پورشهلامبورگینی

تیونینگ چینی برای پورشه 911 و لامبورگینی گایاردو

از لباس‌ها و لوازم الکترونیکی گرفته تا قطعات خودرو و هر چیزی که فکرش را بکنید، خیلی‌ها بر این باورند که بیشتر کالاهایی را که روزانه استفاده می‌کنیم، از چین می‌آیند. این در حالی است که برای دهه‌ها، بسیاری از ما این پیش‌زمینه منفی را در ذهن خود داریم که هر کالایی که عنوان “Made in China” را بر روی خود داشته باشد، حتماً یک محصول ارزان‌، بی‌کیفیت و تقلبی است. این موضوع به‌ویژه در مورد قطعات خودرویی واقعیت داشته است؛ ولی این پیش‌زمینه ذهنی در سال‌های اخیر، به‌ویژه با ظهور کمپانی‌هایی مانند اِی‌اسپس (A Spec) در حال تغییر است.

Chinese Tuner A Spec Takes on the Lamborghini Gallardo and Porsche 911
Chinese Tuner A Spec Takes on the Lamborghini Gallardo and Porsche 911
ای‌اسپس چندان هم با دنیای افترمارکت خودروها بیگانه نیست. این کمپانی در سال ۲۰۰۲ پایه‌گذاری شده است و هر علاقه‌مند به خودرویی که تاکنون تغییراتی در یک مدل ژاپنی انجام داده، این نام را می‌شناسد. در واقع، ای‌اسپس برای سال‌ها توزیع‌کننده اصلی قطعات برای خودروسازان معتبر ژاپنی بوده است. امّا پس از آن، زمانی فرا رسید که لاورنس ییپ (Lawrence Yip)، مالک این کمپانی تصمیم گرفت که شانس خود را امتحان کند و یک دورنمای طولانی‌مدت برای ای‌اسپس درنظر بگیرد. بر این اساس، علی‌رغم شهرت این کمپانی به عنوان یک وارد کننده و توزیع‌کننده قطعات، «ییپ» تصمیم گرفت که ای‌اپس را به چین منتقل کند و اگزوز‌های با کیفیت و پکیج‌های تکمیل‌کننده خودرو تولید کند. وقتی این خبر منتشر شد، خیلی‌ها آن را جدّی نگرفتند، ولی «لاورنس ییپ» ثابت کرد که بر حرف خود استوار است. در رابطه با این تیونر، دست‌اندرکاران مجله European Car از محل کمپانی در چین بازدیدی داشته‌اند که در ادامه گزارش را از زبان آنها دنبال می‌کنیم:

Chinese Tuner A Spec Takes on the Lamborghini Gallardo and Porsche 911
Chinese Tuner A Spec Takes on the Lamborghini Gallardo and Porsche 911
برای اولین بار به چین می‌رفتیم تا آخرین محصولات «ای اسپس» را تست کنیم؛ ولی در عین حال، هیچ تصوری از کشوری که بیش از ۱/۳ میلیارد نفر آن را «وطن» می‌دانند و اینکه چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشند، نداشتیم. در اولین روز، خیلی زود متوجه شدیم که شهرهای بزرگی چون شانگهای، پکن و گوانگ‌ژو، به نوعی سرچشمه پیشرفت و تکنولوژی محسوب می‌شوند. یکی از چیزهایی که ما را بسیار شگفت‌زده می‌کرد، جاده‌ها بودند. چین جاده‌های بیشتری نسبت به ایالات متحده در سراسر سرزمین خود ساخته که بیشتر به خاطر تعداد خودروهای زیاد در این کشور است. اتومبیل‌ها در همه جای شهرها دیده می‌‌شوند و جالب اینکه، تنها مدل‌های داخلی یا وارداتی‌های ژاپنی نیستند؛‌ بلکه مدل‌های اروپایی نیز در بین قشر با سطح درآمد بالاتر، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در واقع، مطابق گفته «لاورنس ییپ»، هزینه خرید یک هوندا آکورد و یک ب‌ام‌و در چین به یک اندازه تمام می‌شود. با توجه به این نکته، تصمیم وی مبنی از انتقال تمرکز کمپانی‌اش از خودروهای ژاپنی به خودروهای وارداتی اروپایی، کار نسبتاً آسانی بوده است. جایگاه، راحتی و کیفیت خودروهای اروپایی، هوداران زیادی در بین مردم دارد و در همین حال، آنها خواهان محصولات افترمارکت با کیفیت برای این خودروها هستند؛ اینجاست که «ای‌اسپس» نقش خود را پیدا می‌کند.

