نبرد آتی پژو 301 با رقبای چینی‌اش در ایران!

سام کاویانی: همان‌طور که شما عزیزان بهتر آگاهید، اخیراً شرکت پژو به تقلید از هم‌قطار وطنی‌اش رنو، اقدام به تأسیس شرکت مشترکی با شرکای ایرانی خود نموده است. این شرکت جدیدالتأسیس ایکاپ (IKAP) نام دارد و برنامه آتی آن، تولید سه مدل از خودروهای پژو با شمارگان 208،2008 و 301 است. شاید در میان این سه محصول، پژو 301 را تا حدی بتوان از مابقی آن‌ها مهم‌تر و شاخص‌تر دانست. دلایل این امر هم به شرح ذیل است:
الف – پژو 301 خودرویی سدان یا به‌اصطلاح صندوق‌دار و خانوادگی است و همین موضوع به‌ظاهر پیش‌پاافتاده می‌تواند جایگاه آن را در بین آحاد هم‌وطنان بالاتر هم ببرد؛ زیرا که در شرایطی برابر، عمده مشتریان ایرانی نسخه‌ای از سدان را بر یک هاچ‌بک ترجیح می‌دهند، همان‌گونه که یک شاسی‌بلند را در قیاس با سدانی هم قیمت بیشتر می‌پسندند.

2014_Peugeot_301_09
ب – تعرفه‌های بالای گمرکی به همراه انواع و اقسام عوارض و مالیات‌ها، خرید گزینه‌ای دلخواه را برای بیشتر هم‌وطنان بسی سخت و دشوار نموده و در همان حال، بازاری بی‌رقیب و خالی از اغیار را در اختیار سازندگان داخلی‌مان قرار داده است. از آنجایی که امروزه پژو با بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان شراکت دارد، پس به ناگزیر، بیشتر مشتریان ایرانی سدان‌های تولیدی این برند را خریداری می‌نمایند و…

2014 Peugeot 301
ج – عامل دیگر به شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران‌خودرو- نماینده انحصاری پژو در سرتاسر کشور- بازمی‌گردد، امتیازی که کمتر سازنده‌ای در این دیار از آن بهره می‌برد. البته در کنارش، این نکته را هم باید در نظر گرفت که خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم آش چندان ذهن سوزی نیست، ولی بااین‌وجود، برای یک مشتری فلک‌زده ایرانی لنگه‌کفش هم در بیابان نعمتی ست و صدالبته کاچی بهتر از هیچی است!

2014 Peugeot 301
د- به‌رغم تمامی بدنامی‌های که در سالیان اخیر نصیب برند پژو در کشورمان شده و به‌حق نیز، برخی از هم‌وطنان را از نام و نشان پژو دل‌زده و بیزار نموده، نمی‌توان منکر این مسئله شد که بیشتر این موارد ناشی از عدم نظارت دقیق طرف ایرانی بر کیفیت خودروهای های تولیدی و همچنین استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد در آن‌ها بوده است. از طرفی، تمامی مدل‌های فعلی پژو در ایران اعم از 405،206 و … از نسخه‌های قدیمی و خارج از رده این کمپانی به شمار می‌آیند، از همین رو شرکت مادر مسئولیتی را در قبال آن‌ها احساس نکرده و تنها به گرفتن حق لیسانس اکتفا نموده است. بی‌شک نسخه‌ای مدرن و به‌روز از پژو که با قطعات اصلی و استاندارد خود تولید شده باشد، از کیفیت درخور و مناسبی بهره می‌برد. این امر هم واقعیتی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم پوشیده و یا آن را نادیده بگیریم.

2014 Peugeot 301
با ذکر این توضیحات، حال وقت آن رسیده که نگاهی گذرا به مختصات پژو 301 و دیگر رقبای چینی‌اش در این بازار بیاندازیم.
پژو 301 یک سدان کوچک است که برای نخستین بار در ماه می سال 2012 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. فروش آن نیز از ماه نوامبر همان سال و در کشور ترکیه آغاز شد. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی نیرو می‌گیرد که توان خروجی آن معادل 115 اسب بخار و گشتاورش برابر با 150 نیوتن‌متر است. نسخه‌های فول این خودرو در بازار امارات با تجهیزات رفاهی و ایمنی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم START/STOP، کروز کنترل، صندلی‌های چرمی، فرمان برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… عرضه می‌شوند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران خود قرار می‌گیرد.

2014 Peugeot 301 Interior
Peugeot 301 Interior

در بازارهای جهانی این خودرو رقیبی برای هیوندای اکسنت، کیا ریو و شورولت سونیک و… به شمار می‌آید و بازار هدفی که برای آن تعریف شده شامل مناطقی همچون اروپای شرقی، آسیای غربی، آفریقا، آمریکای لاتین می‌گردد. در حال حاضر، پژو 301 در ممالکی همچون اسپانیا، چین و نیجریه به تولید می‌رسد. این خودرو از موسسه EURONCAP اروپا سه ستاره ایمنی را دریافت نموده است.

Peugeot 301 2013

2014 Peugeot 301 Interior

Peugeot 301 ENCAP
Peugeot 301 ENCAP

با توجه به مواردی که بیان شد، اگر پژو 301 با همان قیمت 58 میلیون تومان پیش‌بینی‌شده‌ای که – توسط مدیرعامل محترم ایران‌خودرو – ذکر شد به بازار داخلی راه یابد، از این پتانسیل برخوردار است که بازار فروش برخی از سدان‌های چینی مونتاژی در ایران را به نحو جدی به مخاطره انداخته و حتی مقدمات حذفشان را از صحنه فراهم سازد. مهم‌ترین این سدان‌ها هم شامل موارد ذیل هستند:

جک J5
ازجمله سدان‌های چینی که طی سالیان اخیر به برکت تحریم‌ها و نیز نبود رقیبی قدر، توانسته با طرح زیبای خود که دست‌پخت موسسه پنین فارینا ایتالیاست و نیز قوای محرکه مأخوذ از میتسوبیشی، تا حدی در این بازار خودی نشان دهد، خودروی نام‌آشنای جک J5 است.

JAC J5
JAC J5

در حال حاضر، جک J5 با دو پیشرانه 4 سیلندر 1.5 و 1.8 لیتری عرضه می‌شود که توان آن‌ها به ترتیب معادل 113 و 141 اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو، گیربکس‌های 5 سرعته دستی و یا چهار سرعته اتوماتیک عهده‌دار هستند. شاید با نگاهی به پیشرانه 1.8 لیتری و 141 اسبی جک J5، آن را مرکب پرشتاب‌تری نسبت به پژو 301 به‌حساب آوریم، آن‌هم خودرویی که تنها از یک پیشرانه 1.6 لیتری و 115 اسب بخاری نیرو می‌گیرد.

JAC J5
JAC J5

اما در عرصه واقعیت قضیه کاملاً برخلاف این است! چون به لطف وزن کمتر پژو که تنها معادل 1090 کیلوگرم در مقابل 1315 کیلوگرم جک است، این خودرو شتاب صفر تا صد را در زمانی بین 9.5 الی 10.5 ثانیه پر می‌کند و سرعت نهایی آن نیز معادل 188 کیلومتر بر ساعت است، اما در مقابل، سقف سرعتی جک J5 به 175 کیلومتر بر ساعت محدود شده و شتاب صفر تا صد آن هم در بهترین حالت معادل 10.5 ثانیه است که در نسخه 1.5 لیتری این رقم حتی به 12.5 ثانیه نیز صعود می‌کند. پس تا اینجای کار پژو 301 برنده این میدان است. از طرفی، برحسب تجربه این را نیز می‌دانیم که هماهنگی میان گیربکس با پیشرانه، در محصولات پژو، درمجموع بهتر از خودروهای شرقی و به‌ویژه چینی است، امری که در جاده‌های کوهستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مقابل، استهلاک نسبتاً پایین جک J5 هم نکته‌ای است که در صحنه عمل به اثبات رسیده و اکثر خریداران این خودرو و آحاد تعمیرکاران بر روی این موضوع وحدت نظر دارند.

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior

در حال حاضر، نسخه 1.5 لیتری جک J5 با بهایی معادل 51,710,000 تومان و نسخه 1.8 لیتری اتوماتیک آن با بهایی معادل 62,710,000 تومان ثبت‌نام می‌شود. نسخه 1.8 لیتری این خودرو، از تجهیزات ایمنی و رفاهی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی دارای گرم‌کن، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… بهره می‌برد. جک J5 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است.


ام‌وی‌ام 550
دومین سدانی از چین که این روزها از بازار فروش خوبی هم برخوردار است، خودروی چری E5 و یا همان MVM 550 است. این مدل را به‌نوعی می‌توان فیس‌لیفتی از MVM 530 به شمار آورد که با رنگ و لعابی تازه‌تر و صدالبته ایرانی پسندتر، دل بسیاری از هم‌وطنانمان را ربوده است.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

ام‌وی‌ام 550 از یک پیشرانه دو لیتری نیرو می‌گیرد. توان خروجی این پیشرانه معادل 139 اسب بخار و گشتاورش برابر با 182 نیوتن متر است. این خودرو با دو گیربکس متفاوت اعم از 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT در بازار فروخته می‌شود. نسخه دنده‌ای این خودرو با بهایی معادل 51,418,000 ثبت‌نام می‌شود و نسخه اتوماتیک آن نیز با بهایی برابر با 58,900,000 تومان.

MVM 550
ام‌وی‌ام 550 به‌طور استاندارد از تجهیزاتی ایمنی و رفاهی همچون 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و صندلی‌های چرمی، سانروف برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… برخوردار است. وزن خالص این خودرو بین 1290 الی 1360 کیلوگرم است.

Chery E5 - MVM550
شتاب صفر تا صد نسخه 2 لیتری MVM550 در منابع رسمی اعلام نشده ولی حداکثر سرعت آن طبق مدعای چری، معادل 185 کیلومتر بر ساعت است. از آنجایی که شتاب این خودرو در منابع رسمی اعلام نشده نمی‌توان در این زمینه مقایسه دقیقی بین این خودرو و پژو 301 به عمل آورد.


چری آریزو 5
چری آریزو 5 از جدیدترین محصولات کمپانی چری به شمار می‌آید که تولیدش نیز اخیراً در شرکت مدیران خودرو کلید خورده است. شاید این خودرو را بتوان مهم‌ترین رقیب چینی پژو 301 به شمار آورد، دلیل این امر، طراحی زیبا و به‌روز آریزو 5 و همچنین آپشن های رفاهی گسترده‌ای است که در دل خود جای داده. مثلاً، نسخه فول این خودرو به‌طور استاندارد از تجهیزات ایمنی همچون 6 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضد لغزش (TCS)، سیستم کمکی حرکت از روی سربالایی (HHC) و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره برده و در کنارش، از تجهیزات رفاهی همچون سیستم ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی برقی راننده، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، صفحه‌نمایش لمسی به سایز 7 اینچ، همگام‌سازی موبایل با سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ریموت کنترل یدکی، چراغ‌های روشنایی در روز LED، چراغ‌های همراهی‌کننده تا درب منزل، خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها در صورت فراموشی و … برخوردار است، این موارد در کنار طراحی عامه‌پسند آریزو 5 می‌تواند جنگ سختی را میان این خودرو و پژو 301 رقم زند.

Chery-Arrizo-5-2016-04
از لحاظ فنی، فعلاً چری آریزو 5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری در ایران تولید می‌شود. توان خروجی این پیشرانه معادل 116 اسب بخار و گشتاورش برابر با 141 نیوتن‌متر است. بنا بر مندرجات برخی از نشریات چاپی که اقدام به تست آریزو 5 نمودند، شتاب صفر تا صد این خودرو با گیربکس دستی معادل 14 ثانیه و با گیربکس اتوماتیک CVT برابر با 16 ثانیه است. ماکزیمم سرعت آن نیز بنا به ادعای شرکت چری حدود 190 کیلومتر بر ساعت است. با نگاهی به ارقام مربوط به شتاب و وزن این خودرو می‌توان گفت که آریزو 5 از لحاظ چابکی و تندی، حریف چندان قدری برای پژو 301 نیست و نمی‌تواند پا به پای آن در جاده‌ها بتازد. در مقابل، عملکرد مناسب گیربکس CVT، فنربندی بسیار نرم، عایق‌بندی خوب و آرامش داخل کابین آریزو 5، از نکات مثبت آن به شمار می‌آیند. این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره از موسسه C-NCAP چین شده است.

CheryArrizo5
وزن خالص نسخه دستی چری آریزو 5 معادل 1355 کیلوگرم و نسخه اتوماتیک CVT آن برابر با 1387 کیلوگرم است.

chery_arrizo_5_4
بهای این خودرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی برخی تخمین‌ها، ارقامی بین 60 الی 70 میلیون تومان را برای آن تخمین می‌زنند.


در خاتمه، پژو 301 را می‌توان خودرویی اصیل با طراحی معقول و محافظه‌کارانه دانست که پشتوانه برند پر سابقه پژو، کیفیت ساخت بالا و گیربکس و پیشرانه‌ای اصلاح شده و امتحان پس داده را در آستین خود دارد، چینی‌های رقیب هم در مقابل، از سلاح زیبایی و آپشن های متعدد رفاهی و ایمنی سود برده و اخیراً نیز فنربندی نرم و استهلاک نسبتاً کم هم به این موارد اضافه شده است. اگر پژو 301 با همان کیفیت اصلی خود و با آپشن های رفاهی متعارف و بهای پیش‌بینی‌شده 58 میلیون تومانی عرضه شود، می‌تواند به‌عنوان سلاحی کارساز، شرکت ایران‌خودرو را در این بازار پرتلاطم یاری دهد و نه‌تنها بر چینی‌های رقیب، بلکه بر سدان‌های کوچک وارداتی همچون هیوندای اکسنت و… نیز فائق آید، ولی چنانچه این خودرو با آپشن های کم و قیمت‌گذاری نامناسب و کیفیت مخدوش و دستکاری‌شده به میدان بیاید، همچنان رقبای چینی‌اش یکه‌تاز میدان خواهند بود و حتی ممکن است شکست تلخی را هم نصیب آن سازند. درنهایت، همه چیز بستگی به درایت ایران‌خودرو و شریک فرانسوی‌اش پژو دارد، شریکی که این بار باید آزمون سختی را پس داده و اعتبار مخدوش خود را نزد ایرانیان، به سرعت بازسازی و احیاء نماید.

peugeot-301-10
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CHERYINTERNATIONAL.COM
DRIVEARABIA.COM
و…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

64 دیدگاه

  1. shahin
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    من با اینکه بازار متنوع بشه و طیف گسترده تری از خودرو ها برای فروش باشن هیچ مشکلی ندارم اما خودم ترجیح میدم اگه قرار 60 میلیون که ثمره زحمت و پس انداز نزدیک به 5 سالم میشه رو واسه یه ماشین بزارم حداقل چینی نخرم تا با افت قیمت بعد از 30کیلومتری که پیدا میکنه پولم افت پیدا نکنه . هر حال ما معمولا یه ماشینو بیشتر از 3 تا 4 سال نگه نمیداریم و باید بفروشیمش.حالا یا به دلیل نیاز مالی یا به دلیل ارتفا و خرید ماشین بهتر.خودم ترجیح میدم بین 60 تا 70 مزدا 3 نسل قدیم یا سراتو یا مگان بخرم و خیالم از افت قیمت هم کاملا راحته و با خرید هرکدوم از این ماشینا نهایتا با 4 میلیون هزینه کردن هم از لحاظ فنی و هم اتاق نهایت بهینه سازی رو میتونی انجام بدی و ماشینتو به نسخه صفر نزدیک کنی و خیالت راحت باشه قیمت ماشینت یدفعه 20 میلیون افت پیدا نمیکنه.مثال واضح هم قیمت ایکس 33 ام وی ام یا لیفان ایکس 60 یا ….تقریبا همه ماشینهای چینی بجز جک اس 5 که فعلا دچار افت نشده

    پاسخ
    1. aston martin
      سوابق: (826 دیدگاه) ,

      محصولی بیاریید که قشر متوسط و متوسطه رو به پایین بتونن ازش بهره ببرن این چیزا برا دارا هاست و فرقی به حال اکثریت نمیکنه

      پاسخ
    2. ایر انی
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      دیدگاه شما کودکانه هست- مزدا 70 میلیونی یعنی یک مزدا مدل 88حال به قول خودتان اگر بعد 4 سال بخواهید خودروی خودتان را بفروشید یک مزدای 11 ساله هست-همین الان یک مزدا 11 ساله قیمتی کمتر از 50 میلیون داره-حتی شاید حدود 45 میلیون-ولی اگر شما خودروی جک را انتخاب کنید بعد 4 سال هرگز و هرگز بیشتر از مزدا ی 11 ساله افت قیمت نداره-اما مزدای مدل 8 8 با کارکرد بیش از 100 هزار تا-بدون گارانتی بر ای شما جذابتر ه – همین امروز شما میتوانید با 20 میلیون تومان یک بنز مدل 85 میلادی خریداری کنید-ولی یک فرد عادی پراید را ترجیح می دهد- علاقه کاذب ما به خودروهای ژاپنی و کره ای قیمتهایی کاذب نیز بوجود اورده- اگر مزدا مدل 88 هم اکنون 50 میلیون بود وافعا ارزش خرید داشت-

      پاسخ
  2. هادی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    ماشین ساخت پژو شبیه آدم های لب شکری هست…
    اون همه پول رو آتیش بزنیم بهتره تابریزیم جیب فرانسوی های چندش آور

    پاسخ
  3. امین
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    نویسنده یه کم حقیق کنه بد نیست! گیربکس جک جی 5 اتومات آپدیت شده و اصلا مثل قبل نیست و شتابش مثل پژو 301 و آمار های مربوطه شده. کیفیت رنگ هم مثل قبل نیست. استهلاک این خودرو به شدت پایینه. سرعت جک جی 5 به 210 کیلومتر بر ساعت هم می رسه. فقط به خاطر استانداردهای شرکت سازنده و کشور چین حداکثر سرعت مجاز یعنی 175 کیلومتر برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

    پاسخ
  4. شایان
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    برلیانس هم تو این رده خیلی پر فروشه

    پاسخ
  5. sunmartin
    سوابق: (1427 دیدگاه) ,

    با نظر شاهین موافقم اصلا خرید چینی منطقی نیست

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (131 دیدگاه) ,

      برای کسانی که به فکر پول هستند اصلا توصیه نمیشه!!

      پاسخ
  6. سیاوش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    طراحی ظاهر خودروهای پژو در حد لالیگاست!!!

    پاسخ
  7. محمد اشتری
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز، به نظر می رسه بازار ماشین های چینی به دلیل عدم وجود محصول متناسب نو و صفر کیلو متر در رده قیمتی 50 الی 80 میلیون تومان اقبال خوبی داشته و تقریبا اکثر دارندگان و استفاده کنندگان از این ماشین ها به نسبت پولی که داده اند راضی هستند و البته نظرات ذکر شده برای این مطلب حاکی از نگرانی در بازار ثانویه این محصولات هست و همه نگران افت قیمت در هنگام فروش هستند. لازم به ذکر که به طور کلی یکی از جذابیت های خودرو بازار ثانویه آن است که در سالهای اخیر در ایران به دلیل عدم وجود تورم های 40 الی 50 درصدی عملا برای تمامی خودرو ها از بین رفته و کم کم بازار خودرو ایران هم مشابه کشورهای اروپایی خواهد شد و بازار ماشین های دست دوم با افت شدیدی مواجه خواهد بود، لذا پیشنهاد می کنم تمامی دوستان صرفا استفاده خودرو را لحاظ کنند و بازار ثانویه را در خرید ملاک قرار ندهند.

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    بعدا معلوم میشه که کدوم بهترن.

    پاسخ
  9. میثم
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    خودرو سازهای داخل باید خودرو تا 30میلیون به روز بزنن ایمن با کیفیت خوب و مصرف پایین تا اکثر مردم بتونن استفاده کنن و گرنه خودرو های بالای 50تومن که واسه اکثر مردم دست نیافتنی است یعنی یه خودرو باید بیاد جای پراید و 405 و سمند رو بگیره

    پاسخ
  10. سپهر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیگه ما نمیتونیم تو ایران محصولات روز پژو که تو فرانسه تولید میشه و فروش میره مثل ٢٠۶ رو ببینیم، اگه دقت کنین این محصولات جدید که قراره بیان، مدلهاى ارزان سازى شده براى کشوراى شرق اروپا، آفریقا و غرب آسیا هستن، دارن تو سایتهاى چین و… تولید میشن، کیفیتشون نباید بد باشه ولى اون تولیدات روز و درجه ١ پژو هم نیستن، دقیقا مشابه رنو و داچیا رومانى و محصولاتى مثل ساندرو و ال٩٠

    پاسخ
  11. احمد
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    با مطالعه افکار مصرف کنندگان-و بازار ایران 4 نکته اصلی مد نظر میباشد-و 3 موضوع ثانویه- در نکات اصلی 1-برند . که شاید بتوان انرا کمی از دهن بینی ما ایرانیها ناشی دانست و هزینه برند در کشور ما بیش از 20 درصد ارزش خودروست- 2-کیفیت . که به علت عدم وجود امارهای علمی و تحقیقات کاربردی معمولا استدلالهای کور کورانه و تعصب مشتریان و عدم صداقت خودرو ساز پنهان کاری سازمان استاندارد این مبحث به برند خاتمه پیدا میکند یعنی هر چه خودرو برند باشد کیفیت خودرو بیشتر است که مبحث به این مهمی احساسی میشود 3-شتاب و هندلینگ خودرو که باز مبحثی چالشی ایجاد میشود و هیچ امار درست و منطقی برای ارایه ان وجود ندارد و به نوعی سرگردانی و گمراهی است به خصوص در مورد شتاب که در واقع نکته اصلی برای یک خودرو نیست ولی مردم ما شتاب اولیه را به عنوان امتیاز بزرگی برای خودرو میدانند که پیداست این موضوع اشتباهه محضه چون خودروی شما برای مسابقه سرعت ساخته نشده و نهایت اختلاف شتاب اولیه 2 ثانیه هست انچه مهم هست راحت کنده شدن خودرو و شتاب ثانویه هست تا شما در سبقتها و خطرات احتمالی به خوبی عمل کنی 4- بازار فروش خودروی دست دوم ابتدا عرض کنم در بازار دست دوم خودروی ایران فقط و فقط خودرو های زیر 40 میلیون بازار داغی دارند- اول به خاطر قدرت خرید مردم دوم به خاطر کم بودن هزینه های تعمیر و سوم به خاطر وجود لوازم یدکی و تعمیرکار ازاد که تعداد این خودرو ها به عدد 10 هم نمی رسد و بازار تمام خودرو های خارجی اعم از برند های معروف یا چینی دچار افت شدید قیمت دست دوم میباشند حالا با تفاوت 5 تا 10 درصدی به خصوص برای خودروهای بالای 100 میلیون اما سه موضوع حاشیه ای که باز درخرید خودرو نقش دارند 1- زیبایی ظاهری و داخلی که امری سلیقه ای هست اما بعضی خودروها واقعا خوب طراحی شده و بعضی مثل تندر 90 خیلی افتضاح 2- تنوع که با توجه به اینکه خودرو های برند های معروف بازار دست دومشان هم بالای 60 میلیونه جای پای چینی ها محکم میشه 3- اما نکته اخری که در خرید خودرو نقش بازی میکنه تعصبه که به جای استدلال و بررسی موشکافانه یک برند را بر دیگران ترجیح می دهند یا بعضی برندها را کاملا بی هویت مینامند در اخر عرض کنم 3 فاکتور اصلی برای ما ایرانیها گم شده هست 1- اول ایمنی 2- امکانات و تکنولوژی به روز تر 3- مشتری مداری و رسیدگی به خواسته های مصرف کننده و به جای این موارد به موضوعات چالشی بها میدهیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.