200 سال با پژو و نوآوری‌هایش

شرکت پژو در سال ۱۸۱۰ توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب‌های قهوه در شهر سوشو، فرانسه تأسیس شد. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه، با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط فرزند امیل، آرماند پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد، که دوچرخه‌ای از نوع پنی-فرتینگ (penny farthing نوعی دوچرخه با یک چرخ بسیار بزرگ جلو که زین روی آن قرار می گیرد و یک چرخ بسیار کوچک در عقب) بود.

Peugeot
کارخانه پژو با تمرکز بر روی تحقیقات و توسعه همواره خود را با نیازهای روز تطبیق داده و یک قدم جلوتر از سایرین بوده است. اکنون بیشتر از همیشه نوآوری کلید اصلی موفقیت‌های خودروها و موتورهای این کارخانه است.

1890: اولین چهار چرخ بنزینی که مجهز به موتور دایملر بود توسط کارخانه پژو ساخته شد.

peugeot 1890
peugeot 1890

آرماند پژو استفاده از سوخت را جایگزین بخار کرد و اولین چهار چرخ بنزینی (نوع 2) را تولید کرد و بدین منظور از موتور دایملر استفاده کرد.

1929: ساخت و تولید پژو 201:
اولین خودرو که برای نامگذاری آن از سیستم شماره‌گذاری که در وسط آن صفر بود استفاده گردید. همچنین این ماشین اولین ماشینی بود که چرخ‌های جلوی آن مستقل بود که موفقیت‌های آن در سال 1931 باعث شد که پژو بحران و رکود اقتصادی اروپا را پشت سر بگذارد.

Peugeot 201 1929
Peugeot 201 1929

1934: اولین ماشین‌ها با قابلیت تاشوندگی سقف که توسط مهندسین پژو به ایده (کسوف) معروف شد با ساخت پژو 401 آغاز شد.

Peugeot 601C Eclipse 1934
Peugeot 601C Eclipse 1934

این ایده ابتدا بر روی مدل‌های 401 و 402 و 601 پیاده‌سازی شد و بعدها بر روی مدل‌های 206، 307 و 308 نیز استفاده گردید.

1936: اولین موتورهای دیزلی پژو در سوشاکس فرانسه با نام HL50 ساخته شد.

peugeot 402 1936
peugeot 402 1936

پژو از سال 1936 موتورهای دیزلی را وارد تجارت خود کرد و در این سال HL50 را تولید کرد.
این موتور بر روی تمامی ون‌ها سوار شد و سپس در لیموزین 402 نیز از آن استفاده گردید. تولید این نوع موتور سال 1939 در جنگ جهانی دوم متوقف شد.

1941: ماشین الکتریکی کوچکی به نام VLV تولید و روانه بازار شد.

peugeot vlv elektrowagen 1941
Peugeot vlv elektrowagen 1941

377 نمونه از این خودرو که راه‌حلی برای بحران محدودیت های سوختی بود تولید شدند. بعدها پژو 106 الکتریکی رکورد فروش را در بین خودروهای الکتریکی از آن خود کرد.

1955: تولید پژو 403 با همکاری پینین فارینا سازنده بدنه خودرو

peugeot 403 1955
peugeot 403 1955

پژو 403 اولین خودروی فرانسوی بود که مجهز به موتور دیزلی شده بود و در سال 1959 نخستین ماشینی در جهان بود که در آن فن کلاچ الکترومغناطیس تعبیه شده بود.

1965: تولید پژو 204

1965 Peugeot 204
1965 Peugeot 204

پژو 204 اولین ماشین دیفرانسیل جلویی که شامل آلیاژ سبک و میل بادامک بالاسری و گیربکس متقاطع و 4 چرخ مستقل و دیسک ترمز جلویی بود.

1967: تولید کوچک‌ترین موتور دیزلی آلومینیومی بر روی 204

Peugeot 204 1967
Peugeot 204 1967

این موتور یکی از بهترین موتورهای دیزلی در زمان خودش بود.

1998: رونمایی از موتورهای دیزلی HDI

Peugeot 406 HDI
Peugeot 406 HDI

موتورهای HDI در 406 به کار گرفته شد. سیستم ریل مشترک پژو باعث افزایش بهره‌وری و کارآیی و همچنین کاهش مصرف و آلودگی شد.

2000: اولین فیلتر ذرات بر روی پژو 607

peugeot 607 2000
Peugeot 607 2000

2011: بر قله جهان با موتور فول هیبرید 4 تعبیه شده در پژو 3008

Peugeot 3008 HYbrid4
Peugeot 3008 HYbrid4

35 درصد کاهش در مصرف سوخت با موتور فول هیبرید 4 در دو حالت بنزینی (g99) برقی و بدون آلودگی.

گردآوری و ترجمه: محمد ایرجی

77 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    مقاله رو نخوندم! اول تیترشو که دیدم حدس زدم باید داداش عزیزم اینو نوشته باشه! داداشی دمت گرم! حالا با خیال راحت میرم تا بخونم!
    تا حالا سایتی مثل پدال ندیدم،یه تعامل به معنای واقعی کلمه با کاربراش داره.همه ی پدالی ها! دمتون گرم
    مخلص تک تک شما: شاهین

    پاسخ
      1. sorena scirocco
        سوابق: (691 دیدگاه) ,

        منم همینطور،حدس زدم کارشما باشه،اینجا اکثرا عاشق آلمان و ژاپن ان و این کار فقط از دست شما بر می اومد،عالی بود امیدوارم بازم مقاله بذارین محمد خان

        پاسخ
        1. eh.sun
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          منم عاشق دیسلایکم هرکی ازم بدش میاد دیسلایک هرکی خوشش میاد دیسلایک هرکی بی تفاوته دیسلایک 🙂

        2. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          ممنونم سورنا جان

        3. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          داداش eh.sun چون ارادت خاصی بهت دارم لایک کردم.خیلی مخلصم

        4. Sadjad97
          سوابق: (254 دیدگاه) ,

          لطف می کنید اگه منبع این مقاله رو اعلان کنید.

      2. Metalhead
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        چه گل پسریه این نویسنده ♥♥♥

        مطلب عالی بود و چیزی کم نداشت ، تبریک محمد جان

        پاسخ
        1. eh.sun
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          شاهین داشی وقتی داشتم کامنت میزاشتم سرخوش از یه اتفاقی بودم گفتم شاید یکی بهش بخنده آخه باید حرمت سایت و کاربرا رو نگه داشت یه چیزی نوشتم وگرنه من همتون رو دوست دارم حتی زیگما 😉

        2. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          ممنونم کسری جون

        3. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          ممنونم محمد جان

        4. مک میسل
          سوابق: (2636 دیدگاه) ,

          ولی خداییش پزو تا قبل از2000 ماشین های خوب و با کیفیتی میزد ولی الان اونم شده کپی ایرانخودرو
          (شیب ملایم)

      3. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        غوغا کردی محمد جان…….راستی اون نقشه ی zهم با هم بر علیه شخص مورد نظر انجام میدیم.جی میلتو چک کن

        پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      اقا شاهین این چیه دیگه رو اواتارتون گذاشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولی 1 دیدگاه بدین با امسال مطابقت میشه

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        کسری خوبه دیگه! به جی میلت سر بزن داداشی.

        پاسخ
  2. ناصر
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    پژو همواره برای ما ایرانی ها یاد آور برندی محبوب ،کارا و قابل اعتماد بوده (البته این ذهنیت برمیگرده به اینکه توی 2 دهه گذشته خودروساز بین المللی معروفی به ایران قدم نذاشته واسه همینه که ما با همین یه برند خاطرات خوشی رو داریم)

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      البته نباید از خصوصیت استعمار گونه ی انها چشم پوشی کنیم . این خیلی بده .

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      ما با پزو برای این بیشتر خاطره داریم چون ماشین دیگه ای نداریم اگه ماشین های ژاپنی و امریکایی می آمدن دیگه کمتر کسی پیدا میشه که ماششین فرانسوی سوار بشه صنعت الان دست سه کشور ژاپن آمریکا و آلمان هست

      پاسخ
      1. p.c
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        اما آیا ژاپنی ها اصالت فرانسوی هارو دارن؟
        آیا آمریکایی ها آلایندگی پایین فرانسوی هارو دارن؟
        آیا آلمانی ها توجه به همه رو دارن؟

        پاسخ
      2. خدای روپ
        سوابق: (25 دیدگاه) ,

        شما فقط فکر میکنی خودروسازای شرقی خوبن در حالیکه این طور نیست فقط و فقط اروپاااااااااااا

        پاسخ
  3. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    تا دیروز آسیاب قهوه و نمک و فلفل و اینا تولید میکرد ها […] 😀

    ولی کرایسلر ـه اروپا نجاتش داد

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      زمانی که در شوش بودم ، اسیاب و فلفل های پژو رو دیده بودم . عالی بودن .

      خیلی هم گران .

      پاسخ
  4. Arash66
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    مدل های قبل از دهه 90 پژو فوق العاده هستن

    پاسخ
  5. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    پژو ایول داری
    ذهنیتم عوض شد
    نامردیه اگر پژو رو فقط 405 بدونیم!

    پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      زیگما جا ن جان مننننننننننننننننننننننن اون عکس اواتارتو عوض کن…….

      پاسخ
  6. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    اولین سازنده سقف تاشو

    بابا دم پژو گرم

    ولی اروپایی ها چن سالی که کمرنگ شدن

    حالا به جز آلمانی ها

    پاسخ
  7. Sina
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    پژو ٤٠٦ همون پرشيا خودمون نيستش خيلي شبيه هم هستن

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      سینا جان پرشیا فقط توی کشور ما تولید میشه،در واقع پرشیا فیس لیفت 405 هستش و موفق ترین فیس لیفت خودرو توی کشورمون محسوب میشه.

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      پژو پرشیا یکی از طرح های اولیه 406 بود . انها این طرح رو به ایرانخودرو

      فروختن . ایرانخودرو هم با تغییراتی در ان ، مدل پرشیا رو معرفی کرد .

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        میلاد جون واقعا اینجوری بوده؟! فکر نکنم ها! با کمی هزینه میتونید 405 خودتون رو به پرشیا تبدیل کنین!

        پاسخ
        1. یه پسل باهوش
          سوابق: (1125 دیدگاه) ,

          پارس نمی تونه فیس لیفت ماژور 405 باشه

          چون کلا سایز طولش نصبت به 405 بیشتر شده

        2. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          پسل جان منظورت از “سایز طولش” چیه؟ شما میتونی با عوض کردن دو تا چراغ جلو+کمی از کاپوت جلو+زه های بغل+چراغ ها عقب+کمی از صندوق عقب+عوض کردن بخش بالایی رودری ها+سپرها یه پرشیای خوشگل داشته باشی! به همین خوشمزگی!
          ابعاد 405
          طول خودرو (mm) 4408
          عرض خودرو(mm) 1694
          ارتفاع خودرو (mm) 1410

          ابعاد پرشیا
          طول خودرو (mm) 4498
          عرض خودرو(mm) 1704
          ارتفاع خودرو (mm) 1410
          البته من دلیل این اختلاف کمی که اینجا هستش رو نمیدونم ولی میدونم که پرشیا فیس لیفت 405 هستش.اگه من اشتباه میگم خوشحال میشم کسی منو آگاه کنه.ممنون

        3. یه پسل باهوش
          سوابق: (1125 دیدگاه) ,

          اره درست می گین
          من تا حالا سایز رو روی کاغذ ندیده بودم و به نظرم پارس خیلی بزرگتر از 405 می اومد

        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          بله شاهین جان . البته حرف سورنا هم درسته .

      2. sorena scirocco
        سوابق: (691 دیدگاه) ,

        البته،پارس قرار بود اولین خودروی ملی ایران باشه و با برند ایکو تولید بشه بدون پسوند پژو،بعد از اتمام پروژه به خاطر ضعف ایرانیها در انعقاد قرارداد پژو عملا قرارداد رو لغو کرد و اجازه ی تولید پارس رو فقط با برند پژو داد…

        هزینه پروژه رو یادم نیست ولی تقریبا سرنوشتی مثل پژو 206 اس دی (آریان)رو داشت

        پاسخ
      3. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        پرشیا فیست لیفتی از 405 و406 هست که در سال1997 یا نمیدونم 1995 اینا تولید شد…… ولی پرشیا برای اسپورت خوردن ماشین خوبی هستش……ولی فقط و فقط برای ریس و اسپورت…..نمیدونم برای دریفت هم خوبه یانه..

        پاسخ
        1. Alpha
          سوابق: (544 دیدگاه) ,

          پرشیا واسه ریس خوبه ؟

  8. رسول
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    من بیشتر از زیر مجموعش سیتروئن خوشم میاد خودرو های لوکس و با دوام میزنه نمونش زانتیای خودمون

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      زانتیا بادوامه ؟؟؟

      ماشینی که در استفاده ی معمولی ، سالی 1 میلیون خرج روی دست صاحبش

      میذاره ؟؟؟

      این مبلغ خرجی که گفتم ، برای سال 91 بود .

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        از نظر ایمنی و بدنه که زانتیا خیلی ضعیفه ولی میلاد جون خرج چندانی نداره اگه باهاش مدارا کنی و زیاد بهش فشار نیاری.فقط باید توی جاده برونیش! توی شهر آدم خسته میشه از روندنش.حدود 20 روزی دستم بود یه حالی کردم باهاش که نگو! 😀

        پاسخ
        1. sorena scirocco
          سوابق: (691 دیدگاه) ,

          زانتیا 1.5 ستاره از یورو ان کپ،ال نود(2اربگ)3ستاره،پژو 206(2اربگ)4ستاره،مگان5ستاره

        2. Japan & Germany
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          زانتیا ماشین محکمیه ، تست تصادف این ماشین رو که میبینید با سرعت 195 کیلومتر بر ساعت بوده ،واسه همینه که داغون شده

        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          خرج چندانی نداره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          برو تعمیرگاه ازشون بپرس .

          ماشین فرانسوی خرجش پایین نیست .

          در ضمن محمد جان زانتیا اصلا محکم نیست .

      2. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        میلاد جان درسته زانتیا طراحی بدنش کلا ناجوره و از نظر ایمنی هم ضعیفه…….خرج متوسط داره..نه به اندازه405 خرج داره نه به اندازه206 تیپ6…..ولی شخصا بزرگ شم یکدانه زانتیا ویا پرشیا میخرم….چون برای اسپورت کردن میخوام 206 و زانتیا وپرشیا تو بین قیمتهای ارزون حرف اول رو میزنن.405 اسپورت خورش متوسطه.سمند هم که کلا اسپورتش کنی به اصطلاح زود(لش) میشه

        پاسخ
      3. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        اخهJapan & Germany جان .میشه دقیقا به من بگی کجای زانتیا محکمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تست موسسهEURO رو که قبول داری؟؟؟؟؟من از کالایاب خریدم یه شمارش تست فنی سمند-زانتیا-لوگان و206 رو با سرعت98 تا گرفته بود.من زانتیارو دیدم نزدیک بود شاخ در بیارم.کاپوت شکسته بود خلاصه بد جوری ترکیده بود.ولی206 رتبه اول بود لوگان و سمند با هم در جای دوم زانتیا سوم و چری 530 هم تست کرده بود که کلا هیچی از ماشین نمونده بود و ادمک تکه تکه شده بود در جای چهارم………لینکشم الان برات میذارم

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          البته فکر کنم مک میسل جان سمند در مرکز تست استرلیا

          تست شد نه یورو ان کپ .

  9. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    كارخانه هاى بزرگ و قديمى تاريخ جالب و نقاط ضعف و قوت زيادى در مدت زمان فعاليتشون دارن،
    ولى من كلا از محصولات كمپانيهاى فرانسوى خوشم نمياد،

    پاسخ
  10. parsa
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    بابا اي ول همينو ميدونم صنعت خودرو سازي ايرانمون هر چي داره از پژو داره(خودرو ملي)

    پاسخ
  11. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    این Peugeot 601C Eclipse 1934 عجب ماشینیه ، خیلی ازش خوشم اومد
    ممنون محمد جان خیلی مطلب جالب و خوبی بود

    پاسخ
  12. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    محمد دمت گرم . خیلی خیلی عالی بود .

    من همیشه گفتم که پژو خودروساز خوبی بود . اما سیاست های خوبی نداشت . از

    نظر من بهترین پژو ها ندل های 405 و 504 بودند .

    پاسخ
  13. Lion
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    درود بر اروپاو پژو.
    من عاشق ماشین های اروپایی هستم.
    عشق است پژو.

    (:(:(:(:(:(:

    پاسخ
  14. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    بعد از 25سال کاش لااقل 406 رو بجای 405 میاوردن
    آخه تا کی………

    پاسخ
  15. ناشناس
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    میلاد جان داداش گفتی شوش؟ منظورت شهر شوش؟

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      نه داداشم . میدان شوش . خیابان صابونیان .

      پاسخ
  16. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    داش محمد خیلی متن خوبی بود، من شرکت پژو رو قبول داشتم ولی الان دیگه بیش از پیش قبولش دارم

    از نظر من 504 واقعا برای پژو استوره ای بوده ها

    پاسخ
  17. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    این پژو 403 که طراحی پنین فاریناس بی نهایت ظاهر کلاسیک و دوست داشتنی داره

    پاسخ
  18. volkswagen
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    اول از دوست خوبمون پزو تشکر می کنم

    و دوم برای کارخونه ی پزو متعاسفم کارهای خوبی کرده ولی غرور . خودپسندی . استعمار فرانسوی ها باعث بدنام شدن برند . مشکلات اقتصادی ان شده و کم کم باعث بر شکستگی و نابودی ان خواهد شد

    یه سوال مگه موتور دیزل توسط کارل دیزل که یه مهندس المانی که در مونیخ درس خونده بوده اختراع و تولید نشد ؟؟ پس چرا این جا گفته( اولین موتورهای دیزلی در سوشاکس فرانسه با نام HL50 ساخته شد.)

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      ممنونم فولکس جان
      من از این موضوع اطلاع ندارم
      دوستان عزیزم زیگما و میلاد از این موضوع بیشتر اطلاع دارن لطفا ازشون بپرس بهت جواب بدن

      پاسخ
      1. volkswagen
        سوابق: (290 دیدگاه) ,

        پزو جان بچه هاهم تایید کردن اولین متور دیزل رو المان و دایملر ساخته . لطفا اصلاحش کن اینجوری مردم گول می خورن

        امید وارم بقیه ی این اولین های که نوشتی مثل این نباشه و درست و حقیقت باشه

        (پرچم بالاست)

        پاسخ
    2. احمد
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      سلام آقای فولکس
      رودلف دیزل در سال 1893 موتور دیزل رو ساخت.
      تا اونجایی که یادمه اولین بار هم دایملر از این موتورها در خودروهاش استفاده کرد.

      پاسخ
    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود . بله . حرف احمد درسته . اون تاریخی که در مطلب هست متعلق به

      خودروی دیزلی فرانسه است .

      پاسخ
  19. ali
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    به امید خدا شرکت پژو ورشکست میشه و چینی ها میخرنش..

    پاسخ
    1. احمد.ف
      سوابق: (463 دیدگاه) ,

      این امید شما چند ماهی هست که برآورده شده

      پاسخ
  20. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    از اسیاب و دوچرخه شروع شد رسید به اتومبیل
    بازم پیشرفتش خوب بود افرین پژو جان مقاله خوبی بود

    پاسخ
  21. ali
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    مطلب جالب وکاملی بود.
    از نسل قدیم تا جدید پژو رو مورد برسی قرار داده بودتا حالا فکر نمی کردم پژو چنین خودرو با اصالتی باشه!
    با تشکر از محمد جان

    پاسخ
  22. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    150 سال دیگه:
    200 سال با ایران خودرو و تر زدن هایش!!!!!!!

    پاسخ
  23. F16ZG
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    عالي بود محمد جان
    درود بر پژو.فقط اسمي از 505 نبردي….
    اخرين بازمانده سدان هاي شكوهمند و ديفرانسيل عقب فرانسوي….

    پاسخ
  24. مجتبی
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    پژو جان ممنونم با این مقاله ی وزینت یه خورده از کینم نسبت بهش کم شده اما طی 15سال اخیر از رقبا بدجوری عقب افتاده .ولی 601رو عاشقش شدم زیباییش ویران کنندست اگه ماشین عروسم میشد یه بار دیگه ازدواج میکردم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.