پژو

پژو SXC مفهومی ؛ دو رگه چینی فرانسوی!

خودروهای مفهومی پژو که تا چندی پیش مسیر چندان یکسانی را طی نمی‌کردند و هر یک حال و هوای خود را داشتند، تقریبا از دوسال پیش بالاخره جهت گیری خاصی را دنبال نمودند تا به عبارت بهتر زبان طراحی مشترکی را برای خود داشته باشند.

پژو SXC مفهومی که دست پرورده استودیوی طراحی  China Tech Centre در شانگهای است، دنیای جدیدی از خودروهای کراس اوور را به نمایش می گذارد . . . .

Peugeot SXC Concept

توصیف مجددی از یک کراس اوور . . .

در سال ۲۰۱۰ شرکت پژو با خودروهای مفهومی مختلف یک سیر تکامل یافته و جدیدی را به نمایش گذاشت. خودروهایی همچون مفهومی SR1 رودستر، مفهومیBB1 (خودرویی شهری با ۲.۵ متر طول و قابلیت حمل چهارسرنشین) ، پژوEX1 (که خودرویی دونفره کاملا الکتریکی بود) و سرانجام مفهومی HR1 از جمله مدل‌هایی بودند که رونمایی آن‌ها در یکی – دو سال گذشته نقش اساسی در تغییر زبان طراحی برند پژو داشتند.

Peugeot SXC Concept

در موتور شوی شانگهای ۲۰۱۱ استایل جدید این برند فرانسوی این‌بار در سگمنت دیگری یعنی کراس اوور که به شدت در کشور چین با استقبال روزافزون روبرو شده، به نمایش درآمد. پژو SXC مفهومی که نام آن برگرفته ازShanghai Cross Concept  ، ویژگی‌های بارزی از یک SUV همانند قدرت، ارتفاع زیاد سطح خودرو، ایمنی بالا و … را بدون تضعیف یا حذف آن‌ها در قالبی مدرن و قابل رقابت با بزرگان این سگمنت در اختیار مشتریان قرار می دهد.

Peugeot SXC Concept

پژو SXC مفهومی، خودرویی قدرتمند با شخصیتی پرادعا به نظر می‌رسد! ابعاد SXC مفهومی در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴.۸۷ متر، ۲.۰۳۵ متر و ۱.۶۱ متر است. فاصله دومحور آن نیز به ۳۰۰۰ میلی‌متر محدود شده است.

از جمله بارزترین موارد طراحی در نمای جلویی این خودرو می‌توان به شمای جلوپنجره شناور آن که به نظر می رسد جدا از بدنه باشد و چراغ‌های گربه‌سان مانند که با بهترین نحو ممکن در محل خود جای گرفته اند و اصالت نشان شیر پژو را به رخ می کشند اشاره کرد.

Peugeot SXC Concept

چراغ‌های جلو در این خودرو فرمی جذاب از چراغ های LED است که هم در روز و هم در شب SXC  را متمایز می‌سازد. این فرم بصری در چراغ های عقب نیز دیده می شود؛ جایی که شکل بومرنگ مانند آن‌ها فرمی پویا به قسمت عقب بخشیده است. کاپوت فرو رفته خودرو نیز نشان بزرگ پژو را در خود جای داده است.

سایر جزییات نیز در طراحی SXC همانند آینه‌های جانبی مخروطی شکل آن که دوربین های عقب را در خود جای داده‌اند، با بیشترین توجه مورد بررسی واقع شده اند. خطوط سقف، مرز سطوح لعاب کاری‌شده کناری و بسیاری از اجزای دیگر در این خودرو از آلومینیوم صیقل داده شده ساخته شده اند.

Peugeot SXC Concept

رینگ های این خودرو از نوع ۲۲ اینچی هستندکه با تایرهای ۲۵۵ میلی‌متری میشلین احاطه شده‌اند و طراحی منحصر به فرد آن ها استحکام و تعادل خودرو را به بیننده القا می‌کند.

در فضای داخلی نیز تضاد میان رنگ آبی صفحه نمایش و نور پردازی آبی ملایم با تریم آلومینیومی صیقل‌کاری شده و رنگ تیره پوشش صندلی ها و پانل ها فضایی  مهیج را بوجود آورده است.

Peugeot SXC Concept

همچنین موارد دیگری همچون ابعاد بزرگ آن، سقف پانورامای دو تکه، دسترسی آسان به فضای داخلی خودرو از طریق درب‌های بازشونده معکوس و …فضای داخلی بزرگ و راحتی را برای سرنشینان آن فراهم می‌آورند.

Peugeot SXC Concept

تکنولوژی قوای محرکه . . .

یکی از اصلی ترین اهداف پژو ادامه پیشرو بودن این شرکت در زمینه تولید خودروهای زیست محیطی است، در همین راستا SXC  مفهومی از تکنولوژی HYbrid4 بهره می برد. در این سیستم یک پیشرانه احتراقی در جلو قرار داده شده که وظیفه به حرکت درآوردن چرخ های جلو را برعهده دارد و یک موتور الکتریکی نیز در عقب نصب شده که چرخ های عقب را به حرکت در می آورد.

این تکنولوژی این امکان را مهیا می‌سازد که قدرت تولیدی موتور توسط گیربکسی شش سرعته دستی به هر چهار چرخ خودرو منتقل شود (و به عبارت دیگر تبدیل به خودرویی دو دیفرانسیل شود) تا بیشترین چسبندگی و ایمنی را فراهم سازد.

Peugeot SXC Concept

این سیستم همچنین در سرعت های پایین امکان رانندگی با ایجاد آلایندگی صفر را مهیا می سازد که در این حالت تنها موتور الکتریکی عمل می کند. در زیرکاپوت این خودرو یک پیشرانه بنزینی۱.۶  لیتری THP با حداکثر قدرت ۲۱۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر قرار دارد که کاملا مطابق با استراتژی پژو در تولید پیشرانه‌های کم حجم اما پرقدرت است.

Peugeot SXC Concept

همان طور که گفته شد این پیشرانه بنزینی با موتور الکتریکی « سینکرونوس » با مگنت‌های دائم به قدرت ۹۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتن‌متر ترکیب شده تا در مجموع SXC  مفهومی توانایی تولید بیشترین قدرت ۳۱۳ اسب‌بخار را داشته باشد. مصرف سوخت نیز برابر با ۵.۸۱ لیتر در هر ۱۰۰  کیلومتر است و در هر کیلومتر نیز تنها ۱۴۳ گرم گاز آلاینده CO2 تولید می‌کند. همچنین در این حالت SXC می‌تواند مسافتی در حدود ۱۲.۵ کیلومتر را طی کند.

Peugeot SXC Concept

سرانجام باید گفت که بازار چین به طور قطع در سال‌های آینده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازار خودروهای جهان تبدیل خواهد شد و برند پژو با در نظر گرفتن این مساله گامی بلند را برای حضوری پر رنگ در این بازار برداشته است که ارائه SXC مفهومی خود دلیلی محکم بر این مساله است.

علاوه بر این پژو با ارائه SXC مفهومی به نوعی نشان داد که بهای بسیاری به استایل طراحی خود می دهد چرا که ازسال گذشته تمامی خودروهای مفهومی خود را بر این پایه طراحی کرده و در این خودرو نیز با ارائه مفاهیمی مدرن‌تر دست به تکامل آنزده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    از پژو همچین محصول شگفت انگیزی بعیده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. AMIR

    ۱۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    عشق است پژو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. AMIR

    ۱۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این ماشین عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMIR

    ۱۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    عجب طراحی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا