رقابت سوپرمینی‌ها، سئات ابیزا، پژو 208 و یا فولکس پولو؟

سئات مدل ایبزا را ارتقا داد، اما آیا این خودروی دوباره طراحی‌شده توان رقابت با رقیبان مستقیمش یعنی پژو و فولکس‌واگن را دارد؟

SEAT Ibiza vs Peugeot 208 & VW Polo
SEAT Ibiza vs Peugeot 208 & VW Polo

رقابت در هیچ کلاسی به‌اندازه‌ی رقابت در کلاس سوپر مینی سخت نیست. تقریباً هر خودروسازی یک خودروی جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه در این کلاس دارد؛ بنابراین برای پیروزی در این رقابت سخت، خودروی تولیدی باید ویژگی خاص و جدیدی داشته باشد.

SEAT Ibiza
SEAT Ibiza

سئات ایبزا مشکل مهمی نداشت که نیاز به به‌روزرسانی آن احساس شود بلکه تولید هشت‌ساله‌ی آن به روزهای آخرش نزدیک می‌شد. البته این خودرو در سال 2012 ارتقاهایی محدودی داشت که چندان به چشم نمی‌آمد.
مدل به‌روزرسانی شده این خودرو حالا تغییرات زیادی پیدا کرده است. تغییر ظریف در طراحی بیرونی، کابین لوکس‌تر، موتور جدید و سیستم تعلیق دوباره طراحی‌شده نشان می‌دهد که سئات در بازبینی این خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است.

Peugeot 208
Peugeot 208

اما سئات تنها خودروسازی نیست که دست به طراحی جدید برده است، کمپانی پژو هم خودروی 208 را زیر تیغ جراحی برده و ویژگی‌ها و آپشن های جدیدی به آن اضافه کرده است. زیر کاپوت 208 حالا موتور بنزینی توربوشارژ سه سیلندر و 1.2 لیتری قرار گرفته که تابه‌حال مورد بررسی قرار نگرفته است در ادامه برای اولین بار این موتور را تست می‌کنیم.

VW Polo
VW Polo

بعد از معرفی دو خودروی تازه وارد این کلاس، نوبت به معرفی قهرمان قاطع این کلاس یعنی فولکس‌واگن پولو رسیده است فولکس‌واگن پولو یک خودروی درجه‌یک، بهینه، کاربردی و ارزان است. این خودروی آلمانی ثابت می‌کند که کوچک بودن یک خودرو دلیلی بر محدودیت نیست.

SEAT Ibiza
SEAT Ibiza

به نظر شما کدام خودرو پیروز از این رقابت خارج می‌شود؟

سیستم اطلاعات و سرگرمی
هر سه مدعی این کلاس به سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی مجهز شده‌اند. سئات برای کاربری بهتر این سیستم و فاصله مناسب از کاربر، داشبورد گهواره‌ای‌اش را حذف کرده است. درست مثل تنظیمات پولو، این سیستم هم با حسگر مجاورت کار می‌کند و با نزدیک شدن دست به صفحه کاربردهای آن مشخص می‌شود. در این میان بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش متعلق به 208 است اما کاربری این صفحه‌نمایش 7 اینچی مطلوب نیست.


آپشن های سفارشی
پژو در این قسمت رنگ‌های چشم‌نواز، رینگ‌های رنگی و تضاد رنگ بیرونی با رنگ کابین را پیشنهاد می‌کند. ایبزا با 159 یورو پکیج آبی را مهیا می‌کند که رینگ‌ها و آینه‌بغل‌های آبی‌رنگ را به خودرو اضافه می‌کند. پکیج 640 یورویی ولوت و بیسموس این خودرو هم رینگ‌های سفارشی رنگی، اگزوز جدید و دوخت چرم را مهیا می‌کند.

Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
VW Polo
VW Polo
VW Polo
VW Polo
SEAT Ibiza
SEAT Ibiza

SEAT Ibiza
SEAT Ibiza

پیشرانه
خودروهای سئات و فولکس‌واگن موتور یکسانی دارند. موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری این دو خودرو می‌تواند 89 اسب بخار نیرو تولید کند. بااین‌حال پولو 107 گرم CO2 در هر کیلومتر تولید می‌کند که در قیاس با 119 گرم در هر کیلومتر ایبزا عدد مناسب تری است. موتور سه سیلندر 1.2 لیتری پژو هم 108 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و 103 گرم CO2 در هر صد کیلومتر تولید می‌کند.

VW Polo
VW Polo
Peugeot 208
Peugeot 208
SEAT Ibiza
SEAT Ibiza

نتیجه نهایی:

جایگاه اول: فولکس‌واگن پولو
پولو مانند دیگر رقبا وجهه‌ی شیک و برجسته‌ای ندارد اما لایق این عنوان است چرا که این خودروی فولکس‌واگن کیفیتی درجه‌یک دارد. این احساس تنها از کابین مجلل خودرو ناشی نمی‌شود، بهینه شدن و راحتی این سری در رتبه‌بندی نهایی تأثیر بسزایی داشته است. بااین‌حال این خودرو هنوز چالاک و آرام و موتور TSI آن سریع و کاربردی است. هزینه پایین، استهلاک کم و عملکرد تأثیرگذار پولو شما را مجاب به خریدش می‌کند.


جایگاه دوم: پژو 208
شاید انتخاب و رانندگی با یک خودروی ارزان و مناسب با هر نوع سلیقه‌ای، کار ساده‌ای نباشد؛ اما 208 اصلاح‌شده یک نمونه‌ی مطلوب از یک خودروی کوچک است. خودرویی که با موتور جدید 1.2 لیتری توربوشارژ پژو، کشش و قدرت مناسبی در اختیار راننده می‌گذارد. قدرت بالا در کنار کنترل خوب، کابین جادار، تجهیزات مناسب و معقول و تولید گازهای گلخانه‌ای کم، 208 را تبدیل به یک خودروی مناسب کرده است.


جایگاه سوم: سئات ایبزا
تغییرات زیاد در کابین و بیرون خودرو نمی‌تواند موفقیت ایبزا را در سال‌های آینده تضمین کند. رانندگی با این خودرو هنوز لذت‌بخش است و موتور 1.2 لیتری TSI این خودرو هم عملکرد مناسبی دارد اما سئات برخی ویژگی‌های اصلی که در سوپرمینی های رقیب هم دیده می‌شود را فراموش کرده است. اگر بخواهیم ایراداتی که بر این خودرو وارد است را نام ببریم می‌توانیم تولید گاز CO2 بالا، قطعات کابین بی‌کیفیت و هندلینگ پایین را هایلایت کنیم.

اما خودروهای هم‌رده در این کلاس

مزدا 2 موتور 1.5 لیتری SE-L Nav
قیمت 14395 یورو
موتور: 1.5 لیتری چهار سیلندر با 89 اسب بخار نیرو
خط‌مشی حجم بجای مزدا به معنی موتور بدون توربو است؛ اما موتور 1.5 لیتری این خودرو در کنار گیربکس پنج سرعته واقعاً چالاک به نظر می‌رسد. درحالی‌که رقیبان این خودرو بهره‌وری را هدف قرار داده‌اند مزدا 2 استایل و لذت بخشی را هدف قرار داده است بعلاوه این‌که مسیریابی با سیستم مسیریابی صفحه لمسی این خودرو بسیار آسان است.

فورد فیستا 1.0 لیتری T زتک 5dr
قیمت 14795 یورو
موتور 1.0 لیتری سه سیلندر با 99 اسب بخار نیرو
فیستا حالا در حال گذراندن زمان است. ترکیب موتور توربوی قدرتمند و هندلینگ فوق‌العاده، این خودرو را در میدان رقابت نگه می‌دارد اما فروش این خودرو به خاطر قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر نسبت به رقبا هنوز با دردسر همراه است.

