پورشهتجربه و آزمایش

تجربه رانندگی با پورشه کاین 2009

جی‌فاکتور: همه چیز از اخبار شبکه های بزرگ تلویزیونی شروع شد که پورشه قرارست با تزریق یک کاراکتر اسپورت شاسی بلند بسازد و این خبر به ظاهر ساده درسال ۲۰۰۲ ناگهان تیتر داغ سرخط تمامی رسانه های دنیا قرارگرفت. این موضوع تا مدتها و قبل از ورود و پس از آن نقل محافل خودرویی بود و سرانجام کاین برپایه سواری اسپورت و خوش دست پورشه روی پلت‌فرم مشترک با فولکس‌واگن توارگ روانه میدان گردید . . .

Porsche Cayenne 2009

قبل از فشردن دستگیره در چیزی که حتی از پشت شیشه مشخص است و نظر را به خود جلب می کند کیفیت عالی مواد بکارگرفته شده در کابین است، مطمئنا بارها شده که قبل از سوار شدن به برخی خودروها کیفیت نامرغوب کنسول و صندلی‌ها دلتان را میزند اما کاین از این قاعده مستثناست و شما را برای نشستن بر پشت فرمانش تشویق می کند.

Porsche Cayenne 2009

حتی داخل اطاق ۱۷۷۰ لیتری‌اش، بوی دلنواز چرمی که پورشه بکار گرفته مشامتان را نوازش میدهد و تمامی این انرژی‌های مثبت کافی است که مشتاقانه بخواهید پیشرانه را استارت بزنید. صندلی‌های کاین هم دیگر نقطه قوتش هستند و حس می کنید روی چیزی شبیه به صندلی‌های اسپورت ۹۱۱ نشسته‌اید با کمی راحتی و جای بازی بیشتر.

Porsche Cayenne 2009
Porsche Cayenne 2009

سرانجام وقت حرکت می رسد، موتور را که روشن می‌کنم همه چیز آرام و بی سروصدا است و شاید این آتش زیرخاکستر باشد که قرارست از پیشرانه V6 و ۳۵۹۸ سی سی با ۲۴ سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها در کنار تکنولوژی DFI که قادر به تولید ۲۹۰ اسب بخار در دور موتور ۶۲۰۰ و ماکزیمم گشتاور ۳۸۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۳۰۰۰ است، خارج گردد و پورشه برای طراحی این موتور با سرسیلندر و پیستون‌های آلومینیومی یک شعاردارد: وزن کمتر، توانایی بیشتر.

Porsche Cayenne 2009

برای تست اولیه جعبه دنده ۶سرعته را درحالت تیپترونیک قرارمی دهم که قابلیت تعویض توسط دو اهرم ستاره شکل روی فرمان (نه پشت فرمان) را به من میدهد، سپس سیستم خودرو را روی حالت اسپورت می‌گذارم ( که باعث می شود کمک‌ها خشک شده،عکس العمل پدال گاز به فشار بیشتر شود و باز و بسته شدن دریچه ها سریعتر انجام پذیرد) و ارتفاع کمک‌های گازی را هم تاحد ممکن کم می کنم تا ببینم چقدر روح یک کوپه پورشه در شاسی بلندش درجریان است!

Porsche Cayenne 2009

به محض فشار پدال گاز حرکت آغازین سریع انجام می شود، نگاهی به دورشمار موتور می‌اندازم و درحالیکه ماکزیمم red line روی ۸۰۰۰ تعریف شده اما هیچ رنگ قرمزی برای مشخص کردن این محدوده نیست! روی ۷هزار دور وقتی صدای غرغر گیرای موتور را می‌شنوم در سرعت ۶۵ کیلومتربه دنده۲ میروم و ناگهان حس می‌کنم بر کشش کاین افزوده می شود.

Porsche Cayenne 2009

سیستم تعلیق بشدت خشک با افزایش سرعت تکانهایش در داخل اطاق ۲ برابر شده و به جرات می توان ریگ‌ها و سنگ ریزه‌های زیر تایر را شمرد! اما فرمان در کنترلم است، عقربه سرعت سنجش درحالی روی عدد ۱۰۰ کیلومتر می رسد که ۹.۲ ثانیه (۸.۱ بصورت استاندارد) زمان سپری شده که به نسبت وزن ۲۱۶۰ کیلوگرمی کاین (که این جثه را تنبل کرده) چنین عملکرد فنی متناسب با این جثه سنگین نیست.

Porsche Cayenne 2009

برای دنده ۳ و ۴ فشار برخودرو را کم می کنم و روی دورهای ۵۰۰۰ تعویض دنده را صورت میدهم و بازهم کوچکترین لمس پدال گاز شما را به جلو پرت می کند و وقتی به تجربه کردن دنده ۴ و سرعت ۱۴۰ کیلومتر میرسم با هر معکوس گرفتن و بالا رفتن دور موتور آمادگی کاین برای در اختیار گذاشتن گشتاور بیشتر بالا می رود.

Porsche Cayenne 2009

البته در حالت عادی ۴چرخ متحرک و با توجه به قفل مرکزی دیفرانسیل، میزان نیروی انتقالی به چرخهای جلو ۳۸ وعقب ۶۲ درصد است و در سرعت های بالای ۱۲۰ کیلومتر دقیقا انتقال دوسوم نیرو از عقب به جلو در حین راندن ملموس است. فرمان درنظرگرفته شده (که در ۲.۵ دورقفل می شود) هم از نوع سروتروتیک حساس بسرعت است که در سرعتهای بالا سفت‌تر شده و کنترلش آسان‌تر می شد.

Porsche Cayenne 2010

حتی در گذر از پستی بلندی‌های خیابان‌های تهران، داخل کاین بی صدا است زیرا پورشه که تنها برای درپوش موتور و قاب و در و پنجره از آلومینیوم و در سایر نقاط از استیل (که در بخشهایی اصلی شاسی نردبانی شکل دستخوش تقویت دوچندان شده) استفاده کرده توانسته به کمک سیستم PTM یا مدیریت کشش پورشه، برپایداری حرکتی کاین بیافزاید زیرا به کمک این تکنولوژی میزان گشتاور موتور با سرعتی که خودرو در حال حرکت است تنظیم می شود و بیش از آن چیزی که نیاز است در اختیار راننده قرار نمی گیرد تا هم سبب از دست رفتن کنترل خودرو نگردد و هم اینکه بر مصرف سوخت نیافزاید.

Porsche Cayenne 2009

سپس در ادامه راه توقف کوتاهی می کنم تا کمی با عملکرد سیستم تغییر ارتفاع کاین بیشتر آشنا شوم که برای این مدل V6 بعنوان آپشن سوار میشود. این سیستم به ۶بخش اصلی به نامهای high level II ،High Level I و Normal Level ،Low Level I ،Low Level II و Loading Level تقسیم می گردد که بیشتر میزان فاصله تایر تا اطاق (Ground Clearance ) دراین حالت به میزان ۲۷۱ میلی‌متر بوده که زاویه نزدیکی کاین را به ۳۱درجه رسانیده و در سرعت ۳۰ کیلومتر فعال می شود و کمترین حالت که من برای تست نخست تعلیق را رویش سینک کردم Low Level II بود که که فاصله تایرتا اطاق را به ۱۸۸میلی‌متر رسانده و برای سرعت‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر کاربرد پیدا نموده که البته در سرعت ۲۱۰ کیلومتر خودرو بصورت خودکار روی این حالت قرار می گیرد.

Porsche Cayenne 2009

این عملکرد سبب شد تا کاین با ضریب پسار ۰.۳۵cd به ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در عرض ۸.۶ و صفر تا ۱۴۰ کیلومتر در عرض ۱۶ ثانیه رسیده و پس ازطی کردن مسافت ۲۹.۱ متر با سرعت ۱۰۰ کیلومتر توسط سیستم ضد بلوکه ترمزش با دیسک‌های آلومینیومی ۳۳۰ در ۳۳ میلی متر با کالیپرهای ۶پیستونی در جلو و ۴ پیستونه درعقب متوقف گردد. حتی جعبه دنده اش درحالت خودکار عالی عمل کرد؛ نه صدایی، نه تاخیری و نه تکانی. وقتی traction control راخاموش می کنم کاین مبدل یک قهرمان رالی می شود.

Porsche Cayenne 2009

درچنین تستی آن هم از خودرویی مثل کاین به سختی می‌توان نقصی پیدا کرد اما وزن سنگینش مشکل کمپانی آلمانی و نوسان شدید قیمتش و البته مهر موم کردن کاور موتور (کاری که برای اولین باردرطول عمرم دیدم که یک نمایندگی رسمی انجام داده بود ودلیلش را این عنوان کرده بود که برای سرویس فقط باید پیش ما بیایید!) مشکل نمایندگی داخلی است که اگر تمامی اینها را به اضافه طراحی نسبتا ناموزونش کنار بگذارید، مجموعه ای کامل و حرفه‌ای از یک کوپه پورشه با تکنولوژی‌هایی چونhill holder (می توان بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن کرد) یا drive off assit (که کنترل خودرو در سرازیری‌ها را در دست می گیرد) می‌یابید که با کمی تزریق روح آفرود روی یک شاسی بلند سوار شده و شاید چنین کاری تنها از عهده مهندسین پورشه بربیاید.

Porsche Cayenne 2009

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده ای است از مقاله « نوستالوژی به نام کاین » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و « علی رزوان » ؛ چاپ شده در سیصد و بیست و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. سهیل

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    خوب بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. پانته آ

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    wow

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من تا نصفه که خوندم، یه احساس بدی بهم دست داد. یه حسه خیط شهلا.
    اگه هنوز این قضیه رو نخوندین، نخونین..
    یعنی برای خودتون میگم، که بازم بتونین از سمند و ریو و پراید و… حال کنین و همون تعصبات رو داشته باشین

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. سید علیرضا

      ۲۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (256 ديدگاه)

      فکر کنم بجای ریو باید 405 را می گفتی نه ریو ریو نسبت به این 3 ماشین ماشین برفکتی است و دوما اینجا حرف از پورشه است نه سمند و …

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. امیر

        ۵ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        تعصب برت نداره ماشینای تولید داخل همشون یه پوخن و ریو هم تولید داخله

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. اشکان

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اتفاقا ماشین خوبیه سوارشی دیگه دوس نداری پیدابشی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. hesam

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بهترین بهترین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Arian

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من نمیفهمم!چرا نویسندگان محترم این سایت علاقه عجیبی به تعریف اغراق آمیز نسبت به خودرو ها دارند!
    این ماشین مثل بقیه پورشه ها،یه پورشست!
    یعنی وقتی میرونید امکان نداره که ناراحت ازش پیاده بشید.
    اما:
    وقتی روی صندلی راننده میشینید،طراحی داخلیش ضد حال ناجوری میزنه(حتی بدتر از باکستر)
    سرعت و شتابش هم نسبت به BMW X6 کمتره یعنی سوسک شدم پیشش
    در مورد کیفیت که بحث کردن بی جاست اما جنس بعضی قسمت ها مثل صندلی و کفپوش اتاق کمی اذیت میکنه
    با دست انداز های خیابان های تهران خیلی راحت میشه تست نرمی این ماشین رو انجام داد که سرانجام به این نتیجه می رسید که آیا ممکنه RX لکسوس از این نرم تر باشه؟!البته اگه چندین بار این فرضیه رو آزمایش میکنید میفهمید که پورشه نرم تره اما فکر نمیکنید با پولی که میپردازید باید این رو راحت تر بفهمید؟!
    ممنون که خوندید!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. slr722

    ۳ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    عقبش خیلی خیلی از نسل جدید قشنگ تره…

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. نوید

      ۲۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      نه
      نسل جدید خیلی بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 5
  8. ▂▃▄█AMO█▄▃▂

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    صدای موتورش از 100 متری مثل صدای موتور تانکه ی مدل تیونینگ
    شدش تو محل ما هست که ب جرات میتونم بگم اگه دور موتورش به 6000 برسه دیگه صدای هیچ ماشینی تو خیابون رو نمیشنوی !!!!!!!!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. omid7

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه سوالی داشتم این دستگیره های کنار راننده و شاگرد برای دیزاین ماشینه یا کاربرد دیگه ای داره ؟
    ممنون از جواب و راهنمایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نادر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشینی که 3600 سی سی باشه ولی 290 اسب بخار داشته باشه و 0 تا 100 رو هم 9 ثانیه طول بکشه پر کنه و مصرف سوختش 13 باشه به نظرم خیلی خیلی ضعیف و افتضاح

    موافقم 0
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا