دیگه از اون فاز بچگی در میای.. من الان که یاد اون وقتا میفتم یکم خجالت میکشم.

    2. vahid porsche
      سوابق: (240 دیدگاه) ,

      مردم در حسرت این ماشینا به شعر گفتن افتادن
      ماشینایی که برای ما ارزوست برای اونا خاطرست

      پاسخ
  2. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    قیمت 68250 دلار میشه 232050000 تومن.خداییش قیمتش خوبه
    مشخصات فنی پورشه که همیشه عالی بوده

    پاسخ
  3. بنتلی
    سوابق: (1019 دیدگاه) ,

    پورشه ماکان همیشه عالیه،مدلش مهم نیس ،طراحیشو دوس دارم،ی چیزی دیدم یکم بهم برخورد،چرا نوشته چهار درب هاچبک؟! اول این ک کراس اوور هس!دوم این ک هاچبک چهار درب نداریم،یا سه درب میگن یا پنج درب!

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    نوش جون خریداراش، هر چند انتخابهای بهتری هم هست.

    پاسخ
  5. فقط انگلستان
    سوابق: (427 دیدگاه) ,

    قیافش واقعا طبیعی و زیباس حالت اسباب بازی و قیافه مصنوعی ماشین های ژاپنی رو به هیچ وجه نداره بقیه ویژگیاش هم که حرفی برای گفتن نمی ذاره

    پاسخ
  6. بنتلی
    سوابق: (1019 دیدگاه) ,

    احمد رضا جان،دوست عزیز،درب عقبو هم حساب میکنن.موضوع مهم اینجاس ک ماکان اصن هاچبک نیس!!!

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    مثل این که کمکم قورباغه ها دارن از روح پورشه پر می کشن ( البته خیلی کم کم و بیشتر برا شاسی بلنداش)

    پاسخ
  8. ahmad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوش به حال اونایی که می تونند بخرنند آرزوم بود یک بار فقط رانندگی کنم باش.

    پاسخ
  9. سيامك
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یکی از دوستان گفت انتخاب بهتری میشه با این پول داشت ،مثلاً چی می تونه بهتر باشه؟؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.