سرگذشت شیرهای پژو

پژو از برندهایی است که برخی از مردم کشورمان ذهنیت چندان مثبتی به آن ندارند که البته به عملکرد آن به‌ویژه در چند سال اخیر بازمی‌گردد. اما نیمه‌ی پر لیوان که اکثراً توجهی بدان نمی‌شود، پیشینه‌ی قوی‌ای است که در پس این خودروساز وجود دارد و می‌توان گفت که اگر چند خودروساز با قدمت بالای صدسال در دنیا وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها این خودروساز فرانسوی است. پژو از تاریخچه‌ای پرفرازونشیب برخوردار بوده و سابقه‌ی تولید محصولات عجیب‌وغریب از دوچرخه گرفته تا لباس‌های زنانه و گلوله‌های جنگی و… را دارد!

peugeot Badge
حال تاریخچه‌ای کوتاه از سرگذشت نشان “شیر” پژو را تقدیمتان می‌کنیم، امید است که موردتوجه شما قرار گیرد.

1905-امضای مخصوص پژو خلق شد
illus-1905-lions
جلوپنجره‌ی خودروهای پژو در این سال پذیرای “شیری در حال راه رفتن بر روی پیکان” شدند. در طی چند سال بعد، دوچرخه‌ها و سایر وسایل ساخت پژو گونه‌های مختلفی از لوگو را دریافت کردند.

1923-پدیده‌ی شیر پژو رشد و تکامل می‌یابد
illus-1923-lions
خریداران پژو خودروهای خود را با نشان شیری دریافت می‌کردند که توسط مجسمه‌سازی بنام Baudichon طراحی‌شده بود.

1933-شیر پژو بر جلوپنجره‌ی خودروها حکومت می‌کند
illus-1933-lions
هر خودروی پژو حالا با سرشیری زیبا مزین شده است. در سال 1935 طراحی آن با خط “راکت Sochaux” تغییر کرد.

1948-مدل 203، نشان خود را از نشان دولتی کنت فرانسوی الهام گرفت
illus-1948-lions
سر شیر ماده کاپوت مدل 203 را زینت بخشید، نشانی که از علائم دولتی کنت فرانسوی در آن استفاده‌شده بود.

1955-علائم دولتی کنت فرانسوی همچنین زینت‌بخش مدل 403 بودند
illus-1955-lions
به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال 1958 از کاپوت مدل‌های 203 و 204 خارج شدند.

1960-شیر پژو استایل خود را عوض می‌کند
illus-1960-lions
مدل 404 دارای نشان جدیدی بود، یک شیر با یال‌های سیال که با نوشته‌ی پژو همراه بود و در مرکز جلوپنجره جا خوش کرده بود.

1968-شیر افسانه‌ای زمینه‌ی جدیدی خلق می‌کند
illus-1968-lions
در مدل 504، نشان تیر استایل بسیار صاف و صیقلی را دریافت کرد، شیری با شکل مسطح و طلا یا کروم اندود.

1975-“طرح کلی شیر”
illus-1975-lions
شیر نظامی حالا با ویژگی‌های گوشه‌دار خود را نمایان می‌کند، نشانی که در مرکز قرارگرفته و به‌عنوان “طرح کلی شیر” شناخته می‌شود.

1998-شیر بزرگ‌تر می‌شود و راحتی برجسته‌ای را نشان می‌دهد
illus-1998-lions
لوگوی پژو حالا عمق بیشتری را از طریق مواد استفاده‌شده منعکس می‌کند.

2010_شیر پژو حالت جدیدی به خود می‌گیرد
illus-2010-lions
نشان شیر پویاتر و اثر دو فلز را از طریق کنتراست بین جزئیات مات و فروزنده خلق می‌کند.

منبع: peugeot

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

28 دیدگاه

  1. amin
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    این طرح آخری بهتره هیچوقت از اون زبون شیره خوشم نمیومد !!!

    پاسخ
    1. madjid
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      .
      یادش بخیر تا همین چند سال پیش پژو 405 با آرم 1975 پژو عرضه می شد.
      یعنی آرم 40 سال قبل !

      پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خوبه رو به پیشرفت بوده
    اگه یکم با دید مثبت نگاه کنی هنوز هم پژو 208 بهتر از i20 اینها هست

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    پژو یکی از کمپانی هایی هست که از یه موتور ضعیف بیشترین قدرت رو استخراج میکنه
    دوستان یه سرچی به موتور های تولید شده پژو بزنن میفهمن کمپانی قدرتمندیه …..
    البته یه سری ایراد های خاص خودش رو هم داره

    پاسخ
  4. كاپيتاليسم
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    “به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال 1958 از کاپوت مدل‌های 203 و 204 خارج شدند”
    کسی میدونه منظور این قسمت چی هست؟

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (404 دیدگاه) ,

      به خاطر اینکه تو تصادف با عابر خطرناک بودن شما بنزهای قدیمی هم ببینی لگوی برجسته داشتن و یا شورلت و… ولی الان فقط تو جلو پنجره کار میشه

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    مدل‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ با کمی اصلاحات و روکش کروم، بهترین هستن، هم شیک، هم با ابهت.
    اصلا از لوگوهای شیری که دست و پا داره خوشم‌ نمیاد! زیادی غیر حرفه‌ای به نظر میرسن.

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
    امیرحسین (Lion26)
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون بابت این مطلب.

    اگر امکان داره،مطالب بیشتری درباره خودروهای فرانسوی و ژاپنی بذارید.
    چون خودرو های فرانسوی و ژاپنی هم طرفدارای خودش داره.

    موفق باشید.

    Just France and Japan.

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      صنعت خودروسازی ژاپن رو با خودروسازی ورشکسته فرانسه یکی کردی!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
        امیرحسین (Lion26)
        سوابق: (184 دیدگاه) ,

        🙂 جوک باحالی بود. 🙁
        شما اینطوری فکر کن.فقط جای دیگه این حرف نزن.
        فقط برای اطلاع بهت بگم که نصف سهام نیسان برای رنو هستش.
        این یه قسمتش،بقیش بماند

        Just France and Japan.

        پاسخ
        1. علی
          سوابق: (60 دیدگاه) ,

          جان نیسان بقیه ش هم بگو…
          ضمنا رنو- نیسان شریکن و البته رنو در این شراکت فقط 43% سهم داره…

  7. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    خودروهای فرانسه کیفیت بالایی دارن . مگه اینکه شما بخواید خودروهای دستکاری شده رو همون فرانسوی بدونید.

    پاسخ
  8. ونوم
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    1933 خیلی خوب بود انصافا

    پاسخ
  9. saied
    سوابق: (829 دیدگاه) ,

    پژو در مقابله تیوتا اشغال هم به حساب نمیاد.
    ایران چون جز اون کشور های هست که ماشین تو سن ۲۰ ساله گی ( البته اونم صاحبش تحویل بده) ففرسرده اعلام میشه. پژو اصلا به درد ایران نمیخوره. عمره مفیده پژو ۳ ساله. بقیش عوضه اینکه صاحب ماشین سواره ماشین بشه ماشین سواره راننده میشه و مخارج زیادی داره. اصطحلاک ماشین هاش افتضاحه.
    ، یه چیزی بگم اگه ماشینه خوبی بود قطعا عرب ها به جایه تیوتا. پژو سوار میشدن.

    پاسخ
    1. پویان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      یعنی انتخاب عرب ها ملاکه !!!
      عمر مفید 3 ساله .یه موردش همسایه ما 206 مدل 80 داره تا حالا به جز برای تعویض روغن و لنت و تایر تعمیر گاه نرفته .

      پاسخ
      1. saied
        سوابق: (829 دیدگاه) ,

        اخه دوست خوب مگه ماشین همسایه شما ملاکه. بیا ۱۰۰۰ تا نشون بدم که صفرش مونده دسته صاحب هاش.
        واقعا متاسفم واسه نژاد پرستی الکی که جز عقب موندگی هیچی واسه مردم نداره.
        دوست عزیز تو همین دبی هر ماشینی که بخوان میتونن با کم ترین قیمت سوار بشن. و مشکل گمرک و واردات ندارن. ولی بخاطره عمر زیاد و اصتحلاک کم زیاد ترین ماشینایه موجود تیوتا هست. حتی تاکسی هاشونم کمری یا کرولا هست.
        خوب اونجا هم پژو هست هم تیوتا به قیمت هایه تقریبا یکسان. به نظر شما چرا تیوتا انتخاب میکنن.

        پاسخ
    2. كوروش
      سوابق: (339 دیدگاه) ,

      اهه نه بابا

      جدا بجز پژو خودت یا اشنایانت چند تا پژو واقعی دیدی
      از صاحب های ۴٠٧ بپرس بعد فلسفه بساز من ۴٠٧ دیدم توی ۶ سال ۴٠٠ هزار کیلومتر راه رفته هنوز تعمییر اساسی نرفته
      ٢٠۶ فرانسه سال ٨٣ ، ۵٠٠ هزار تا راه رفته توی کل این دوران موتور گیربکس دست نخورده همش هم توی جاده مسیر ساوه بوده

      من بگم طرفدار ماشین المانی هستم کاری هم به بقیه ندارم اما اینقدر جو ندید خودرو فرانسوی ایراد داره مثل المانی مثل ژاپنی مثل امریکایی
      یکی لوازمش گرونه یکی طراحیش مزخرفه یکی کیفیتش معمولیه
      خودرو فرانسوی هم ایراداتی داره اما اگه بحث مزایایش پیش بیاد کاملا حرف برا گفتن داره

      پاسخ
      1. saied
        سوابق: (829 دیدگاه) ,

        دوسته عزیز بهتره ماشینه خودتو با یه ماشینه ژاپنی هم سنش مقایسه کن. بد بیا طرف کشی کن. تو این زمینه که شما میگین ۲۰۶ این قدر خوبه بیا ۱۰۰۰ تا هم من نشون بدم که تحویل اسکاتی دادن. آماره خرابی ماشین هایه فرانسه از ژاپنی خیلی خیلی زیاده.

        پاسخ
        1. كوروش
          سوابق: (339 دیدگاه) ,

          پدر من حداقل ١٠ ساله ٣ نسل کرولا رو داره پس بهتر از هر کسی می دونم ماشین ژاپنی یعنی چی
          ماشین خودم هم چینیه با ژاپنی قابل مقایسه نیست ولی فرانسوی ها خودرو های خوبی دارند حالا شما می خوای قبول کن می خوای نکن

    3. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
      امیرحسین (Lion26)
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      عمر مفیدش 3 ساله؟ 🙂 🙁
      چی دیدید که میگید عمر مفیدش 3 ساله؟شاید منظور شما به پژو های ساخت ایرانخودرو هستش!
      ما خودمون 405 مدل 84 داریم(11 سال که نزدیک 12 بشه) حدود 300000 کار کرده،بعد شما چجوری میگید که 3 سال!(بدون خرابی ،در ضمن در آب و هوای کاشان که تابستونا تا حدود 50 درجه میرسه)

      Just France and Japan.

      پاسخ
      1. saied
        سوابق: (829 دیدگاه) ,

        شمام بهتره یه سر به ارمنستان بزنی و ببینی که اونا چون واردات ماشین هایه دست دوم براشون ازاده و کشوره فقیری هست ماشین هایه ۱۵ ساله تیوتا یا بنز رو میارن . به علت کیفیتش. دیگه هم بحث نمیکنم و علت طرف داری تون رو هم این میدونم که نه سوار شدی و نه از کشور هایه دیگه تحقیق کردین. و چون ۴۰۵ شما خوبه باید پژو خوب باشه، و عزیز هایی که تو تصادفات با همبن مارکه پژو از دست دادیم همش از خونواده من بودن نه ایران.
        ولی بدون سر این مارک خیلی ها عزادار شدن.
        میدونم باز میای میگی ما ۱۳ ساله پژو داریم و تا الان تصادف هم نکردیم.
        ولی دوسته عزیز امار اینو نمیگه
        نکته دیگه هم این که اگه راس میگن مثله ماشین هایه تیوتا ۵ سال گارانتی بدن. اگه واقعا به ماشیناشون اطمینان دارن.

        پاسخ
  10. امین اریامن
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    به پژو روباه بیشتر می یاد تا شیر…به شریک ایرانیش هم ***

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    من پژو رو دوست دارم
    حالا هرچی میخواد باشه
    من فکر میکنم به زودی به دوران اوجش برمیگرده
    Danke schon

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    مطلب جالبی بود ولی من نفهمیدم چرا شکل شیر براش درنظر گرفته شده

    پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    معلوم نیست چیکار کرده.

    پاسخ
  14. بهزاد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    متاسفانه پژو آنچنان برند معتبری نیست البته از نظر کیفیت محصولاتش حتی یادمه تو برنامه top gear جرمی کلارکسون میگفت پژو رو ولش کن آشغاله ولی رنو انصافا یکم بهتره

    پاسخ
  15. اصغری
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوست عزیز اینکه ماشینهای المانی و ژاپنی سرامد ماشینها هستند جای بحث نداره.امار فروششون از 50 سال به این سو اینو میگه من نمیگم.امریکا سخت گیرانه ترین قوانین و استاندارهارو در مورد خودرو داره که هر خودروسازی نمیتونه اونارو پاس کنه.اگر دقت کرده باشین تو بازار امریکا این فقط خودروهای المانی و ژاپنی هستند که جولان میدن(البته غیراز خودروهای خودشان). در حالیکه شما نمیتونید رد و اثری از خودروهای فرانسوی و چینی و غیره در اون پیدا کنی.حتی نام رنو و پژو براشون کاملا گمنامه.پژو برا ما ایرانیا اشناست وگرنه حتی در ترکیه و کشورهای عربی منطقه محلی از اعراب نداره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.