نوه در برابر پدربزرگ! مقایسه پژو 205 با 208

در زمانی قرار داریم که هاچبک‌های داغ طرفداران فراوانی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. فورد با فیستا ST به میدان آمده، رنو کلیو 200 رنو اسپورت را عرضه کرده و پژو با 208 GTi به این عرصه بازگشته و موفقیتی چشمگیر به دست آورده است.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi
Peugeot 205 GTI vs 208 GTi

اکثر هاچبک‌های اسپورت این خودروساز فرانسوی سالیان زیادی در سایه‌ی یک نام قرار داشته‌اند. هرچند پژو 205 GTI شاید اولین هاچبک داغ نباشد، اما در چشم خیلی‌ها این خودرو به‌عنوان معیار و سنگ محک هر هاچبک دیگری به شمار می‌آید.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi styling
ما پرقدرت‌ترین مدل 208 یعنی GTi را در برابر پدربزرگ خودش قرار داده‌ایم. آیا پژو بار دیگر هاچبکی را تولید کرده که ارزشش را دارد؟
انتظار داریم که این هاچبک های داغ از نمونه‌های معمولی خود بسیار برتر باشند. اگرچه 205 و 208 به‌طور کامل از دو برهه‌ی زمانی متفاوت هستند اما تغییرات استایل دو خودرو دراماتیک بوده و در اصول مشابه هم هستند.
سپرهای عمیق‌تر، اسپویلر عقب نافذ و رینگ‌های آلیاژی بزرگ‌تر هر دو خودرو را از نمونه‌های معمولی جدا می‌کند. سپرهای 205 رنگ‌آمیزی قرمز دارند و نشان GTI در ستون C نقش بسته است. در 208 هم نشان GTi در همین محل قرار داشته و به اصل پژو اشاره‌ای لطیف دارد. ویژگی‌های دیگری که در 208 به چشم می‌خورند عبارت‌اند از شیشه‌های عقب رنگی و کالیپرهای ترمز قرمز که به کارایی بالای این خودرو تأکید می‌کنند.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi driving
دو خودرو را پهلوبه‌پهلو پارک می‌کنیم و رشد ابعاد سوپرمینی ها به‌وضوح مشخص می‌شود.208 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 268،150 و 110 میلی‌متر بزرگ‌تر از 205 است و رینگ‌های چرخ 15 اینچی 205 در برابر رینگ‌های 18 اینچی نوه‌ی خود ریز به نظر می‌رسند.
ما طرفدار رنگ 208 حاضر در این تست هستیم. این رنگ نقره‌ای یخی نامیده می‌شود و فقط 213 دلار خرج برمی‌دارد اما در عوض بافتی مات را به خودرو هدیه می‌کند.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi interior
خب اینجا و در کابین دو خودرو، اثرات سه دهه پیشرفت به‌خوبی دیده می‌شود. پژو در 205 از پلاستیک ترد و شکننده در کابین استفاده کرده و به نظر می‌رسد که اثرات بیشتری از امید و آرزوهای پژو در آن دیده می‌شود. با استانداردهای مدرن امروزی، درها به‌صورت خنده‌آوری نازک هستند و با دستگیره‌ی کوچکی بسته می‌شوند. در مقام مقایسه، کابین 208 احساس بسیار مثبتی دارد. برخی از پلاستیک‌ها نمایی خشن دارند اما همه‌چیز به‌خوبی باهم چفت شده است.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi verdict
خودروی قدیمی خاص نیست اما کف‌پوش‌های قرمز، صندلی‌های نیمه چرم و نشان GTI در غربیلک فرمان احساسی مناسب را ایجاد کرده‌اند. تنظیم‌کننده‌های بخاری و تهویه‌ی 205 در مقایسه با دکمه‌های کنترل تهویه‌ی پیچیده‌ی 208 کمی محکم هستند. نشان‌دهنده‌های 208 که در جایی غیرمعمول و بالای فرمان جاگذاری شده این روزها طرفدارانی پیداکرده است اما راننده‌های خیلی بلندقد یا کوتاه‌قد به مشکل خواهند خورد و بخشی از غربیلک فرمان جلوی نمایشگر را خواهد گرفت. صندوق‌عقب 208 با 285 لیتر حجم از پدربزرگ خود با 216 لیتر حجم پیشی می‌گیرد اما 205 نیز با داشتن لاستیک یدکی 15 اینچی جبران مافات می‌کند.

Peugeot-208-GTi-Nice
208 به سنسورهای پارک عقب مجهز است و دوربین عقب نیز به‌صورت آپشن در دسترس است. این مورد آخری ضروری است چون دید نمای عقب چندان خوب نیست. در مقابل، ستون‌های نازک و کاپوت مربعی 205 دیدی آسان و وسیع به این خودرو بخشیده‌اند و در زمان راندن خودرو اعتمادبه‌نفس کافی را ایجاد می‌کنند. پارک کردن 205 هم بسیار آسان است. تعداد محدودی از 205 ها هم به فرمان هیدرولیک مجهز هستند.
نسخه‌ی قوی 205 GTI از پیشرانه‌ی بنزینی 1.9 لیتری بهره می‌گیرد.130 اسب بخار قدرت و 122 lb-ft گشتاور با استانداردهای امروزی بسیار کم به نظر می‌رسند اما وزن 205 هم تنها 880 کیلوگرم بوده و 280 کیلوگرم از 208 سبک‌تر است. نتیجه‌ی این قدرت پیشرانه شتاب صفرتا 100 کیلومتر 7.8 ثانیه‌ای است که هرچند با هاچ بک های داغ امروزی نمی‌خواند اما در زمان خودش داغِ داغ بوده و تنها یک ثانیه از BMW M3 آن زمان کندتر بوده است. پاسخ پدال گاز فوری است، چیزی که یافتنش در هاچبک های امروزی کمی سخت است.

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi engines
در مقابل، پیشرانه‌ی 1.6 لیتری توربوشارژدار پژو 208 شما را به تأمل وا می‌دارد. زمانی که خونش به جوش آید واقعاً سریع حرکت می‌کند. خروجی 205 اسب بخاری به 208 کمک می‌کند تا در عرض 6.5 ثانیه به‌تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نه‌تنها به‌راحتی از پس 205 برمی‌آید بلکه رقبای امروزی خود از جمله فورد فیستا ST (با شتاب 6.9 ثانیه) رنو کلیو 200 (با شتاب 6.6 ثانیه) را هم به زمین می‌زند.

Peugeot 208 GTi
Peugeot 208 GTi

با پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به پیشرانه مشخص می‌شود که 208 کم‌مصرف‌تر و پاک‌تر است. در زمان تست 208 به مصرف 41.4 مایلی در هر گالن دست‌یافت درحالی‌که در شرایط مشابه 205 به مصرف 32 تا 35 مایل بر گالنی رسید. خودروی جدید در ترافیک راحت‌تر است و بسیار ساکت‌تر است اما شاید زمان‌هایی باشد که احساس کنید باید صدای بیشتری به کابین راه پیدا کند.

Peugeot 208 GTi Interior
Peugeot 208 GTi Interior

208 GTi استاندارد در سواری‌های شهری آرام و نرم است اما بخش اسپورت پژو بیشتر روی جنبه‌های اسپورت این خودرو تمرکز کرده است. 208 GTi بیشتر به زمین چسبیده و فاصله‌ی بین چرخ‌ها بیشتر شده و رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی توسط لاستیک‌های پایلوت سوپر اسپورت میشلن احاطه‌شده‌اند. در شرایط بارانی و زمین خیس هم اصلاً احساس عدم ایمنی وجود ندارد و دیفرانسیل لغزش محدود 208 کمک می‌کند تا کشش قابل قبولی در پیچ‌ها ایجاد شود. سیستم تعلیق سفت و محکم در برخی مواقع تکان‌هایی به بدنه وارد می‌کند اما در سرعت‌های بالا به‌خوبی انجام‌وظیفه می‌کند.

coches de los 80 peugeto 205 interior
205 می‌تواند در زمان هیجان‌های رانندگی خالص، ترفندهایی را به نوه‌ی خود بیاموزد. همه‌ی کنترلرها از پدال ترمز محکم و کم کورس گرفته تا فرمان دقیق شگفت‌انگیز احساس بسیار زیادی را ایجاد می‌کنند. گیربکس 5 سرعته ی دستی یکی از لذت‌بخش‌ترین نمونه‌ها در بین هاچبک ها است. فاصله‌ی بین دنده‌ها در 205 طولانی‌تر از 208 بوده اما تعویض‌ها نرم و دقیق هستند و احساس مکانیکی دارند و این‌طور حس می‌کنید که تغییر هر دنده شبیه یک اتفاق ویژه است.

peugeot-205-gti-gets
ابعاد کوچک و وزن کم به این معنی است که 205 به‌سوی هر پیچ جاده‌ای پرتاب می‌شود، چیزی که هر هاچبکی آرزوی آن را دارد. چسبندگی خودرو هنوز هم از نظر معیارهای امروزی بالا است و شاسی بسیار سرزنده احساس می‌شود. اگر با 205 خطا کنید، کنترل پایداری یا کششی برای حفظ جان شما وجود ندارد، بنابراین بهتر است مراقب باشید.

205 gti
در بحث تجهیزات خودرو تنها یک برنده وجود دارد.208 همه‌ی تجهیزاتی را که انتظار می‌رود یک سوپرمینی مدرن داشته باشد داراست. موارد استاندارد عبارت‌اند از چراغ‌های اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان قابل تنظیم و صفحه‌نمایش سرگرمی و اطلاعات 7 اینچی که با اسمارت فون ها نیز سازگار است.
صحبت از تجهیزات استاندارد پژو 205 آن‌هم در سال 1989 خنده‌دار است. بااین‌حال سه آپشن وجود داشته است: سانروف، رنگ متالیک و فرمان هیدرولیک. در حقیقت، فقط دو بخش الکتریکی وجود داشته، یکی قفل مرکزی و دیگری شیشه‌های برقی. در بخش ایمنی نیز مقایسه خنده‌دار است. 208 شش ایربگ، ABS، کنترل‌های کشش و پایداری، صندلی‌های مخصوص حمل نوزاد و نشانگر باد لاستیک‌ها را به همراه دارد.205 هیچ‌کدام این‌ها را ندارد.


در بحث قیمت، 208 GTi از 31310 دلار چکش می‌خورد اما نمونه‌های سالم و کم کارکرد 205 در حدود 14 هزار دلار قیمت دارند. نیازی نیست که برنده را معرفی کنیم؟ نمونه‌های 205 با کارکرد زیاد حدود 6 تا 7 هزار دلار ارزش دارند. درحالی‌که ارزش 205 هرروز بالاتر می‌رود، 208 به همان نسبت افت می‌کند مگر اینکه 208 هم مثل 205 پدربزرگ شود!

Peugeot 205 GTI vs 208 GTi value for money
با هر کیفیت قابل‌اندازه‌گیری، 208 GTi خودروی برتر است. در مقایسه با 205، این خودرو سریع‌تر، مجهزتر، پاک‌تر و ایمن‌تر است. اگر خواهان کمی لذت از سوپرمینی هستید، نمونه های کمی در بازار این کار را بهتر انجام می‌دهند.208 یکی از آن‌هاست.
از آن‌طرف، هر سفری با 205 GTi شبیه یک رخداد ویژه است. هر پیچ جاده شما را وادار می‌کند تا دنده عوض کنید و لذت ببرید. شاید کندتر باشد اما 205 بی‌شک خودروی هیجان‌انگیزی است و درمجموع آیا یک هاچ بک داغ به شمار نمی آید؟


باید نادان باشیم که 205 را بر 208 ترجیح دهیم اما به‌هرحال خاطرات قدیمی نیز جای خود را دارند. مثل‌اینکه پژو با 208 GTi یاد گذشته‌ها را زنده کرده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

29 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    نقد در مورد پژو را باید به جرمی کلارکسون سپرد
    دمش گرم واقعا
    اهل دلاش نکته رو گرفتند

    پاسخ
    1. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2211 دیدگاه) ,

      علاقه جرمی کلارکسون به پژو به اندازه علاقه ماشین بازای حرفه ای به خودروسازی ایرانه

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل سامان اذری
    3. amir.z
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      جرمی که کاملا از پژو متنفر بود…..شماهم به خاطر تصویری که ایران خودرو از پژو نشون داده اینو میگید…..همین 208 مدل دیزلش شده بود پاک ترین ماشین غیر هیبرید…..308 هم ماشین سال شد…..به اینم دقت کنید….پژو چند سال پیش به شدت بحران زده بود

      پاسخ
      1. محمدرضا
        سوابق: (43 دیدگاه) ,

        فکرکنم این ماشین قراره وارد بشه !؟ مطمعن باشید ایرانخودرو به بدترین نحو این ماشین رو مونتاژ می کنه و دیسکای عقب رو برمیداره جاش ترمز کاسه ای میزاره و کلی آپشن دیگه رو هم برمیداره . واسه قیمت گذاری قیمت پایش میشه فول آپشن اونوره آب !

        پاسخ
        1. mohsen
          سوابق: (39 دیدگاه) ,

          موتورشم TU5 میزاره با قطعات چینی
          چراغاشم چراغ 207 میزاره
          اپشنشم اینه رو ضبطش USB میزاره

  2. Cosworth
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    هر دوشون جزو بهترین هاچبک های دنیا در زمان خودشون هستند.

    پژو 205 GTi در تستهای مقایسه ای زمان خودش حتی در برخی تستهای دینامیکی به گلف GTI نسل دوم هم برتری داشت و تجربه رانندگی باهاشون برای خیلیها فراموش نشدنیه. هندلینگ و بالانسش برای یه ماشین دیفرانسیل جلو مثال زدنیه. برای آشنایی بیشتر می تونید به تستهای نشریات در دهه 80 میلادی مراجعه کنید.

    پژو 208 هم مخصوصا مدل 30 امین سالگردش تواناییهای دینامیکی خیلی قوی داره و در یکی از تستها به اپل کورسای OPC کاملا غلبه کرده بود.

    پاسخ
  3. ناصر مهجوری
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    دونسل از خودرویی هاچبک و زیبا که ما ایرانی ها هیچکدوم رو نتونستیم داشته باشیم و نمیتونیم

    پاسخ
  4. amir.z
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    الان باز یه عده از دوستان میگن ای بابا پژو چیه…..مزخرفه….اشغال…..باشه اقا پژو اشغال……منم قبول دارم…..البته پژوهای ایرانی……خدایی نیگاش کن…..مشخصاتشو بخون…..دیگه چی میخواید از یه شرکت فرانسوی که تازه از بحران اومده بیرون….اونم چه بحران شدیدی

    پاسخ
    1. Nima
      سوابق: (794 دیدگاه) ,

      اگر فقط از بحران در اومدن باشه و پیشرفت:
      آمریکا ٣ دوره بحران داشته که آخرین همین 2010 و اینا تقریبا تموم شد. الان آمریکایى ها کجاى توى صنعت خودرو و فرانسوى ها!
      نمیگم اینا بد هستن. توى کلاس خودشون عالى هستن. اما اگر قیمت رو ملاک قرار بدیم با 31.000 دلار اینا که هیچ بلکه با 7000 دلار کمتر میشه کامارو RS با موتور 4 سیلندر خرید که توى نمونه دستى شتابش 5.5 و اتومات 5.2 هست. یا اگر بازار اروپا هم در نظر بگیرین ماستنگ دیدین که چه فروش عالى توى اروپا نسل جدیدش داشته.

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (39 دیدگاه) ,

        ایا ملاک اروپا اینه که ماشین ارزون با شتاب بالا بخرن؟ یه سوئیسی اگه 5 6 ماه پولشو جمع کنه راحت یه سوپر اسپورت میتونه بخره ولی ولی
        واقعا میتونه از زیر مالیاتش در بیاد؟ عوارضش؟ مصرفش؟
        داداش ملاک ما با اونا خیلییی فرق داره تو انتخاب وسایلشون همون قدر که ادماش فرق دارن

        پاسخ
  5. ایران فرانسه
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    الان دوباره اعاظم و اکابر همیشه در صحنه علم خودرو که ماشاالله در همه علوم هم اهل فن هستند میان کامنت میذارن پژو ال پژو بل و فرانسه کشوری است در شاخ افریقا و اون جرمی کلارکسون دلقک هم شده رفرنس علمی ما من که با دیدن ۲۰۸ لذت می برم و خوشحالم که این ماشین مدرن و زیبا بزودی در ایران عرضه میشه ضمنا بارها اشاره شده پژو ۲۰۸ و ۳۰۱ و ۲۰۰۸ در زمان عرضه باید محصول روز و فیس لیفت شده در حال تولید در سایت های پژو باشد اگه نشد اونوقت چپ و راست با غرض و بی غرض بنویسید محصولات از رده خارج پژو ؟!!

    پاسخ
    1. رهگذر
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      دوست عزیز امیدوارم حرف شما بشه. ولی فکر نکنم این مافیا خودرو مدل GTI سه درب یا GT پنج درب رو در ایران عرضه کنه این دزدا مدل پایه رو میارن به قیمت مدلهای آخر میندازن به ملت. فکر کنم اعلام کردن که 208 تو ایران احتمالآ 68 میلیون قیمت خواهد خورد قیمت انواع پژوها رو مینویسم حالا ببینیم کدوم میاد ایران و آیا بصرفه هست؟ (قیمتها به یورو قیمت پایه مدلها می باشند ولی قیمتها به تومن قیمت مدل پایه و مدل آخر هر ورژن می باشد.)
      پژو 208 سه درب (مدل پایه): 12065 یورو (56-48 میلیون تومن)
      پژو 208 پنج و سه درب (مدل پایه) : 12665 یورو (58-50 میلیون تومن)
      پژو 208 پنج و سه درب (مدلACTIVE): 13245یورو (62-52 میلیون تومن)
      پژو 208 پنج و سه درب (مدلXS): 13495 یورو (56-54 میلیون تومن)
      پژو 208 پنج و سه درب (مدلALLURE): 14945 یورو (68-60 میلیون تومن)
      پژو 208 پنج و سه درب (مدلGT): 16465 یورو (72-66 میلیون تومن) با توجه به مدل
      پژو 208 سه درب (مدل GTI): 19515 یورو (78 میلیون تومن)
      پژو 208 سه درب (مدل GTIتیون شده توسط پژو اسپرت): 22365 یورو (90 میلیون تومن)
      همونطور که ملاحظه میکنید مدل GT بهترین گزینه هست با توجه به قیمتی که مافیا خودرو اعلام کرده به غیر از این مدل و یک مدل (ALLURE) که بهترین مدلش هم قیمتGT هستش گزینه های پایینتر بنظر بنده ارزش خرید در مقایسه با قیمت 68 میلیونی اعلان شده رو دارا نیستند. البته من که چشمم آب نمیخوره اینا رو حرف خودشون باقی بمونند و 208 رو با قیمت 68 میلیون عرضه کنند اگر هم این کار رو انجام بدن فکر کنم بنجل ترین مدلش رو بیارن تولید کنند، همونطور که 206 پلاس رو بجای 207 انداختن به ملت.

      پاسخ
      1. alireza
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        هر جور راحتی قضاوت کن ما که الان تو این مملکتیم ولی چرخش به کل هیکل این چینیای بی هویت و اشغال می ارزه من خودم قصد خرید x60 رو داشتم ولی بعد از این که فهمیدم پژو های جدید داره میاد هرگز به اون چینی پول نمیدم و به طور قطع 2008 رو میخرم

        پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    نمونه‌های سالم و کم کارکرد 205 در حدود 14 هزار دلار قیمت دارند ؟!؟!!!
    بخدا حَیف 1000 دلارش …

    پاسخ
  7. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    خودرو فرانسوی فوق العاده است .405های بیست سال پیش هنوز خیلی خوبن.206های 80که کامل فرانسوی هستن عالی. هستن .از وقتی توشون دستکاری کردن کیفیتشون پایین اومد .زانتیا 20سال پیش که فرانسوی بود هنوز سواری و راحتیش با هیوندا یا تویوتا 2016 قابل رقابته

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      عشق فرانسوی هستی بدجور.این همه خودروساز بهتر از پژو هستن

      پاسخ
    2. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      فرانسه با چین مقایسه کن ن ژاپن.مقایسه خنده داری

      پاسخ
  8. mehran jj
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    ایرانخودرو قراره 1ماشین چینی شرکت دانگ فنگ و با موتور tu5 از یکم دیگه بفروشه.این دیگه اخرشه بخدا

    پاسخ
  9. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    بهنام. نگفتم خودرو فرانسوی از همه بهتره .یه کم فکر کن

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      شما گفتی که خودروی فوق العاده است.پس سخن شما اشتباه بود.من طبق برداشت شما جواب دادم

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    “کابین 208 احساس بسیار مثبتی دارد”
    من سوار شدم و باحاش رانندگی هم کردم البته کوتاه روز آخر نمایشگاه تهران واقعا از یه سوپرمینی ساخت هیچ شرکتی کم نداره البته تو این بازه قیمت
    دنده ها فوق العاده پشت سرهم شیفت میشدن فرمون هم یه هس اسپرت به آدم القا می کرد
    ولی من از 308 بیشتر خوشم میاد

    پاسخ
  11. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    جناب شاهین احمد زاده تشکر بابت نگارش این مقاله ، اما یه سوال
    سپرهای عمیق و اسپویلر عقب نافذ دقیقا تصورش برام سخته ، چه شکلین؟

    پاسخ
  12. میلاد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    عزیزان من پژو208 که ایران خودرو قراره مونتاژکنه توربوشارژ نیست بنظرتون ماشین توربوشارژو 68میلیون میدن ؟اونیکی ایران خودرو مونتاژخواهدکردشتابش 9.9هست تو دنده دستی که مطمعنن تواتوماتش شتاب بالای ده خواهد داشت.

    پاسخ
  13. saeid
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    اگه پژو تو هر چیزی بد باشه تو ساختن هاچبک کارش عالیه. فقط امیدوارم که مدل gti رو هم بیارن . ما که تو کف 206 rc موندیم حداقل تو آرزوی مدل 208 gti نمونیم.

    پاسخ
  14. پویا
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    بهنام خوب بخون.فوق العاده بودن به معنای بهترین نیست.خودرو فرانسوی اگه دستکاری نشه عالیه .اگه وسعت می رسه برو ترکیه یا امارات سوار شو ببین

    پاسخ
  15. سينا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان عزیز
    پژو 208 در بین هاچبک ها ماشین خوبیه البته مدل توربوی اون رو مد نظر میگم که اگه بیاد داخل حداقل 110 تومن آب میخوره ک با 110 میلیون تومان میشه خیلی راحت ی آزرا 2011 کم کارکرد خرید که خیلی بهتر از این ماشینه …..
    مدل تنفس طبیعی این ماشین هم همون tu5 بهینه شده است که موتور جالبی نیست و ef7 خیلی بهتر از اون موتور

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.