بهترین برندهای خودرویی از لحاظ کیفیت اولیه

در سالی که متوسط مشکلات خریداران خودروهای جدید افزایش یافته و این پورشه بوده که از لحاظ کیفیت اولیه در صدر ایستاده و حتی وضعیت خود را بهبود داده است. در تحقیقی که در مورد کیفیت اولیه خودروها توسط جی.دی.پاور در آمریکا انجام شده، پورشه برای دومین سال پیاپی در رده نحست قرار گرفت و پس از آن جگوار و لکسس قرار دارند.

porsche cayman
Porsche cayman

این تحقیق سالانه، اکنون در بیست‌وهشتمین سال خود به سر می‌برد. برای انجام این تحقیق، مشکلات خریداران جدید خودرو در ۹۰ روز نخست مالکیت بررسی می‌شود و میانگین مشکلات برای رده‌بندی برندها استفاده شده است. کمترین میزان مشکلات مربوط به بهترین برندها در این زمینه است. این تحقیق کاملاً با مطالعه مربوط به قابل‌اعتمادترین خودروها که در مورد خودروهای با عمر ۳ سال انجام شد، متفاوت است.

2014 j.d.power initial quality study
2014 j.d.power initial quality study

در آخرین مطالعه امسال، صنعت اتومبیل به صورت کلی از متوسط ۱۱۶ مشکل برای هر ۱۰۰ وسیله نقلیه رنج برده که نسبت به سال گذشته (۱۱۳ مورد) افزایش نشان می‌دهد. مهم‌ترین دلیل این افزایش، تغییر در نحوه انجام مطالعه بوده است؛ جایی که موارد مربوط به طراحی و بیشتر از همه تجهیزات تکنولوژیک و مشکلات کارخانه‌ای به لیست مشکلات خریداران جدید اضافه شده‌اند. محققین در این زمینه می‌گویند که افزایش این مشکلات بیشتر در مورد تشخیص صدا، اتصال بلوتوث و سیستم صوتی بوده است؛ مشکلاتی که تا چند سال پیش جزو موارد موردنظر مالکان خودرو نبوده است.

پورشه با تنها با 74 مشکل در صدر کم دردسرترین خودروها قرار دارد
پورشه با تنها با 74 مشکل در صدر کم دردسرترین خودروها قرار دارد

وضعیت پورشه به صورت ۷۴ مشکل در هر ۱۰۰ وسیله نقلیه بوده که نسبت به دیگران آمار قابل‌توجهی است. در طرف دیگر این طیف، فیات حضور دارد که با ۲۰۶ مشکل در هر ۱۰۰ خودرو، پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده است. در این میان، جنرال‌موتورز، خودروسازی بوده که بسیاری از مدل‌هایش در صدر کلاس‌های مربوطه‌شان قرار گرفته‌اند؛ خودروهایی مانند بیوک انکور، شورولت مالیبو، شورولت سیلورادو HD، شورولت سابربن، GMC ترین (Terrain) و GMC یوکون.

پیچیدگی های تکنولوژی، آمار مشکلات را نیز بالاتر برده است!
پیچیدگی های تکنولوژی، آمار مشکلات را نیز بالاتر برده است!

مطالعه امسال، پاسخ ۸۶ هزار خریدار خودروهای مدل ۲۰۱۴ را بررسی کرده و ۹۰ روز مالکیت آن‌ها را ارزیابی کرده است. این نتایج از آنجا اهمیت دارد که خریداران معمولاً به برندی که کمترین مشکلات را داشته باشد، بیشتر وفادار می‌مانند. محققین دریافته‌اند که ۵۷ درصد مالکین خودرو که مشکلی با خودرویشان نداشته‌اند، برای خریدن خودرو در سال بعد، به همان برند قبلی وفادار مانده‌اند. وفاداری به برند در افرادی که خودرویشان یک مشکل داشته به ۵۳ درصد کاهش یافته و با دو مشکل یا بیشتر، این میزان به ۴۸ درصد رسیده است.

2014 Jaguar XJR
جگوار با 87 مشکل در رتبه دوم بعد از پورشه جای دارد

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

56 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    عجب رقابتی!اختلاف امتیازات منفی خیلی کمه.

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      خیلی مسخرست!
      هیوندای بالاتر از بنز ب ام و و آئودیه!!!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        جهانی شدن مسخره نیست رضاجون..واقعیته..هیوندای دیگه یه کمپانی کره ای نیست..یه کنسرسیوم جهانیه…

        پاسخ
      2. علی
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        همه دیگه میدونند که مرسدس اولین لوکس جهانه در همین حال مرسدس e63 amgبا 477 اسب بخار خیلی با هیوندای فاصله داره پس در نتیجه مرسدس هیوندای رو می بعلد.

        پاسخ
    2. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      اقا پورشه. جگوار. لکسس ولش کن…اینا همیشه خوبن…

      هیوندای بچسب که از اون اشغال بالاتره…

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        slr جان از کدوم آشغال؟!
        توی همین مطلب از خودروسازهای آمریکایی به خاطر عجله در ارائه ی تکنولوژی انتقاد شده و همین باعث سقوط اونا به رتبه های میانی و پایانی جدول شده.سیستم MyFord touch یکی از عوامل اصلی نارضایتی خریداران بوده که باعث افزایش نمره ی منفی فورد شده.
        چندتا خودروساز دیگه هم مثل BMW به خاطر ایربگ هاشون فراخوان دادن.این ایربگ ها ساخت یه شرکت ژاپنی بوده و با نقصش چندین کارخونه رو که از محصولات این شرکت استفاده میکردن مجبور به فراخوان کرده.

        پاسخ
        1. slr722
          سوابق: (1351 دیدگاه) ,

          شاهین جان اشغال بزرگ یعنی تویوتا…

        2. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          نمیدونم این چه کاریه که بعضیا میخوان روابط دوستانه توی پدال رو خدشه دار کنن.قضیه ی این دیس دادن هم لوس شده دیگه.slr جان من کامنتتو لایک کردم داداش.تا حالا به کسی دیس ندادم اگه هم دادم خیلی نادر بوده این کارم.یه وقت خدایی نکرده سوءتفاهم نشه داداش.
          ولی راجع به نظرت باهات مخالفم.
          راجع به این قضیه ی دیس دادن در آینده مطلب کاملی خواهم نوشت.ارادت داداش.

    3. مک میسل
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      و باز هم زیر مجموعه های فولوکس و باز هم جی ام در اخر ها

      پاسخ
    4. چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
      سوابق: (486 دیدگاه) ,

      سلام به همه.
      ببخشید اینجا نظر میدم
      هزار بار گفتم پیشرفت ینی هیوندای- کیا
      عزیزان چرا نمیخواید قبول کنید که زیر ما هستید. :))

      پاسخ
  2. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    قسمت شکایات و نارضایتی سایپا و ایرانخودرو تو نمودار جا نشد

    و الی جی دی پاور این دو غول خودرو ساز رو حا نمی نداخت

    در ضمن در زمینه کیفیت هم با این حساب المان جلو تر از ژاپن قرار می گیره

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      تسمه تایم رانای من از همون اول صدا میکرد بلاخاره بعد 19 ماه رفتم تهدید به شکایت کردم عوضش کردن مشکل از غلتک سفت کن بود

      پاسخ
      1. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        اینارو بایدد تهدید کنی تا ادم بشن.چه میشه کرد احسان جون

        پاسخ
        1. یه پسل باهوش
          سوابق: (1125 دیدگاه) ,

          حالا شما با تهدید مشکلت رفع شده

          مورد داشتیم طرف پراید خرید

          خلاصه یه شرایطی براش پیش اومده که با سایپا فامیل شده

  3. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    اول هیوندا بعد تویوتا !!!!

    جان من نمودار رو نگاه کنین :/

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      پسل جان از نظر من عیب این این مطالعه اینه که کوتاه مدته.اگه در دراز مدت بررسی بشه جای هیوندای اون بالا بالاها نیست.راستی BMW رو داریناون بالا؟! 🙂

      پاسخ
      1. یه پسل باهوش
        سوابق: (1125 دیدگاه) ,

        اون که به استفاده و برخورد با ماشین هم بستگی داره شاهین جان

        مثلا همسایه ما یه سمند مدل 82 داره اینگاری صفره

        همون سمندی که اسطوره لش شدنه

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          صد در صد طرز استفاده مهمه داداش.حرفت کاملا قبول.
          ولی این بررسی چون کوتاه مدته شاید بعضی ماشین ها توی این مدت عیبی از خودشون بروز ندن.هیوندای شاید توی چند ماه اول،حالات اولیه ی خودشو حفظ میکنه ولی بعدش کم کم عیب هاش نمایان میشه(البته هر خودروسازی کم و بیش اینطوریه).مثلا میگن چرم صندلی هاش از 50000 کیلومتر به بعد شل میشه.(حالا عددش دقیق یادم نیست).ولی بازم پیشرفتش جای تحسین داره.
          یه نکته هم بگم که میگفتن استهلاک و خرابی BMW بالا هستش ولی میبینید که جاش اون بالا بالا هاس! 🙂

        2. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          آرمین جون،داداش،این بررسی 90 روز اوله! تو 90 روز اول کمتر خودرویی پیدا میشه که ذات اصلی خودشو نشون بده! مهمترین عیب این نظرسنجی هم همینه! چرا توی اکثر نظرسنجی های دیگه کره ای ها کمتر هستن؟! کاش کیفیت ثانویه رو هم بررسی میکردن تا ببینیم این رتبه ها چجوری تغییر میکنن!
          در هر حال بابت این پیشرفت بهت تبریک میگم! 🙂

  4. sajad0611
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    بنظرم اصلا منطقی نیست پورشه رتبش درسته ولی باقیش نه شایدم درست باشه ولی با منطق من سازگاری نداره!!! آخه هیوندای بالاتر از هوندا و… احتمالا اونجاهم آمارو ارقام دادنو از ایران یاد گرفتن شایدم اون بابایی که هیوندا گرفته سطح توقعش از ماشینش پایین بوده و خیلی از عیبارو عیبی نمیدونسته ولی وقتی یکی بی ام میگیره یا یه ماشین ژاپنی سطح توقعاتش خیلی بالاست که البته بایدم باشه

    پاسخ
    1. حسين
      سوابق: (1172 دیدگاه) ,

      البته يه نكته ديگه هم كه فكر ميكنم تاثير گذار باشه در تكميل حرفاي شما بگم. اينكه مثلا در برندي مثل مرسدس بنز كه بعضي از امكاناتش براي اولين باره كه توي يه ماشين استفاده ميشن طبيعيه كه اشكال هم پيش بياد. مهم اينه كه تا چند سال بعد، اين عيوب برطرف ميشن و تكنولوژي هاي جديد با عيوب جديد جايگزين ميشن. بعدا برندي مثل تويوتا در كمال محافظه كاري ازشون بهره ميگيره. درست ميگم؟

      پاسخ
      1. sajad0611
        سوابق: (38 دیدگاه) ,

        بله داداش شمادرست میگی تقریبا همیشه هر نوآوری یسری مشکلات در ابتدا داره که با گذشت زمان وبا تحقیقو مطالعه و حتی با آزمونو خطا درست میشه و گسترش پیدا میکنه

        پاسخ
      2. sajad0611
        سوابق: (38 دیدگاه) ,

        بله داداش حرف شما از نظرمن کاملا درسته، تقریبا همیشه نوآوری های جدید یکسری مشکلات دارن که با گذشت زمان و تحقیقو پژوهشای زیاد یا گاهی هم با آزمونو خطا برطرف میشن البته تو صنعت خودرو معمولا بخاطر حساسیت و بحث رقابتی بودنو ایمنی، آزمونو خطا معمولا جایی نداره مخصوصا برای آلمانی ها

        پاسخ
      3. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        نه درست نمیگی
        مگه پرایده که آزمون و خطا داشته باشه
        آدم تا از چیزی مطمءن نشده که نباید ازش استفاده کنه
        والا دیگه تو پراید هم از آزمون و خطا اینجوری که شما میگی استفاده نمیکنن
        بعدشم تکنولوژی وقتی پر از عیب و ایراد باشه به چه دردی میخوره
        فک نکن فقط آلمان و بنز نو آوری داره
        این همه سیستم های جدید داخل تویوتا و لکسوس چیه پس
        مثل KDSS و بررسی وضعیت راننده و ….

        پاسخ
  5. yamin
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    آقایون سایپا چندم دنیاست؟؟؟

    پاسخ
  6. Saied
    سوابق: (827 دیدگاه) ,

    ها ها! مرسدس كجا مونده!!!!

    پاسخ
  7. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    اینفینیتی برند لوکس نیسان پایین تر از خود نیسان قرار داره !
    جالبه که برای هوندا و اکورا هم چنین اتفاقی افتاده اون هم با چه اختلافی !

    البته نمیشه گفت حالا که لوکسه نباید مشکلات کمتری داشته باشه
    فقط جالب بود

    پاسخ
  8. ESI
    سوابق: (389 دیدگاه) ,

    چرا رتبه بنز اینقدر پائینه

    پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      نه مرسدس با تکنولوژی خودش ماشینو درست میکنه و زیاد فکر نکنم مواد اولیه خوبی داشته باشه.البته هر کی بیشتر میدونه به من بگه

      پاسخ
  9. کافر مقدس
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    البته منظورش از فیات همون کرایسلر ـه خودمون ـه

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      نه كافر جان،اگه دقت كنى كرايسلر در رتبه ى دوازدهم قرار داره و آمارش هم از ميانگين كل اين صنعت بهتره و معلومه كه محصولات فيات و كرايسلر رو جداگانه بررسى كردن:)

      پاسخ
  10. رسول
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    بابا این جدول کلا اشتباهه پدال سوتی داده

    پاسخ
    1. VAHID JINPACHI
      سوابق: (860 دیدگاه) ,

      چرا هر چی میشه می گید اشتباه پداله…

      هیواندای بالاتر از بنز و بی ام و و تویوتا و اینفینیتی!!!!!!!

      100درصد یه جای کار داره می لنگه…..

      این رو اصلا من قبول ندارم…..

      پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    افرین به هیوندای و کیا در کنار بزرگان قرار دارن.اما برندای کرایسلر واقعا امتیازش پایینه.بجز رم که متوسطه همشون ته امارن

    پاسخ
  12. احمدرضا بی ام و
    سوابق: (394 دیدگاه) ,

    من پیشرفت کره ای هارو تحسین میکنم ولی قبول ندارم هیوندا از تویتا بهتر باشه یا از بی ام و

    پاسخ
  13. مهدی ف
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    جگوار در جایگاه دوم جای تعجب داره بنظرم پارتی بازی شده

    پاسخ
  14. علی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    خوب،ازپورشه جزاین انتظارنمیره.

    پاسخ
  15. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود . بچه ها من طبق اخرین تحقیقی که کردم ، جی دی پاور ماشین هارو بر

    اساس چنتا ایتم بررسی میکنه . باید هر برند رو ببینید در چه شاخه ایی

    نمرش کم شده . برای من این امار ها اصلا مهم نیست . چه بنز اول باشه و چه

    اخر . چون هرکسی که اطلاعات از دنیای خودرو داشته باشه میدونه چه برندهایی

    دارند بیشترین زحمت رو در صنعت خودرو میکشند .

    چه برند هایی بیشترین زحمت رو کشیدند .

    کسانیکه هفته ی پیش هفته نامه ی خودرو امروز رو خریده باشن ، میتونند

    سوال منو که در رابطه با جی دی پاور ببینند .

    ولی یادتون هست که گفتم مشکل های جدید فقط و فقط به خاطر پیچیده شدن

    تکنولوژی است ؟؟؟

    اما همه گفتن که نه کیفیت المانی ها پایینه . این پست ، جواب خیلی

    خوبی برای اقا فرید بود .

    هر کسی به برندی که دوستش داره ، یا بهتره بگم عاشقش است ، وفادار

    میمانه . چون همه چیزشو به جون میخره .

    پاسخ
    1. فرید
      سوابق: (788 دیدگاه) ,

      اه بس کن دیگه میلاد گندشو دراوردی تو…آقا من به چه زبونی بگم نمیخوام باهات بحث کنم تموم کن دیگه…[…]
      ببین آخه چرا با برندی که ۱۱ پله ازتون سرتره بحث میکنی…این آمارهارو هم میبینی بازم …فعلا برین با کیا و هیوندا رقابت کنین حالا حالاها خیلی زوده که بیاین با لکسوس رقابت کنین… خیلیاااااا
      […] والسلام.

      پاسخ
  16. مجتبی
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    احتمالا امارش مثله امار تورم خودمون بود که مرکز امار یه چیزی میگفت بانک مرکزی یه چیز دیگه .و اون بنده خداهم کلا یه چیزه دیگه میگفت…بماند
    منم نظر دوستان رو قبول دارم احتمالا برند هایی مثله ینز و بی ام دبیلیو
    از نواوری های نوینی استفاده کردن که حتما یه مشکلاتی داره
    در درجه ی دوم دوستان توجه کنن که این امار ماله نود روزه اوله عجیب نیست که هیوندا از تویوتا بالاتره کیلومتر ماشین به80-90تا برسه باید دید جدول دچار چه تحولاتی میشه جوجه رو اخر پاییز میشمارند بعدش هم بازار رقابتیه (برای هزارمین بار )دیر بجنبی جاموندی حالا میخواد تویوتا باشه .به نظر من تو بازار اونایی موفق ترن که با سلیقه ی مشتریا پیش برن و درجا نزنن و هیوندا و کیا هم هر روز دارن پیشرفت میکنن .لطفا اینقدر تعصب نداشته باشین بعضی از دوستان از ژاپنی ها هم نسبت به تویوتا تعصبشون بیشتره. نکته ی بعدی اینه که این مطلب در مورد مجموعه ای از تولیدات یه شرکته عزیزان تویوتا چند مدل ماشین تولید میکنه بالای 10تا کمری اوریون پرادو و…حالا پورشه چند تا میزنه ؟این گستردگی تولیدات هم یه کوچولو خطا رو افزایش میده

    پاسخ
  17. مجتبی
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    ببخشید یادم رفت بگم اگه سایپا و ایران خودرو بودن احتمالا رکورد گینس رو میزدن رکوردی که افسانه ای میشد و هیچ کی تا سال های سال بهش نمیرسید مثله علی دایی خودمون

    پاسخ
  18. مجتبی(ساروی )
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    واسه این که اسما اشتباه نشه اسممو عوض کردم(مجتبای سابق)

    پاسخ
  19. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    100% سلیقه ای لیست شده
    پدال جان تا کی میخوای اکاذیب جی دی پاور رو چاپ کنی؟

    پاسخ
  20. محمد
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    رقابت نفسگیریه
    پورشه واقعا شاهکار کرده

    1 مستندی میدیم در مورد میزان رضایت مردم تو همه زمینه ها از کمپانیهای مختلف بود
    نکته جالب این بود که پورشه تو کل دنیا از نظر رضایت اول شده بود
    از برخورد و سیستم کاری کارکنان حقوق مزایا مرخصی شیف کاری طراحی خط تولید ، بیمه ، مشتری مداری تکنولوژی ، احترام به مشتری و حتی با کاپیتان کشتی که پورشه هارو حمل میکرد و … اونارو هم آنالیز میکردن و… سرتون رو درد نیارم واقعا مدیریت هوشمند و مهندسی پیچیده و تخصصی هستش.

    پاسخ
  21. نیما
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ااااااااااا….بنز چقدر پایینه

    پاسخ
  22. بهزاد
    سوابق: (761 دیدگاه) ,

    کم و بیش دوستان با نوع آمارگیری این موسسات آشنا هستند و میدونند که کدام نوع از آمار به درد مصرف کننده میخوره!
    اگر فقط همین آمار رو با فروش و جهش شرکتها بسنجیم زیاد با دنیای واقعی
    فروش همخوانی نداره و ممکنه عوامل دیگه ای هم در فروش دخیل باشه مثلا آخرین آمار فروش در 2014 آمریکا بیانگر این موضوع هست که ممکنه شرکت هایی که در پایین جدول کیفی قرار دارند روزگار بهتری رو سپری میکنند!
    http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html
    بر مبنای این جداول فروش و آمار اون بیشترین رشد در فروش از ابتدای 2014 تاکنون این شرکتها بیشترین رشد رو دارند(خودروسازان با تیراژ بالا)
    سوبارو با 19 درصد افزایش
    نیسان با 14 درصد
    کرایسلر با 13 درصد
    دارای بیشترین صعود در فروش بودند و:
    فولکس واگن با 13.5 درصد
    فورد با 1 درصد
    دارای بیشترین کاهش در فروش بودند.
    و کمترین افزایش فروش هم مربوط به هوندا و هیوندای هست که هر دو با 0.3 درصد افزایش روبرو بوده اند.
    در قیاس 2 شرکت همرده ی فروش در آمریکا میتسوبیشی با 33 درصد افزایش و ولو با 10 درصد کاهش قرار دارند.
    و لوکس سازان آلمانی هم بدون توجه به آمارهای کیفی به رشد خودشون ادامه میدن و در لیست به ترتیب صعود در فروش:
    بی ام و با 12.2 درصد
    آنودی با 11.4 درصد
    بنز با 7.5 درصد
    پورشه هم با 7 درصد
    و در کل میشه مگفت که بازار فروش خودرو دارای هزار چم و خم هست که ممکنه بعضی از آمارها تاثیری در اون نداشته باشه.

    پاسخ
  23. داریوش. فقط پراید.فقط سینه قبرستون
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    عجب از مردمی که به بنز می گویند کیفیت جنس پایین اما خود پراید سوار هستند

    پاسخ
  24. سعید از بوشهر
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    تنها خودرو سازی که در جام جهانی تبلیغ میشن کیا و هیوندا هستند
    پس به افتخار کره

    پاسخ
  25. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    وااااای چه میکنن هیوندایو کیا…

    پاسخ
  26. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    من فکر میکنم همه چی این مطلب خلاصه شده توی کلمۀ “کیفیت اولیه”

    کیفیت کلی باید بررسی بشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.