بدترین خودروهای اسپرت: کادیلاک XLR

در قسمت دوم سری مطالب بدترین خودروهای اسپرت به سراغ کادیلاک XLR رفته‌ایم یعنی منحصربه‌فردترین خودروی تاریخ معاصر کادیلاک. خودرویی که بر اساس شورلت کوروت C6 ساخته شد و همهٔ ما بسیار آن‌را دوست داریم.

cadillac-xlr-2006-01

چه خودرویی است؟

XLR خودروی اسپرت پرچم‌دار کادیلاک در دههٔ گذشته بود. یک رودستر کلاسیک دیفرانسیل عقب و با پیشرانهٔ بزرگ.

cadillac-xlr-2006-02

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 2003 در کارخانهٔ کنتاکی کادیلاک آغاز شد. پس از شش سال حضور در بازار آخرین دستگاه XLR خط تولید را در 31 مارس 2009 ترک کرد.

مشخصات فنی

کادیلاک XLR بر روی پلت‌فرم Y جنرال موتورز ساخته شد و دارای سیستم انتقال قدرت محور عقب، موتور V8 و تعلیق مستقل در هر چهارچرخ بود. بجای نصب گیربکس به‌طور مستقیم به موتور نیز مهندسین کادیلاک تصمیم گرفتند آن‌را به‌صورت یکپارچه با دیفرانسیل در قسمت عقب نصب کنند. برای این خودرو دو موتور V8 مختلف ارائه می‌شد. یکی 4.8 لیتری تنفس طبیعی با 320 اسب بخار قدرت و دیگری یک واحد 4.4 لیتری سوپرشارژ با 443 اسب بخار قدرت. در طول چهار سال اول تولید، XLR با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه شد اما در سال 2007 یک نمونهٔ جدیدتر شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین گیربکس قبلی شد.

چرا بد است؟

خب اجازه دهید ابتدا با نقاط مثبت آن شروع کنیم. درحالی‌که XLR روی پلت‌فرم کوروت ساخته شده بود اما ظاهر و استایل منحصربه‌فردی داشت و برخی میگویند زیباتر از کوروت بود. همچنین کادیلاک امکانات فراوانی را همچون گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم ورود و خروج بدون کلید، سیستم ناوبری، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، صفحه‌نمایش 7 اینچی و یک دستگاه پخش DVD به‌صورت استاندارد برای XLR ارائه می‌کرد که حتی با استاندارهای امروزی هم جالب‌توجه هستند.

cadillac-xlr-2004-1024-19

اما… کادیلاک XLR بزرگ‌تر و کندتر از کوروت بود. بله تنها سرعت مهم نیست اما زمانی که شما 111 هزار دلار برای خرید مدل XLR-V به‌عنوان بالاترین مدل پرداخت می‌کنید انتظار خودرویی سریع و واقعاً سریع را از آن دارید. مدل پرچم‌دار XLR از همان موتور V8 سوپرشارژ مدل STS-V استفاده می‌کرد اما بنا بر برخی دلایل، سدان مذکور قدرتمندتر از این رودستر بود و مسافت یک‌چهارم مایل یا 400 متر را سریع‌تر طی می‌کرد. همچنین XLR-V در شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت هم پایین‌تر از کوروت قرار می‍گرفت.

کادیلاک XRL-V
کادیلاک XRL-V

البته XLR در زمان خودش خودروی بسیار جذابی بود اما سقف جمع شوندهٔ آن‌که از آلومینیوم ساخته شده بود آن‌قدر به وزن XLR اضافه کرده بود که به‌طور قابل‌توجهی سنگین‌تر از شورلت کوروت شده بود حتی در نسخهٔ V به‌گونه‌ای که XLR با وزن 1740 کیلوگرم در برابر 1470 کیلوگرم وزن کوروت قرار می‌گرفت.

XLR حتی پس از فیس‌لیفت سال 2009 نیز همچنان به‌عنوان خودرویی کاملاً نامطلوب باقی ماند. در ابتدا کادیلاک انتظار فروش بین 5 تا 7 هزار دستگاه در هرسال را داشت اما درواقع هرگز موفق به فروش بیش از 3730 دستگاه در سال نشد؛ اما در سال‌های بعد وضعیت حتی از این هم بدتر شد به‌طوری‌که در سال آخر تولید یعنی سال 2009 تنها 787 دستگاه XLR فروخته شد و نمونه‌های تولید شده نیز در انبار باقی‌مانده و در سال‌های بعد فروخته شدند. در سال 2010 تعداد 188 دستگاه و در سال 2011 درحالی‌که دو سال از توقف تولید XLR می‌گذشت 12 دستگاه دیگر از آن نیز فروخته شد. این خودرو بیشترین فروش را در سال 2005 تجربه کرد که در 112 نمایندگی عرضه شده و همان‌طور که اشاره شد 3730 دستگاه از آن فروخته شد. درمجموع 15,460 دستگاه کادیلاک XLR در طول مدت تولید و دو سال بعدازآن بفروش رسید.

فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR
فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR

اما همه با این نظر موافق نیستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم همه‌چیز سرعت و شتاب نیست و چیزی که در اینجا اهمیت دارد منحصربه‌فرد بودن است. مدل XLR-V با تنها 239 دستگاه تولید در سال 2009 می‌تواند در آیندهٔ نزدیک به خودرویی کاملاً کلکسیونی تبدیل شود. البته میدانیم که XLR به‌عنوان خودرویی اسپرت بسیار ناامیدکننده ظاهر شد اما نمی‌توانید درک کنید که دیدن یک نمونهٔ تمیز آن در سال 2016 چقدر جذاب است. کادیلاک در حال حاضر خودروهای اسپرتی مشابه آن زمان تولید نمی‌کند و بنابراین XLR نمونهٔ بسیار خاصی است. البته مسلماً در حال حاضر خودروهای اسپرت ATS-V و CTS-V بسیار عالی هستند اما XLR در سال 2003 انقلابی در برند کادیلاک ایجاد کرد. احتمالاً کسی که یک XLR می‌خرد نمی‌خواهد از آن برای سریع رفتن استفاده کند بلکه آن‌را به خاطر کمیابی، استایل خاص و اهمیتش در تاریخ برند کادیلاک خریداری می‌کند.

کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009
کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

16 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (463 دیدگاه) ,

    من پوسترش رو داشتم یکی از ماشین های رودستر با سقف فلزی فوق العاده زیباست ای کاش کادیلاک در آینده یه مدل عالی برای رقابت با بزرگان این کلاس بده ولی مثل مدل CTS-V قوی و مبارز!

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (386 دیدگاه) ,

      فقط نویسنده از قیمتش نسبت به شتاب تونسته ایراد بنی اسراییلی بگیره خوب معلومه کادیلاک از کوروت لوکس تر وسنگین تره در ثانی اگه برا قیمت بالا بخوای شتاب بالا تحویل بگیری رولز رویس باید از سوپر اسپرت اوراکان سریعتر باشه

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1267 دیدگاه) ,

        ونوم جان دادا کجایی شما

        پاسخ
        1. ونوم
          سوابق: (386 دیدگاه) ,

          در خدمتم داداش زیر سایه شما

      2. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1267 دیدگاه) ,

        زیر سایه خدا باشی داداش

        پاسخ
    2. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1267 دیدگاه) ,

      xlr بدنش با کوروت درسته که یکی بود اما از کوروت سنگین تر بودش
      یه نکته خوبی هم که درش بود موتور نورث استار اون بود که بسیار موتور خوبی بود

      پاسخ
      1. tv
        سوابق: (199 دیدگاه) ,

        بابا بنی اسرائیل … ماشینی با 4.3 شتاب 0 تا 60 مایل و 10.4 برای 0تا100 مایل بر ساعت و سقف سرعت 155 مایل بر ساعتی ( 250 کیلومتر بر ساعت ) … خیلی کنده ؟! اونم برا سال 2005 … بابا بی خیال از ماشین آمریکایی خوشت نمیاد بگو دیگه چرا بهانه ی من در اوردی میذاری روش …

        http://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/reviews/a11930/cadillac-xlr-v/

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    من همیشه عاشق XLR بودم و هستم. از چیزایى هست که همیشه میخواستم داشته باشمش.
    شتاب و سرعتش هم کم نیس والا!!!!
    فکر نمیکنم تاپ اسپید 300 (بدون محدود کننده) و شتاب 4.5ثانیه ماشین کندى باشه!!! تازه براى سال 2005
    قیمت نمونه تمیز مدل 2009 هم الان: 75000دلاره که نشون میده چقدر خاصه این ماشین ولى میشه با 30-40هزار هم مدل هاى پایین ترش رو خرید.

    پاسخ
  3. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    موتور 440 اسبی 4.4 لیتری این ماشین خیلی سرزنده بود و صدای اگزوز در دورهای بالا مثل یک موتور کاملا حجیم 455 شنیده میشد.
    هنوز طعم لذت هندلینگش تو بازی میدنایت کلاب رو یادمه.
    از خودروهایی رویایی زندگیم محسوب میشه.
    خدا قسمت کنه یه روزی بخریم.

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1267 دیدگاه) ,

      GOD BLESS AMERICA
      داداش موتور455 یه چیز دیگس
      اصلا صدای موتور 455 مثل هیچ چیز دیگه ای نیست
      پونتیاک بود با این موتور که تو دور بالا روانی میکرد ادم رو

      پاسخ
      1. GOD BLESS AMERICA
        سوابق: (548 دیدگاه) ,

        داش علی به کامنتها دقت کردی؟

        همه XLR رو دوست دارند.

        پرچمش بالاست.

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1267 دیدگاه) ,

          GOD BLESS AMERICA
          بله
          xlr ماشین بسیار خوبی بوده و هستش و دوستان هم همه نظرشون مثبت نسبت به این ماشین

  4. Saman
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    بسیار جذاب و خاص بودش ودر زمان تولیدش به راحتی لکسس sc رو شکست داده بود و رقیب بنز sl محسوب میشد ولی در این رده بنز sl بسیار جا افتاده و اصیل بود وگرنه xlr چیزی کم نداشت

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل PlymouthBarracuda
    PlymouthBarracuda
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    داخل متن همش با corvette مقایسش کرده که اصلا این کار درست نیس…
    این یک ماشین خیلی خاصه که لقب بدترین اصلا بش نمیچسبه!!!

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    من طراحی جدید کادیلاک رو بیشتر دوست دارم تو دوره اغاز قرن بیستم ماشین های امریکایی خیلی خوش چهره نبودن اینم به نظر من خیلی خوش چهره به عنوان ماشین لوکس نیست

    پاسخ
  7. Pooyan
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    جالبه! کامنتا همه مثبته تقریبا، نویسنده هم گفته خیلی خوبه ولی یکم گرونه، بعد سر تیتر مقاله هست “بدترین خودرو های اسپرت: کادیلاک XLR” !!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.