نمایش نخستین خودروی ساخت پورشه

کمتر کسی می‌تواند تصور کند که دکتر فردیناند پورشه، در 116 سال پیش اولین خودروی خود را با یک موتور الکتریکی در خیابان‌های وین به حرکت درآورده است. اما موزه پورشه در اشتوتگارت به این خودرو دست یافته و آن را به نمایش گذاشته است.

Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton P1
Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton P1

در سال 1898، پورشه مهندس 23 ساله‌ای بود که برای شرکت در مسابقات درشکه‌های الکتریکی، این وسیله را طراحی و ساخت. نام این درشکه Egger-Lohner C.2 Phaeton ملقب به P1 بود. در حالی که 130 کیلوگرم وزن داشت و موتور آن نیز 3 کیلووات معادل 5 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. برای انتقال نیرو از یک کنترلر 12 سرعته استفاده می‌شد و چیزی به اسم پدال گاز وجود نداشت. نهایت سرعت این درشکه، 35 کیلومتر بر ساعت بود و با باتری‌های ابتدایی آن زمان، می‌توانست با یک بار شارژ تا مسافت 80 کیلومتر را بپیماید.

porsche p1 artists rendering
در مسابقاتی که در سال 1899 برگزار شد، این خودرو همراه با سه مسافر پیروز شد در حالی که فاصله آن با نزدیک‌ترین رقیب، 18 دقیقه بود و حتی نیمی از شرکت کنندگان نتوانستند حتی طول 28 کیلومتری مسابقه را طی و به خط پایان برسند.


حدود یک دهه پیش، طراحی این خودرو آن قدر نوه پورشه و مدیر فعلی پورشه و گروه فولکس واگن را تحت تأثیر قرار داد که دستور ساخت یک کپی از این خودرو را صادر کرد.

43 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    نگاه کن پورشه از کجا به کجا رسیده
    اگه الان دست مسولین ما بود همین رو تا الان ارتقا داده بودن
    p1-141 p1-131 p1-111….

    پاسخ
    1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
      سوابق: (620 دیدگاه) ,

      بسمه تعالی

      علی جان اگه دست مسؤلین ما بود،تا الان فروخته بودنش!

      پاسخ
    2. mory
      سوابق: (403 دیدگاه) ,

      مسولین ما اون موقع داشتن تیله بازی میکردن

      پاسخ
      1. hero
        سوابق: (593 دیدگاه) ,

        نه دوست من
        اون موقع داشتن تخم مرغ میدزدیدن!

        پاسخ
      2. فرامرز
        سوابق: (751 دیدگاه) ,

        البته مسئولین ما هم ابداعات جالبی داشتن حتی قبل از این خودرو! نمونش هم سرسره ناصرالدین شاه!!!

        پاسخ
      3. M
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        مسولین ما اون موقه داشتن آذربایجانو میدادن به روسا…

        پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    واقعا که تحت تاثیر قرار گرفتم .116 سال پیش درشکه الکتریکی …؟
    باطری …؟
    ما کجای کار هستیم …؟
    پس الان اگه تکنولوژی پورشه را می بینیم تعجبی نداره …

    پاسخ
  3. علی
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    پورشه توی اولین محصولش هم پیشتاز بوده
    به نظرم فردیناند پورشه جایگاه اول رو بین نوابغ تاریخ صنعت اتومبیل در اختیار داره

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      انزو فراری،کارل بنز،هوراچیو پاگانی،فرچیو لامبورگینی،فردیناند پورشه و البته هنری فورد

      اسطوره اند
      درود بر این بزرگان دنیای خودرو

      پاسخ
      1. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        F.A
        توی طراحیم
        من
        کریس بنگل طراح اسبق bmw رو بهترین میدونم

        پاسخ
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        همینطور گوتلیب دایملر ، نیکلاس اتو ، میباخ ، لوئیس رنو ، و

        ….

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
      3. towncar
        سوابق: (33 دیدگاه) ,

        مخصوصا فورد که خودرو رو با ابداع خط تولید از یک کالای فوق لوکس به کالایی برای عموم تبدیل کرد
        روحش شاد

        پاسخ
  4. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    تجلی پیشرفتن این شرکت های برتر ماشین سازی و با محصولات نابشون مشتری رو جذب میکنن نه مثل ایران که با دزدی و هزار کلک مشتری رو وادار به خرید میکنن

    پاسخ
  5. pentagon usa
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    اگه دست ایران خودرو یا سایپا بود تا حالا 100 تا مدل از روش بیرون داده بودن مثل نیسان گاوی که بیش تر از 40 ساله که داره با همون قیافه ی عهد بوق تولید میشه..

    پاسخ
  6. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    اینه! 116 سال پیش ، خودروی الکتریکی! این جواب خیلی از حرفاست!!!

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      همه بأيد از فرديناند درس بياموزند . خودش أول طراح مرسيدس بود ، بعد با تلاش و كوشش خودش كارخانه تشكيل داد و از رقيبان مهم و أصلي بنز حساب مي شه!!!!

      پاسخ
  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    یک جمله و دیگر هیچ .

    یک جمله و دیگر تمام .

    یک جمله و ختم کلام .

