موتورهای چهار سیلندر جدید پورشه

پورشه در حال توسعه خانواده جدیدی از موتورهای چهار سیلندر برای نسل بعدی خودروهای اسپورتش است. همان‌طور که انتظار می‌رود، کاهش حجم موتورها به پورشه نیز سرایت کرده و کار بر روی موتورهایی در حد ۱/۶ لیتر در زوفن‌هاوزن آغاز شده است.

porsche_cayman_engine_flat_6_cutaway
موتور شش سیلندر تخت جای خود را به چهار سیلندر می دهد

طرح قرارگیری سیلندرها به صورت افقی در برابر هم باعث کاهش تولید دی‌اکسید کربن و بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌شود. در همین‌حال، این موتور هنوز هم نشانه‌هایی از موتورهای تختی که سال‌ها پیشرانه پورشه 911 را تأمین می‌کرده‌اند، در خود دارد. فراموش نکنید که پورشه 919 هیبرید مسابقات لمان مدل ۲۰۱۴ نیز از یک موتور چهار سیلندر استفاده می‌کند؛ البته با طراحی V4.

موتور شش سیلندر تخت (بوکسر)
موتور شش سیلندر تخت (بوکسر)

تنها خودروساز دیگری که موتورهای تخت چهار سیلندر می‌سازد، سوبارو است؛ موتورهای که یک صدای منحصربه‌فرد دارند و سال‌ها در خانواده ایمپرزا استفاده شده‌اند.

موتور چهار سیلندر تخت سوبارو
موتور چهار سیلندر تخت سوبارو

مشخصات فنی موتورهای چهار سیلندر تخت پورشه

سه حجم احتمالی موتورهای جدید پورشه با قدرت‌های مختلف از قرار زیرند:

  • پورشه ۱/۶ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۱۰ اسب‌بخار
  • پورشه ۲ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۸۶ اسب‌بخار
  • پورشه ۲/۵ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۳۶۰ اسب‌بخار

طبیعتاً با این قدرت خروجی، این موتورها از توربوشارژ استفاده خواهند کرد و سیستم انژکتور آن‌ها نیز مستقیم خواهد بود. در نتیجه، قدرت و گشتاور خروجی موتورها، چیزی در حدّ نام «پورشه» خواهد بود. گشتاور خروجی موتور ۲ لیتری، ۴۰۰ نیوتن‌متر است؛ این در حالی است که موتور ۲/۵ لیتری نیز گشتاوری برابر ۴۷۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

پورشه باکستر
پورشه باکستر

چه مدل‌هایی از پورشه از این طراحی جدید موتورها استفاده خواهند کرد؟

در مورد کوچک‌ترین موتور، یعنی ۱/۶ لیتری، نمی‌توان با اطمینان کامل نظر داد. احتمال می‌رود تا از آن در باکستر کوچک با شماره 551 استفاده شود و می‌تواند به عنوان پیشرانه خواهرخوانده‌های اسپرت خود در فولکس‌واگن و آئودی مورد استفاده قرار گیرد. امّا در مورد موتورهای ۲ و ۲/۵ لیتری، کاملاً تأیید شده که با توجه به محدودیت‌های محیط زیستی، بسیاری از خودروهای خط تولید کنونی پورشه از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

17 دیدگاه

  1. Japan & Germany
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    قبلا گفتم الآن هم میگم

    آلمانیا استاد بیرون کشیدن اسب بخار بالا از موتور های کم حجمند

    پاسخ
    1. eh.sun
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      بی خیال استاد و شاگرد و قدرت مهندسی دیگه اون صداهای نوستالژیک رو نمیشنویم اگرچه بشدت طرفدار محیط زیستم ولی نمیتونم صدای موتور 6 ا 8سیلندر رو فراموش بکنم

      پاسخ
    2. farhad
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      بهتر مشخصات rcz جدید رو هم نگا کنی 1/6 لیتر که 270 اسب تولید میکنه

      پاسخ
  2. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    مهندسی آلمانی چالش نمیشناسد… تنها یک مسیر دارد..فقط پیشرفت

    پاسخ
  3. میلاد
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    فرقی نداره سوار چه ماشینی هستید اگر ماشینتون غیر پورشه ست و پورشه ای ازتون راه خواست آبرومندانه راه رو تقدیمش کنید چون از پسش بر نمیاید 😀

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      ازاین خبرا نیست
      مثل اینکه قدرت دنده 2 تیباروندیدی ؟
      برواستغفارکن وازخدا بترس که به خودرو سازهای داخلی شک کردی

      پاسخ
  4. مهدی ف
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    واقعا میشه از اینها عیب وایراد گرفت واقعا که اخرشن

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    کلا پورشه هر کاری کنه بدون پرس و جو قبول میکنم کار درستیه

    پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    یه روز هم نوبت پانامرا توربو اس میرسه که موتور 8سیلندر4.8 لیتریش رو بردارن بجاش 1.6 لیتری توربو بزارن با 500 اسب!

    پاسخ
  7. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    موتور های کم حجم خیلی بهترن، هم کم مصرف ترن، هم کم هزینه ترن و سبکترم هستن، در کل از موتور های حجیم و بزرگ خیلی بهترن، دم پورشه گرم

    پاسخ
  8. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    دلم برای موتور تخت شش سیلندری پورشه تنگ میشه
    کارت عالیه پورشه

    پاسخ
  9. سعید
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    بسم حق
    سلام
    نصصفه شبه
    اصا حال خوندن مطلب نیست
    فقط اومدم بابت گذاشتن عکس عشقم تشکر کنم :))

    پاسخ
  10. un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    زیاد نگران نباشین اگه 1 در 1.000.000 هم موفق نشه دوباره شیفت میده روی 6 و 8
    عمرا اگه طرفداراش راضی نباشن، نمیره تو فاز 4

    پاسخ
  11. حامد
    سوابق: (216 دیدگاه) ,

    واقعا دارم لذت می برم
    هم کاهش مصرف و هم کاهش آلایندگی بدون اینکه چیزی از لذت رانندگی و شتاب کم بشه این عالیه.
    می توان هم لذت رانندگی و هم محیط زیست را با هم داشت.
    پس چرا اصرار به نابودی محیط زیستمان داریم بیایید تلاش کنیم!
    شنیده بودم که تو ایران یک سری بی سواد کاتالیست ماشین هارو برمی دارند و کیف هم می کنند که الان ماشین قوی تر شده!!! ( نمی فهمند که فقط مصرف سوخت و آلایندگی رو زیاد می کنند!)
    یا اینکه همسایه ای داریم که ماشین مدل بالایش روغن سوزی دارد و همینطوری از آن استفاده می کند!!!!!
    و اون اتوبوس های به ظاهر نویی که توی خیابون ها با هر کیلومتر راه رفتنشون مقدار وحست ناکی دوده و آشغال وارد هوا می کنند
    بیایید با همین کارهای کوچک سهم کوچکی از حفظ محیط زیستتان داشته باشید
    ماشین باز های عزیز.

    پاسخ
  12. سعید
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    در تکنولوژیهای ماشینای المانی شکی نیت ولی شرکت پژو همیشه تونسته از پائینترین حجم موتور بیشترین بازدرو بگیره نمنه اون هم ماشین سال اروپا پژوrcz هستش که از یه موتور 1600 لیتری 280 اسب بخار رو گرفته ودرگهایی که با پورشو وسایر رقبا داشته از پس این ماشین پژو بر نیمومدن تکنولوژی از قدیم مال فرانسه وشرکت پژو بوده که اگه به این وضعیت بحرانی اروپا نخورده بود الان رو دست بنز وبی ام دبلیو پورشه زده بود

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل پیکان جوانان
    پیکان جوانان
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    پورشه تو کل ماشینا خدای تکنولوژیه هیچ ماشینی نیس که با پورشه هم قدرت باشه ولی بتونه تو شتاب بگیرتش معرکس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.