Lamborghini Gallardo pp600
Lamborghini Gallardo PPL600
۹۰ درصد چینی‌ها پارکینگ شخصی ندارند و بنابراین، بسیاری از آنها کارهای تعمیراتی داخل خانه یا حتی خرید قطعات مورنیاز خود را انجام نمی‌دهند. آنها تمایلی به آپگرید ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند از قطعات ساده، کاربردی و با کیفیت بالا استفاده کنند. رویکردی که با توجه به واردات قطعات از ژاپن، امریکا یا اروپا، می‌تواند بسیار گران تمام شود. با توجه به این شرایط، ای‌اسپس تصمیم گرفت که با ارائه سیستم‌های اگزوز با کیفیت بالا شروع کند. در بازدید از این کمپانی، فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با کنترل کیفیت‌های بی‌شمار و گیج‌کننده ای‌اسپس آشنا شویم و اینکه چگونه بیشتر کارها در داخل همین کمپانی انجام می‌شود.

Porsche 911 pp430
Porsche 911 PP430
محصول کلیدی «ای اسپس» سیستم اگزوز آکوستیک با دینامیک هوشمند یا به صورت اختصاری IDEAS است که اگر برای اولین بار آن را ببینید و صدای آن را بشنوید، احساس می‌کنید که با یکی از رقیبان جدّی بهترین صداهای اگزوز موجود در بازار روبرو هستید. در سیستم IDEAS، با استفاده از یک سیستم سوپاپ با همراهی یک حسگر فشار اگزوز، فرصتی برای راننده فراهم می‌شود که هم بتواند یک اگزوز آرام و ساکت داشته باشد و هم از صدای تهاجمی اگزوز لذت ببرد. انتخاب هر یک از این حالت‌ها، تنها با استفاده از یک دکمه امکان‌پذیر است و حتی می‌توان با استفاده از یک ماژول، سه وضعیت مختلف و از جمله «اسپورت» برای آن تنظیم کرد. در وضعیت «اسپورت»، در حالت تخت‌گاز این حس به‌وجود می‌آید که فشار اگزوز بسیار بالاست، ولی این فشار همچنان در سطح سرعت حرکت خودرو حفظ خواهد شد.

Lamborghini Gallardo PPL600
Lamborghini Gallardo PPL600
چیزی که بیش از همه نظرها را به خود جلب می‌کند، نسخه ای‌اسپس از مدل‌های لامبورگینی و پورشه است. اولین پکیج، PPL600 نام دارد که مخفف عبارت «پروژه عملکرد لامبورگینی ۶۰۰» نام دارد که برای گایاردو LP560 ارائه شده است. عدد ۶۰۰ معرّف قدرت خودرو به صورت اسب‌بخار است.

Lamborghini Gallardo PPL600
Lamborghini Gallardo PPL600
در این نسخه از گایاردو، ارتفاع خودرو پایین آمده تا با چرخ‌های سه تکه ۲۰ اینچی آلیاژی ای‌اسپس منطبق شود. برای داخل کابین، از طراحی چرم آلکانترا استفاده شده و البته سیستم اگزوز معرف کمپانی، یعنی IDAES در آن به کار گرفته شده است. مهمتر از همه بدنه گایاردو است که با یک کیت آئرودینامیک ۲۷ قطعه‌ای از جنس فیبر کربن همراه شده است. این در حالی است که ای‌اسپس تمام این کیت را از جنس «کربن کولار» نیز ارائه می‌کند.

طراحی جدید، نشانه‌هایی از اونتادور، اوراکان و سستو المنتو در خود دارد. به عنوان نمونه، در جلوبندیِ خیره‌کننده‌ی این خودرو، یک سپر تهاجمی همراه با دریچه‌های کاپوت به کار رفته است. حتی نشان کمپانی نیز از جای اولیه خود بر روی کاپوت به سپر منتقل شده است.

شانه‌های کنار بدنه، دارای هواکش‌های عریض با چارچوب کربنی هستند. در این کیت، دریچه‌های هوای بزرگی را می‌بینید که کاربرد خود را خواهند داشت. عقب خودرو از یک طراحی وحشی در دیفیوزر بهره می‌برد. این در حالی است که قطعه مرکزی، با بازشوهای مثلثی‌اش، نشانه‌هایی از «سستو المنتو» و «وننو» در خود دارد. در نهایت به باله عقب لامبورگینی می‌رسیم که به آن شخصیتی جدید بخشیده است. با این حال، قسمت میانی هنوز قابلیت‌های کارخانه‌ای خود را حفظ کرده است.

Porsche 911 PP430
Porsche 911 PP430
دومین مدلی که در چین معرفی شده است، «ای‌اسپس تایپ-۹۹۱ پورشه ۹۱۱ کاررا S» است که با عنوان اختصاری PP430 شناخته می‌شود. در واقع، این یک پروژه قدیمی‌تر ای‌اسپس است که قبلاً با چرخ‌ها، ترمز‌ها و سیستم اگزوز این کمپانی همراه بوده است و در حال حاضر، یک کیت بدنه کربن/کولار «ای‌اسپس» به آن اضافه شده است. در حالت کلی، در این مدل پرداخت بهتری نسبت به لامبورگینی انجام شده و تغییرات ظاهری انجام شده در آن شامل مواردی چون لبه جلو، شانه‌های کنار بدنه، دیفیوزر عقب و در صندوق عقب می‌شوند. این قطعات با اینکه هر کدام دارای یک طراحی ساده هستند، ولی ۹۹۱ را تبدیل به یک خودروی خشمگین جاده‌ای می‌کنند. همچنین در این مدل، ای‌اسپس ترجیح داده تا با در معرض دید قرار دادن برخی از المان‌های «کولار» تأثیر بیشتری ایجاد کند.

هر دوی این خودروها، تنها «آغازِ راه» برای ای‌اسپس هستند. گایاردو و ۹۹۱  در کنار مجموعه‌‌ای از خودروهای برجسته شامل ب‌ام‌و سری ۳ و آئودی A4/S4 قرار می‌گیرند. هدف «لاورنس» در وهله اول، گسترش خط تولید اگزوزی است که محبوبیت خود را در قاره آسیا ثابت کرده است و در همین حال، می‌خواهد نسخه‌های افترماکت خود را از خودروهای اروپایی که بازار در حال رشدی در چین دارند، ارائه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. فردین بهادری نژاد

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    گالاردو خیلی خوب شده
    مخصوصا رینگاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرماااان

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      تا حالا اسمش رو نشنیده بودم،ولی خدایی گایاردو خیلی خوب شده رینگاش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فردین بهادری نژاد

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (129 ديدگاه)

        اینجا لازم دیدم به یک نکته هم اشاره کنم شاید دوستان ایراد بگیرن
        هم گالاردو درسته هم گایاردو
        اینا فقط دو نوع گویشن هیچ کدوم بر اون یکی ارجحیت نداره
        گایاردو در زبان اسپانیایی و گویش بریتیش انگلیسی استفاده میشه و گالاردو در گویش های دیگه مثل امریکن و فارسی خودمون

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آرمااااان

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (358 ديدگاه)

          درسته دوست عزیز تو زبون ایتالیایی هر وقت دو تا حرف LLبه این صورت پشت سر هم بیاد (ی)تلفظ میشه(تلفظ ایتالیایی)واسه همینه ما میگیم گالاردو و تلفظ ایتالیایی گایاردو خونده میشه
          موفق باشین

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Hitler

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      آنها تمایلی به آپگرید ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند از قطعات ساده، کاربردی و با کیفیت بالا استفاده کنند.
      قابل توجه اونایی که میگن چینیا همینا رو خودشون سوار میشن و ماشینای وطنیشونو دوس دارن .
      خخخخ کدوم چینی لیفان میخره من نمیدونم.
      فقط ملتی به نام ایرانی میرن …بگذریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ALL CARS

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    خیلی عالی کارکردن . هرچند رقبای بشدت کارکشته ای دارن اما چون تو هرزمینه ای دارن خوب پیشرفت میکنن.این ای اسپس هم تا چندسال دیگه سرزبونا میفته
    قسمتی از متن همین مقاله : ( هزینه خرید یک هوندا آکورد و یک ب‌ام‌و در چین به یک اندازه تمام می‌شود ) :) … :(

    سپاس از مسعود انیس حسینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SANYAR

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اره ولى هیچ وقت مقاله ى لامبورگینى وننو رو نزاشتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سعید

