کوچولوهای شیک! زورآزمایی پژو 2008، سیتروئن C4 کاکتوس و فورد اکواسپورت

پژو به منظور از دست ندادن بازار در برابر رقبا، 2008 را نونوار کرده است. آیا این خودرو می‌تواند در برابر فورد اکواسپورت و سیتروئن C4 کاکتوس قد علم کند؟
پژو با عرضه‌ی کراس اوور کوچک 2008 در سال 2013 تکانی به این بخش از بازار دارد. در آن زمان، مدل عرضه شده جهتی جدید به خودروهای کوچک کاربردی این خودروساز داد زیرا این خودرو ضرورتاً جایگزین استیت کوچک 207 SW شده بود.

peugeot-2008-vs-citroen-cactus-vs-ford-ecosport-02
و این حرکتی هوشمندانه بود چرا که 2008 ثابت کرد که از محبوبیت زیادی در این سال‌ها برخوردار بوده است. پژو اخیراً فیس لیفتی را روی 208 اعمال کرده بود و 2008 نیز از قضیه مستثنا نشده و نمایی آشناتر نسبت به سایر برادران خود یافته است. آیا این فیس لیفت برای اعطای جایگاهی والا به این خودرو در کلاس کافی بوده است؟ برای پی بردن به این موضوع، ما رقبای بسیار متفاوتی را رودرروی این خودرو قرار داده‌ایم.

peugeot 2008
اولین رقیب فورد اکواسپورت است. این خودرو در هنگام عرضه روزگار سختی داشت اما فورد تغییرات خوبی را در این کراس اوور کوچک انجام داد تا جذاب‌تر به نظر بیاید. از این‌طرف آیا این تغییرات برای رقابت با پژو کافی است؟

ford ecosport
در طرف دیگر رینگ سیتروئن C4 کاکتوس قرار دارد. این مدل برخی از قطعات مشترک با 2008 را به اشتراک می‌گذارد اما در مفهوم خود بسیار متفاوت است و طراحی هوشمندانه‌ای در بیرون و خارج از خودرو دارد و ابعاد آن بیشتر به هاچبک ها می‌خورد.

citroen cactus

شاخ‌به‌شاخ

کاربردی بودن
علیرغم ابعاد متفاوت این 3 خودرو، پژو و سیتروئن فضای بار مشابهی را ارائه می‌کنند که به ترتیب برابر است با 360 و 358 لیتر. هر دو خودرو جادارتر از فورد هستند، فوردی که فضای بار 355 لیتری دارد و دسترسی به صندوق آن کمی سخت‌تر است. فضای صندلی عقب اکواسپورت تنگ‌تر است درحالی‌که C4 فضای پشتی بیشتری از 2008 دارد.

pug-2008-gp-test


تجهیزات استاندارد
C4 کاکتوس 405 پوند ارزان‌تر از 2008 است اما به‌صورت استاندارد از سیستم ناوبری و دوربین پشتی بهره می‌برد. درحالی‌که فورد هنوز هم ارزان‌تر است اما اضافه کردن سیستم ناوبری، رادیوی DAB، حسگرهای پارک عقب و یک دوربین این ارزانی را محو می‌کند. به‌علاوه، این خودرو هزینه‌های رانندگی بالاتری دارد.


آلایندگی‌ها
سیتروئن با تولید 95 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر پاک‌تر پژو 2008 با آلایندگی 97 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر است. قیمت پایین‌تر C4 این خودرو را بالاتر از رقبا قرار می‌دهد. پژو و سیتروئن به راحتی فورد را پشت سر می‌گذارند چرا که این خودرو در هر کیلومتر 115 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

قضاوت

رتبه‌ی اول: سیتروئن C4 کاکتوس
C4 کاکتوس غرابت زیادی را به این کلاس تزریق کرده است. نمای خودرو باب میل همه نیست اما بحث و شکی درباره‌ی کارایی و راندمان و همچنین فضای داخلی این خودرو وجود ندارد. به‌علاوه این خودرو به حد کافی سریع بوده و تجهیزات مناسبی را عرضه می‌کند. به این موارد لیست بلندبالای ویژگی‌ها و قیمت مناسب را اضافه کنید و می‌بینید که C4 حتی جذاب‌تر از قبل نیز هست.


رتبه‌ی دوم: پژو 2008
درحالی‌که 2008 عمل جراحی کوچکی را پشت سر گذاشته اما خیلی تغییر نکرده است. این خودرو چیز بدی نیست و به لطف کابین با کیفیت، صندوق جادار و لیست تجهیزات برجسته یکی از بهترین کراس اوورهای کوچک به حساب می‌آید. سیستم کنترل چسبندگی این خودرو یک توافق معقول به جای سیستم چهارچرخ محرک است اما برچسب قیمت بالاتر پژو به این معنی است که 2008 در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد.


رتبه‌ی سوم: فورد اکواسپورت
شکی وجود ندارد که اکواسپورت بهبود یافته است اما این تغییرات به اندازه‌ای نبوده که فورد از عهده‌ی سیتروئن و پژو برآید. درحالی‌که پیشرانه‌ی 1.5 لیتری TDCi نرم و روان و گیربکس نیز خوب است اما اکواسپورت در مواردی همچون دینامیک رانندگی، تجهیزات کم (علیرغم قیمت ارزان) و هزینه‌های رانندگی بالاتر کم می‌آورد.

دیگر گزینه‌ها در این کلاس

رنو کپچر 1.5 dCi Dynamique S Nav
قیمت: 18775 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری، قدرت 89 اسب بخاری
کپچر در نمای بیرونی به خوبی کار کرده اما در زمینه های کیفیت و پرفورمنس نمی‌تواند به پای 2008 برسد. البته این خودرو طیف شخصی‌سازی مناسبی دارد و هزینه‌های رانندگی آن نیز کم است. برگ برنده‌ی کپچر، گارانتی 4 ساله و سرویس‌های دوره‌ای آن است.

Renault Captur
نیسان جوک 1.5 dCi 110 N-Connecta
قیمت: 19025 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری، قدرت 109 اسب بخاری
جوک با قدرتمندترین پیشرانه‌ی موجود خود یعنی نسخه‌ی 109 اسب بخاری دیزل عرضه‌شده و قیمت گران آن با لیست بلندبالای تجهیزات جبران می‌شود اما نمای ظاهری آن بحث‌برانگیز و دوقطبی است. این خودرو همچنین فضای بار کمتری نسبت به کپچر دارد.

2016 Nissan Juke

فورد اکواسپورت 1.5 TDCi 95 Titanium

پژو 2008 BlueHDi 100 Allure

سیتروئن C4 کاکتوس BlueHDi 100 Flair

 

17595/19330

18865/20760 18460/19460

قیمت پایه/قیمت مدل تست شده (پوند)

4017/1765/1648

4159/1739/1556 4157/1729/1530

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4 سیلندر خطی/1498 سی‌سی

4 سیلندر خطی/1560 سی‌سی 4 سیلندر خطی/1560 سی‌سی

پیشرانه

94 اسب بخار

99 اسب بخار 99 اسب بخار

حداکثر قدرت

215 نیوتون متر

254 نیوتون متر 254 نیوتون متر

حداکثر گشتاور

5 سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو

5 سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو 5 سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو

گیربکس

1297

1160 1068

وزن خالص (کیلوگرم)

11.9

10.9 11

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

160

181 184

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

4/3.5/3.7

3.6/2.8/3.1 3.5/2.8/3

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

peugeot-2008-vs-citroen-cactus-vs-ford-ecosport-01
منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

11 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
    امیرحسین (Lion26)
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون بابت این مطلب و دست نویسنده درد نکنه.

    از نظر ظاهری هم اون دو خودرو،از فورد بهتر هستند.البته به نظر من.

    سیتروئن کاکتوس و نیسان جوک ظاهر جذاب و قشنگی دارند.

    Just France and Japan

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3670 دیدگاه) ,

    .ِِ
    واقعا سیتروئن رو خیلی دوست دارم.
    ماشیناش خیلی محبوب ؛ متفاوت و دوست داشتنی هستن.
    واقعا عالیه.
    کاکتوس هم که گل کاشته.
    خیلی جوون پسند و شیک هست.
    .

    پاسخ
  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    فورد بر خلاف ظاهرش کابین بسیار زیبا و اسپرتی داره که فقط مانیتورش کوچیکه که اونم فکر کنم قابل تعویض باشه
    اما هر جور نگاه کنیم از هر نظر سیتروئن خیلی بهتر از بقیه بود
    اتفاقا ظاهر خیلی شیک و خوبی هم داشت //////

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      نمیخوام تعصبی بگم ولی اخه این چه تستی بود حجم صندوق و قیمت حداقل چند کیلومتر رانندگی کنین بعد نتیجه گیری ضمنا فورد اوله بی شک

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    طراحی سیتروئن جالبتر از اون دوتای دیگس قیمتشم نسبت به تجهیزاتش بهتره

    پاسخ
  5. سينا
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    من به شخصه رنو رو میپسندم بعد پژو
    چون رنو یکی از 5 برند مطرح و اصیل اروپایی

    پاسخ
  6. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    انتخاب اول و آخر من بین تمام کراس اوورهای بالا فقط سیتروئن C4 کاکتوس هست.

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    ظاهر پژو و سیتروئن، بهتراز فورد هستند.

    پاسخ
  8. carlove
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    من پژو رو می پسندم این سیتریین فقط اومده پلاستیک به اینورو اونورش چسبونده اه حالم بدشد پراید هم انقدر پلاستیک به دورو برش نچسبونده پژو شاید قیمتش یکم بیشتر باشه ولی هرچی باشه بهتره فورد هم که اصلا هیچی

    پاسخ
  9. carlove
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    فیس لیفت پژو خیلی تغییرش نداده

    پاسخ
  10. رامتین
    سوابق: (733 دیدگاه) ,

    همه این گزینه ها خوبند. اما بنظرم بهترین گزینه رنو کپچر هست. البته نه این رنو کپچری که در ایران میبینید. بزودی نسخه جدیدی از رنو کپچر بنام RS در دنیا و جالبه در ایران هم وارد میشه که 200 اسب توان داره. بنظرم اغواکننده خواهد بود شتابش. خودرویی که براحتی با وزن 200-300 کیلو کمتر از توسان و توان 30 اسب بیشتر و کیفیت برتر اروپایی، حریفهای کره ای را نابود میکنه. موافقید؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.