خوب در برابر شرور! مصاف پژو 308 GTi و هوندا سیویک تایپ R

در نگاه اول شاید پژو 308 GTi 270 رقیبی مستقیم برای هوندا سیویک تایپ R نباشد. سیویکی که در سال 2015 رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو در طی یک دور پیست نوربرگ رینگ را جابجا کرده است. اما این دو را در برابر هم قرار داده‌ایم تا استعدادهای ذاتی هر یک را شکوفا کرده و در پایان به نتیجه‌ای قاطعانه برسیم.

Peugeot 308 GTi vs Honda Civic Type R
Peugeot 308 GTi vs Honda Civic Type R

وقتی این دو خودرو را پهلوبه‌پهلو مقایسه کنید، می‌فهمید که دو خودروی موردبحث در دو طرف طیف هاچبک های اسپورت قرار دارند. تنها یک آزمایش دقیق مشخص می‌سازد که GTi از رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی و خروجی‌های اگزوز دوتایی بزرگ در عقب و سپرهای بازنگری شده سود می‌برد اما افراد غیرحرفه‌ای ممکن است که به آسانی این مدل را با نسخه‌های ارزان‌تر و کم قدرت‌تر اشتباه بگیرند.
در مقابل، هوندا از پکیج‌های اسپورت و آئرودینامیکی استفاده می‌کند که ارزش خودرو را دوچندان می‌کنند. اسپویلر عقب گیرا، سپر جلوی عریض و کم ارتفاع، قوس‌های بزرگ گلگیرها و خروجی‌های 4 تایی اگزوز فریاد می‌زنند که این یک سیویک معمولی نیست. استایل این خودرو برای همه طراحی نشده است. بانوان آن را کودکانه می‌نامند، اعضای مسن‌تر خانواده سیویک تایپ R را پس می‌زنند و صاحبان آئودی بر خود واجب می‌دانند که از شما رد شوند!

308-type-r-front
خوشبختانه آن دسته از رانندگان به سرعت می‌فهمند که رد شدن از سیویک تایپ R ممکن نیست. درحالی‌که طرفداران هوندا به خاطر حذف سیستم VTEC تأسف می‌خورند اما مزایای پیشرانه‌ی توربوشارژر دار هوندا باعث خوشحالی آن‌ها خواهد شد. سیویک تایپ R از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 310 اسب بخاری استفاده می‌کند.
چند وقت پیش عرضه‌ی هاچبکی دیفرانسیل جلو و 270 اسب بخاری از سوی پژو کاری دیوانه‌وار محسوب می‌شد مخصوصاً آنکه این قدرت از دل پیشرانه‌ی 1.6 لیتری بیرون می‌آمد اما در اینجا پژو مزیت خود را از دست داده است.

Peugeot 308 GTi vs Honda Civic Type R
در شتاب گیری، هوندا سریع‌تر بوده و در مدت‌زمان 5.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 270 کیلومتر بر ساعت است. این یک عملکرد متوسط در کلاس است که اجازه می‌دهد تا در ترافیک‌های نیمه سنگین، سریعاً چندین لاین را پشت سر بگذارید. متأسفانه هنگام کارکرد سنگین پیشرانه، لذت شنیداری خوبی نصیبتان نمی‌شود.


در سوی دیگر پژو با قدرت و گشتاور کمتر قرار دارد و همین باعث می‌شود تا شتاب 6 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعتی برای این خودرو ثبت شود؛ اما مدیریت کردن پژو آسان‌تر است و پدال گاز نوسان‌های کمتری را برای حرکت نرم‌تر نیاز دارد و صدای پیشرانه نیز کمی خرخر گونه است و ثابت می‌کند که GTi ها هنوز هم لذت خوبی را برای راننده به ارمغان می‌آورند.


در رابطه با طی کردن پیچ‌ها هم اوضاع همانند شتاب گیری است، هوندا بدون هیچ بحثی سریع‌تر است اما برای خروج عالی از پیچ توجه بیشتری را می‌طلبد. هر دو خودرو از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده می‌کنند که کمک می‌کند تا با وحشی‌گری احساس‌برانگیزی پیچ‌ها را طی کنند اما درحالی‌که در پژو به سختی متوجه عمل آن می‌شوید اما در هوندا این سیستم مشخص‌تر بوده و در شتاب گیری‌های سنگین عملکرد آن محسوس است.

308-type-r-rear
در هر دو خودرو درجه‌ای از تنظیمات رانندگی وجود دارد. پژو از دکمه‌ی اسپورت واقع در کنسول مرکزی استفاده می‌کند که باعث سنگین‌تر شدن فرمان و تیز شدن پاسخ‌های پیشرانه می‌شود.
اما اثر این دکمه همانند دکمه‌ی R سیویک نیست. تنظیمات اسپورت سیویک باعث هر چه تیزتر شدن پدال گاز شده و باعث سنگینی قابل‌توجه فرمان می‌شود و از طرف دیگر سفتی 30 درصدی بیشتر سیستم تعلیق را در پی دارد. در کل این تنظیمات سیویک را به خودروی رالی خیابانی تبدیل می‌کند و حرکات بدنه را به حداقل رسانده و به‌طور استثنایی سیویک را در پیچ‌ها حریص می‌سازد. با این اوصاف پژو سواری راحت‌تری داشته و لوکس‌تر احساس می‌شود. در حقیقت هر دست‌انداز و برآمدگی جاده می تواند باعث ایجاد ناراحتی در سیویک شود.
همه‌ی موارد بالایی در زمانی که حس و حال ویژه‌ای دارید خوشایند و مطبوع هستند اما وقتی می‌خواهید فقط از نقطه‌ی الف به ب بروید اوضاع فرق خواهد کرد. این همان‌جایی است که 308 برتری دارد. استایل لطیف پژو به این معنی است که این خودرو کمتر از سیویک تایپ R باعث تحریک و کل‌کل‌های خیابانی می‌شود.

peugeot308gtihondacivictyperinterior
درحالی‌که کابین خودرو ممکن است فاقد احساس هوندا باشد اما به لطف صندلی راننده‌ای که سریع‌تر جابجا می‌شود، کاربری آسانی دارد. از طرفی هوندا فضای عقبی و صندوق بسیار بزرگ‌تری دارد. در نهایت به مصرف سوخت می‌رسیم که پژو کم‌مصرف‌تر از هوندا می‌باشد هر چند که ما هنوز هم با مصرف سوخت 8.1 لیتری پژو مشکل داریم.


برای طرفداران دوآتشه، بسیاری از ویژگی‌های هوندا ارزش خودش را دارد و با رکوردی که این خودرو در پیست نوربرگ رینگ بر جای گذاشته، سیویک تایپ R یکی از خودروهای بسیار جذاب محسوب می‌شود. از کوروت و فراری گرفته تا پورشه 911 قدیمی و ب ام و M5 کنونی، همه و همه توسط این هاچبک ژاپنی نسبتاً ارزان‌قیمت مغلوب شده‌اند.

Peugeot 308 GTi vs Honda Civic Type R
اگر باور دارید که هاچبک های داغ پرفورمنس و ظاهر سوپرکارها را برای عموم مردم میسر کرده‌اند، پس سیویک تایپ R تنها برنده‌ی این مقایسه است.
امتیاز کلی هوندا سیویک تایپ R: 8.6
امتیاز کلی پژو 308 GTi: 7.3


درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

31 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل حبیب
    حبیب
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    سیویک واقعا عالیه جذاب سریع با کیفیت هندا همیشه خوب بوده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1478 دیدگاه) ,

      معمولا خودروهای اسپورت استهلاک بیشتری دارند
      از این نظر هوندا خیلی خیلی از پژو سرتره
      مهندسی ژاپنی کجا و فرانسه کجا

      پاسخ
      1. داج توماهاک
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        افرین به سامان عزیز دقیقا درست گفتی

        پاسخ
    2. armin
      سوابق: (337 دیدگاه) ,

      چه جوریه که هوندا با وزن کمتر و ۳۱۰ اسب شتاب ۵،۹ ثانیه داره ولی لنسر ایوو با ۲۹۱ اسب و وزن بیشتر ۴،۸ ثانیه !!!!

      پاسخ
      1. مهدی 911
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        البته گلف ار با 292 اسب شتاب 4/5 رو زده یا ائودی اس 3 با همین قدرت 4/4 رو زده

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    هنوز دید منفی من نسبت به پژو عوض نشده و یه حسی هی بهم میگه : مضخرف ترین خودروی اروپاس ولی میدونم که مقصر ایرانخودرو ***هستش.
    کاش پژو 208 هم وارد میشد بعد از تحریم ها البته به صورت وارداتی نه مونتاژ تا یه هاچبک درست و حسابی لااقل تو بازار داشتیم.

    پاسخ
    1. amir.z
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      خب معلومه هوندا از پژو بهتره و خیلی راحت تو مقایسه شکستش میده…..ولی یه چیزی هست که کمتر کسی بهش توجه کرده…..اونم اینه که پژویی که تا چندسال پیش حتی قابل مقایسه با ماشینای چینی درجه دو نبود…..الان تونسته خودش رو به سطحی برسونه که با هوندا سیویک افسانه ای با اون تاریخش مقایسش کنن و از نظر لوکس بودن و راحتی از اون بهتر باشه…..و این یه پیشرفت بزرگه….البته اگه دوباره گند نزنن بهش

      پاسخ
      1. Ali
        سوابق: (97 دیدگاه) ,

        پژویی تا چند سال پیش قابل مقایسه با خودرو های چینی هم نبود؟؟؟
        سکوت بهترین پاسخ ب حرف شماست.

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل Mehdi TuRbO
      Mehdi TuRbO
      سوابق: (204 دیدگاه) ,

      دقیقن تنها چیزی ک تو پژو 308 بیشتر دوس دارم فقط طراحی خارجیشه بقیه چیزا هوندا نمیدونم چرا با طراحی بیرونیش نمیتونم ارتباط برقرار کنم به درد کوپه اسپرت نمیخوره سیویک کوپه معمولی را بیشتر دوس دارم و به نظرم تنها خودرویی ک فعلن قراره وارد ایران بشه و نسبت به قیمتش کیفیت خوبی داره.

      پاسخ
      1. افشین
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        ای بابا هر دوتون اشتباه میکنبد اون مزداس که به بنز ژاپن مشهوره!

        پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (99 دیدگاه) ,

      عزیزان درستش اینه : بنز یعنی تویوتا(لکسس) آلمان، بی ام و یعنی نیسان(اینفینیتی) آلمان، آئودی یعنی هوندا(آکورا) آلمان. مزدا،سوبارو و میتسوبیشی هم که جای خود دارند

      پاسخ
  3. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    سیویک جون میده واسه گاز دادن

    پاسخ
  4. iq7
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    اصلا تحت هیچ شرایطی ابدا به هیچ وجه ممکن و … پژو در حد و اندازه های سیویک تایپ آر نیست وقعا مهندس ها ژاپنی نبوغشون رو تو این ماشین نشون دادن همه چیزش عااااالیه

    پاسخ
  5. سالار
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    دوست عزیز لنسر دو دیفرانسیله این علت برتری در شتابشه ولی هوندا نازنینه و این مسئله اصلن مهم نیست . آفرین به مهندسین ژاپنی

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    یعنی دوستان یه جوری نظر میدن در مورد این خودرو ها که انگار 5 سال ماشینشون بوده و 150 هزار کیلومترم با هاش طی کردن
    من خودم اولین بار بود عکس هوندا رو دیدم ولی پژو 308 رو سوار شدم و باهاش رانندگی هم کردم به نظرم می ارزه البته GTI نه مدل پایه

    پاسخ
    1. داج توماهاک
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      قبول کن خودروسازی ژاپن بهتر از پژو

      پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      اگه احمِد می فرمان ، حتما هست …

      پاسخ
    2. داج توماهاک
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      ژاپن کلا خودروسازی بهتر و بالاتری داره مانند تویوتا و لکسوس و سوبارو و اینفینیتی و غیره
      فرانسه فقط رنو خوبه

      پاسخ
    3. علی
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      فقط پژو شیر فرانسه ……👆👆👆پرچم پژو بالا
      شیر شیره هنوزم همون خودروسازیه که با ۴۰۵بهترین خودروی سال اروپارو زد ایول به پژو…

      پاسخ
  7. کاوه آهنگر
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    دوستان عشق آلمان و عشق کره چرا به کسانی که از سیویک افسانه ای تعریف میکنند منفی میدهید؟!!! پس لیاقت شما همینه که سوار جی ال ایکس و پرشیا و 206 و بقیه فرغون های فرانسوی شوید که به غیر از یک مقدار فروش در اروپا که اونم بخاطر حس ناسیونالیستی اروپایی ها است، دیگه در هر هیچ جای دنیا فروش ندارن و هیچ کجا ماشین های فرانسه رو قبول ندارن. شما لیاقت اینو ندارین که هیچ وقت ماشین ژاپنی سوار بشین. چرا اینقدر کینه و حسادت دارین نسبت به ژاپن افتخار آسیا؟؟

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    به نظرم مقایسه جالبی نبود . خب هندا موتورش دو هزار با توربو هست که سیصد و ده اسب قدرت میده ولی پژو موتورش هزار و ششصده و دویست و هفتاد اسب قدرت میده. به نظرم باید با هم رده هاشون مقایسه میکردید. در ضمن پژو های ایران شاید اشغال باشن ولی فرانسوی ها دیگه اینجوری نیستند که بیاید نظر بدید پژو اشغاله . تو همین پدال بگردید کلی افتخار کسب کرده ماشینای جدیدش. تو این مقایسه هم خب صد در صد معلومه هندا بهتره دیگه چی رو مقایسه کردید.

    پاسخ
  9. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    پژو دهه های قبلی استاد طراحی مدلای اسپرت هاچبک بوده
    ماشین اسپرت باید داشبورد ساده تری داشته باشه و در عین حال جذاب و شیک
    پژو داشبورد ساده و شکیلی داره ولی جذابیتش سلیقه ای هست.
    از طرفی داشبورد هوندا خیلی شلوغه و شیک و مرتب نیست. میشه گفت متناسب با سلیقه ی ژاپنی ها طراحی شده.
    نمای بیرون هم پژو واقعا سره. الان دوره ی طراحی ماشینای با بالچه ی بزرگ و بدنه ی عجیب گذشته. کمپانیا سعی بر ظرافت به خرج دادن دارن. مدلای جدید مرسدس و بنز و آئودی و تویوتا و پژو و آمریکایی از ظرافت طراحی خاصی توی ماشین اسپرت استفاده میکنند که این مدل سیویک اصلا ظرافت نداره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.