6 نکته مهم درباره نسل جدید پورشه پانامرا
6 نکته مهم درباره نسل جدید پورشه پانامرا

6 نکته مهم درباره نسل جدید پورشه پانامرا

رونماییِ نسل دوم پانامرا سروصدای کَرکننده‌ای به پا کرد. به همین خاطر برآن شدیم تا از میان انبوه آزمایش‌ها، نقد‌ها و ویژگی‌های خوب و بدش، 6 مورد جالب‌توجه را انتخاب کرده و کمی بیشتر درمورد آن صحبت کنیم. با پدال همراه باشید.

2017 Porsche Panamera
(1) زشت نیست
نسل قبل با ابعاد بزرگ، حالت قوزمانند شیشه و قسمت عقب که برای فضای سر ردیف دوم الزامی به نظر می‌رسید و نیز بدنه تنومند خود، حس اعتماد زیادی به بیننده و سرنشین القا می‌کرد. در نتیجه ارائه نسل دوم آن کار بسیارسختی بود. با این حال مدل کاملاً جدید سرانجام با ظاهری 911 گونه و مطابق با سبک جدید پورشه از راه رسید و انصافاً هم زلزله‌ای با خود آورد. علی‌رغم ابعاد بزرگ و توجه ویژه به عناصر لوکس، تجلّل آن محدود بوده و آمیختگی هوشمندانه و خاصی با روح اسپورت و وحشی خلق کرده است. در نمای بیرونی خشونت و تکبر یک پورشه بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید و توصیف آن بیشتر سلیقه‌ای خواهد بود؛ اما واقعاً نمی‌توان گفت که پانامرای جدید زشت بوده و زیبایی بصری در آن دیده نمی‌شود.


(2) سریع است؛ سریع‌تر خواهد شد
آرام‌ترین نسخه پانامرا، 4S صد هزار دلاری است که با قلب 2.9 لیتری 6 سیلندر توربو دوقلو 440 اسب بخار در 5650 دور بر دقیقه و 549.1 نیوتون‌متر در 1750 تا 5500 دور بر دقیقه تولید می‌کند. بسته سفارشی اسپورت کرونو (Sport Chrono) شتاب اولیه آن را به 4 ثانیه و بیشینه سرعتش را به 180 مایل بر ساعت (289.68 کیلومتر بر ساعت) می‌رساند. وحشی‌ترین نسخه یعنی توربو از بلوک کوچک‌شده 4 لیتری دو توربو V8 استفاده می‌کند که توان و گشتاوری بالغ بر 550 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و 768 نیوتون‌متر در 1960 تا 4500 دور بر دقیقه تحویل می‌دهد. با این وضع می‌توان در 3.4 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت رسید و تا 305.7 کیلومتر بر ساعت پیش رفت. البته دقت داشته باشید این اعداد اکثراً محافظه‌کارانه هستند و در عمل توربو را می‌توان در 3 ثانیه هم به مرز 96 رساند! جدای از این‌ها جعبه‌دنده 8 سرعته PDK جدیدی برای پانامرا عرضه می‌شود که یک نکته جالب دارد: دنده ششم برای رسیدن به حداکثر کارایی و سرعت کافی است؛ دنده هفتم و هشتم تنها برای بهبود بازدهی و پالودگی تعبیه شده‌اند.

2017 Porsche Panamera
تا اینجا شروع ماجرا بود. توربو S وقتی از راه برسد 600 اسب بخار خواهد داشت. دو مدل هایبرید هم خواهند آمد که هردو کارایی بالایی ارائه می‌کنند. گِرنوت دولنِر (Gernot Dollner) مدیر پروژه پانامرا دراین‌باره گفته: فضای کافی برای توربو S و هایبریدها وجود دارد. انتظار می‌رود سریع‌ترین هایبرید به‌خوبی دنباله‌رو توربو S باشد و با کارایی قوی در سطح 918 اسپایدر بتواند در نوربرگ‌رینگ زمانی نزدیک به 7 دقیقه و 28 ثانیه کاررا GT را به ثبت برساند. برخی منابع بازده احتمالی آن را حوالی 700 اسب بخار و 1084.6 نیوتون‌متر (800 پوند بر فوت) تخمین زده‌اند.
با توجه به این‌که همگان نیازی به یک سدان بسیار سریع در خود احساس نمی‌کنند، پورشه می‌خواهد دو گونه آرام‌تر هم ارائه کند: یکی نسخه پایه و معمولیِ دیفرانسیل عقب و دیگری کمی اسپورت تر از آن، با پسوند GTS؛ البته دیگر در هیچ‌یک خبری از پیشرانه 4 لیتری V8 سابق نخواهد بود.

