پژوسیتروئن

گام مهم پژو-سیتروئن برای بازگشت به بازار ایالات‌متحده

فعالیت گروه خودروسازی فرانسوی پژو-سیتروئن یا به‌صورت مخفف PSA در دههٔ ۶۰ میلادی با معرفی پژو ۴۰۴ و بعداً ۵۰۴ در ایالات‌متحده آغاز شد اما پس از گذراندن ۳۰ سال سخت در این بازار، PSA سرانجام در سال ۱۹۹۱ از بازار پررقابت ایالات‌متحده خارج شد؛ اما حالا این گروه خودروسازی قصد دارد مجدداً به این بازار برگردد و در این رابطه فرایند گام‌به‌گامی را دنبال می‌کند به‌گونه‌ای که PSA می‌گوید بازگشت به بازار آمریکا یک برنامهٔ ۱۰ ساله است.

peugeot-504-1968-02

اما بازگشت پژو-سیتروئن به ایالات‌متحده فقط یک حدس یا احتمال ضعیف نیست و این شرکت در این کار کاملاً جدی است زیرا PSA اخیراً با انتساب مدیر اجرایی سابق نیسان، آقای «لَری دومینیک» به‌عنوان رهبر پروژهٔ بازگشت به آمریکا، نخستین گام مهم و بزرگ را به سمت این هدف برداشته است. لری دومینیک که به‌عنوان مدیر ارشد پژو-سیتروئن آمریکای شمالی انتخاب شده است، مسئول بازگرداندن PSA برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ به بازار ایالات‌متحده است.

larry-dominique-1

استراتژی بازگشت PSA به بازار ایالات‌متحده اواخر سال گذشته توسط مدیرعامل این شرکت «کارلوس تاوارس» مطرح شد و حالا مأموریت دومینیک این است که ابتدا PSA را به‌عنوان یک شرکت فعال در ایالات‌متحده مطرح کند. سپس شبکهٔ خدمات پس از فروش این شرکت در آمریکا تأسیس شده و دومینیک و تیمش به ترویج برندهای گروه PSA در این کشور خواهند پرداخت. پس از انجام این مراحل، درنهایت پژو-سیتروئن کانال فروش خود در ایالات‌متحده را راه‌اندازی خواهد کرد.

psa

دومینیک گفته است که PSA هنوز تصمیم نگرفته که کدام‌یک از سه برند خود شامل پژو، سیتروئن و DS را در آمریکا عرضه کند. همچنین هنوز مشخص نیست که عرضهٔ محصولات این گروه فرانسوی در آمریکا از طریق یک شبکهٔ سنتی مبتنی بر نمایندگی‌های توزیع مستقل صورت خواهد گرفت یا روش دیگری برای این کار بکار گرفته می‌شود. وی دراین‌باره گفته است:

«اگر ما بتوانیم راه‌های کارآمدتری برای فروش محصولات خود در ایالات‌متحده پیدا کنیم، به‌شدت می‌تواند هزینه‌های آیندهٔ ما برای ورود به این بازار را تحت تأثیر قرار دهد».

ds-7

لری دومینیک پیش‌ازاین به‌عنوان یک مهندس در جنرال موتورز کار می‌کرد و سپس به نیسان پیوست. او در این شرکت مسئولیت توسعهٔ وانت فول سایز تایتان را بر عهده داشت. وی همچنین به توسعهٔ محصولات دیگر نیسان برای بازار ایالات‌متحده پرداخت و حالا توسط تاوارس برای مدیریت PSA آمریکای شمالی استخدام شده است. در همین حال، کارلوس تاوارس نیز هم‌اکنون گروه خودروسازی نزدیک به ورشکستگی پژو-سیتروئن را با کمک دولت فرانسه به بالاترین میزان سوددهی خود در ۱۴ سال گذشته رسانده است.

larry-dominique-2

از نشانه‌های مهم تولد دوباره PSA این است که این گروه فرانسوی ماه گذشته شعبهٔ اروپایی جنرال موتورز شامل شرکت‌های اوپل و واکسهال را خریداری نمود. همچنین در حال حاضر PSA تنها خودروسازی در دنیا است که برای خرید شرکت‌های پروتون و لوتوس علاقه نشان داده است. اگر این معامله انجام گیرد، درهای بسیاری را برای این شرکت فرانسوی در بازار جنوب شرقی آسیا بازخواهد کرد.

peugeot-508-2015-01

اما دومینیک در پاسخ به این سؤال که آیا PSA از شکست‌های گذشتهٔ خود در آمریکا درس گرفته است یا نه گفته که این سؤالی نامربوط است. وی ادامه داده است:

«واقعیت این است که پژو-سیتروئن ۲۶ سال پیش بازار ایالات‌متحده را ترک کرد و بازار امروز خیلی متفاوت است. اینکه قبلاً چه اتفاقی افتاد و دلایل خروج این شرکت از آمریکا چه بوده است در حال حاضر نامربوط هستند. PSA هم‌اکنون به تولید محصولاتی بسیار متفاوت از گذشته می‌پردازد. در سوی دیگر ما در حال مطالعهٔ یک برنامهٔ ۱۰ ساله برای بازگشت به ایالات‌متحده هستیم و باید بررسی کنیم که مردم این کشور چه خودروهایی را دوست دارند و چه خودروهایی را دوست ندارند. به همین دلیل تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها زمان‌بر است و باید صبور باشیم. بازار ایالات‌متحده امروزه بسیار شلوغ و رقابتی است و به همین خاطر ما باعجله به آن وارد نمی‌شویم».

