پورشه

استفاده از پیشرانه V6 به جای V8 در پانامرا 2014، اشتباه یا تغییر زیرکانه؟

بعد از معرفی پانامرا s در نمایشگاه شانگهای، بیشتر طرفداران خودروهای پورشه از استفاده پیشرانه ۶ سیلندر به جای پیشرانهٔ ۸ سیلندر سابق شوکه شده بودند.

Porsche Panamera S 2014
Porsche Panamera S 2014

علاقه مندان به دنیای خودرو که بعد از معرفی آخرین مدل ماکان از طرف پورشه، شاهدِ ورود این کمپانی به پروسهٔ کوچک سازی محصولاتش بودند، این بار تغییری اساسی تر دیدند. تغییر از یک سیستم پیشرانهٔ ظاهراً قوی تر به سیستمی ضعیف‌تر در یک دوره حساس که بیشتر به یک ریسک شباهت داشت تا یک شیفت. تغییری که ممکن بود تعداد بی شماری از طرفداران پورشه را مایوس کند و یا حتی بازار فروشش را به یک بحران نزدیکتر سازد. پس آیا باید نگران آینده پانامرا باشیم؟

Porsche Panamera 4S 2014
Porsche Panamera 4S 2014

مطلقا نه. استفاده از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 با دو توربین به جای پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V8 توانسته است قدرت و گشتاور پانامرا را ۲۰ واحد افزایش دهد. مصرف سوخت و میزان آلایندگی آن را نیز نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داده است. ارائهٔ یک قدرت خطی فراتر، استفاده از زاویه ۹۰ درجه موتور برای پایین نگه داشتن مرکز ثقل به همراه سبک تر شدن آن به واسطهٔ حذف دو سیلندرش، پانامرا را حتی تیزتر از قبل نیز کرده است.

تنها ضعف این پیشرانه، عکس العملِ ضعیفتر سیستم احتراق آن در برابر میزان تزریق سوخت و کاهش شتابش از ۰ تا ۹۶ به ۵.۱ و ۰ تا ۱۰۰ به ۵.۴ ثانیه است.
همه اینها نه تنها پورشه پانامرا را از شیری غران به گربه ای نالان تبدیل نخواهند کرد، بلکه با ارائهٔ سطحی بهتر از قدرت و راحتی، همچنان پانامرا را یک خودروی لیموزینِ مجلل با روحی تند و آتشین در سطح نخست خودروهای لوکسِ دنیا نگه خواهند داشت. خودرویی که به واسطه ضربه گیر های شاسی اش و استفاده از یک سیستم تعلیق بسیار پویا حتی سنگلاخ ترین مسیر ها را به راحتی هرچه تمام‌تر خواهد پیمود و با ارائه پدال هایی ماهر در کنار یک سیستم دابل کلاچ PDK همچنان شیفتگان خود را حفظ خواهد کرد. خودرویی که بار دیگر زمان ثابت کرد، حتی تغییر در اساسی ترین ویژگی هایش ایده هایی زیرکانه در پس پرده دارد و همچنان پانامرا نمادی از تلفیق ماهرانهٔ تجمل و کارایی ارائه خواهد داد.

خودرویی که به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک، شاهد رقابت سنگینی بین دو مدل هیبریدی با ویژگی ِآلایندگی کم و مدل دیزلی آن با قیمتی پایین خواهیم بود.

قیمت: £۸۲,۰۷۹
پیشرانه: ۳.۰ لیتری V6 twin-turbo
قدرت: ۴۱۴bhp
گیربکس: هفت سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    باشد اندر موتور جدید قدرت های پنهان ……………….

    شما لطفا” غم مخور!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۱۷ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (821 ديدگاه)

      اسم من اسم شماست یا اسم شما اسم منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فقیر

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    داشبوردش انهو سمند se شده مخصوصا طرح چوبش……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    نباید این کارو میکرد پانامرا با موتورV8 یه چیز دیگه س.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. BmB

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    آخه ماشین 82 هزار دلاری چرا باید اینجا بیاد بشه 1 میلیارد ؟! :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما2

      ۱۸ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      نمی دونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! خب اینجا ایرانه یه عده دوستان کلاهبردار دم مرز ایستادن می گن زحمت ساخت این ماشینو هر کی کشیده منه بی هنر عقب افتاده 2 برابرشو می گیرم می ذارم ببری داخل اینطوری می شه 1 میلیارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بهنام

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    عاشقشم.یه ماشین کامل از هر نظر…فقط باید سفیدشو با رینگایه مشکیش ببینیش :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. e_m

    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    خیـــــــــــــــــــلی خوشکلـــــــــــــــــــه………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آرش

    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    یکی از فانتزیام اینه که سوار پانامرا 2014 باشم , بعد شیشه رو بدم پایین یه لبخند بزنمو پامو بزارم رو گاز با تمام سرعت برم تو افق محو شم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mojtaba

      ۱۱ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      بعدش هم بفهمی که اینارو همش تو خواب می دیدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. نیما2

    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    بیش از 5 دهه افتخار برای آلمان نمی دونم چرا به عنوان یه ایرانی به آلمان افتخار می کنم؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! کاش یه روزی صنعت خودروسازی ما نابود می شد به خدا افغانیها بیشتر از ما دستشون به این ماشینا می رسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سام*

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (218 ديدگاه)

    یک خودروی سوپر لوکس باید موتور 8 سیلندر داشته باشه همراه غرش موتور.موتور 6 سیلندر هرچقدر هم خوب عمل کنه باز هم 6 سیلندر هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amir.t.

    ۷ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    طراحی بدنش محشره خدایش.هه هه هه چند سال طول میکشه که از امکاناتش سر در بیاری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا