شیر خشمگین فرانسوی، ملاقات با پژو 3008 جدید 2016

عادات خریداران خودرو در سراسر جهان در حال تغییر است و این یعنی خودروها هم در حال تغییر هستند. با ظهور SUVها و کاهش محبوبیت MPVها، روشن است که چرا پژو در مدل کراس‌اوور-MPV خود یعنی 3008 تغییر و تحول اصلی ایجاد کرده و آن‌را به یک ماشین کاملاً شیک در کلاس SUVها تبدیل کرده است. این واقعاً تغییری قابل‌توجه است و 3008 کاملاً زیباتر از قبل شده است. افزایش ارتفاع، طراحی زیبا، جلوپنجرهٔ جسورانه، چراغ‌های عقب مشابه پنجهٔ شیر، شیشهٔ جلوی شیب‌دار و ستون C مخفی موجب شده‌اند که 3008 جدید حتی در کلاس بسیار شلوغ کراس‌اوورهای شهری هم کاملاً متمایز باشد.

dsc_5031

مشابه این داستان در داخل 3008 نیز با ارائهٔ یک فضای داخلی کاملاً جدید دیده می‌شود. طیف وسیعی از ویژگی‌های طراحی داخلی جدید پژو بیش‌ازاندازهٔ در 3008 دیده می‌شود. ازجمله نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در قسمت بالای داشبورد نصب شده، فرمان کوچک و صفحه آمپری که از بالای آن قابل‌دیدن است. این صفحه آمپر در اصل یک صفحه‌نمایش 12.3 اینچی است و تحت جدیدترین ورژن سیستم i-Cockpt پژو، اطلاعات را به‌صورت مجازی به نمایش درمی‌آورد. این سیستم مشابه سیستم صفحه آمپر مجازی Virtual Cockpit آئودی است و می‌توان در آن طرح و ترکیب صفحه آمپر را تغییر داد. بدین ترتیب راننده می‌تواند انتخاب کند که در صفحه آمپر چه چیزی و چگونه به نمایش درآید و از آن مهم‌تر می‌تواند سیستم ناوبری را هم مستقیماً روبروی راننده به نمایش درآورد.

dsc_4808

این سیستم بسیار عالی است و برخلاف بسیاری از محصولات دیگر پژو، دیدن آن از بالای فرمان آسان است. درواقع نواقص و اشتباهات پژو در داخل کابین 3008 بسیار کم است و به همین دلیل می‌توان آن‌را به‌عنوان یکی از بهترین کابین‌ها در کلاس خود تلقی کرد. کنترل سیستم تهویه از طریق صفحه‌نمایش مرکزی صورت می‌گیرد که استفاده از آن در هنگام حرکت دشوار است. همچنین متریال قسمت‌های پایینی داشبورد نیز کیفیت پایین‌تری دارند که البته این‌ها ایراداتی جزئی هستند.

قسمت‌هایی که در معرض لمس کردن قرار دارند از کیفیتی عالی برخوردارند و طراحی کلی داخل با تریم‌های فلزی احساس لوکس بودن واقعی را ارائه می‌کند. البته هرچند پژو 3008 جدید همانند نیسان قشقایی یا سئات آتکا بزرگ احساس نمی‌شود اما بسیار شیک‌تر و زیباتر از این رقبا است. در قسمت عقبی خودرو مقدار زیادی فضا وجود دارد درحالی‌که هنگام نشستن در صندلی راننده این‌طور به نظر نمی‌رسد. 3008 کمی کشیده‌تر از قشقایی است بنابراین مقدار زیادی فضای پا برای صندلی‌های عقب وجود دارد و اگر بیشتر از رقبای اصلی نباشد، کاملاً هم‌اندازهٔ آن‌ها است. صندوق بار آن‌هم 520 لیتر حجم دارد که از نیسان با 430 لیتر بیشتر است.

dsc_4782

موقعیت راننده کمی بیش‌ازحد راست و عمودی است و صندلی آن نیز راحت‌ترین در کلاس خودش نیست اما پژو با ارائهٔ یک سواری خوب این مشکلات را جبران کرده است. در مسیر آزمون ما در ایتالیا، 3008 رانندگی روان و بدون تکانی را ارائه کرد و اجازه نداد که چاله‌های بزرگ موجب ناراحتی سرنشینان گردد اما مقداری بادی رول در حرکات آن وجود داشت. بااین‌حال باید یک‌بار 3008 را در انگلستان هم آزمایش کنیم تا از عملکرد آن مطمئن شویم اما برداشت اول از آن خوب بود.

dsc_5305

فرمان کوچک پژو موجب شده 3008 پرجنب‌وجوش و چالاک احساس شود درحالی‌که وزن آن‌هم مناسب و معقول است؛ اما این کراس‌اوور فرانسوی فاقد هرگونه احساس اسپرت است که موجب ارائهٔ رانندگی بی‌حس و بی‌روحی می‌شود. هرچند که چسبندگی بسیار بالایی دارد. به‌طورکلی رانندگی 3008 اگرچه خیلی جذاب نیست اما خودروی سرگرم‌کننده‌ای برای رانندگی است. کما اینکه این مورد در بسیاری از رقبای آن‌هم وجود دارد.

dsc_5227

نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری دیزل BlueHDi با 120 اسب بخار قدرت بود. موتوری که احتمالاً بیشترین فروش را در انگلستان خواهد داشت. پیش‌بینی این مورد چندان سخت نیست زیرا هرچند 3008 با مصرف 4 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید 104 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر با پیشرانهٔ 1.5 لیتری dCi قشقایی (مصرف 3.8 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید 99 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر) تطابق ندارد اما چندان هم بیشتر نیست درحالی‌که 3008 قدرت بیشتری هم دارد.

dsc_5281

گیربکس این شیر جدید فرانسوی هم عملکرد مناسبی دارد هرچند که عملکرد آن به روانی عملکرد گیربکس سئات آتکا نیست و همچنین برای معکوس دادن هم باید یک دکمه را نگه داشت. البته می‌توان برای 3008 گیربکس دستی را انتخاب کرد و این یعنی در این صورت می‌توان دور موتور را جهت جلوگیری از ورود سروصدای موتور دیزل به داخل کابین پایین نگه داشت چراکه در دورهای پایین‌تر موتور خوب و آرام است. افزایش سرعت خودرو بدین معنی است که قطعاً سروصدای بیشتری به کابین راه پیدا می‌کند اما در 3008 به‌سختی می‌توان این صداها را شنید و اصلاً آزاردهنده نیستند. همچنین از ورود صدای باد به داخل اتاق به‌خوبی جلوگیری شده است اما صدای تماس لاستیک‌ها با سطح جاده در سرعت‌های بالاتری کمی به گوش می‌رسد.

dsc_5274

پژو 3008 جدید به‌زودی در بریتانیا عرضه خواهد شد و ما آن‌را در آنجا هم آزمایش خواهیم کرد اما هنوز هیچ جزئیات رسمی از قیمت نسخهٔ دیزلی آن اعلام نشده است. بااین‌حال با توجه به شروع قیمت مدل بنزینی 1.2 لیتری از 21,795 پوند، این نسخهٔ 1.6 لیتری دیزلی به‌احتمال‌زیاد قیمتی در حدود 25 هزار پوند خواهد داشت که البته بیشتر از قشقایی است اما اگر پژو به‌زودی نسخهٔ فرمان راست 3008 را در انگلستان عرضه کند هنوز هم می‌تواند به فروش بالایی دست یابد.

نتیجه

اولین آزمایش از پژو 3008 جدید ما را تحت تأثیر قرار داد. این‌یک کراس‌اوور کوچکِ شیک با داخل عالی، سواری خوب و صندوق بار کاربردی است. در این ماشین تکنولوژی بالا و مواد باکیفیت بکار رفته است که احساس لوکس و مجللی بسیار بیشتر از قبل دارد درحالی‌که رانندگی آن‌هم نسبتاً خوب است. البته هنوز باید تا زمان عرضهٔ آن در انگلستان صبر کنیم تا 3008 جدید را با رقبایش مقایسه کرده و آن موقع حکم نهایی را اعلام کنیم؛ اما این 3008 قطعاً بهتر از همیشه است.

 

مشخصات فنی

Peugeot 3008 2016
قیمت پایه 25 هزار پوند (تقریبی)
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 120 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 11.2 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 4 لیتر
تولید آلایندگی 104 گرم در هر کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

34 دیدگاه

  1. ایران و فرانسه
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    یک زمانی تمرکز پژو روی هامچ بک و سد ان های جمع و جور بود با توجه به عطش بازار روی کراس آور و اس یو وی ها این خلا رو درک کرده و 2008 و 3008 و 5008 رو طراحی یا باز طراحی کرده . ماشین خوشگل و کارامدیه و چون پلت فرمش با 308 یکیه و 308 قطعا وارد میشه احتمال حضورش تو ایران هست قیمتش با موتور دیزل تو انگلستان حدود110 میشه اگه تا 130 تو ایران عرضه بشه رقیب نداره کلا طراحی اش خاصه و کپی نزده خصوصا چراغهای عقبش

    پاسخ
    1. فورد
      سوابق: (287 دیدگاه) ,

      طراحیه خوبی داره ولی با 25 هزار پوند کزینه های بسیار زیادی برای انتخاب هستند

      پاسخ
    2. ahmad
      سوابق: (151 دیدگاه) ,

      بیخودی گول تصویرش رو نخورید!
      ارتفاع شاسی اون در حد یک ماشین معمولیه و حتی از استاندارد عادی ترین کراس اور ها هم پایین تره!
      اتاقش هم هیچ نشانی از یک اس یو وی یا کراس اور نداره و عین هاچ بک های مشابه پلت فرم 206 میمونه که بلافاصله بعد از اینکه میشینی داخلش احساس خفگی بهت دست میده!

      همه اینها رو گفتم که تصورات رویایی ازش نداشته باشید!
      ولی ایم بگم که همین 2008 از نظر کیفیت از بسیاری از لگن های چینی که بازار رو قبضه کردن بهتره و برای بازار خودرو کشور ما غنیمتیست…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3764 دیدگاه) ,

        .
        به نظرم شاسی بلند اصیل در ایران با قیمت مناسب فقط ژاپنی ها، و بعد کره ای ها هستن.
        Lexus NX200Tبا وجود اینکه کراس اوور کامپکت طبقه بندی میشه ولی واقعا هیبت یک کراس اوور رو داره.

        پاسخ
        1. Hami
          سوابق: (31 دیدگاه) ,

          شاسی بلند اصیل توی ایران به نظرم امریکایی و انگلیسی باشن البته تعریف من مدت حضور و کیفیت و خاطر هاییه که با این کلاس خودرو ها داریم

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          چرا پژو زوم کرده رو پیشرانه 1.6 لیتری؟؟؟؟؟

      2. saeid
        سوابق: (130 دیدگاه) ,

        دوست گرامی این 3008 نه 2008 . یه کم دقت کن بعد نظر بده

        پاسخ
      3. C ar love
        سوابق: (72 دیدگاه) ,

        تومگه سوار این پژو 3008 شدی ها دروغگو لطفا فکر مکن بعد حرف بزن

        پاسخ
    3. ونوم
      سوابق: (404 دیدگاه) ,

      پدال جان شیری که گفتی خیلی هم خطرناک نیستا عزیز تو انتخاب تیتر ها دقت کن

      پاسخ
    4. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هم داخلش قشنگ هم بیرونش

      پاسخ
  2. Sina
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    دم پژو گرم ماشین واقعا قشنگی زده بدون کپی برداری امید واریم بیاد ایران

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      اگه چین کپی نکنه

      پاسخ
  3. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    خدایی قشنگ شده مخصوصا داخلش

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (404 دیدگاه) ,

      نیما جون اینا فضا پیما هم بزنن موتور جت 1.6 لیتری میندازن روش که پنج روز طول بکشه از جو خارج بشه خدایی از شرکتی با این قدمت بعیده چند تا موتور تو حجمای مختلف نداشته باشه برا طرافدارای محیط زیست گرفته تا عاشقان قدرت

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ولی این محصولش خیلی خوشگل

        پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    داخل شرکت های فرانسوی فقط رنو رو قبول دارم. چون هم تو فورمول وان هست و هم رالی و تولید کننده خودرو های سنگین و شریک تجاری نیسان . پژو و سیتروئن یک سر و گردن پایین تر از رنو و درجه 2 حساب میشن.

    پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        سیتروئن که خوبه در رالی

        پاسخ
    1. سینا
      سوابق: (122 دیدگاه) ,

      تو فرمولا وان که فقط داره رکورد جا به جا می کنه

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل amir
      amir
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      پژو قابل قیاس با رنو نیست.پژو اگر به روزهای اوجش برگرده گنده تر از رنو هم حریفش نیست.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ولی الان محصولات رنو بهتر توانایی رقابت دارن با دیگر خودروسازان

        پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اخه این توان واسه یک هاچ بک هم کمه

    پاسخ
    1. Mehr
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      ماشین رالی نیست!
      برا استفاده خانواده طراحی شده. بازار اروپا طالب مصرف کم و چنین چیزهاییه، نه شتاب صفر تا صد.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        مصرف کم خوب گفتی

        پاسخ
  6. دانیال
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    ستون C مخفی؟!!
    والا من که تونستم ببینمش بقیرو نمیدونم! با این حساب یه ماشین مشکی کلا مخفیه!
    ضمنا این زائده اضافی توی چراغ جلوش چندان قشنگش نکرده به نظرم.

    پاسخ
  7. ناصر
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    قدرتش خیلی هم کم نیست.
    درسته 120 اسب بخار قدرت کمه ولی گشتاورش بالاست و شتاب 0 تا 100 در حده اسپورتیج هستش.

    پاسخ
  8. Hami
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    تقریبا دو دهه است پژو در جا زده همون دو دهه ای که مقارن شد با قرار دادهای سنگین با خودرو ساز های وطنی که منجر به تولید بی کیفیت ترین و نا ایمن ترین خودرو ها میشه گفت در بازار جهانی شد از این نظر نسل ما خاطر خوبی با نام و برند پژو نداره اما اینم نمیشه کتمان کرد که چند سالیه پژو داره خوب کار می کنه و دیگه سعی نداره با استفاده از مواد بی کیفیت و ارزان و کیفیت ساخت پایین قیمت خودرو هاشو پایین نگه داره تلاش رو به جلوی پژو قابل تقدیر اما چیز که خودرو سازی کشور ما نیاز داره چیزی فراتر از انتقال تکنولوژی های جدید مونتاژ و قرار داد های که صرفا جیب بعضی افراد پر می کنه باشه خود رو سازی داخلی نیاز به سرمایه گذاری خیلی عظیم و ایجاد نو آوری داره و خارج شدن از زیر چتر حمایتی دولتی و انتخاب شدن افراد دلسوز زحمت کش برای مدیریت و رقابتی کردن بازار داره اما در غیر این صورت محکوم به شکسته من نه پورفسورم نه نظریه پرداز و نه این حرفارو از جایی کپی کردم اینا حاصل تحلیل ذهنی خودمه من به عنوان یک ادم عادی تقریبا مشکل خودرو سازی کشور درک کردم فقط در تعجبم این همه استاد و مهندس اقتصاد دان و مدیر و مسئول چطور درک نمی کنن سوراخ کوزه از کجاس من باورم نمیشه نمی فهمند به تنها نتیجه ای که میرسم اینه نمی خواهند فقط نمی دونم چرا این همه سال با جون و سرمایه مردم بازی کردن به اسم تولید ملی

    پاسخ
  9. مصطفی
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا همه گیر دادن به موتور پژو مگه قراره مسابقه مسابقه درگ برگزار کنن که انتظار موتور حجیم دارن اروپایا به خاطر شرایط کشورهایشون از موتور حجیم استفاده نمیکنن قیمت سوخت هم خیلی تاثیر داره
    متاسفانه رانندهای ما تو خیابون فکر میکنن بازی نید فور اسپید چنان رانندگی میکنن حالا چه برسه به ماشینهای حجیم که باشه کافیه شبها بری سمت پارک وی خود نید فور اسپید واقعی با ماشینهای المانی و …..ببیند

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    انصافا طراحی خیلی خوبی پیدا کرده.

    پاسخ
  11. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    جای دیگه هم اینو گفتم اینجا هم میگم
    مردم ما چشمشون به کابین پر از دکمه کره ای ها عادت کرده اصولا ماشینی که هزارتا دکمه نداشته باشه رو عقب مونده به حساب میارن
    از اونطرف قدرت موتور ماشین براشون حجم موتور معنی میده نه اسب بخار و گشتاور
    از تعمیرکار سوال میپرسیدم بحثمون سر آر دی و پیکان بود میگفت پیکان 1300 قدرتشه و آردی هزارو ششصد
    بنده خدا داشت حجم موتورو میگفت 🙂
    هرجا بحث میشه بین کره ای ها اولین چیزی که قیاس میشه حجمه که بحث اینه که کدوم حجمش بیشتره هرکی حجمش بیشتر باشه برندس
    تا بوده همین بوده همه هم گیر دادن به حجم 1.6 لیتری. یعنی کافیه موتور بزنن 2.2 لیتر با توان کمتر ملت کف میزنن

    از لحاظ طراحی که رشته خود هست واقعا نوآورانه داره پیش میره توی هیچ مدل دیگه ای شبیه این کابین و ارگونومی رو پیدا نمیکنید.
    من سوار 508 2012 شدم واقعا ماشینای پژو نرمی سواری خاصی دارن نسبت به تویوتاها و کره ای ها هرچند واسه مردم ما تلخه ولی حقیقته

    منتظر منفی های گرمتان هستیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.