پژودنده عقب

اولین‌ها: معرفی نخستین خودروی ساخت پژو

برند پژو برای ما ایرانیان برندی کاملاً شناخته‌شده است زیرا سالیان سال است که محصولات مختلف این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. در دورانی قلب پژو ۵۰۴ به پیکان پیوند زده شد و در سینهٔ خودرویی موسوم به پیکاژو تپید و در زمانی دیگر اتاق پژو ۴۰۵ در یک عمل پیوند اعضای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده (!) با پیشرانه و دیگر متعلقات فنی پیکان پیوند زده شد و خودروی نوظهوری بنام RD و بعدها روآ متولد شد. در سوی دیگر اولین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران یعنی سمند بر روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ ساخته شد و چند سال بعد خودروی ملی دیگری بنام رانا بر اساس پژو ۲۰۶ شکل گرفت. بااین‌حال در این مطلب قصد بررسی پیشینهٔ همکاری پژو با ایران‌خودرو و یا بیان خوب یا بد بودن این همکاری را نداریم بلکه مانند قسمت‌های قبلی سری مطالب اولین‌ها می‌خواهیم به معرفی نخستین خودروی ساخت پژو بپردازیم.

آرماند پژو
آرماند پژو

شرکت پژو برای اولین بار در سال ۱۸۱۰ جهت ساخت آسیاب‌های قهوه توسط «امیل پژو» تأسیس شد. سپس از سال ۱۸۴۲ نمکدان‌ها و فلفل‌دان‌های چرخنده نیز به تولیدات شرکت اضافه شد. امیل پژو در تاریخ ۲۰ نوامبر سال ۱۸۵۸ رسماً لوگوی شیر را برای محصولات خود مورداستفاده قرار داد؛ اما ورود رسمی شرکت پژو به صنعت ساخت وسایل نقلیه در سال ۱۸۸۲ با تولید دوچرخه توسط «آرماند پژو» فرزند امیل پژو صورت گرفت. اولین دوچرخهٔ ساخت پژو «Le Grand Bi» نام داشته و از نوع «penny farthing» بود یعنی دوچرخه‌هایی که چرخ جلوی آن‌ها بسیار بزرگ و چرخ عقبی بسیار کوچک است. پس‌ازاین، شرکت پژو به تولید طیف وسیعی از دوچرخه‌ها مشغول شد.

اولین دوچرخۀ ساخت پژو بنام Le Grand Bi
اولین دوچرخۀ ساخت پژو بنام Le Grand Bi

پس‌ازاین آرماند پژو به خودرو علاقه‌مند شد. بدین ترتیب آرماند با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet» که از پیشگامان ساخت خودروهای بخار بشمار می‌رفت، ساخت اولین خودروی پژو را آغاز کرد. این خودرو که تایپ ۱ نام گرفته بود سرانجام در سال ۱۸۸۸ به‌طور کامل ساخته شد. تایپ ۱ که اولین خودروی تاریخ پژو بشمار می‌رود، یک خودروی سه‌چرخ بود که از موتور بخار استفاده می‌کرد. این خودرو مجهز به یک موتور تک سیلندر با سوپاپ و میل‌لنگ و یک دیگ بخار بود که با نفت کار می‌کرد؛ بنابراین پژو به همراه بنز و تاترا قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود.

تایپ 1 اولین خودروی ساخت پژو
تایپ ۱ اولین خودروی ساخت پژو

تولید پژو تایپ ۱ در سال ۱۸۸۹ آغاز شد. این خودرو حدود ۵ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما موتور بخار این خودرو سنگین و بزرگ بود و علاوه بر این برای گرم شدن به زمان زیادی نیاز داشت. به همین دلیل از تایپ ۱ تنها چهار دستگاه ساخته شد و پس‌ازآن آرماند پژو تصمیم به استفاده از موتور درون‌سوز در خودروهای ساخت شرکت پژو گرفت. بدین منظور، آرماند پژو از گوتلیب دایملر که یکی از پیشگامان ساخت موتورها درون‌سوز بود کمک گرفت. بدین ترتیب توافق شد که پژو در خودروهای خود از موتورهای ساخت شرکت پانهارد استفاده کند. پانهارد در آن سال‌ها به ساخت موتورهای دایملر به‌صورت تحت لیسانس می‌پرداخت.

بدین ترتیب خودروی جدید پژو مجهز به موتور درون‌سوز بنزینی دایملر با نام تایپ ۲ در سال ۱۸۹۰ ساخته شد. پیشرانهٔ تایپ دو از نوع دو سیلندر V شکل بود که ۵۶۵ سی‌سی حجم داشته و در زیر صندلی‌ها نصب شده بود. این موتور ۲ اسب بخار قدرت داشت و خودرو را به حداکثر سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت می‌رساند. همچنین تایپ ۲ برخلاف تایپ ۱، خودروی چهارچرخ بود. پژو تایپ ۲ از بسیاری از خودروهای هم‌دورهٔ خود پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بود. به‌عنوان‌مثال این خودرو مجهز به سیستم تعلیق سه‌نقطه‌ای شده بود.

پژو تایپ 2
پژو تایپ ۲

بعدازاین، خودروهای بیشتری توسط پژو ساخته شد به‌گونه‌ای که تولیدات شرکت از ۲۹ دستگاه خودرو در سال ۱۸۹۲ به ۳۰۰ دستگاه در سال ۱۸۹۹ رسید. بدین ترتیب روند پیشرفت پژو آغاز شد. خودروهای اولیهٔ ساخت پژو همگی با نام «تایپ» شناخته می‌شدند. پژو اولین خودروسازی بود که از تایرهای لاستیکی در خودروهای خود استفاده کرد و بعداً تایرهای بادی را نیز بکار گرفت. در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور درون‌سوز خود را بدون کمک گوتلیب دایملر ساخت. این موتور که از نوع دو سیلندر تخت بود و ۸ اسب بخار قدرت داشت بر روی خودروی تایپ ۱۵ نصب شد.

پژو تایپ 15
پژو تایپ ۱۵

در مرحله‌های بعدی روند پیشرفت پژو، موتور خودروها به قسمت جلو انتقال یافت و ساخته‌های این شرکت شباهت بیشتری با خودروهای مدرن پیدا کردند. سپس در سال ۱۹۰۳ پژو موتورسیکلت را هم به تولیدات خود اضافه نمود. موتورسیکلت‌هایی که بسیار در بازار محبوب شده و با استقبال مواجه شدند. در سال ۱۹۰۳ نیمی از خودروهای بازار فرانسه توسط پژو تولید می‌شدند. در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰ درصد از سهام شرکت سیتروئن را خریده و یک سال بعد کل سیتروئن را به تملک خود درآورد. بدین ترتیب شرکت جدیدی بنام PSA یا پژو-سیتروئن شکل گرفت که در آن هر دو برند پژو و سیتروئن به‌صورت مجزا عمل می‌کردند اما ازلحاظ فنی، تکنولوژی و تحقیقات باهم اشتراک داشتند. در حال حاضر گروه پژو-سیتروئن پس از گروه فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا محسوب می‌شود.

Peugeot 508 2015
Peugeot 508 2015

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عاشق تاریخ و قدمت پژو ام
    خیلی قدیمی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      چقدر علم پیشرفت کرده…
      نوابغی که اینقدر به علم کمک کردن به گردن همه ما حق دارن.
      روحشون شاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6790 ديدگاه)

    تشکر جناب دهقان
    این بخش اولین ها رو خیلی دوست دارم فقط سری بعد یه کمپانی اصیل امریکایی رو معرفی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایران فرانسه

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    ای بابا الان اعاظم و اکابر همه عرصه های علوم و فنون میان میگن پژو خودروساز درجه دو و ماشین فرانسوی یعنی استهلاک و فرانسه هم لابد جزیره کوچکی است در قلب افریقا و جرمی کلارکسون دلقک هم فتوا داده پژو مالی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      البته این هم بگم که جرمی کلارکسون هرچقدر هم درکارش حرفه ای باشه بلاخره تناقصاتی هم داره
      این جور هم نیست که هرچی ایشون بگه یعنی مطلقا درست.خیر اینطورنیست
      ایشون هم اشتباهات خودشون رو هم داره و این کاملا طبیعی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فورد

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      الان همینو به ایران خودرو بدی نمی تونه بسازه ولی به ایران فرانسه بگم که درسته پژو جزء اولین ها بوده ولی دلیل نمیشه الان جزء بهترین ها باشه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. مجید

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من به این برند خیلی علاقه دارم مخصوصا لوگوش چون عکس شیر نماد ماه مرداد هم هست مدل های بینظیرش کم نیست مثل 504 و یا 405 Mi16t و یا مدل افسانه ای 205 GTi و خیلی های دیگه.من خودم یه 206 تیپ 5 دارم که با این که مال 12 سال پیشه طراحیش اما هنوز هم از داشتنش و امکاناتش لذت میبرم.به نظر من پژو یه مقداری افول کرده و همون جوری که تو برنامه تاپ گیر جرمی کلارکسون و جیمز می گفتن دیگه مثل سابق نیست البته الان با تغییر استراتژی و تلاش داره خودشو احیا میکنه.به هر حال برای من طراحی بعضی از مدل هاش یه نوستالژی خاص داره مثل 505GTi و یا مدل فراموش نشدنی 306 و افسوس میخورم که چرا پژو دو مدل کانسپت اکسیا و الکسیر رو تولید نکرد؟؟؟؟؟و بدتر از همه اینکه این همه مدل های مسخره تو ایران با کیفیت پایین تولید شد و وجهه این برند رو تو ایران خراب کردن؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. simorq

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (48 ديدگاه)

    آقا این تاریخ هارو که تو متن اومده درست کنید
    یکیش گفته امیل پژو سال ۱۸۱۰پژو رو تاسیس کرد بعد تو سال ۱۹۵۸ آرم پژو رو شیر گذاشت یعنی ۱۴۸سالش بوده امیل پژو فک کنم تو سال ۱۸۵۸بوده نه ۱۹۵۸
    دومیش هم کفتید تایپ ۱ تو سال ۱۹۸۸ ساخته شده بعد تو سال. ۱۸۸۹ تولیدش آغاز شده تاریخاتون عدداش جابجا شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ممنون از دقت و تذکرتون
      اصلاح شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. volvo fh

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    زمانی که پژو ماشین میساخته,ژاپن وکره اصلا توی نقشه نبودن,ولی الان فروش ماشینهای ژاپنی و کره ایی بیشتر از پژو است.مقصر اصلی آمریکاییها هستن که کره و ژاپن را به اینجا رسوندن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amin

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    به نظر من الان پژو داره دوباره به اوج برمیگرده.خودروهای جدیدش خیلی خوبن.طراحیاشون هم که محشره واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ونوم

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    بابای من یه موتور گازیشو داشت هفت هزار تومن خریده بود یادش بخیر راهنمایی بودم به سرعت 50 رسوندمش یادمه روغن هم میکردیم تو باک بنزینش وقتی زیاد میریختی چه دودی میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ونوم

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    پدالی های عزیز سوالی دارم علت خاصی هست که دوچرخه چرخ جلوش اینقدر بزرگه و چه معایبی دارن نسبت به دوچرخه های الان که چرخ ها هم اندازس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amin

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    میبینم که اون دوست عزیزمون نیست که بیاد از پژو و فرانسوی ها بد بگه و در مدح کره ای ها سخن جاری کنند.جالبیه کار اینجاست که بعضی دوستان کره ای هارو حتی از ژاپنی هم برتر میدونند خصوصا در بحث کیفیت!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمیدرضا

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    انصافا کارخانه با سابقه ای هست و تولیداتشون هم در بحث سرعت و خیابون گردی خیلی خوبن خصوصا تو هندلینگ کلا ماشینای فرانسوی کوچک و سریع هستن طراحی های خسته کننده هم ندارن واین یه مزیت هست حالا شرکت های ایرانی این برندو در ایران خراب کردن ربطی به کارخانه مادر نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Elemento

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    حیف اعتباری که داره اینجا خراب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. C ar love

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    پژو یک کارخانه با اصل ونصبه که این پژو هایی که در ایران است در دوره خودش جزو بهترین هابودند ولی العان ما عقب مونده ایم وگرنه پژو خیلی محصول داره که 4 تاشو ایران میسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا