۱۲ فناوری جدید در پورشه ۹۱۱ کاررا

پورشه برای اولین بار همه مدل‌های جدید ۹۱۱ کاررا و کاررا S را مجهز به توربو شارژر کرده است، (درگذشته مدل‌های مجهز به توربوشارژ جداگانه و با پسوند توربو عرضه می‌شدند). ما در حال حاضر می‌خواهیم به بررسی تکنولوژی‌های ۹۱۱، مدل ۲۰۱۷ که اصطلاحاً ۹۹۱.۲ نامیده می‌شود بپردازیم و حقایقی را در مورد تکنولوژی‌های عظیم به‌کاررفته در موتور جدید مشاهده کنیم. در زیر کاپوت تمام کارراهای جدید موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر تخت مجهز به دو توربو شارژر قرارگرفته که توان قابل‌توجه ۳۷۰ اسب بخار در کاررا و ۴۲۰ اسب بخار در کاررا S تولید می‌کند. در اینجا ما در مورد برخی از تکنولوژی‌هایی صحبت می‌کنیم که مستقیماً از زبان مهندسان پورشه بیان‌شده‌اند.

 12 Tech Tidbits on the First-Ever Turbocharged Porsche 911 Carreras
۱۲ فناوری جدید ۹۱۱ کاررا

۱) جلوپنجره فعال
در حال حاضر استفاده از فلپ خنک کننده فعال کاملاً غیرمعمول است. این فلپ‌ها با تغییر جهت خود جریان هوا را به رادیاتور هدایت می‌کنند و علاوه بر کاهش ضریب درگ آیرودینامیکی باعث بهبود عمل خنک کردن موتور می‌شوند که در اکثر خودروها چندان کارآمد نیستند. بااین‌حال، این دستگاه همانند دریچه عمل می‌کند و معمولاً بین جلوپنجره خودرو و رادیاتور نصب می‌شود. فلپ‌های قرارگرفته در ۹۱۱ جدید کاملاً مشخص هستند زیرا آن‌ها اساساً در دو رادیاتور کناری قسمت جلویی قرارگرفته‌اند.

active grilles
active grilles

۲) فعال شدن فن‌های خنک‌کننده در سرعت‌های بالا
اکثر فن‌های خنک‌کننده معمولاً درزمانی که خودرو ایستاده و یا با سرعت کم در حال حرکت است به‌منظور رساندن هوا به رادیاتور روشن می‌شوند. آن‌ها معمولاً در سرعت‌های بالاتر خاموش می‌شوند، زیرا جریان هوای طبیعی به‌اندازه کافی رادیاتور را خنک می‌کند، اما بسیاری از ماشین‌ها دارای ورودی هوای بسیار بزرگ در جلو هستند که مستقیماً هوا را به رادیاتور می‌رساند درصورتی‌که در ۹۱۱، موتورعقب قرارگرفته است و هوا با شدت کمتری به آن می‌رسد. به همین دلیل، هنگامی‌که شما پدال گاز را تا ته می‌فشارید، رادیاتور کاررا به‌کار می‌افتد و هوا را حتی در سرعت‌های بالا به رادیاتور می‌رساند. اما رادیاتورهایی که پیش‌تر در ۹۱۱ ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند دیگر پاسخگو موتور جدید نیستند و راه‌حل، استفاده از خنک‌کننده قدرتمند است. در کاررا جدید، از فن‌های جدید ۴۰۰ واتی استفاده‌شده و حتی در نسخه S که نیاز به خنک‌سازی بیشتر هست، از فن‌های ۶۰۰ واتی استفاده‌شده است. در مدل‌های تنفس طبیعی، در هر دو نسخه از فن‌های ۳۰۰ واتی استفاده می‌شد. اما برای تأمین انرژی الکتریکی فن‌های جدید، در کاررا S از یک دینام ۲۴۵۰ واتی در کنار دینام ۲۹۴۰ واتی استفاده‌شده، درحالی‌که در نسخه‌های قبلی هردو از نوع ۲۱۰۰ وات بوده‌اند.

cooling fans
cooling fans

۳) وظیفه جدید برای اسپویلر عقب
رادیاتور جدید کاررا در پشت چرخ‌های عقب قرار گفته‌ و داخل سپر نصب شده است. هوا برای خنک کردن رادیاتور از پنجره مشبک بالای پوشش موتور وارد می‌شود و با گذر از میان رادیاتور و اگزوز از طریق منافذی که در قسمت زیرین قرار دارد، خارج می‌شود. به دلیل این‌که هوای ورودی در این منطقه از فشار بالایی برخوردار نیست، و اگزوز در یک منطقه کم‌فشار قرار دارد، حصول اطمینان از ثابت بودن جریان هوا از طریق سیستم انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب که، اگر سنسور دمای هوای ورودی را بیش‌ازحد بالا تشخیص دهد، اسپویلر عقب با ایجاد یک سد هوایی وارد عمل می‌شود و هوای بیشتری را به اینترکولر می‌رساند. این کار می‌تواند حتی در سرعت‌های پایین اتفاق بیافتد.

rear spoiler has an additional function
The rear spoiler has an additional function

۴) حالت اسپرت تأخیر توربو را کاهش می‌دهد
حتی با نصب و راه‌اندازی پیچیده‌ترین توربو شارژر، تأخیر توربو هنوز هم در دورهای کم و متوسط وجود دارد. اما زمانی که در کاررا جدید شما حالت اسپرت را انتخاب کنید، این سیستم همراه با تغییر پارامترهای مختلف موتور، ورودی جریان اگزوز به توربو شارژر را به حداکثر می‌رساند.این یعنی تأخیر در زمان شروع احتراق با ایجاد تغییراتی در فازبندی میل بادامک، کاهش میابد و در عمل به دنبال آن بهره‌وری موتور هم کاهش میابد و بهره‌وری کمتر به معنای مصرف هوا و سوخت بیشتر برای تولید همان مقدار قدرت هست، ولی درنهایت این کار باعث افزایش گازهای خروجی و درنتیجه تأمین انرژی بیشتر برای به چرخش درآمدن پره‌های توربو می‌گردد و تأخیر توربو را کاهش می‌دهد.

Sport mode reduces turbo lag
Sport mode reduces turbo lag

۵) امکان نادیده گرفتن دنده‌های در PDK
گیربکس اتوماتیک PDK، هفت دنده است، اما برخی مواقع مانند هنگامی‌که در ترافیک شهری رانندگی می‌کنید، برخی از دنده‌ها برای ارائه بهترین بهره‌وری نادیده گرفته می‌شوند. این امر به‌ویژه در سه دنده پایین انجام می‌شود، که برای شتاب بهتر قرار گفته‌اند. راه‌حل پورشه رادیکالی است: درگیر کردن دو دنده درآن‌واحد. هر یک از شفت‌های خروجی از طریق کلاچ خیس چند صفحه‌ای خود به موتور متصل هستند. با درگیر شدن کلاچ هر دو بسیار آرام اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی از لغزش، در عمل انتقال دنده با یک نسبت انجام گردد که اساساً باعث تقسیم اختلاف بین دو دنده درگیر، می‌شود. PDK در نسخه‌های توربو در حال حاضر بدین شکل عمل می‌کند، اما این برای اولین بار است که پورشه در ۹۱۱ کاررا از آن استفاده می‌کند.

The PDK has “virtual gears”
The PDK has “virtual gears”

۶) گیربکس دستی ۷ سرعته نسبتاً جدید
باوجود اینکه گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک PDK جز عناصر معمول کاررا هستند، اما نسبت دنده‌های آن‌ها با ۹۹۱.۱ متفاوت است. در ۹۹۱.۱ نسبت دنده اول و دوم یکسان بود، دنده سوم تقریباً یکسان بود، دنده چهارم تا ششم یکسان بود، اما نسبت دنده هفتم در گیربکس دستی کوتاه‌تر شده بود. پورشه احساس کرده که در گیربکس خودکار می‌تواند از نسبت بلندتر بدون به خطر انداختن پاسخ، استفاده کند. به این دلیل که، گشتاور ۹۹۱.۲ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر هست و آن را و در دور پایین‌تر در اختیار می‌گذارد، پورشه نتیجه گرفته که گیربکس دستی می‌تواند نسبت دنده بلندتر را تحمل کند. در حال حاضر نسبت دنده‌ها بین دو گیربکس یکسان هستند.

The 7-speed manual has new ratios
The 7-speed manual has new ratios

۷) حالت دستی گیربکس PDK از سبک مسابقه‌ای برخوردار است
گیربکس PDK در ۹۱۱ جدید برای مطابقت با موتور جدید در موارد بسیاری به‌روزرسانی شده است و برای مهار گشتاور افزایش‌یافته، تقویت‌شده است. تغییراتی در میل‌لنگ صورت گرفته تا موتور همواره در دورهای پایین نرم کار کند. پورشه همچنین الگوی تغییر دنده در حالت دستی را هم‌تغییر داده به‌طوری‌که افزایش دنده با کشیدن پدال‌های پشت فرمان و فشار آن به جلو برای معکوس دادن همانند GT3 و اتومبیل‌های مسابقه انجام می‌گردد. در حالت دستی، نه افزایش دنده و نه معکوس دادن هیچ‌کدام خودمختار عمل نمی‌کنند و همه‌چیز بر عهده راننده است.

The PDK automatic has a proper, racing-style manual shift pattern
The PDK automatic has a proper, racing-style manual shift pattern

۸) کلیدهای بیشتری بر روی فرمان
هنگامی‌که شما بسته اسپرت CHRONO را در کاررا جدید سفارش دهید، یک کنترلر جدید به شکل یک کلید دوار کوچک بر روی فرمان مشاهده خواهید کرد. شما با چرخش این دکمه می‌توانید حالت‌های رانندگی عادی، اسپرت، اسپرت پلاس و حالت شخصی را انتخاب کنید. همچنین یک “پاسخ اسپرت” هم وجود دارد که با فشردن دکمه قرمزرنگ وسط فعال می‌گردد. هنگامی‌که شما آن را فشار دهید، همه سیستم‌های برای ارائه حداکثر عملکرد آماده می‌شوند و تعویض دنده پرشتاب‌تر می‌شود، موتور برای بهترین پاسخ تنظیم و سیستم تعلیق سفت‌تر می‌شود. این حالت برای حدود ۲۰ ثانیه باقی می‌ماند، که زمان کافی برای پیروزی در یک درگ خیابانی است. حتی یک شکل گرافیکی دایره‌ای بر روی داشبورد وجود دارد که نشان می‌دهد چه مدت این حالت درگیر خواهد شد.

There’s a “push to pass” button mounted to the steering wheel
There’s a “push to pass” button mounted to the steering wheel

۹) تعلیق جلویی ۹۱۱ کاررا جدید قادر به افزایش ارتفاع هست
هرچند که ارتفاع ۹۱۱ ها کمتر از یک لامبورگینی نیست، اما پورشه برای جلوگیری از آسیب به قسمت جلویی در هنگام عبور از رمپ‌ها و شیب‌های تند راه حلی قرار داده است. پورشه در مدل جدید این مشکل را با قرار دادن یک سیستم بالابر که فعال کردن آن بر عهده راننده هست، حل کرده است. این سیستم با استفاده از یک جفت سیلندر هیدرولیکی که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای جمع‌وجور هستند و در زیر کمک‌فنرهای جلو قرارگرفته‌اند، کار می‌کند. هنگامی‌که آن را فعال کنید، در حدود ۵ ثانیه زمان می‌برد تا پمپ هیدرولیکی ارتفاع سیستم تعلیق جلو را به‌اندازه ۴ سانتی‌متر بالا ببرد، که برای عبور از یک رمپ مناسب است. وزن کل این سیستم تنها ۴ کیلوگرم است و پس از افزایش سرعت خودرو به بیش از ۳۲ کیلومتر بر ساعت، به‌طور خودکار به ارتفاع نرمال بازمی‌گردد.

The 911 Carrera now offers a system to lift the front end
The 911 Carrera now offers a system to lift the front end

۱۰) موتور ۹۱۱ جدید تست سقوط را پاس کرده است
به‌منظور کمک به جبران وزن اضافه‌شده توسط توربو، اینترکولر، و لوله‌کشی‌های مربوط به آن، مهندسان پورشه تصمیم گرفته‌اند تا وزن قسمت‌های دیگر موتور را کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کاهش وزن مخزن پلاستیکی روغن هست که وزن موتور را ۲ کیلوگرم کاهش داده است. این مخزن به‌طور گسترده‌ای پیچیده است و برای اطمینان از انتشار مناسب روغن در نزدیکی و بالای پمپ روغن قرارگرفته است، این مخزن از مدرن‌ترین پلیمر موجود ساخته‌شده و ازنظر استحکام مورد اعتماد پورشه است. برای اثبات دوام این مخزن، مهندسان موتور را از ارتفاع یک متری بر روی یک طبقه بتنی رها کردند. توماس براندل، یکی از مهندسان این قسمت، در مورد نتیجه این آزمون گفت: مخزن هیچ‌گونه نشتی بروز نداد.

The new 911 engine went through a drop test
The new 911 engine went through a drop test

۱۱) ترمزها همیشه با قدرت موتور هماهنگ هستند
پورشه مدت زیادی هست که اعتقاد بر این دارد که ترمز خودرو باید قوی‌تر از موتور آن باشد. بنابراین، هنگامی‌که قدرت موتور افزایش می‌یابد، باید عملکرد ترمز هم به دنبال آن افزایش یابد. ترمزهای کاررا ۲۰۱۷ هنوز از چهار کالیپر برخوردار هستند اما سطح درگیری آن‌ها ۱۷ درصد گسترش‌یافته است. همچنین ضخامت دیسک ۱۳.۰ اینچی آن از ۲۸ میلی‌متر به ۳۴ میلی‌متر افزایش‌یافته است. کاررا S جدید از کالیبر شش پیستونی و لنتی که ۱۸ درصد بزرگ‌تر شده بهره می‌برد، ضخامت دیسک هم ۳۳ میلی‌متر است و قطر آن از ۱۳.۴ به ۱۳.۸ اینچ افزایش‌یافته است. علاوه بر این، در حال حاضر بین صفحات دیسک کاررا S از پین‌های آلومینیومی استفاده‌شده است، که وزن آن را در حدود ۴۵۰ گرم کاهش داده است.

The brakes always match the engine power
The brakes always match the engine power

۱۲) فرمان جادویی!
سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، در حال حاضر در مدل‌های توربو و GT3 به صورت استاندارد در دسترس هستند و در حال حاضر در ۹۹۱.۲ به‌صورت آپشن قابل انتخاب است. این سیستم می‌تواند چرخ‌های عقب را تا دو درجه در هر دو جهت بچرخاند. زیر سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت، چرخ‌های عقب برخلاف چرخ‌های جلو به چرخش در می‌آیند تا به نوبه خود باعث افزایش چابکی شوند. در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به منظور افزایش ثبات، آن‌ها همسو با چرخ‌های جلو به چرخش در می‌آیند. در سرعت‌های بین ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم، جهت آن‌ها بستگی به شرایط تعیین می‌گردد. نسبت دنده فرمان جلو نیز سریع‌تر شده که به افزایش بیشتر چابکی کمک می‌کند و چرخ‌های عقب را برای ثبات بیشتر، همراهی می‌کند. اما چیزی که برای ما جذاب است مکانیزمی هست که باعث چرخش و هدایت چرخ‌های عقب می‌شود. به هر یک از چرخ‌های عقب دو پنجه کنترل پیوند یافته است که توسط یک موتور مینیاتوری به چرخش درمی‌آیند، درواقع مانند یک نسخه کوچک‌شده از سیستم فرمان چرخ‌های جلو به نظر می‌رسد. در هر طرف یک موتور الکتریکی کوچک قرارگرفته و با استفاده از یک تسمه چرخ‌دنده کوچک که به یک پیچ و مهره متصل شده، چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورد.

The car can be fitted with as many as three (!) steering racks
The car can be fitted with as many as three (!) steering racks

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

32 دیدگاه

    1. KING 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      یعنی تکنولوژی 911 تو ستون فقراتم …………………

      پاسخ
      1. KING 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        فکر کنم اون دکمه قرمزه همونه که تو 918 در برنامه ی ریچارد هموند باعث اتیش ابی در منبع اگزوز هاش شد درسته ؟

        پاسخ
  1. afshin
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    زیاد طرفدار پورشه نیستم .ولی چیزی نمیشه گفت جز اینکه واقعا شاهکاره

    پاسخ
  2. حامد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    پورشه واقعا از همه نظر عالیه.مخصوصا مدل 911

    پاسخ
  3. میلاد
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    اون دکمه قرمزه وسط کنترلر رو فرمون عجب چیز خفنیه، آدم وقتی عملکردشو میخونه یه حال خوبی بهش دست میده.
    واقعا احسنت به این مهندسی…

    پاسخ
    1. sina
      سوابق: (309 دیدگاه) ,

      داداش من کل این متن و خوندم یه حال خوبی بهم دست داد بازخوبه تو فقط رو دکمه قرمزه اینجوری شدی :/

      پاسخ
  4. titan
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    ماشینای پورشه شبیه پیرمردهای چشم ضعیف پولدارن…

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    کسی که میخواد بفهمه خودروی آلمانی یعنی چه باید پشت پورشه و آئودی بشینه تا بفهمه بی رقیب بودن واقعا یعنی چی

    پاسخ
    1. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      دقیقا همینه ولی بیشتر از این که تابع کشور باشه تابع سیاست های خودرو سازیه
      یه خودرو ساز که ملاکش اسپرت بودنه مسلما هندلینگ و شتاب و سرعت سه پارامتر اول در طراحیش به شمار میره و یه خودرو ساز که عمر و کیفیت مد نظرشه به طور دیگه ای عمل میکنه لکسوس ال اف ای در سال 2010 اعجابی به عجایب خودرو اورد و با قیمت بالای 375 هزار دلار فروش خیلی خوبی هم داشت از هندلینگ شتاب و سرعت زیبایی و…
      خودرویی که جرمی به بهترین خودرویی که تا حالا سوار شدم در تاپ گیر یاد کرد و همه علاقه مندان این جمله رو یادشونه در پیست نورنبرگ المان امتیازات بسار بالایی اورد و جوایز زیادی گرفت
      مسلما اگه شما چشم بسته پشت ال اف ای مینشستی یا احساس میگردی المانیه یا ایتالیا یا انگلستان امریکا و هر کشوری جز ژاپن.
      ولی سیاست لکسوس ادامه و سرمایه گذاری روی اینجور ماشین ها نیست چون مردم جهان لکسوس رو برای چیز دیگه ای میخرن و مسلما برای شتاب و سرعت و عملکرد پورش رو ترجیح میدن ولی اینکه ما بیایم پیوسته یه کشور خاصو اصل خودرو سازی جهان قلمداد کنیم کار ناشایسته ای هست من با وجود اینکه
      تویوتا در فروش
      در کیفیت
      در ثبت اختراع
      در ارزش برند
      در نگهداری توسط صاحبان
      اوله ولی هیچ وقت نه میگم بهترینه نه قبول میکنم و طرف اینجور رجز ها نمیرم دکسش دارم چون دارمش و همیشه ازش راضی بودم ولی من کسی نیستم که بخام بهترین جهان رو مشخص کنم که تا حالا هیچ سایتی این کارو نکرده که بیاد و در کل بهترین کشور خودرو یاز رو المان امریکا ژاپن یا …. اعلام کنه چون اینجور حرف ها پایه علمی نداره .
      خواهشا در جوابم نگو تویوتا چون ارزونه پر فروش ترینه چون بنز و بی ام از خیلی ارزونا تو فروش بالاترن و رتبه های دوم و سوم رو دارن
      نگو چون ارزونه ارزش مند ترین برنده یا چون مردوم گولشو خوردن ارزش منده چون باز بنز و بی ام در رتبه های دوم و سوم هستن
      نگو چون سادست و تند نمیره و…. با کیفیت ترینه و امار خرابیش کمه چون باز هم پورشه و ائودی در رده های بالای کانسومر و جیدی پاور هستن در حالی که بسیار عملکرد بالا دارن و از کیا و هیوندا بسیار پیچیده تر و گرون ترن و از اون دو بالا ترن ولی از لکسوس و تویوتا پایین تر
      نگو ده تا اختراعشو نام ببر 1800 تا اختراع در سال 2015 پیشکش که اونم وظیفه من نیست من به استناد مقاله پدال این حرفو زدم هرکی میخواد 1800 اختراعو بدونه خودش بره تحقیق کنه. و.. .

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ali ayat
        ali ayat
        سوابق: (719 دیدگاه) ,

        الان یه مقاله راجب ثبت اختراعش بده که اوله
        بعدم لکسوس ال اف ای یه رانندگی در حد بنزو شبیه سازی کرده بود درست رقیب مستقیم اس ال اس خیلی پر افتخار بود ولی من بعید میدونم کسی 458 و هیوراکان گالاردو سری 911 و آر 8 و هزاران مدل با این سابقه رو ول کنه بره ال اف ای بخره که عقب ماشین دچار کرنش میشه که نقص بزرگیه

        پاسخ
  6. محمد ب
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    پورشه عالی مثل همیشه فقط اگه با کار فولکس واگن اخر و عاقبتش شر نشه

    پاسخ
  7. REZA
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    تکنولوژی چرخش چرخ های عقبشو دوست دارم.درسته از لحاظ فنی 911خیلی از باکستر جلوتره ولی قیافه باکستر خوشگل تره مخصوصا قرمزش با رینگ کربن مشکی

    پاسخ
  8. KING 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    نمیدونم چی بگم هرچی بگی واسش کمه من واگذار میکنم به اقای mehran 911……………….

    پاسخ
  9. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    یه ماشین و این همه تکنولوژی و زیبایی …

    پاسخ
  10. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    خر را رها کردیم پالان را چسبیدیم
    این روزها دو اتفاق ناگوار با هم همزمان شد داستان توهین عمو های فتیله به شعور مردم آذری و داستان توهین عمو های خودرو ساز به شعور یک ملت هفتاد میلیونی، اما براستی کدام توهین آمیز تر است!!!
    چرا رگ گردن کسی از داستان دوم ورم نکرد؟ چرا برای این کلاهبرداری کسی پلاکارد دست نگرفت و تجمع نکرد؟
    من اما یاد کودکی ام افتادم وقتی حواسمان را پرت میکردند تا شربت تلخ به خوردمان بدهند چه بسا امروز هم این اتفاق در حال انجام است حواسمان پرت چیز دیگریست تا کلاه راحتتر سرمان فرو رود!!
    براستی ما را چه شده؟؟؟
    شوخی قابل بخشش را گناه کبیره می انگاریم و گناه کبیره را لطف و سخاوت مسئولین!!!

    پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      اره والا دوباره منو یاد فاجعه انداختی واقعا فکر نمیکردم مردم اینقدر ………………….
      ولش کن امسال رو اینجوری اشغال هاشونو دادن مردم سال دیگه چی میکنن و سال های بعد بانک مگه چقدر میتونه هی وام بده عزیزم بالاخره یه جا زمین میخورن و به لطف خدا دیگه پا نمیشن……………..
      به قول معروف یه بار جستی ملخک ………………

      پاسخ
    2. REZA
      سوابق: (218 دیدگاه) ,

      داداش توهین فیتیله و داستان خودروساز ها دو تا موضوع کاملا جدا از هم هستن .لطفا اینا رو قاطی هم نکن.موضوع خودروسازها مربوط میشه به *** کل کشورمون (خودروساز ها هم جزئی از همین ملت بودن و از مریخ نیومدن)حتی من و شما.اما توهین به ترک ها دفعه اول نبود که از رسانه ها بخش میشد که اگه یادتون باشه چند سال پیش اومدن تو تهران حالشونو جا آوردن .و الان هم نمیشه از این توهین ها به راحتی چشم پوشی کرد.و باید خاطیان به سزای اعمالشون برسن.چون در غیر این صورت احتمال تکرار آن خیلی زیاده
      ***

      پاسخ
      1. Archi KHAN
        سوابق: (1658 دیدگاه) ,

        خاطی چیه دوست عزیززز
        پس خدا پدر شمالی ها را بیامرزه که برای ساخت سریال پایتخت این بازی ها را در نیاوردن !
        تو سریال پایتخت ۴ نقی با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد.. تو سریال باغ مظفر مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود… تو فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ی جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی میکنن… گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن.. حتی جواد رضویان و رضا شفیع‌جم با لهجه‌ی افغانی سریال طنزی بازی کردن که سطح فرهنگ افاغنه رو خیلی پایین نشون میداد… اما همه‌ی این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی در کار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمیکنه… یا سریال در حاشیه که جواد رضویان با اون شکل و شمایل به لهجه قمی حرف میزد… اما با یه آیتم طنز ۵ دقیقه‌ای اینکه یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجر شده به تظاهرات…
        اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن… ملعبه دست بعضی افراد سود جو و فرصت طلب نشیم که واسه نشون دادن خودشون مصاحبه میکنن و مردمو تحریک میکنن.

        پاسخ
        1. REZA
          سوابق: (218 دیدگاه) ,

          پدال جان نظرهای منو حذف میکنی نظرهای اینارو هم حذف کن دیگه.حق کشی به اینجا هم کشیده شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        2. Archi KHAN
          سوابق: (1658 دیدگاه) ,

          زیاد حرص نخور REZA جان
          حدود 4-3 تا پست هم از من حذف کرد !
          زیاد سخت نگیر …
          شاد باشی

      2. امیر
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        توهین چیه برادر!!!
        به عنوان یه ترک اهل هشترود میگم
        اگه اون بچه لهجه نداشت هیچ اعتراضی نمیشد میدونی چرا چون کسی به خودش نمیگرفت
        حالا چرا به خودش نمیگرفت چون میدونست این یه نمایش کمدیه برا بچه ها و هیچ وقت هم امکان نداره این اتفاق برای خودش یا بچه ش بیوفته!!!
        اما کی به این نمایش اعتراض میکنه؟
        کسی که نقطه ضعف داره! بله اونی که اعتراض میکنه که به خودش شک داره ، میگه من ممکنه این کارو بکنم اما اونقدر قاطی هستم که کسی نباید به روم بیاره!!! اون بنده خدا هم فکر نمیکردن شما همچین نقطه ضعفی داشته باشی!!!
        به اونایی که اعتراض کردن میگم حداقل من مثل شما نیستم و ازطرف خودم از فیتیله ایها معذرت میخوام.
        اما در مقیاس بزرگتر این اتفاق تو ایران و جهان اسلامم میوفته
        سر همین کمپین تحریم خودرو هم مشابه همین اعتراضو میبینیم
        اینایی که دم از تحریم میزنن خودشونم نمیدونن چی میخوان! وقتی هم با دلیل حرف میزنی فقط بلدن دیس لایک بزنن که اینم از روی ضعفه چون میدونن جوابی ندارن اما چکش دیسلایک که دم دستشونه!
        این ملت اون زمانیکه بذر پاش مستقیم از دانشگاه رفت مدیرعامل سایپا شد باید اعتراض میکرد نه الان(به دیدگاههای قبلی رجوع شود)!
        سر خلیج فارس و اون کاریکاتور روزنامه فرانسوی و دانمارکی هم نمونه این افراطی ها رو دیدیم
        در واقع ما داعش یواش هستیم!
        من مطمئنم سر رسوایی فولکس هنوز جامعه ما نمیتونه درک کنه چی شده!
        مگه چیه ماشین که خریدن یه ذره بیشتر هوا رو آلوده میکنه تازه مصرف سوخت ماشین و هزینه استهلاک شونم پایین اومده پس چه مرگشونه که ناراحتن؟ بله ناراحتن چون بهشون دروغ گفته شده وقتی نتونی بهشون دروغ بگه نمیتونی سوارشون بشی.
        چرا ما هر چی به کشورای پیشرفته فحش میدیم اونا هیچ وقت ناراحت نمیشن تازه کتابا و فیلمای ما رو هم به راحتی تو کشورخودشون پخش میکنن.
        عجب بی غیرتایی هستن فقط بلدن وقتی یه ذره حقوقشون کم شد اعتراض کنن!!!
        خوش به حال شما خوش غیرتا، البته منو فاکتور بگیرید و خوش باشید

        پاسخ
    3. رضا
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      فساد از هر نوعی محکوم است چه اقتصادی و چه بالاتر از اون فساد اخلاقی در ضمن وقتی به آذریها توهین شد اگه شما هم به جای لذت بردن یه ذره ناراحت میشدی و رگ گردنت باد میکرد اون وقت میشد امیدوار بود فساد اخلاقی هم در جامعه کمتر بشه و منتج به کاهش فساد اقتصادی بشه که ملت رو مجبور که نه تشویق کرده که بدو بدو برن توی صف وایسن واسه دریافت یه لگنی که هیچ کس توی دنیا نگاهش نمیکنه باید نصف حقوقشون رو به مدت چند سال بریزن توی حلقوم انگلای یقه سفید. روز خوش جناب آرچی خان

      پاسخ
    4. تصویر پروفایل ali ayat
      ali ayat
      سوابق: (719 دیدگاه) ,

      وقتی من خودم ترک باشم یه جوک ترکی بگم به خودم هم توهین میشه ولی شاید به مزاق بعضی خوش نیاد ولی اون به جنبشونه بعدم یه سوال از این قوم عزیز
      آیا عمو فیتیله ها اولین کسانی روی کره ی زمین هستند که جوک ترکی گفتند ؟؟
      خب پس خواهشا بریزید تو خیابونا تا خلاف کار اصلی رو پیدا کنید نه چند شخص بی دلیل رو

      پاسخ
  11. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    از لحاظ ظاهری بیشتر از هر چیزی اون هواکش جدید عقب، و از لحاظ باطنی هم موتور بسیار بهینه شده و تنظیم ارتفاع واسه من دلربایی میکنه ^_^

    پاسخ
  12. ARAZ
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    واقعا این همه امکانات تو ماشین جا میشه
    فقط میشه گفت آفرین

    پاسخ
  13. محمدرضا
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    نمی دونم چی توی طراحی 911 هست که هیچ وقت تکراری نمیشه.از قدیمی ترین ماشین ها تا ماشین های الانش پایه ی یکسانی دارند و تکامل رو میشه درشون دید و هرگز خسته نشد.

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    نکته مهم اینه که پورشه همیشه معتقد بوده که روح رانندگی اولویت اول داره. با وجود این همه تکنولوژی هیچ وقت رانندگی مصنوعی بهت ارائه نمیده.

    پاسخ
  15. میثم
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    مهندسی آلمانی یعنی یا بهترین یا هیچ ? عاشق پورشه و نو آوری هاش هستم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.