porsche-panamera-csp7
(3) مناسب راننده‌های واقعی است
شخصیتی دو وجهی دارد. شکی نیست که عناصر لوکس نقش مهمی در توسعه آن داشته‌اند. علی‌رغم خط سقف مشابه 911 فضای بیشتری برای سرنشینان عقب محیاست و اقتباس سبک طراحی سامانه اطلاعات و سرگرمی 918 موجب شده همین فضا جلوه بصری فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد. با این حال وقتی بحث توانایی‌های دینامیکی آن به میان بیاید، لبخند مدیران پورشه حس دیگری خواهد داشت! دولنِر معتقد است: مالکان نسل پیشین از تحت امر بودن و حس سبکی آن شگفت‌زده خواهند شد. همه می‌دانید که پانامرا بزرگ است، اما به محض رانندگی با آن باورش برایتان غیر ممکن خواهد بود.

2017 Porsche Panamera
قسمت اعظمی از چابکی خودرو مرحون پلتفرم غالباً آلومینیومی MSB (که در مدل‌های آینده بنتلی هم استفاده خواهد شد) و نیز سامانه‌های تعبیه‌شده توسط پورشه مثل “سامانه برقی کنترل پویای شاسی پورشه (PDCC) به‌همراه کنترل پیچش” و “فرمان‌پذیری محور عقب” است. میله‌های ضد غلتش به این نسل هم آورده شده‌اند اما برخلاف نسل قبل دیگر از نوع هیدرولیکی نیستند. PDCC جدید مشابه سامانه “سواری پویا”ی موجود در بنتایگا بوده و با استفاده از یک منبع برقی 48 ولتی و قدرت پیشرانه در مدت زمان کمتری پیچش بدنه را فرو می‌نشاند. همچنین وزن کمتری دارد و به همراه سامانه “انتقال گشتاور بوسیله ترمز” (PVT Plus) عرضه می‌شود.

porsche-panamera-csp14
لارس کِرن (Lars Kern)، همان راننده تست که زمان بسیارخوب 7 دقیقه و 38 ثانیه و 40 صدم ثانیه را در نوربرگ‌رینگ ثبت کرد توصیف جالبی دارد: سوار می‌شوید، راحتید و می‌دانید که خودرو هرآن‌چه بخواهید انجام خواهد دارد. این بخش اصلی داستان است. از طرفی سامانه‌هایی داریم که خیلی کمکتان خواهند کرد. به‌عنوان مثال فرمان‌پذیری محور عقب را در نظر بگیرید؛ این فناوری برای چنین خودروی بزرگی بسیار کاربردی بوده و در جاهایی مثل هاتزِنباخ (Hatzenbach) که محلی بسیار پر پیچ‌وخم در ابتدای پیست است، کولاک می‌کند. فعالیت آن به‌صورت عینی باعث چرخیدن پانامرای قدرتمند می‌شود اما این چرخش بیش‌ازحد نیست، همانطور که گفتم دقیقاً مطابق خواست شماست.

2017Panamera-9
(4) نسخه بلند (LWB) خواهد داشت
جِترو باوینگدِن (Jethro Bovingdon) ازنویسندگان مجله Automobile می‌گوید: در جریان بازدید از خط تولید جدید پورشه در تأسیسات لایپزیک ( Leipzig) آلمان، یک شگفتی برایم رقم خورد. داخل کارگاه کیفیت، زیر نور خیره‌کننده LED یک پوسته بدنه و شاسی رنگ نشده پانامرا دیدم که وضعیت عجیب و غریبی داشت. نقاطی را به فاصله حدود 6 اینچ با قلم مشکی علامت زده بودند که حالت فرورفتگی داشته و به نظر می‌رسید که محل جوشکاری باشند. این یک پانامرا با فاصله محوری بلند (LWB) بود! که برای امثال بنده اصلا نمی‌توانست معمولی جلوه کند. هنوز خبر رسمی و دقیقی از ابعاد آن منتشر نشده و شاید به این زودی‌ها هم نشود، اما با توجه به ابعاد نسل جدید می‌توان حدس‌هایی در مورد آن زد.


(5) سریع‌ترین سدان گازوئیل سوز جهان است، البته به جز آمریکا
4S دیزل همانند برادر بنزینی‌اش از پیشرانه 4 لیتری V8 با دو توربوی نصب شده درون V بهره می‌برد. بیشینه توان و گشتاور آن به‌ترتیب 422 اسب بخار در 3500 تا 5000 دور بر دقیقه و 850 نیوتون‌متر در 1000 تا 3250 دور بر دقیقه اندازه‌گیری شده است. این مدل برخلاف بنزین‌سوزها، در دورهای پایینِ پیشرانه تمامی گاز خروجی اگزوز را تنها به یکی از توربوها می‌فرستد تا پاسخ‌دهی بهبود یابد. توربوی دوم (هردو از فناوری پره متغیر اقتباس‌شده از 911 توربو سود می‌برند) در 2700 دور بر دقیقه روی کار می‌آید. جالب است بدانید این خدعه هوشمندانه در بوگاتی شیرون نیز استفاده خواهد شد، به‌طوری که در دورهای پایین فقط دو توربو و در دورهای بالا هرچهارتای آن‌ها انجام وظیفه خواهند کرد.
زمان 0 تا 60 مایل بر ساعت (96 کیلومتر بر ساعت) با بسته اسپورت کرونو که شامل لانچ کنترل (Launch Control) هم می‌شود 4.1 ثانیه است و می‌تواند تا 177 مایل بر ساعت (285 کیلومتر بر ساعت) بتازد. کارایی مصرف سوخت آن نیز طبق آزمایش‌های اروپایی 35 درصد بهتر از گونه توربو است. اما علی‌رغم تمامی این‌ها پورشه برنامه‌ای برای ارائه 4S دیزل در آمریکا ندارد و همین مورد نمی‌گذارد که عنوان مذکور کاملاً جهانی باشد.


(6) گزینه‌های زیادی را برای داشتنِ قوی‌ترینِ آن انتخاب خواهید کرد
مگر می‌شود گونه توربو را با زمان 7:38.40 یک دور نوربرگ‌رینگ نخواست؟ حالا بر فرض که شد، مگر می‌توان آن را به پیست نبرد؟! قطعاً نه می‌توانید و نه اساساً امکان‌پذیر است. درنتیجه علاوه بر نسخه پایه 147.950 دلاری به موارد زیر هم نیاز دارید: رینگ‌های طرح 911 توربو 3.630 دلاری، بسته اسپورت برای بهره‌مندی از فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب که سامانه فعال کمک متغیر فرمان را هم در بر می‌گیرد، بسته اسپورت کرونو و لانچ کنترل 5.580 دلاری، ترمزهای کربن سرامیک 8.960 دلاری که علاوه بر کاهشِ وزنِ به‌اصطلاح Unsprung خودرو (وزنی که بدون سامانه تعلیق محاسبه می‌شود) و نیز نیروهای چرخشی، به شتاب‌گیری و ترمز یاری می‌رسانند.

2017 Porsche Panamera
البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد. زمانی که در خط نخست بند قبلی دیدید با کمک PDCC جدید حاصل شده که در حال حاظر برای مشتریان در دسترس نبوده و نمی‌دانیم کی و با چه قیمتی ارائه خواهد شد. اگر این مورد را هم فرضاً 5.000 دلار حساب کنیم، تا اینجا به رقم 171.120 دلار رسیده‌ایم. از جانب دیگر وقتی این‌قدر به قوای محرکه اهمیت می‌دهید به ظاهر هم اهمیت خواهید داد. پس حتماً به رنگ بدنه قرمز کارمین (Carmin) 3.300 دلاری، چرم دو رنگ 530 دلاری اتاق، صندلی‌های اسپورت تطبیق‌پذیر 1.540 دلاری، فرمان گرم‌شونده 790 دلاری و سامانه صوتی ساروند (Surround) ساخت بورمِستِر (Burmester) که به‌سختی قابل چشم‌پوشی است هم فکر خواهید کرد.
در پایان امیدواریم که با پانامرای جدید خود لذت ببرید!

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

22 دیدگاه

  1. مهراب
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    مهم ترین چیز واسه یه خودرو اصالته
    دقیقا چیزی که تمام خودرو سازهای بزرگ دارن رعایت میکنن

    پاسخ
  2. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    به king عزیز و هواداران پورشه تبریک میگم بابت سلیقشون . و تازه میفهمم طرفدارای پورشه بی ربط از پورشه حمایت نمیکنن. من خودم به شخصه شیفته این خودرو شدم از چهار در بودنش گرفته تا جا دار بودنش ، زیبایی بی نظیرش ، کیفیت ساخت فوق العاده بالا و کاربردی بودنش ،ضمنا شما راحتی و ارامش و اسپرت بودنو با هم در این خودرو خواهی داشت . فقط اگر تنظیم ارتفاع و سیستم چهار چرخ متحرک هم داشت ی جورائی کاملترین خودرو در جهان میشد.

    پاسخ
    1. امير علي
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      دوست عزیز هم تنظیم ارتفاع داره هم دو دیفرانسیل

      پاسخ
        1. امير علي
          سوابق: (248 دیدگاه) ,

          بله همین الانشم تو ایران هست

        2. رضا
          سوابق: (72 دیدگاه) ,

          مطمعن باش دوست عزیز

  3. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    پس همچنان بذار به اصالت خودش ادامه بده، البته هر چی باشه از 911 بهتره.

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      کاش پدال این قابلیت را اضافه کنه که کسانی که نظراتشون اکثرا منفی زیاد می گیره دیگه نتوانند کامنت بدهند

      پاسخ
  4. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    عالیه هیچ عیبی نداره دیگه از یه ماشین چی میخواید

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    قوس انتهای سقف دیگه حالت تخم مرغی گذشته رو نداره و واقعا هیچ ایرادی نمیشه با ظاهر ماشین گرفت.داخل ماشین هم دیگه از اون هه دکمه عجیب و غریب خبری خبری نیست و جای اون رو نمایشگری خوش رنگ و لعاب گرفته و نمایشگر مرکزی هم بزرگتر و زیباتر شده.صفحه کیلومتر هم که بجز نمایشگر دور موتور کاملا دیجیتالی شده و امکانات برقی اضافه شده به ماشین غوغا میکنه.کلا این ماشین نشون دهنده قدرت خودروسازی و الکترونیک در قالب یک اثر هنری متحرکه

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    پاسخ
  7. سیاوش
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    از زمانی که معرفی شد نمی تونم بهش فکر نکنم
    فوق العاده زیباست هم طراحی هم داخلی خیلی بهتر از نسل قبله

    پاسخ
  8. Saied
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    آدم اینارو میبینه افسوس میخوره .
    به هرحال سازندش یک انسانه و هم جنس ما هستش.
    واقعا افسوس

    پاسخ
  9. Saied
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    تو سدان های لوکس فقط s500 تو ماشین های اسپرت ۴ در فقط پانامرا

    پاسخ
  10. LFA
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    تو بین پورشه ها فقط از قیافه این و 918خوشم میاد
    بر عکس خیلیا که میگن پانامرا زشته من خیلی قیافشو دوس دارممخصوصا که با هاش میشه خیلی از دو در هارو سوسک کرد

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل Reza.jz
    Reza.jz
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    سلام بر دوستان گل.راستشو بخوایید من تا مدتی پیش میونه ی خوبی با پورشه نداشتم و مثلا با خودم میگفتم اگه بین فلان ماشین و پورشه بخوام انتخاب کنم پورشه رو انتخاب نمیکنم.طراحیش زیاد برام ملموس نبود.ولی نمیدونم چرا عاشق این ماشین شدم.واقعا کیفیت از تو عکس به ادم القا میشه

    پاسخ
  12. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    وقتی برای اولین بار با پورشه 4s یکی از دوستان رانندگی اشخوری و اماتورو خودم و چند دقیقه انجام دادم ….
    واقعا عالی بود حالا ببین این دیگه چیه!
    فکر کنم مدل های پایش یه مدت دیگه بیان ایران 2 میلیاردی قیمت بخودن اینطوریکه میره

    پاسخ
  13. دوچرخه سوار
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    پورشه نه تنها طراحی قدیمی وکسل کننده نداره بلکه کم کم داره یه الگوی طراحی میشه .
    با توجه به این دو مورد 1_ اصالت در طراحی 2_ تکنولوژی پیشرفته .

    پاسخ
  14. رضا
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    توربوش انقدر شاخه؛ببنید دیگه توربو اس چطوره!!موشک چهار در

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.