07757287-photo-comparatif-c

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حميد

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    همیشه یک مدیر خوش فکر مائه رشد یک شرکت میشه
    کار سختیه بازار أمریکا فروختن البته بازار اروپا کار مشکلتر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (522 ديدگاه)

      واقعا بعد از اومدن کارلوس تاوارز PSA متحول شده.یک شرکت در آستانه ورشکستگی در نزدیک به چهارسال به جایی رسیده که حداقلش اینه که توی چهار سال دو بار عنوان معتبر خودروی سال اروپا را بدست اورده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        شاید تو اروپا موفق باشه ولی برای بازار امریکا زیادی اقتصادیه با انجین های کوچیکش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. امین

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنها یه راه حل برای تحول صنعت خودرو سازی ایران وجود داره اونم اینه که همه مردم ایران پول یارانه هاشون رو بذارن روی هم بدن چند تا از این مدیران بیان ایرانخودرو و سایپا ، مدیریت رو به دست بگیرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا میرزایی

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (337 ديدگاه)

      دوست عزیز اقتصاد ایران یه اقتصاد به شدت بیماره که با اومدن هیچ کس تغییر نمیکنه چون سیستم دولت کلا پشتیبان این سردرگمی اقتصادیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Madjid

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    پژو سیتروئن خودروسازی نیست که اگر در یک‌ کشور حضور نداشته باشه آدم حسرت بخوره و بگه مردم اون جا چیزی رو از دست دادن.
    جای خالیش رو به راحتی با رقبای ژاپنی میشه پر کرد. به نظر من که بهتر هم هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Machine

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      این نظر شما است و البته به نظر من هرگز اینطور نیست. پژو-سیتروئن یکی از خودروسازان دوست‌داشتنی دنیا است که الآن هم با قدرت داره برمیگرده. این تصویر بد از این گروه خودروسازی در بین ما ایرانیا فقط بخاطر گندکاری‌هاییه که ایران‌خودرو با محصولات پژو تو ایران انجام داد وگرنه PSA خیلی هم خودروساز خوبیه و نشونه‌اش اینکه امسال یکی از محصولاتش بعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. تو لیست کاندیداهای خودروی سال اروپا هم ماشین‌های ژاپنی حضور داشتن و هم آلمانی. بنابراین اکه اونا بهتر بودن قطعاً 3008 بعنوان خودروی سال انتخاب نمیشد. شخصاً واقعاً خوشحالم که PSA میخواد به آمریکا برگرده و قطعاً به یکی از رقبای قدرتمند تو این بازار تبدیل میشه. این شرکت با خرید اوپل و احتمالاً در آینده خرید پروتون داره به یه گروه بسیار قوی تبدیل میشه که حتی ممکنه فولکس‌واگن رو هم تهدید کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Madjid

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        به نظر من که همیشه همینطور بوده.
        در ضمن من نگفتم ماشین های PSA بده ، معلومه اصلا نخوندی ( یا نفهمیدی ) منظورم چیه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Machine

          ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1201 ديدگاه)

          بنظرت مفهوم این جمله چی میتونه باشه؟:
          ((پژو سیتروئن خودروسازی نیست که اگر در یک‌ کشور حضور نداشته باشه آدم حسرت بخوره… جای خالیش رو به راحتی با رقبای ژاپنی میشه پر کرد))
          والا برداشتی که من از این جمله دارم اینه که ساخته‌های PSA ماشین‌های بی‌ارزش و کم‌اهمیتی هستن که میشه اونا رو براحتی با ماشین‌های دیگه جایگزین کرد درحالیکه بنظر من هرگز اینطور نیست. محصولات این گروه خصوصاً سیتروئن یه ویژگی یا حس خاص دارن که تو هیچ ماشینی پیدا نمیشه، نمونه‌ش سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی فوق‌العادۀ سیتروئن که تو هیچ ماشین دیگه‌ای وجود نداره. یا شاهکاری مثل DS 7 که واقعاً فوق‌العاده‌س، یا در گذشته خودروی خارق‌العادۀ سیتروئن DS که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی داره و حتی بعنوان یکی از پنج خودروی قرن بیستم انتخاب شد و… .
          لطفاً سریعاً دیگران رو نفهم تلقی نکن دوست عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. یاسین

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    واقعا تاواراس یه جواهره دقیقا PSA چهارده پونزده سال پیش وقتی توضعیت خوبی یه مدیر نالایق اومد و برنامه های این برند رو تبدیل کرد به ارزون سازی و از رقابت عقب انداختش تا اینکه تاواراس اومد و درست از وقتی اومد اصلا این گروه جون گرفت تا جایی که بین سال 2012 تا الان پژو دوبار جایزه ماشین سال اروپا رو برده سال 2014 برای 308 و امسال هم 3008 این حرکتشم نشون دهنده مدیریت فوق العادشه این مدیر خیلی راحت با بازویی مثل دومینیک حتی در عرض کمتر از ده سالی که در نظر خودشون هست PSA رو به یکی از برندهای محبوب امریکا تبدیل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    عکس اولی یه ماشین واقعا عالی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE & CHEVROLET

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      2.5 میلیارد قیمتش بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. sevlan

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    PSAاین اواخر واقعا عالی کار کرده،امیدوارم موفق بشن،درد و بلای مدیریت لایقش بخوره تو سر مدیرای ایران خودرو و سایپا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    پژو سیتروئن هر دو برندهای دوست داشتنی هستن، مثلا همین مدلهای پژو که در ایران داشتیم مثل ۵۰۴، ۴۰۵ و ۲۰۶ واقعا ماشینهای جذابی بودن در دوران خودشون، فارغ از بلایی که ایرانخودرو سرشون آورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا