تاریخچه پژوهای مسابقه‌ای

عشق پژو به خودروها باعث شده تا همیشه این شرکت اشتیاق به رقابت را در خود پرورش دهد. در روزهای اول ورزش‌های موتوری اولین مسابقات این فرصت را برای پژو فراهم کرد تا نبوغ فنی خودش را مورد آزمایش قرار بدهد و تا به امروز پیروزی و قهرمانی‌های فراوان پژو نقش مهمی را از نظر تبلیغات برای این کارخانه داشته است.

1895: پژو برنده اولین مسابقه زمان‌دار

During the Paris-Bordeaux-Paris rally-Peugeot type 7
در جریان مسابقات پاریس- بوردو- پاریس مدل تیپ 7 پژو به مقام اول رسید. هر 3 شرکت کننده پژو در چهار جایگاه نخست مسابقات قرار گرفتن. میشلن با استفاده از تایرهای بادی که در خودروهای تیم پژو نصب شدند کمک شایانی به پیروزی این تیم کرد.

1912 – 1916: مدل L76 مسابقات Dieppe و جایزه بزرگ ایندیاناپلیس را از آن خود کرد.

The L76 wins the Dieppe and Indianapolis Grand Prix
سری انقلابی L76 برنده جایزه بزرگ فرانسه در سال‌های 1912 و 1913 و همچنین ایندیاناپولیس آمریکا در سال‌های 1913 و 1916 شد.

1937 – 1938: برتری 402 Darlmat در گروه 2L در لومانز

1937 -Peugeot_402_Darl'Mat_Le_Mans_Pourtout
پژو 302 و 402 Darlmat در کورس 24 ساعته در شهر لومانز درخشان ظاهر شدند. تیم دوکورتانزکورتت پژو در مجموع پنجم شد و در گروه 2L رتبه اول را به دست آورد.

1961 – 1968: پیروزی پژو 404 در رالی آفریقای شرقی

1961-404 in the East African Safari Rall
پژو 404 پنج بار در بین تمامی تیم‌های شرکت‌کننده در سکوی اول ایستاد و چهار بار هم در گروه خود این رتبه را به دست آورد.

1974 – 1978: پنج پیروزی برای پژو 504

1974-504 wins the Bandama Rally
پژو 504 سه بار در رالی به انداما و دو بار هم در رالی مراکش به برتری دست یافت.

1985 – 1986: پژو 205 T16 قهرمان رالی جهانی

1985-peugeot-205-turbo-16
با مربی‌گری و مدیریت ژان تاد تیم پژو 205 توربو توانست با سرعت نفس‌گیر خود چند برد متوالی را به دست آورد و تبدیل به اسطوره شود.

1987 – 1988: پژو 205 T16 بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبایش کشید و توانست قهرمانی رالی پاریس-داکار را به دست آورد.

peugeot-205-turbo-16-paris-dakar-1987
موفقیت این مدل پژو نظر بیشتر مردم را به خود جلب کرد و باعث رشد فروش مدل پژو 205 شد که کمک زیادی در مدیریت بحران اقتصادی به پژو کرد.

1988 – 1990: پژو 405 T16 با رانندگی آری واتانن رکورد جدیدی را در رالی پایکس پیک به ثبت رساند.

AUTO/RALLYE RAID 1989
در پی پیروزی و رکوردهای 405 در رالی پایکس پیک باز هم این خودروی افسانه‌ای قهرمانی رالی داکار پاریس را در سال‌های 1989 و 1990 از آن خود کرد.

1991 – 1993: پژو 905 جاده را می‌بلعد

Peugeot 1991 905 Le Mans
پژو 905 سه پیروزی را در سال 1990 و پنج تای دیگر را در سال 1992 که شامل لومانز 24 ساعته هم می‌شد به دست آورده و قهرمان جهان شد. سال 1992 سالی پر باری برای 905 بود که یک برد سه گانه را در لومانز رقم زد و باعث شد تا سه جایگاه را در لژ سلطنتی به دست آورد.

2007 – 2008: پژو 908 قهرمان SPA در بلژیک و جاده آتلانتا در آمریکا شد.

Peugeot 2007 908 Le Mans
908 توربو دیزل PF در مسابقات استقامتی نتایج خوبی را کسب کرد. 908 در سال‌های 2007 و 2008 در لومانز 24 ساعته دوم شد.

2009 – 2011: پژو 908 پیروزی دوگانه را در سال 2009 کسب کرد.
در سال 2011 رتبه دوم و سوم و چهارم و پنجم را به دست آورد که در مجموع باعث قهرمانی آن در سری مسابقات لومانز آن سال شد.

Peugeot 2011 908 Le Mans

مترجم: محمد ایرجی. منبع: پژو

49 دیدگاه

  1. سياوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    حالم از هرچي پژو بهم مي خوره…

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      از همه پژوها نه ولی کلا از پژو بدم میاد متاسفانه ماشینم از روی اجبار و ناچاری بر پایه پژو هست

      پاسخ
      1. مک میسل
        سوابق: (2635 دیدگاه) ,

        محمد جان یاjapan&Germany جیمیلتو بده باهات کار دارم

        پاسخ
    2. مهدی ف
      سوابق: (175 دیدگاه) ,

      پژو فقط از پراید بهتره مگرنه شرکتشو و ماشین هاش مالی نیستند

      پاسخ
    3. خاوری مزراتی
      سوابق: (1104 دیدگاه) ,

      رویه خوبی در سایت حاکم شده که هر فرد با هر مشی و مرامی اعتقادات خودشو مکتوب میکنه و در معرض دیده همه قرار میده ..ازین بهتر این کار خوب سردبیر سایت هست که به کمک دوستان پدالی تاریخ صنعت خودروسازی رو درمعرض دید همه قرار میده
      سپاس از محمدعزیز برای این مطلب جدید

      پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    پژو یه کمپانی نسبتا ورشکستس
    توی شاسی بلنداش از پلتفورم میتسوبیشی استفاده میکنه
    اون ماشین برقی ION هم که پلتفورم و موتور و باتری هاش ساخت میتسوبیشیه
    یک سری انجین های دیزلش هم که مال فورده
    به خصوص سری انجین های dld فورد
    بقش اعظم انجین های جدیدش هم که ب ام و براش میسازه و پژو در ساخت و طراحیشون بیشتر سرمایه گذاشت و کار فنی خاصی نکرده!
    فروشش هم که جندین ساله داره افت میکنه
    سال 2013 حدود 100 هزار دستگاه کم تر از 2012 فروخت
    ضرر ده هم که هست
    دولت فرانسه هم که گفته اگر ورشکست شد، هیچ کمک مالی به پژو نمیکنه!(البته این فقط جنبه هشدار و تهدید داشته چون خیلی بعید بنظر میرسه که دولت فرانسه دست روی دست بذاره تا این شرکت ورشکست بشه و این همه ادم یکجا بیکار بشن!)
    من فکر میکنم وضعیت کنونی پژو در واقع سزای اعمالشه….
    سزای فروش خودرو های نا ایمن…..
    بقول یکی از دوستان
    “ای پژو ای پژو
    میچکد از چنگ تو
    خون جوانان ما
    ای پژو”
    😀

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      این اولین موردی هست که باهات موافقم تا بخش فروش خودروهای نا ایمن.
      هیچکسی رو نمیشه مجبور کرد ماشینی خاصی رو بخره اگه میبینی ماشین من رانا(بخونید ارزون شده 206 صندووقدار) هست به خاطر بی عرضه گی خودم هست چون من می دیدم که مسئولین ایران خودرو دارن دزدی میکنن ولی عرضه تلاش بیشتر رو نداشتم تا پول بیشتری کسب کنم و ماشین بهتری بخرم چون شدیدا معتقدم هرکسی به اندازه لیاقتش نصیبش میشه ( تو 99.8 % که اینطوری هست) و لیاقت هرکسی به اندازه تلاشش و کوششی هست که میکنه. در مورد من لیاقتم هنوز بیشتر از رانا نشده

      پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (124 دیدگاه) ,

        شدیدا با حرفای شما موافقم …!!!

        ولی در مورد لیاقت ایرانی ها از لحاظ خودرویی که سوار میشن ، امیدورام روزی باید که گمرگ برداشته بشه تا خودروسازهای عزیز و به خصوص اون ریس صنفشون معنی کلمه “بازار رقابتی” و “رقابت” رو به منای واقعی کلمه بفهمن و درک کنن…

        پاسخ
      2. sorena scirocco
        سوابق: (691 دیدگاه) ,

        لزوما کسی که ماشین مدل بالاتر از رانای شما سوار میشه تلاش و کوشش بیشتری نکرده و لیاقت بیشتری نسبت به شما نداشته،اینجا ایرانه دوست عزیز

        پاسخ
        1. احسان آرسنالی
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          sorena scirocco ممنونم از دلداریت منم عرض کردم تو 99.8% موارد وگرنه اونی که پولدار زاده شده دیگه مهم نیست لیاقت داشته باشه یا نه با بقیه صورت هاش کاری ندارم

        2. مقدم
          سوابق: (29 دیدگاه) ,

          به نظر من هم شما درست میگین.اینجا ایران و این یعنی از قوانین دنیا از جمله شایسته سالاری و … فقط قانون نیوتن اون هم به زوررر برقراره

      3. Alpha
        سوابق: (544 دیدگاه) ,

        یعنی هرکی ماشین بهتر سوار میشه لیاقتش بیشتره ؟ الان من برم موستانگ بخرم یعنی لیاقتم از استاد دانشگاه شریف بیشتره ؟؟

        پاسخ
    2. sorena scirocco
      سوابق: (691 دیدگاه) ,

      برای نا ایمن بودن میشه مصداق بفرمایید؟

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        نکنه 405 خیلی ایمنه؟
        عجبا
        رو که نیست

        پاسخ
        1. sorena scirocco
          سوابق: (691 دیدگاه) ,

          برای 20 سال پیش آره بوده…
          درمقایسه با زانتیا هم سن خودش آره بوده…

  3. احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    همیشه آرزو دارم پژو نابود بشه وقتی اوایل امسال گفتن پژو به خاطر مشکلات مالی سهامش رو فروخت کلی خوشحال شدم گرچه از بعضی مدل هاش خوشم میاد ولی از ذات و سیاست کارخونه متنفرم

    پاسخ
    1. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      بخشی از سهامش نه همه ی سهامش

      پاسخ
    2. CHALLENGER
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      مشخصه شما از رو تعصب حرف میزنی همون شرکتی که بدت میاد ازش خیلی از خودرو ساز ها رو داره را میبره و خیلی نواوری ها به دنیای خودروساز ها عرضه کرده.

      پاسخ
  4. فرهود
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    علاقه ای به تاریخ ندارم. با وجه ای که پژو تو ایران داره اصلا باورم نمی شه چیزی به اسم افتخارات توی کارنامه شون باشه (ولی تاریخ این خودرو ساز چیز دیگه ای میگه).
    در ضمن برای اطلاعات عمومی جمع پژو لوازم آشپزخونه هم می سازه در ضمن نمک و فلفل ساب های برقی شون حرف نداره و در سطح جهانی (برخلاف ماشین هاشون) شهرت خوبی داره.

    پاسخ
    1. فرهود
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      در ضمن با دیدن دو عکس اولی یخورده خندم گرفت. مخصوصا اولی. یعنی اینا با این تیپ و لباس می رفتن مسابقه!؟ خیلی باحاله 😀

      پاسخ
  5. شاهین
    سوابق: (3140 دیدگاه) ,

    داداش محمد دستت درد نکنه خیلی خوب بود.انصافا پژو تو هر زمینه ای بد باشه توی رالی حرف های زیادی واسه گفتن داره.عکس اون 405 T16 GR یه زمانی بک گراند دسکتاپم بود.نمیدونم چرا اینقدر 405 رو دوست دارم؟! اون 205 هم دوست دارم!

    پاسخ
    1. فرهود
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      اینم از عجایب این دنیاست! رالی این قدر پر افتخار بعدش خودرو سازیه به این… ول کن چی کار به این کارا داریم ما مابریم همون NFS مون رو بازی کنیم.

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3140 دیدگاه) ,

        ولی به نظر من ماشیناش هم خوبن.شاید از نظر شیاست های شرکتش یه ذره مناسب نباشه.
        آقا همه شدن گیمر! یکی هم یه PS1 برسونه به دست ما! 😀

        پاسخ
        1. فرهود
          سوابق: (57 دیدگاه) ,

          من!؟ من!؟ گیمر!؟
          بابا من توی NFS فقط توی منو های بازی می گردم حال می کنم.
          چیز دیگه ای سرم نمی شه!!

        2. شاهین
          سوابق: (3140 دیدگاه) ,

          من استعداد گیمر شدن رو دارم فقط دو تا نکته ی خیلی کوچیک وجود داره اونم اینه که نه پولشو دارم نه حال و حوصلشو!(نکات ریزی بودن!)

    2. Japan & Germany
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      پژو بنظرم از هیوندای خیلی بهتره ، فقط کاش یه دستی به سر و روی موتور هاش میکشید و به حجمشو اضافه میکرد یا توربو میزاشت ، اگه سیاست خودرو سازی پژو یکم بهتر از اینا بود و این بلا رو سر ایران نمی اورد ، شاید الآن بجای هیوندای بود

      پاسخ
      1. فرهود
        سوابق: (57 دیدگاه) ,

        از هیوندا بهتر نیست ولی بقیه اش رو قبول دارم.

        پاسخ
      2. مک میسل
        سوابق: (2635 دیدگاه) ,

        نه اتفاقا پژو هر چی باشه از هیوندای و کیا بهتره..ولی فساد شرکتش نذاشت پیشرفت کنه…ولی مثلا تا قبل2009 که مدیر عامل جدید فساد کننده اش نیومده بود واقعا پژو یکی از کارخونه های بزرگ اروپا بود و ماشین های عالی میزد.مثلا207-208-407-408-607-608 همه ی اینا جزو خوبای زمان خودشون بودن.در دهه ی90 هم ماشین هایی مثل405 و206 و205 واقعا خوش درخشیدن….

        پاسخ
        1. فرهود
          سوابق: (57 دیدگاه) ,

          خب به همین خاطر بهتر نی!

  6. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    اقا من بشخصه خیلی پرشیا رو دوست دارم

    یه جورایی ظاهر مقبولی داری

    ولی پژو یه ماشین فرانسوی

    یه فرانسوی اگه پدر خودشم در بیاره

    اون سواری که من شما می خوایم رو نداره

    پاسخ
    1. یه پسل باهوش
      سوابق: (1125 دیدگاه) ,

      پژو 504 مسابقه ای شاهکاره

      دقیقا 8 سال پیش تا پای خرید یه دونه ابی رنگش رفته بودیم سر اینکه دنده اش کنار فرمونه نخریدیم

      می دونین که تو ایران چی بهشون می گن ؟!:)

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود . نه بگو پسل جان .

        پاسخ
  7. Japan & Germany
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    راستی محمد جان مطلبت هم مثل خودت عالی بود

    پاسخ
  8. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    داداش محمد، عالی بود

    پژو قطعا کارخونه ی خوبی، درسته بعضی دوستان دل خوشی ازش ندارن (که تا حدودی هم حق دارن) ولی هیچ کس نمیتونه منکر خوبی های پژو بشه

    این رو هم بدونید، پژو الان یکمی وضعش خرابه، وگرنه شرکت با اصالت و بزرگیه

    پاسخ
  9. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    ببینید این ویران خودرو چه کرده که از پژو هم دیگه خوشمون نمیاد
    فکر کنم علت اینکه ما از این ماشین ها بدمون میاد این باشه که خیلی زیاد میبینمشون ، در روز از 1000 تا ماشینی که میبینی 950 تاش پژو و پرایده
    سمند هم همون پژو حساب میشه
    جالبه که رنگ های ماشین هامون هم بالای 95 درصد سفید ، سیاه ، نقره ای و بژ هسته ، رنگهای بی روح و افسرده مثل مردم کشورمون ، چرا ماشین های ما سبز زیتونی و آبی و قرمز و چند رنگ شاد دیگه نیست ، همه چیز این مملکت تکراریست ، آدمهاش ، ماشیناش ، رنگهاش و ….

    پاسخ
  10. un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    ایران خودرو اگه آدم باشه باید تف بندازه کف دست پژو، نه اینکه بیفته به پاش که باهاش لگن تولید کنه. کلا پژو جدا از ماشینهای مزخرفی که میزنه خیانت زیادی به صنعت خودروسازی ما کرده .