    {{{ آلمان ، مهد خودروسازی در دنیا }}}

    پاسخ
    1. رضا احمدى
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      تاريخ نشون داده آلمانى ها در به وجود آمدن فناورى خودرو سازى پيشقدم بودن و اين ماشين سند اين ادعاست.شايد اگه امثال فرديناند پورشه،آدام اپل،کارل بنز،هم تو ايران وجود داشت،امروز اين ما بوديم که به دنياى خودروسازى حکومت ميکرديم…….اى روزگار…. .

      پاسخ
    2. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      فقط
      کلمه ایه که انسانو محدود میکنه

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        فقط کلمه ایی که ادم و پابند میکنه به عشقش.

        ایران و المان

        پاسخ
    3. من
      سوابق: (193 دیدگاه) ,

      المان مهد مهندسی دنیاست میبینین که تو جنگ جهانی دوم همه تجهیزات مهندسی شون مثل اسلحه هواپیما و تانک دوپله از بقیه جلوتر بوده حتی موشک بالستیک هم ساخت اوناست اولین ازمایش فضایی امریکا یه موشک v2 المانی بود که 90درجه به سمت فضا پرتاب شد! و….

      پاسخ
      1. پویان
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        در ضمن اولین موشک قاره پیما دنیا و اولین شاتل فضایی و اولین جت تاریخ هم در دست آلمانی ها بود

        پاسخ
  8. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    به این می گن خودروساز ریشه دار وبا اصالت…

    پاسخ
  9. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    هنوز ایمنیش از پراید بیشتره

    پاسخ
  10. saied
    سوابق: (824 دیدگاه) ,

    دیروز تو تلوزیون دیدم . به خدا حال کردم . خیلی خشگله . پرچم پورشه بالاست .

    پاسخ
  11. آرشام
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    واقعا خیلی جالبه که تو116سال پیش تونستن خودروی الکتریکی بسازن اونم ماشینی که بایک بار شارژ80کیلومتر حرکت کنه آفرین بهشون ولی تو ایران116سال دیگه موفق میشن مثه این یکی بسازن

    پاسخ
  12. jawad
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    باید خدا را شکر کرد که پیشینه ایران خودرو به 116 شانزده سال نمیرسه والا همین پلیتفرم با موتور پیکان تولید میکرد واسم پورشه روا روش میگذاشت

    پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    بعضی ها همچین میگن به درد نمیخوره ، انگار لافراری که هیچ ، پیکان و

    طراحی و به تولید رسوندن!!!!!!!!!!!!!!!!

    […]

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  14. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    برنامه تلویزیونی دنده یک، برای نخستین باردرکشور بزودی ازشبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران روی آنتن خواهد رفت.
    به گفته تهیه کنندگان این برنامه، آقایان مسعود بانصیری و محسن زارعیان، دنده یک با هدف آشنایی و ارتقاء سطح دانش جامعه جوان کشوربا صنعت خودروی سازی روز دنیا و کشورو زیر شاخه های وابسته به آن و با محتوایی کاملا آموزشی، علمی و سرگرم کننده به صورت پخش هفتگی در اپیزودهای متنوع با فرمی کاملا نو و جذاب ازشبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ، بعنوان قدیمی ترین و پرمخاطب ترین شبکه کشورپخش خواهد شد.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      خیلی خوبه.

      اتفاقا اطلاع رسانی در زمینه ی خودرو در کشور ما ضعیفه.

      امیدوارم که با عدالت و اطلاعات کامل بیان جلوی دوربین .

      نه با تعصب و چرت گویی .

      ممنون بابت خبرت .

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        باید با حال باشه.مثلا عکس های جاسوسی پراید جدید رو نشون بدن تو برنامه.یا پراید وانت رو قبل از اینکه بیاد تو بازار تست کنن!

        پاسخ
      2. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2213 دیدگاه) ,

        میلاد فقط آلمان.فقط بنز یه پیشنهاد بهت دارم.میشه اسم پورشه رو بجای بنز بذاری؟!

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          دیگه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          دوست داری تحت عذاب الهی قرار بگیرم؟؟؟؟

          برای چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          ((( ایران و المان )))

        2. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          آقا محسن أين كارو كرده !!!

  15. رضا احمدى
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    تاريخ نشون داده آلمانى ها در به وجود آمدن خودرو سازى در دنيا پيشقدم بودن و اين ماشين سند اين ادعاست.شايد اگه امثال فرديناند پورشه،کارل بنز و…تو ايران وجود داشت الان اين ما بوديم که به دنياى خودرو سازى حکومت مى کرديم.

    پاسخ
    1. رضا احمدى
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      اه اه اه اه مسيح تموم شد نوبت اين توفيقيه.يه بار ديگه نسنجيده حرف بزنى اينقدر ديس لايکت ميکنيم که تو کتاب گينس ثبت بشه.فهميدى؟

      پاسخ
  16. روزبه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوش به حال شهروندان آلمانی که تو خرید خودرو محدودیتی ندارند، والا تو مملکت ما انتخاب خیلی محدوده،خودروهای موجود تو بازار ایران اکثرشون 20 ساله که داره تولید میشه و البته کیفیتش هر روز بدتر از دیروز و قیمتها هر روز بیشتر از دیروز!!و اما نکته ای که هست اینه که یک مدل اتومبیل بیشتر از 10 نوع تیپ داره مثلاً پراید SL111-SX111-EX111-LE111-SL131-LE131-EX131-SX131-SE131-SL132-SX132!!! سرتون رو درد نمیارم، اما یکی بگی واقعاً چه مزیتهای مهمی نسبت به هم دارند؟ اما تو آلمان مدل اتومبیل مثلاً 101 با 102 به کل فرق داره!!!

    پاسخ
  17. شیراز من
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    خسرو معتضد: خودروهاي چيني براي ما، خودروهاي ژاپني براي از ما بهتران!

    قدس آنلاين/ نمي‌دانم چرا هر چه سنگ است، مال پاي لنگ است.

    شب و روز از تلويزيونهاي شيخ نشينها، آگهي فروش نقد و اقساط اتومبيلهاي سوپر لوکس آمريکايي، انگليسي، ايتاليايي، سوئدي، آلماني، ژاپني، کره‌اي پخش مي‌شود.

    نديديم يک تلويزيوني حتي آن شيخ نشينهاي کم درآمدتر مثل رأس الخيمه، فجيره، خورفکار و ام القوين آگهي فروش اتومبيل چيني پخش کنند.
    اتومبيل چيني خيلي مانده بتواند در کشورهاي محترم شيخ نشين آن سوي خليج فارس عرض اندام بکند. در عوض خودرويي را که مسعود تهرانچي دست‌اندرکار واردات و مونتاژ خودروهاي خارجي که ون و آمبولانس هم مي‌سازد قرار بود از چين وارد کند و از 6 تا 10 ميليون تومان (حداکثر) بفروشد پيش گردن‌کلفت‌هاي انحصار طلب رانت‌خوار رفته و ساخت و پاخت کرده هر دستگاه 51 ميليون تومان مي‌فروشند و جالب آن است که اين واژه لعنتي ماليات بر ارزش افزوده را هم از جيب چون بانک پرپول خود نمي‌دهند و قرار است خريداران بابت اتومبيل قراضه چيني که نامرغوبترينش را به ايران قالب مي‌کنند، بپردازند.

    عرض کردم هر چه سنگ است، مال پاي لنگ است؛ يعني ملت نجيب اصيل و سر به زير ايران. يادتان هست آن الدورم بولدورمهاي جناب آقاي دکتر جمشيد پژويان اقتصاددان سرشناس که ابتدا مانند آذرخش و تندر برق زد و غرش کرد و خودروسازان را تهديد کرد که اله مي‌کنم، بله مي‌کنم جرأت داريد گران کنيد، ببينيد چه پدري از شما مي‌سوزانم، يکدفعه مثل چراغ زنبوري‌هاي سابق که تورشان مي‌سوخت کمرنگ مي‌شدند و به خاموشي مي‌گراييدند.
    چند شب پيش ديدم جانشين ايشان يک آقاي موقري که مرا ياد دادستانهاي دادگاه‌هاي قديم مي‌انداخت بازدارد صحبت از رسيدگي به قيمتها و دلخوش کردن مردم مي‌کند. خنده‌ام گرفت و گفتم، اي بابا دست برداريد، کوتاه بياييد، زور شما و جد و آباي شما به اتومبيل سازان نمي‌رسد. مگر زور دکتر پژويان رسيد؟ نمي‌دانم چه دارويي به آن جناب دادند که صدايش گرفت و ساکت شد.

    آري، شبها تلويزيون راس الخيمه، خورفکان، فجيره، ام القوين را نگاه مي‌کنم، گاهي تلويزيون قراقوروم يعني مغولستان و گاهي تلويزيون ارمنستان يا ايروان تي. وي را مي‌گيرم. الهي کوفتشان بشود، الهي جز جگر بزنند، همه دارند تلويزيون و يخچال و اجاق گاز و انواع کامپيوتر را تبليغ مي‌کنند، همه دارند آپارتمانهايشان را با توجه به آنچه در جيب مردم است، تبليغ مي‌نمايند (زياد کنند نگويم يک بار هم بگويم مي‌نمايند) باور کنيد گاهي فقط محض کنجکاوي تلويزيون جزاير سي شل و ايريان غربي و جزيره موريس را مي‌بينم، آخر اينها کي هستند؟ از کجا آورده‌اند مي‌توانند انواع فورد آمريکايي و نيز آلماني و فيات ايتاليايي و ولوو سوئدي را خريداري کنند؟

    چرا در ايران فقط نومن کلاچرها مي‌توانند 2 ميليارد تومان اتومبيل بخرند و پزش را بدهند؟ آخر کي گفته اتومبيل وسيله پز دادن است؟ در جرايد مژده داده بودند، اتومبيلهاي 140 تا 180 ميليون توماني که ماليات بر ارزش افزوده‌اش هم جداگانه حساب مي‌شود که حق الناس و بيت‌المال هم رعايت شود و صاحبان شرکتهاي واردکننده در پيشگاه عدالت سرافکنده نشوند که نکند ماليات بر ارزش افزوده را با پس گردني از مشتري‌ها نگيرند و به خزانه گل و گشاد دولت نريزند، اعلام مرحمت و بزرگواري فرموده در قيمت اتومبيلهاي 140 ميليون تا 180 ميليون توماني محض رفاه ملت شريف ايران و مصرف کنندگان محترم 6 ميليون تومان تخفيف داده‌اند!
    واقعاً خدا از بزرگي کمتان نکند. چه حاتم طايي‌هايي. ان‌شاءا… شما هم مانند آن واردکننده محترم که 80 ميليون تومان از هر اتومبيل وارداتي جمعاً 164 ميليارد تومان سود خالص شرعي برداشت و مجلس مدتهاست دارد درباره حقانيتش تحقيق مي‌کند هر چه زودتر به سود 164 ميليارد توماني برسيد و در دنيا و آخرت سربلند و مباهي باشيد. چقدر گذشتگان احمق و نادان بودند که تويوتاي کروناي نازنين و تويوتاي کاريناي خوشگل سالهاي 1978/1365 را به قيمت فقط 72 هزار و 64 هزار تومان به مردم مي‌فروختند؟

    واقعاً حيف نبود؟ همان کارها و دست و دلبازيها را کردند که صدام حسين هنگام حمله به خرمشهر دستور داد 8000 دستگاه تويوتاي وارداتي به بهاي مفت را ارتش عراق بردارد روي لنج ببرد بصره بين بعثيون پخش و پلا کند و جايزه بدهد!
    واقعاً حيف نبود اتومبيل به آن خوشگلي و شيکي را به ايراني‌ها که پرايد هم گيرشان نمي‌آيد 72 هزار و 64 هزار تومان بفروشند؟ راستي چقدر بايد تلويزيون خورفکان و مغولستان تماشا کنم (محض کنجکاوي) و افسوس بخورم چرا ملت ايران را لايق يک خودرو سواري درست و حسابي هم نمي‌دانند؟ چرا نصيب ما از خودرو، پرايد و پيکان و پژو 405 است که آتش مي‌گيرد و فرصت هم نمي‌شود آتش نشاني را خبر کنيم؟ راستي چرا؟!

    پاسخ
    1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
      سوابق: (290 دیدگاه) ,

      یا حسین کی حال داره این همه رو بخونه

      (پرچم بالاست)

      پاسخ
  18. محمد
    سوابق: (737 دیدگاه) ,

    مسوولین ما اون موقع داشتن مگس می پروندند البته هنوزم این کارو می کنن ولی به روی خودشون نمیارند

    پاسخ
  19. hagbak
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    آفرین!میدونستم اینا از همون اول به فکر آینده بودن.آفرین!

    پاسخ
  20. امیرعلی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خودرو
    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    Right
    برای اثبات‌پذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.

    رولز رويس فانتوم ۲۰۰۸
    خودرو هم‌چنین اتومبیل یا ماشین و به زبان فارسی دری «موتِر»[۱] به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند.
    خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد.
    محتویات [نهفتن]
    ۱ دید کلی
    ۲ تاریخچه
    ۳ ساختمان خودروها
    ۴ طرز کار خودرو
    ۵ خودروی برقی
    ۶ برخی نمونه خودروی برقی
    ۷ REVA
    ۷.۱ طراحی
    ۷.۲ مدل‌ها
    ۷.۲.۱ REVA
    ۷.۲.۲ REVAi
    ۷.۲.۳ REVA L-ion
    ۷.۳ قیمت
    ۷.۴ ملاحظات ایمنی
    ۷.۵ [۴] ریزترین خودروی برقی جهان
    ۸ کاربرد خودرو
    ۹ تولیدکنندگان جهانی
    ۱۰ میزان تولید خودروهای موتوری در کشورهای مختلف
    ۱۱ مارک‌های عمده
    ۱۲ آنتیک
    ۱۳ پانویس
    ۱۴ جستارهای وابسته
    ۱۵ منابع
    دید کلی[ویرایش]

    اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند.
    تاریخچه[ویرایش]

    اولين وسيله متحرك ساخت فرديناند فربيست ۱۶۷۸
    شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخهٔ متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. ∗ اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد که توسط

    اولين خودرو بخار قابل استفاده ۱۷۶۷نیروی
    بخار کار می‌کرد. این خودرو اولیه ۶۵ سانتی متر طول داشت و به عنوان وسیله سرگرمی برای امپراطور چین ساخته شده بود. اولین اتومبیل واقعی با نیروی بخار که برای جابجائی انسان و بار بکار گرفته شد در سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودرو کان می‌توانست ۴ تن بار به همراه ۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت در آورد. اولین تصادف خودروئی جهان نیز با این خودرو در سال ۱۷۷۱ اتفاق افتاد.[نیازمند منبع]
    موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌وسیلهٔ یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.
    نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برون سوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. در موتورهای درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب می‌شوند.

    اولين خودرو با موتور احتراقي بنز ۱۸۸۵اما
    اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده می‌شود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت اولین خودرو با موتور احتراقی گردید. در سال ۱۸۸۸ برتا بنر همسر کارل بنز اولین سفر خودروئی را با خودرو سه چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای بر گرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن بصورت رفت و طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیتهای خودرو بود.
    درعین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند. این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود. مدل T اتومبیلی بود که در همه جای اروپا به‌راحتی استفاده می‌شد و موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. این اتومبیل، به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیوب آن را عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب می‌شد، ولی نسبت به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود.
    چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو [نیازمند منبع]:
    سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودروئی قابل استفاده توسط کان
    سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
    سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
    سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر
    سال ۱۸۸۵ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز
    سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتورردولف دیزل
    سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است
    سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
    سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل
    ساختمان خودروها[ویرایش]

    هر خودرو را می‌توان به هفت بخش کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:
    مولد قدرت(موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها با بالاتر از ۷۰۰درجهٔ سانتیگراد می‌رسدکه به علت بازده مفید سیستم از هر ۴ قسمت حرارت تولید شده۱ قسمت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شدو بقیه به صورت هوای گرم یا دودهای حاصل از احتراق از موتور خارج می‌شود
    در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری و لی باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومترمسافت است.در حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
    1. در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.
    2. در این مرحله، سوپاپ‌ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده می‌شود.
    3. وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می‌شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت می‌کند.
    4. در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، تمامی گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می‌شوند. این چرخه چهار مرحله‌ای، به سرعت در موتور تکرار شده و موتور روشن می‌شود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای 4، 6، 8، و یا 12 سیلندر استفاده می‌شود. در این فیلم[۲] کوتاه شما می‎توانید به‎خوبی با مطالب بالا آشنا شوید.
    سیستم انتقال قدرت:این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که شامل جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، وکلاچ می‌باشد.
    گروه فنر بندی و تعلیق:در اتومبیل‌های جدید دستگاه فنر بندی در هر دقیقه بیش از ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در معرض ضربه‌های ناشی از ناهواری‌ها ی جاده قرار ندهد
    گروه چرخ بندی ترمزها:به طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰کیلو متر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودرو هر چرخ حدود ۹۵ میلیون بار چرخش می‌کند
    گروه بدنه و شاسی:بدنهٔ خودرهای جدید طوری ساخته می‌شود که بتواند تمامی قطعات را نگهداری کند در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود که ضخامت آن۴/۰ تا ۲/۱می باشد
    گروه هدایت و فرمان:نیروی متوسطی که لازم است تا بتوا خودرو را در یک پیچ معمولی هدایت کرد بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم می‌باشد ولی سیستم‌های جدید فرمان ای نیرو را به حدود ۳۰گرم کاهش داده‌است
    گروه مدارات الکتریکی:از باتری‌های ۲۴،۱۲،۶ ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده می‌شود سیستم جرقه زنی را تا ۳۰۰۰۰ولت افزایش داده برای جرقه زنی موتور اماده می‌کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم وبرف پاکن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است
    طرز کار خودرو[ویرایش]

    خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. این خودروها همگی دارای موتورهای درونسوز هستند که با سو زاندن بنزین، گازوئیل و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در می‌آورند. (این کار در موتور خودرو انجام می‌شود).
    توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود. در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو است. آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    خودروی برقی[ویرایش]

    نوشتار اصلی: خودروی برقی
    خودرو برقی به خودروی می‌گویند که از باتری جهت نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کند.
    اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. اما برخی خودروهای برقی همانند تسلا رودستر (یک خودروی لوکس برقی) و جنرال موتورز ای‌وی-۱ موفقیت آمیز بوده‌اند.
    برخی نمونه خودروی برقی[ویرایش]

    خودروی تماماً الکتریکی Tesla Model S، سریع‌ترین خودروی سدانی است که تاکنون در آمریکا ساخته شده. جالب است بدانید که 0 تا 100 این خودرو چیزی درحدود 3.9 ثانیه است. قدرت موتور این خودرو 416 اسب بخار معادل یک Audi R8 تولید شرکت تیونیگ “منصوری” است. در Tesla Model S که از بدنه‌ای آلومینیومی ساخته شده است، یک موتور الکتریکی 16,000 دوربردقیقه با گشتاور 600 نیوتن-متر به‌کار رفته است. این موتور توسط تعداد بسیار زیادی از پکیج‌های باتری متشکل از 7,000 سلول لیتیم ـ یون که در کف خودرو جاسازی شده‌اند، به چرخش درمی‌آید و نکته قابل‌توجه همین باتری‌ها هستند که وزنی در حدود 455 کیلوگرم دارند. باتری‌ها در هر شکل و اندازه‌ای می‌توانند باشند. شارژ باتری‌های این خودرو از طریق شارژرهای 110 ولت یا 220 ولت خانگی به راحتی امکان‌پذیر است.[۳]
    REVA[ویرایش]

    خودروی REVAi که در بریتانیا به نام G-Wiz شناخته می‌شود یک خودروی کوچک الکتریکی است که به وسیله تولیدکننده هندی به نام REVA Electric و از سال ۲۰۰۱ تولید می‌گردد. شرکت REVA تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از این نوع خودرو را در ۲۶ کشور جهان به فروش رسانده‌است. در بسیاری از کشورها REVAi استانداردهای کافی جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک خودروی کامل را بدست نیاورده به نحوی که در سایر کلاسها نظیر خودروی شبه برقی در آمریکا و چهارچرخه موتوری در اروپا طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو در ابتدا تحت نام REVA شناخته می‌شد که بعداً با تغییرات و بهینه سازی‌های انجام شده بر روی آن تحت نام REVAi و با قابلیت‌های بهتر عرضه گردید. رویهمرفته مدل قدیمی و جدید آن لقب پرفروشترین خودروی برقی جهان را تا اواخر سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داده‌است.
    طراحی[ویرایش]
    REVAi یک خودروی هاچ بک ۳ در و کوچک است که دارای ابعاد 2.6m طول، 1.3mعرض و 1.5m ارتفاع می‌باشد. این خودرو قابلیت حمل ۲ بزرگسال در جلو و ۲ کودک را در صندلیهای عقب دارا بوده و صندلیهای عقب می‌توانند به منظور ایجاد فضا برای حمل بار بیشتر کاملاً خوابانده شوند. حداکثر وزن مسافر و بار این خودرو به صورت توام ۲۷۰ کیلوگرم می‌باشد. REVAi به منظور سفرهای درون شهری و به ویژه تردد بین منزل و محل کار خصوصاً در ترافیکهای سنگین طراحی شده و در اروپا این خودرو تحت عنوان چهارچرخه سنگین (Category L7) طبقه بندی شده‌است. این خودرو دارای اجازه صادرات به آمریکا است به شرطی که دارای محدودکننده سرعت به کمتر از ۲۵ مایل در ساعت بوده و به منظور رفت‌وآمدهای کوتاه (Neighborhood Electric Vehicle) از آن استفاده گردد.
    مدل‌ها[ویرایش]
    REVA[ویرایش]
    مدل اولیه این خودرو که از سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ تولید می‌شد REVA نام گرفت (در بریتانیا G-Wiz). نیروی محرکه این خودرو از طریق یک موتور 4.8 Kw (4.6 hp) تامین می‌گردد که توسط یک کنترلر DC با جریان خروجی 400A کنترل شده و حداکثر توان آن به 13.1kw (17.6hp) بالغ می‌گردد. این توان از طریق ۸ عدد باتری 6V-200Ah که به صورت سری و دارای ولتاژ نهایی 48V هستند بدست آمده و در زیر صندلی جلوی خودرو تعبیه شده‌اند. این مدل به دلیل عدم وجود شاسی قدرتمند قادر به گذراندن تستهای استاندارد تصادف با سرعت 40 km/h (25mph) نبود.
    REVAi[ویرایش]
    در ژانویه سال ۲۰۰۸ یک مدل جدید از این خودرو به نام REVAi به بازار معرفی شد که دارای یک سیستم درایو AC است و باعث می‌شود سرعت آن به حداکثر 80km/h (50mph) افزایش یابد. این درایو ۳۵۰ آمپری یک موتور AC سه فاز با توان حداکثر 13Kw (17 hp) که نیروی محرکه خودرو است را کنترل می‌نماید. همانند مدل REVA توان الکتریکی این خودرو نیز از طریق ۶ عدد باتری 6V-200Ah که در زیر صندلیهای جلو تعبیه شده‌اند بدست می‌آید. این خودرو دارای یک سوئیچ تقویتی (boost) می‌باشد که با فعال شدن آن ۴۰% گشتاور اضافی جهت شتابگیری بهتر و توانائی بالا رفتن از مسیرهای کوهستانی به آن افزوده شده و حدکثر سرعت آن را نیز به 80km/h می‌رساند. وزن این خودرو 665kg بوده که 270kg از آن مربوط به باتریهاست. مسافت نرمال پیموده شده توسط REVAi با یک بار شارژ حدود 80km است که البته درصورت رانندگی سریع یا استفاده از بخاری و کولر خودرو این مسافت کاهش خواهد یافت. جهت تصحیح مشکلات ایمنی مدل قبلی با همکاری شرکت لوتوس، ویژگیهای ایمنی متعدد و جدیدی به این خودرو افزوده شده‌است که از جمله ترمزهای دیسکی در جلو و شاسی تقویت شده را می‌توان نام برد که به خوبی تست‌های تصادف در سرعت 40km/h را بوسیله موسسه استاندارد ARIA در کشور هند گذرانده‌است.
    REVA L-ion[ویرایش]
    در ژانویه سال ۲۰۰۹ مدل جدیدی به بازار ارائه شد که REVA L-ion نام گرفت. این مدل از نظر ظاهر مشابه مدل REVAi است ولی باتریهای آن از نوع Li-ion (Lithium-ion) بوده که علاوه بر کاهش وزن خودرو به 565kg، کاهش زمان شارژ به ۶ ساعت و افزایش مسافت طی شده بعد از یک شارژ کامل تا 120km را نیز به همراه داشته‌است. همچنین عملکرد این باتریها کمتر تحت تاثیر تغییرات دما قراردارد. علاوه بر تغییر در باتریها، REVA L-ion دارای یک پانل خورشیدی جهت شارژ باتریها به وسیله انرژی خورشیدی برروی سقف آن است. همچنین افزون بر باتری شارژر نصب شده برروی خودرو، یک ایستگاه شارژ باتری ۳فاز که نیازمند اتصال برق ۳فاز است نیز آماده ارائه می‌باشد که در عرض ۱ ساعت قادر به شارژ ۹۰ درصد ضرفیت باتری‌های خودرو خواهد بود.
    قیمت[ویرایش]
    بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از مدلهای مختلف REVA تا اواسط مارس ۲۰۱۱ فروخته شده که کشورهای واردکننده این خودرو عبارتند از: اتریش، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، هند، ایرلند، نروژ، ژاپن، مالتا، موناکو، نپال، جزایر نورفولک، پرو، فیلیپین، پرتغال، اسپانیا، سریلانکا و بریتانیا. قیمت این خودرو، هم اکنون در بریتانیا تقریباً ۹۹۹۵ یورو برای مدل استاندارد (مدل G-Wiz) است. این خودرو از پرداخت شارژ مربوط به نقاط پرترافیک لندن معاف است چرا که به عنوان خودروی الکتریکی طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو همچنین در کشورهای اروپایی دیگر نظیر اسپانیا و نروژ نیز فروخته شده‌است. در کاستاریکا، REVAi در مارس ۲۰۰۹ وارد شد و به قیمت ۱۳۰۰۰ دلار آمریکا فروخته شد. در بازار شیلی این خودرو ۱۲۰۰۰ دلار آمریکا قیمت گذاری شده‌است. در جمهوری ایرلند خودروی REVAi به قیمت ۱۱۵۰۰ یورو قیمت گذاری شده و مدل بهتر آن با نام REVA L-ion به قیمت ۱۷۵۰۰ یورو به فروش می‌رسد. همچنین در هندوستان REVA به مبلغ ۳۵۰،۰۰۰ روپیه به فروش رسیده و هزینه شارژ آن 0.8 cent/Km برآورد می‌گردد که باید در کنار قیمت 1.3 USD/Liter برای بنزین در هند مورد توجه قرار گیرد.
    ملاحظات ایمنی[ویرایش]
    REVA از اکثر مقررات ایمنی تصادفات در اروپا به دلیل وزن کم و طبقه‌بندی شدن در ردیف چهارچرخه‌های سنگین به جای خودرو معاف شده‌است. دپارتمان حمل و نقل بریتانیا پس از آزمون تصادم، یک دستگاه خودروی REVA مدل G-Wiz (که اکنون از رده تولید خارج است) با مانع غیر قابل انعطاف در ۲۴ آوریل ۲۰۰۷، ملاحظات جدی ایمنی را در این خودرو مشخص نمود. مشابه همین تست، یک آزمایش دیگر نیز که به وسیله مجله Top Gear و بر اساس مقررات تست تصادفات NCAP اروپا انجام پذیرفت، مشخص کرد که سرنشینان این خودرو در تصادفات با سرعت 64 Km/h متحمل صدمات جدی و بعضاً بسیار جدی خواهند شد. در نتیجه آزمونهای یاد شده، مدلهای REVAi و REVA L-ion شامل ویژگیهای متعدد ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی جلو و شاسی تقویت شده و با طراحی مجدد هستند که آزمون تصادفات آن توسط ARAI در هند موفقیت‌آمیز بوده‌است. فیلم آزمون تصادف از جلوی مدل جدید با سرعت 40 Km/h هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس قراردارد. کمپانی تولید REVA (RECC) در سال ۲۰۰۸ مدعی شد که این خودرو دارای رکورد ایمنی عالی است به نحوی که در مجموع ۸۰ میلیون کیلومتر کاربرد این خودرو در سراسر جهان، حتی یک مورد فوت یا وارد آمدن صدمه جدی به سرنشینان رخ نداده‌است.
    [۴] ریزترین خودروی برقی جهان[ویرایش]
    خودروهای برقی متعددی طی سالهای گذشته تولید شده‌اند که از ابعاد کوچکی برخوردار بوده‌اند، با این همه تمامی این خودروهای کوچک در مقایسه با خودروی برقی که دانشمندان سوئیسی ابداع کرده‌اند بسیار غول پیکر به شمار می‌روند. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سوئیسی «امپتا» طی همکاری با دانشمندان هلندی دانشگاه گرونینگن یکی از بی نظیرترین خوردوهای برقی جهان را ساخته‌اند که ابعاد آن 4×2 نانومتر است.
    این نانوخودرو که از یک تک مولکول ساخته شده دارای چهار چرخ است که عملکرد هر یک از چرخها مشابه چرخی با موتور مجزا است. این خودرو می‌تواند در مسیری مستقیم بر روی سطحی مسی حرکت کند و به جای حمل باتری برق مورد نیاز خود را از سر «میکروسکوپ پویشی تونلی» که بالای آن قرار خواهد گرفت، تامین کند.
    این نانوخودرو برای هر نیم دوری که چرخهایش خواهند زد به ۵۰۰ میلی ولت انرژی نیاز خواهد داشت. زمانی که خودرو وارد یک دست انداز می‌شود، الکترونها از میان مولکول نفوذ کرده و منجر به تغییرات ساختاری برگشت پذیری در هریک از موتورها یا چرخها می‌شوند. این تغییرات باعث می‌شوند هر چهار چرخ به صورت همزمان به جلو حرکت کنند.
    بر اساس گزارش گیزمگ، اجرایی کردن این کار برای هماهنگ سازی حرکت همزمان چرخها در عمل بسیار دشوار است با این همه در نهایت پس از ۱۰ تحریک الکتریکی، نانوخودرو توانست ۶ نانومتر به جلو حرکت کند. توسط من
    کاربرد خودرو[ویرایش]

    کاربرد خودروها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده‌است بطوری که اگر خودروها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه‌های زیر است:
    ترابری:
    واژه ترابری خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودروها است. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء انسان‌ها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل می‌شود.
    تولید توان کششی:
    کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کششی است که در بخش‌هایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد می‌تواند در قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت‌تراک و یدک‌کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود.
    تولیدکنندگان جهانی[ویرایش]

    بزرگ ترین سازندگان اتومبیل جهان بر حسب تولید در سال ۲۰۰۶
    تعداد کل تولید شده (بر حسب ۱۰۰۰ دستگاه)
    گروه سازنده ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۳۰۰۰ ۴۰۰۰ ۵۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۰۰ ۸۰۰۰ ۹۰۰۰ ۱۰۰۰۰
    جنرال موتورز ۸۹۲۶
    تویوتا ۸۰۳۶
    فورد ۶۲۶۸
    فولکس‌واگن ۵۶۸۵
    هوندا ۳۶۷۰
    پژو-سیتروئن (PSA) ۳۳۵۷
    نیسان ۳۲۲۳
    کرایسلر ۲۵۴۵
    رنو ۲۴۹۲
    هیوندای ۲۴۶۳
    فیات ۲۳۱۸
    سوزوکی ۲۲۹۷
    دایملر ۲۰۴۵
    مزدا ۱۳۹۶
    کیا ۱۳۸۲
    کلید خودروها خودروهای سبک خودروهای سنگین اتوبوس
    کل تولیدات جهانی: ۶۸۳۴۰
    مرجع:
    World motor vehicle production by manufacturer: World ranking 2006. . International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, July 2007.

    میزان تولید خودروهای موتوری در کشورهای مختلف[ویرایش]

    [نهفتن]
    ن • ب • و
    « سال پیش ۲۰ کشور برتر سازنده خودرو در سال ۲۰۰۹ سال بعد »
    ساخت خودرو (دستگاه)
    کشور ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۷,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰
    Flag of the People’s Republic of China.svg چین ۱۳,۷۹۰,۹۹۴
    Flag of Japan.svg ژاپن ۷,۹۳۴,۵۱۶
    Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا ۵,۷۱۱,۸۲۳
    Flag of Germany.svg آلمان ۵,۲۰۹,۸۵۷
    Flag of South Korea.svg کره جنوبی ۳,۵۱۲,۹۱۶
    Flag of Brazil.svg برزیل ۳,۱۸۲,۶۱۷
    Flag of India.svg هند ۲,۶۳۲,۶۹۴
    Flag of Spain.svg اسپانیا ۲,۱۷۰,۰۷۸
    Flag of France.svg فرانسه ۲,۰۴۹,۷۶۲
    Flag of Mexico.svg مکزیک ۱,۵۵۷,۲۹۰
    Flag of Canada.svg کانادا ۱,۴۸۹,۶۵۱
    Flag of Iran.svg ایران ۱,۳۹۵,۴۲۱
    Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا ۱,۰۹۰,۱۳۹
    Flag of the Czech Republic.svg جمهوری چک ۹۷۴,۵۶۹
    Flag of Thailand.svg تایلند ۹۶۸,۳۰۵
    Flag of Poland.svg لهستان ۸۷۹,۱۸۶
    Flag of Turkey.svg ترکیه ۸۶۹,۶۰۵
    Flag of Italy.svg ایتالیا ۸۴۳,۲۳۹

    Flag of Russia.svg روسیه ۷۲۲,۴۳۱
    Flag of Belgium (civil).svg بلژیک ۵۲۲,۸۱۰
    Reference: “Production Statistics”. OICA. Retrieved 2010-04-26.

    مارک‌های عمده[ویرایش]

    [نمایش] ن ب و
    شرکت‌های خودروسازی
    آنتیک[ویرایش]

    به اتومبیلهای قدیمی و ارزشمند ساخته شده پس از آغاز قرن بیستم میلادی، اتومبیل آنتیک میگویند؛ به طوری که به اتومبیل‌های ساخته شده تا قبل از سال ۱۹۱۸(سال وقوع جنگ جهانی اول)، وتران و به اتومبیل‌های تولید شده در فاصله زمانی سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۰، وینتاژ گفته می‌شود. اتومبیل‌های آنتیک معمولاً مورد علاقه کلکسیونرها هستند. برای مثال اتومبیلهای قدیمی ساخته شده در سالهای پس از ۱۹۳۰ مانند آستون مارلین یا جاگوار مدل ای(پس از ۱۹۶۰) مورد علاقه کلکسیونرها هستند که گاهی به آنها اتومبیل‌های کلاسیک میگویند.[۵]
    پانویس[ویرایش]

    ^ : روزنامه شرق
    ^ :دانشنامه رشد
    ^ : هوپا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.