  فولکس واگن پولو 1.2 TSI SE پژو 208 پیورتک سئات ابیزا 1.2 TSI کانکت
قیمت پایه/قیمت خودروی مورد بررسی یورو14,410/ یورو 14,470 یورو 16,095/ یورو 17,510 یورو 14,620/ یورو 15,250
قیمت خودرو بعد از 3 سال یا 30هزار مایل یورو 7,306/50.7% یورو 6,551/40.7% یورو 6,228/42.6%
استهلاک یورو 7,104 یورو 9,544 یورو 8,392
بدهی مالیاتی سالانه استاندارد/نرخ بالاتر یورو 459/ یورو 919 یورو 481/ یورو 962 یورو 524/ یورو 1,049
هزینه سوخت سالانه (20 هزار مایل) یورو 1,490/ یورو 2,483 یورو 1,397/ یورو 2,329 یورو 1,737/ یورو 2,896
هزینه تعمیر و نگهداری یورو 288 (2 سال) یورو 12.99 p/m (3 سال /35k) یورو 480 (3سال/30k)
طول/فاصله محور 3,972/2,470mm 3,973/2,538mm 4,061/2469mm
ارتفاع/عرض 1,453/1,682mm 1,460/1,739mm 1,445/1,693mm
موتور 4 سیلندر خطی/1,197cc 3 سیلندر خطی/1,199cc 4 سیلندر خطی/1,197cc
نهایت قدرت 89/4,800 bhp/rpm 108/5,500 bhp/rpm 89/4,400 bhp/rpm
نهایت گشتاور 160/1,400 Nm/rpm 205/1,500 Nm/rpm 160/1,400 Nm/rpm
گیربکس 5 سرعته/دیفرانسیل جلو 5 سرعته/دیفرانسیل جلو 5 سرعته/دیفرانسیل جلو
ظرفیت باک/لاستیک یدک 45 لیتری/پک فوم 50 لیتری/لاستیک سبک مخصوص مسافت کوتاه 45 لیتری/پک فوم
ظرفیت صندوق (در حالت اصلی/در حالت صندلی جمع شده) 280/952 لیتر 285/1,076 لیتر 292/847 لیتر
وزن محدود/بار/وزن بکسل
کیلوگرم
1,107/531/1,000 1,060/552/1,150 1,043/487/1,000
دایره گردش 10.6 متر 10.4 متر 10.0 متر
گارانتی پایه (مایل)/تضمین 3سال (60,000)/1سال 3سال (60,000)/1سال 3سال (60,000)/2سال
مسافت خدماتی/ نمایندگی در اروپا متغیر/223 12,500 مایل (1سال)/300 متغیر/128
نمره امنیتNCAP: بزرگسال/کودک/عابر./سرنشین/ستاره 90/86/41/71/5 88/78/61/83/5 82/77/59/71/5
صفر تا 96/ 48 تا 112 کیلومتر بر ساعت 9.9/10.2 ثانیه 9.5/9.6 ثانیه 10.8/11.9 ثانیه
نهایت سرعت/دور موتور در 112 کیلومتر بر ساعت 183kmh/2,600 190kmh/2,500 183kmh/2,600
ترمز از سرعت
112 تا صفر
96 تا صفر
48 تا صفر کیلومتر بر ساعت
51.4
36.9
9.4m
50.3
36.6
9.4m
47.6
35.8
9.4m
سطح صدای تولیدی در بیرون/ حالت آماده به کار/ سرعت 48/ سرعت 112 کیلومتر بر ساعت 62/50/58/64dB 63/42/61/70dB 63/42/61/70dB
مصرف سوخت اندازه گیری شده/مسافت طی شده 5.8/ کیلومتر648 5.4/ کیلومتر 767 6.7/ کیلومتر555
مصرف سوخت اعلام شده شهری/جاده ای/ ترکیبی در صد کیلومتر 5.0/3.3/ لیتر 3.9 4.7/3.2/3.7 لیتر 5.3/3.3/لیتر4.1
تولید CO2 واقعی/اعلام شده/ مالیات 160/107g/km/16% 150/103g/km/15% 187/116g/km/18%
ایربگ/کمربند ایزوفیکس/سنسورهای پارک/دوربین 4/yes/£295/£240 6/yes/yes/£200 4/yes/£249/no
گیربکس اتوماتیک/پایداری/کروز کنترل یورو 1,375/yes/£400^ یورو 1,100/yes/yes No/yes/£130
کنترل وضعیت/ چرم/ گرم کن صندلی یورو 380/no/£360 یورو 290/£1,110/ یورو 1,110* No/no/no
رنگ متالیک/ چراغ های LED / استارت بدون کلید یورو 540/£900/no یورو 495/no/no یورو 530/no/no
مسیریابی/ یو اس بی/ رادیو دیجیتال/ بلوتوث یورو 700/yes/yes/yes یورو 450/yes/yes/yes Yes/yes/ یورو 280/yes

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

29 دیدگاه

  1. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    ایول پرچم آلمانی جماعت بالاس …

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (1460 دیدگاه) ,

      عقب سئات کپی تیبا 2 خودمونه
      البته تیبا کوپی سئات هستش

      پاسخ
    2. Aston Martin
      سوابق: (825 دیدگاه) ,

      توی بلاد اونها هم هیچی پرفکت نی
      پولو اصل حس لوکسری رو منتقل نمیکنه

      پاسخ
      1. آریا
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        دوست عزیز تو هیچ جای دنیا ماشیین 14 هزار تائی جز لوکسری ها ( به قول شما ) نیست .

        پاسخ
  2. امیرحسین
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    قابل توجه دوستانی که میگن پژو آشغال میسازه!!!
    نه دوستان اگر خودروسازان مدلهای روز تولید کنند و از کیفیت قطعات نزنن پژو میتونه شریک خوبی باشه ولی تولید ماشین روز با پورسانت جور در نمیاد.بهرحال مدیران خرج دارن و نمیتونن بخاطر منفعت ما از سود سرشار ناشی از تولید ماشین های قدیمی پژو بگذرند

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      وقتی که تویوتا و وولکس واگن و فورد و … خودرو ساز باشن پژو آشغال ساز به حساب میاد.
      همکاری داخلی ساز ها با پژو هم به خاطر اینه که خطوط تولید تغییرات زیادی نخواد…وگرنه کمتر کسی پژو رو به ماشینای دیگه ترجیح میده.

      پاسخ
      1. رهگذر
        سوابق: (343 دیدگاه) ,

        چیزی به اسم وولکس نداریم!

        پاسخ
  3. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    کلا این رده خودرو ها رو دست ندارم…

    پاسخ
  4. اشکان
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    اقایان نویسنده پدال خبر دارین 208 کی میاد ایران و اگه بیاد تقریبا چند در میاد???

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4263 دیدگاه) ,

    فکر کنم 208 قشنگ تر باشه، بهتر بود وزنشون رو هم عنوان می کرد تا بهتر بشه نتیجه گیری کرد.

    پاسخ
  6. hamid
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    208 خودرویی مناسب واسه خانوما

    پاسخ
  7. رامتین
    سوابق: (733 دیدگاه) ,

    دوستان توجه داشته باشید هم 208 و هم پولو سال دیگه در ایران عرضه میشند (208 قطعی شده و فولکس هم با احتمال زیاد شراکت را خواهد داشت) پولو 2000دلار گرونتر از 208 است ولی 208 واقعا زیباست. به شخصه اگه 208 را با قیمت 50 عرضه کنند (اواسط سال95) قصد خریدشو دارم گرچه محاسباتم میگه 60 قیمت میدن. موتور بهینه پرینس 120 اسبی 208 واقعا بهینه است و مصرف 4 لیتری داره که در مقابل tu5 قابل قیاس نیست.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      قیمت پایه 208 تقریباً 2000 یورو گرون تر از پولو هس. نمونه آزمایش هم 3000 تا گرون تر

      پاسخ
    2. نوید جهرمی ها
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      بابا چقدر دلتون خوشه 50 میلیون مگه این با 206 چه اختلافی داره یکم ذرق برقش کردن یه مانیتورم گذاشتن وسطش بعدا مگه تو ایران اینجوری تحویلت میدن از همه چیش میزن یه قالپاق پلاستیکیم بهش میچشبون تحویل میدن بعضیا واقعا تو چه عالمی سیر میکنن!

      پاسخ
      1. رامتین
        سوابق: (733 دیدگاه) ,

        با فرض آپشنهای اصل 208 این قیمت را گفتم. ضمن اینکه الان ساندرو که هیچ امکاناتی نداره و قیافه داغون قیمت 44 داره! بارها گفتم به هیچ وجه قیمتها کم نمیشه مگه آنکه دلار مثلا 1000تومن کمتر بشه. با شرایط فعلی 50 تومن برای 208 با آپشنهای اصلش خوبه. از طرف دیگه میتسوبیشی میراژ الان 66 تومن یا امجی3 حدود 65 تومن قیمت داره که از نظر فنی در برار 208، بسیار ناامیدکننده هستند و فقط یکسری آپشن بصری ارند.

        پاسخ
        1. heshmat021
          سوابق: (11 دیدگاه) ,

          50 !!!
          دلت واقعا خوسه
          سلریو که ۷-۸ هزار دلار قیمتشع رو میخان بدن
          ۸۰ میلیون
          بهد ۲۰۸ که ۲ بابر پولشه بدن ۵۰

          شما ۱۰۰ به بالا در نظر بگیر

          مگه این دزدا از سودشون میزنن

  8. تصویر پروفایل DODGE
    DODGE
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    208 لااااااااااااااااااااااااااااااایک!!

    پاسخ
  9. Ebi
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    ٢٠٨ خوبه ولی اگه این ایران خودرو بخواد تولید کنه
    یا با موتور tu3 ya tu5 تولید میکنه که الان داخلی سازی هم شده
    خدایا مارو از دست فرغون ساز جاده مخصوص نجاات بده

    پاسخ
  10. حسام
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    دوستان 2 تا سوال دارم
    1. تفاوت سوپر شارژ با توربوشارژ چیه؟
    2.استهلاک کدوم یکی بیشتره،موتور معمولی یا توربوشارژ

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت
      مهدی نیک سیرت
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      با یه سرچ ساده به اطلاعات زیر می رسیدید
      هر دوی آنها جریان هوای ورودی به موتور را فشرده می کنند
      توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در مصرف بنزین و گازوئیل و سوخت صرفه جویی شود واز همه مهم تر از فشار وارد شدن به موتور نیز جلوگیری شوئ که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود
      توربو شارژر با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.
      افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .
      البته در نظر داشته باشید که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی مواجه می شویم و حتی به موارد خطرناکی بر می خوریم.

      پاسخ
  11. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    اگه عیران خودرو بازم پژو بزنه یعنی گند بزنم به ریختش بد بخت لا اقل ماشین 20 سال پیش المانو ژاپنو بزنه از این شرافت مند تره

    پاسخ
  12. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    واقعا با وجود رقبای قوی مثل تویوتا فولکس اصلا پژو به چشم نمیاد البته به شخصه 308 رو میپسندم ولی واقعا ملت ایران پژو زده شدن آخه دلمون و به چی این برند خوش کنیم مصرف سوخته کمتر آلایندگی کمتر استهلاک کمتر لذت سواری آنچنانی……

    پاسخ
  13. عبدالله
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    به نظر بنده چه از لحاظ فنی و آمار و چه ار لحاظ زیبایی پژو 208 از دو خودروی دیگر سر تر است.

    پاسخ
  14. شایان
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    خدایی اون پختگی که طراحی 206 تو این رده داشت تو هیچ ماشینی ندیدم. بهترین طراحی تاریخ پژو . 206 بود با وجود قدیمی بودن قیافش بهتر از ایناست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.