    پاسخ
  11. Alpha
    سوابق: (544 دیدگاه) ,

    دوران طلایی دیگه تموم شده

    پاسخ
  12. Saeed
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    بابا پژو خوبه ایرانیا بدش کردن
    مثال اون پژوی405که قهرمان رالی میشه کجا اونی که تو ایرانه کجا……..

    پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    پژو ماشین های خوبی میزنه . اما سیاست خوبی در پیش نگرفته بود . در یکسری موارد

    از هیوندای و کیا بهترن . اما نه در همه ی زمینه ها . فرانسوی ها از ساختن

    خودروی لوکس عاجز هستند .

    اما در هر حال مدلهای موفق داشته . همچون 504 و 405 .

    پاسخ
  14. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    از همه دوستان عزیز پدالیم بابت کامنتاشون تشکر میکنم

    پاسخ
  15. مسعود
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    بین سالهای 2000 تا 2010 در اروپا بیشترین مراجعه به تعمیرگاه مربوط به برند پژو می باشد که با توجه به ایمنی و کیفیت پایین محصولات این کمپانی به راحتی میتوان در یافت که کمپانی مشتری مداری نیست.

    پاسخ
  16. رضا اریا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    همه میخوان ماشین بسازن همه کشورا اسرار دارن ماشین تولید کنند بابا بهتر نیست ما از معادن و صنایع وابسته اون مواد اولیه تولید کنیم و صادر کنیم بجاش ماشین وارد کنیم پژو ماشینیه که با اب و هوای فرانسه سازگاره همینطور بنز با اب و هوای المان وقتی یه شرکت امریکایی سفارش خودرو به ژاپن میده یعنی میگه یه ماشینی بساز برای اب و هوای من و برای ادمای جسه امریکایی و برای روحیه امریکایی ولی ما فقط مصرف می کنیم حتی نمیدونیم چی میخوایم

    پاسخ
  17. s.class
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    سلام.داداش سعید واقعا حرف درستی زده.پژو هایی که ایران میسازه کجا و پژو فرانسه کجا….
    چند سال پیش همسایمون یه 405gl وارداتی داشت راستشو بگم وقتی روشن بود حتی قد خودروهای لوکس 2015 هم صدا نداشت وقتی سوارش میشدی نه چاله چوله حالیش بود نه داخلش صدا داشت هیچی وقتی راه میرفت انگار داخل رخت خواب دراز کشیدی سکوت کامل حتی پیچ هارو هم با سرهت بالا اصلا نمیفهمیدی اصلن با405 ساخت ایرانخودرو زمین تا اسمان فرق داش.واقعا اون دوستایی که میگن از پژو بدشون میاد میگم برن پژو وارداتی فرقی نمیکنه چه مدلی سوار بشن بفهمن پژو یعنی چی.من خودم واقعا نمیدونم وقتی پژو 405 ایرانخودرو با 405 پژو فرانسه حتی یک میلی متر هم فرق نداره ظاهرا چرا وقتی سوارشون میشی زمین تا آسمون فرق دارن واقعا این ایرانخودرو چیکار میکنه نمیدونم ……..

    پاسخ
  18. AMIR
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    از همه شما بابت کامنت ها متشکرم ولی باید توجه کنید به:
    1890: اولین چهار چرخ بنزینی که مجهز به موتور دایملر بود توسط کارخانه پژو ساخته شد.
    1934: اولین ماشین‌ها با قابلیت تاشوندگی سقف که توسط مهندسین پژو به ایده (کسوف) معروف شد با ساخت پژو 401 آغاز شد.
    1941: ماشین الکتریکی کوچکی به نام VLV تولید و روانه بازار شد.
    1967: تولید کوچک‌ترین موتور دیزلی آلومینیومی بر روی 204 این موتور یکی از بهترین موتورهای دیزلی در زمان خودش بود.
    2000: اولین فیلتر ذرات بر روی پژو 607.
    2011: بر قله جهان با موتور فول هیبرید 4 تعبیه شده در پژو 3008 35 درصد کاهش در مصرف سوخت با موتور فول هیبرید 4 در دو حالت بنزینی (g99) برقی و بدون آلودگی.
    و اولین چرخ لاستیکی جهان
    و…
    پس شما و دنیا ی خودرو به پژو مدیونید.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.