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    حالا دوستان در راستای کمپین نخریدن خودروی صفر بنده یک پس اندازی داشتم که دلم میخواست ماشین بخرم اما دیگه گفتم ماهم همرنگ جماعت شیم ولی الان به شدت ماشین نیازم بخاطر شرایط بیماری حالا دوستان ایا خریدن یه پراید دست دوم هم تخطی از کمپین محسوب میشه یا ن؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      نه دوست عزیز خودروی کارکرده ایرادی نداره ولی سعی کنین خودروی مناسبو تروتمیز وبدون ایرادیو از شخصی مطمئن تهیه کنین تا خرج اضافه رودستتون نزاره
      انشاا… به لطف خدا بیماریتون بهبود پیدامیکنه ، وقتی میبینه شما هم بفکر جان هزاران نفری هستین که هرساله بخاطر کیفیت پایین خودروها جونشونو از دست میدن ، خدا هم بهتون سلامتیرو برمیگردونه
      باآرزوی سلامتی برای همهء بیماران مخصوصا شما پدالی عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (477 ديدگاه)

        all cars عزیز ممنون دوست من
        خداییش با این فضای دوستانه پدال خیلی حال میکنم
        اینو به همه میگم دوستان اگه دستتون به دهنتون میرسه حتما یه بار به بیمارستان های سطح شهرتون سر بزنید هموطن های هستن که لنگ پول یه مسکن پنج هزار تومنی هستنااا مطمئن باشید که خدا کم کمش اگه پنج تون کمک کنی پنجا تومن بهت میرسونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ALL CARS

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (467 ديدگاه)

          خواهش آقا سعید خواهش
          خیلی خوبه به توصیهء دوستمون آقا سعید توجه وعمل کنیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. شایان

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      ااااااا آخه چرا نمیخری ببین الان جیلی چی زده جک عالی داره کار میکنه چرا نمیخری خب این برند ها فوق العاده دارن کار میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (477 ديدگاه)

        شایان عزیز بضاعت ما در حد یه 405 بود!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. RAYAN

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    تو همین تهران شرکت یاشار اسپرت و سامان خودروهایی تیونینگ کردن که حتی شرکت هامان تمایل به همکاری باهاشون داشت ولی بخاطر تحریم ها و هزار و یک مشکل دیگه طرحای تیونرهای وطنی جهانی نشد!! مازراتی فندی شرکت یاشار اسپرت واقعا فوق العادست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Lord Cezar

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (300 ديدگاه)

      دوست عزیز RAYAN . تیونر به کسی میگن که کیت ها و تجهیزات فنی رو خودش طراحی و نصب کنه . یاشار اسپرت با اینکه کارش خوبه ولی اولا خیلی گرون هست کارهاش چون عملا تیون فنی نمیکنه و کارش در حد کاور کشی و مات کردن و تغییرات جزئی روی بدنه هست . با این قیمتی که ایشون دارن کار انجام میدن در کشور های دیگه کل موتور و بدنه رو میشه تقویت کرد و تیون واقعی رو مشاهده کرد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امید

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (409 ديدگاه)

      از کی کاور کشیدن و چندتا رنگ انداختن شده تیونینگ !!؟؟؟؟؟؟؟
      تیونر مگه داریم که وطنی هم باشه ؟
      داشته باشیم هم میان چندتا 206 و میتسوبیشی رو تیون میکنن
      به منصوری و نوویتک و هامان میگن تیونر!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بابک

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (186 ديدگاه)

        درسته ولی تو این شرایط کارشون خیلی خوبه
        خدا کنه زود تر بتونن از لحاظ فنی هم تیون کنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. امید

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (409 ديدگاه)

    گالاردو خیلی خوب و زیبا شده
    واقعا زیباست این ماشین و با تیونینگ زیباترم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SANYAR

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اره امید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. AHMADREZA

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    لامبورگینی مثل همیشه دلبری می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مرصاد قاسمی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    لامبورگینی گایاردو عجب اباهتی پیدا کرده …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mehran911

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    درود
    برای کشوری که از سال 1995 ساخت خودرو رو آغاز کرده این پیشرفت چشمگیر قابل تحسینه .
    هر چند با تیونینگ سوپر اسپرت ها خیلی موافق نیستم اما گالاردو که زیبا بود واقعا زیباتر شده مخصوصا دیفیوزر ها و استفاده بجا از فیبر کربن جلوه دوباره به لامبو بخشیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    رو عجب دو تا ماشینی هم دست گذاشتن بی وجدانها…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شنتیا فراریه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    لامبورگینی گالاردو نه گایاردو؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا