تجربه و آزمایشکادیلاک

کادیلاک سویل سدانی که زود فراموش شد

سدان لوکسی که از نظرها محو شد
با ورود به قرن ۲۱ و بوجود آمدن تحول تکنولوژیکی در زمینه ساخت خودروهای شهری صاحبان خودرو با خرید مدل های بروز که از نظر آنان این خودروها دارای جدیدترین تکنولوژی برای راحتی، ایمنی و کاربردهای مختلف هستند، خودروهای ساخت قرن بیستم را وسایل نقلیه ای خارج از رده و بدون امکانات رفاهی و ایمنی و دارای تکنولوژی تاریخ گذشته می شمارند.
ولی مطالعه ای عمیق تر و موشکفانه تر درباره اتومبیل های ساخت دهه های ۷۰ و ۸۰ و حتی دهه ۶۰ میلادی این موضوع را مشخص می کند که تکنولوژی های بکار رفته در خودروهای امروزی مخصوصاً اتومبیل هایی که ما امروز در کشورمان هر روز شاهد گذر آنها از جلوی چشمانمان در خیابانها هستیم، تنها روکشی نو از فن آوری کار گرفته شده در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته می باشد.
با شروع طرح جمع آوری خودروهای فرسوده از چند سال قبل در کشورمان به تدریج مشاهده اتومبیل های غول پیکر آمریکایی که اغلب نیز ۸ سیلندر می باشند ( و به اشتباه بیشتر آنها به پر مصرف بودن شهرت یافته اند) در خیابانها سخت و سخت تر شد.
و اما “کادیلاک سویل”
تو اتاق سویل چه خبره؟ با سوار شدن به این اتومبیل احساس خاصی شبیه سوار شدن به یک هواپیما به انسان دست می دهد. راحتی این مدل را در حد کمال باید دانست موتور پر قدرت ۸ سیلندر با جعبه دنده توربوهایدراماتیک و فرمان هیدرولیک آنرا در صنایع اتومبیل سازی جهان کم نظیر و راحت ترین مدل جنرال موتورز قرار داده است .

سویل یک اتومبیل کاملاً لوکس (به خصوص در زمان خود) می باشد که اول از همه مبلمان شیک و بسیا راحت آن، جای پای عالی در جلو و عقب، فضای باز داخل، کیفیت ساخت قطعات و طراحی لوکس آن به چشم می آید.
هر دو صندلی جلو برقی هستند صندلی سمت شگرد در ۲ حالت و صندلی راننده در ۶ حالت بصورت برقی قابل تنظیم هستند
بدین ترتیب سرنشینان جلو مخصوصاً راننده با داشتن فرمان هیدرولیک بسیار سبک و تسلط کامل بر روی صندلی خود و احساس راحتی بر روی آن می تواند از رانندگی لذت ببرد.

کادیلاک سویل مجهز به سیستم تهویه Climate Control می باشد. با این سیستم راننده می تواند به وسیله تنظیم آن بر روی درجه حرارت دلخواه (برای مثال ۲۰ درجه سانتی گراد) هوای داخل اتاق را به طور ثابت بر روی یک دما نگه دارد. این سیستم در هنگام بالا رفتن درجه حرارت اتاق از میزان مورد نظر کولر اتومبیل را به طور خودکار روشن کرده و در صورت پایین آمدن درجه حرارت بخاری را روشن می کند و پس از تنظیم شدن دما بر روی نقطه مورد نظر هر دو آنها خاموش خواهند شد. دریچه های ورود هوا نیز به وسیله یک پروگرمر مخصوص که از نیروی مکش موتور سود می جوید باز و بسته می شوند.
با باز کردن افتابگیر سمت شاگرد آینه ای وسط آن دیده می شود که در دو طرف آن چراغ های عمودی وجود دارد به اضافه یک ولوم برای اضافه یا کم کردن نور چراغ ها . بر روی دو ستون عقب این اتومبیل در داخل اتاق چراغ مطالعه انفرادی برای سرنشیان عقب تعبیه شده است که قابلیت چرخش دارند.

سه عدد فندک در اتاق سویل می توان یافت که ۲ عدد آن بر روی دسته آرنجی های عقب و یک عدد بر روی کنسول جلو می باشد. آماده شدن فندک ها با یک صدای پیانویی همراه است.
آرم کمپانی کادیلاک را در جای جای اتاق و بدنه می توان یافت. در جلوی کاپوت، روی قالپاق ها، روی چراغ های عقب، روی سر ستون های عقب در کنار چراغ مطالعه، روی سر ستون عقب روی بدنه و در قالب پشت آمپر.
در مواقع تاریکی شب به محض تماس دست با دستگیره در چراغ کوچکی در بالای دو جای قفل روشن و جای کلید را براحتی نمایان می کند و چراغ های داخل نیز روشن می گردند این عمل بعد از ۲۰ ثانیه متوقف می شود .

بر روی گلگیر های جلوی این اتومبیل مجموعه فیبر های نوری وجود دارد که با سه رنگ مختلف حالت روشن بودن چراغ های بزرگ و کوچک و چراغ راهنما را در صورتیکه راننده توجه نداشته باشد به نمایش می گذارد.
این سیستم همچنین برای چراغ های عقب هم وجود دارد با این تفاوت که فیبرهای نوری آن برروی لبه تریم داخلی شیشه عقب نصب شده اند و راننده در اینه به راحتی آن را خواهد دید.
همه شیشه های استفاده شده در سویل از نوع soft ray هستند که منعکس کننده نور خورشید هستند

کادیلاک در دهه هفتاد میلادی از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری فراتر رفته و مجهز به انژکتور برقی شد. به همین خاطر هم در هنگام شروع کار موتور اول باید سوخت به انژکتور رسیده و بعد استارت زده شود. ولی اگر قبل از رسیدن سوخت به انژکتور استارت زده شود چراغ هشداری از قسمت بالای پشت آمپر راننده را از استارت زود هنگام آگاهی سازد.

این چراغ های مخفی روی لبه داشبورد در حالت عادی توجه کسی را جلب نمی کنند، ولی در هنگام لزوم روشن می شوند. از چراغ های دیگر روی این نوار می توان به چراغ اتمام آب شیشه شور، چراغ اتمام سوخت، چراغ اخطار باز بودن درب صندوق عقب، چراغ اخطار باز بودن درب ها، چراغ میزان مصرف سوخت، چراغ اعلام روشن بودن کمپرسور کمکهای بادی، چراغ دینام، چراغ فشار روغن، چراغ دزدگیر، چراغ ترمز، چراغ اخطار بالا رفتن درجه حرارت موتور و چراغ کمربند ایمنی اشاره کرد.
اینه های جانبی در سویل به وسیله یک جوی استیک به راحتی قابل تنظیم هستند.

کروز کنترل ،سیستم autronic eye ، سانروف برقی ،درب صندوق عقب برقی ،کمربند های ایمنی اتوماتیک قابل برگشت به داخل قاب، فرمان هیدرولیک ( با قابلیت تغییر نسبت چرخش در سرعت های گوناگون ) و قابلیت جمع شدن در تصادفات، رادیوی آ ام ـ اف ام مجهز به پخش کاست،انتن برقی رادیو و ساعت دیجیتال کوارتز نورانی مجموعه ایست از استاندارد های کادیلاک سویل.

سیستم دزدگیر الکترونیکی کادیلاک در مواقع خطر سرقت و یا شکستن شیشه ها با روشن و خاموش نمودن چراغهای اتومبیل و بوق ممتد اتومبیل را کاملا” بیمه می کند .

سیستم برف پاک کن این اتومبیل مجهز به کنترلر چند سرعته و یک تایمر می باشد. اگر راننده اقدام به پاک کردن شیشه با روش “واش” کند، به ترتیب یک بار آب بر روی شیشه ها پاشیده شده و بعد برف پاک کن یک بار شیشه ها را پاک خواهد کرد. این عمل ۳ بار تکرار شده و پس از آن برف پاک کن بدون آب سه بار شیشه ها را پاک کرده و خاموش خواهد شد.

پیشرانه و سیستم سوخت رسانی
پیشرانه سویل ۵/۷ لیتری ۸ سیلندر خورجینی می باشد که دارای قدرتی برابر با ۱۸۵ اسب بخار در ۴۴۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۷۰ پوند فوت می باشد. کورس پیستون آن ۹۸/۸۵ میلی متر ( ۳۸۵/۳ اینچ ) و قطر سیلندر : ۰۵/۱۰۳ میلی متر ( ۰۵۷/۴ اینچ ) می باشد. ضریب تراکم آن نیز ۸:۱ می باشد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۱۰ ثانیه بوده که در سرعت بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر قدرت موتور بالای آن به آسانی قابل احساس می باشد.
پیشرانه سویل به دلیل بهره جستن از ضریب تراکم نسبتاً پایین مشکلی با انواع بنزین برای آن پیش نمی آید و این در حالیست که اتومبیل های آلمانی با دارا بودن ضریب تراکم بالا در هوایی با رطوبت نسبتاً زیاد و هوای سرد با مشکل مواجه می شوند.
نوع تغذیه آن نیز سیستم پاشش سوخت با کنترل الکترونیکی ساخت کمپانی Bendix آمریکا است .
انژکتور این اتومبیل در زمان خود شاهکار تکنولوژیکی به حساب می آمده. این انژکتور شامل سنسورهای موتور، ساسات برقی و مپ سنسور می باشد. سیستم جرقه زنی آن مگنتی وkw 70 می باشد. قطعات برقی به کار رفته در انژکتور با کیفیت بسیار بالا تولید شده و اصطکاک آنها بسیار کم می باشد. این نکته قابل ذکر است که آی سی های بکار رفته در این انژکتور آی سی های نظامی بوده و تا دمای ۱۰۵ درجه سانتیگراد می توانند مقاومت کنند.

سیستم انتقال قدرت
جعبه دنده این اتومبیل سری ۴۰۰ بوده که دلیل استفاده از آن گشتاور موتور و سنگینی اتاق می باشد. این گیربکس نسبت به مدل ۳۵۰ که بر روی اتومبیل هایی همچون بیوک اسکای لارک و شورولت بلیزر موجود است مقاوم تر بوده و دارای سیستم معکوس دنده برقی می باشد. این سیستم بر خلاف خودروهای معمول آمریکایی که عمل معکوس دنده در آنها به وسیله یک سیم انجام شده و در مرور زمان دچار مشکل در عملکرد صحیح می شوند، دارای یک میکرو سوئیچ در زیر پدال گاز و یک بُبین شیر هیدرولیک در گیربکس می باشد.
این گیربکس دارای ۳ دنده جلو و یک دنده عقب بوده و عمل تعویض دنده به دو صورت اتوماتیک و دستی (محدود کننده تعویض دنده) صورت می گیرد.
دیفرانسیل آن دارای سیستم کلاچ ضد هرزگردی بوده که نقش این سیستم در روزهای برفی به خوبی نمایان می شود. این دیفرانیسل ۳ تکه و دارای سه عدد چهار شاخه و یک قفل دیفرانسیل می باشد.

سیستم ترمز
کادیلاک سویل از سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ خود بهره می برد. سیستم ترمز در جلو دارای دو دیسک ۱۲ اینچی با پره خنک کن در وسط دو دیسک بوده که در عقب نیز به همین منوال می باشد. مستر سیلندر سیستم ترمز دارای دو پیستون مجزا برای چرخ های جلو و عقب می باشد. مزیت این سیستم نیز چنین می باشد که در صورت قطع شدن شلنگ روغن چرخها (برای مثال چرخهای عقب) ترمزهای جلو به درستی عمل خواهند کرد و بر عکس . همچنین ترمزها مجهز به اخطار کننده صوتی هستند که در صورت تمام شدن لنت سوت اخطار می کشد

سیستم تعلیق
این اتومبیل مجهز به کمک های بادی در عقب و یک کمپرسور برقی در جلو می باشد. کمپانی به منظور عدم افت ارتفاع اتومبیل در قسمت عقب هنگامی که چند سرنشین روی صندلی عقب می نشینند اقدام به نصب یک سنسور اپتیکال بر روی بدنه و دیفرانسیل کرده است که با پایین آمدن ارتفاع در قسمت عقب این سنسور به کمپرسور برقی فرمان داده و کمک های عقب باد می شوند. بدین ترتیب ارتفاع اتومبیل تنظیم می شود.
تایر های کادیلاک سویل مجهز به نوار فولادی مطابق با مشخصات جنرال موتورز ( دور سفید ) ۲۱۵ R 15 با فاق ۷۰ میلیمتر می باشد.
صندوق عقب این خودرو بسیار جادار است و همه جای آن با نمد و موکت مخصوص پوشیده شده است که زیبایی خاصی به درون ان بخشیده
در گوشه سمت راست صندوق یک تایر مخصوص به عنوان زاپاس و پایه جک و کپسول اینفلوتر در قالب یک مجموعه در درون رینگ و در زیر پوششی پارچه ای مخفی شده اند
در قسمت انتهایی صندوق هم جک و اچار چرخ دیده میشود که بصورت افقی بالاتر از مجموعه رینگ و زاپاس قرار دارند
اما زاپاس خالی از باد است تا فضای زیادی را اشغال نکند
حتما با خودتان میگویید که زاپاس بدون باد به چه دردی میخورد!!
کمپانی سازنده یک کپسول اینفلوتر(حاوی باد) نیز در درون رینگ زاپاس قرار داده است تا در مواقع نیاز زاپاس خودرو را با این کپسول پر از باد کرد.

بدنه و طراحی بدنه کادیلاک سویل بر روی پلت فرم سری X کمپانی GM سوار بوده که این پلت فرم را می توان بر روی شورولت نوا مشاهده کرد. بدنه و شاسی این کادیلاک در هنگام طراحی به طور وسیعی مهندسی دوباره شده تا با مدل های قبلی خود تفاوت شایانی داشته باشد.
طراحان کمپانی در طراحی این مدل از نوع طراحی موجدار و زاویه دار استفاده کرده اند که این متد اساس طراحی کادیلاک در دهه بعدی بود.

در قسمت جلو یک جلو پنجره با جنس کروم در کنار چراغ های جلو چهار تایی مستطیل با چراغ های پارک و راهنما در زیر آنها ابهت خاصی به جلوه سویل بخشیده است.

چراغ های عقب سویل مربع شکل و کوچک بوده و در انتهای هر گوشه قرار گرفته اند.
کادیلاک سویل به دلیل مشخصه های فوق العاده در طراحی و امکانات و هم خوانی تمام اجزا و امکاناتش در زمان خود یکی از گران ترین مدل های تولیدی کادیلاک با قیمتی معادل ۴۷۹/۱۲ دلار بود که درخشش آن در بازار و استقبال وسیع آن توسط مردم آن را به یک اتومبیل محبوب در زمان خود تبدیل کرد، بطوری که بعدها اتومبیل هایی از سبک طراحی این مدل به صورت تقلیدی طراحی و ساخته شدند. از این اتومبیل ها می توان به Lincoln Versailler و دو مدل از کرایسلر یعنی Le Baron و Fifth avenue اشاره کرد.
سویل در زمینه ایمنی در مقابل تصادفات نمره خوبی را به دست آورده که این امر را می توان مدیون کمکهای روغنی سپرهای جلو و عقب و همچنین سپرهایی با جنس فولاد با وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم آن دانست.
بطور کلی تجهیزات اضافی این مدل را سرآمد انواع اتومبیل های لوکس لیموزین قرار داده و همگی آنها برای حداقل استرس و فشار رانندگی طراحی شده آند .
در نهایت می توان گفت که Cadillac Seville یک شاهکار مهندسی در زمان خود بوده که تمامی نکات ریز و درشت در آن برای آسایش سرنشینان در هر موقعیت در نظر گرفته شده است.

 

مشخصات فنی :

موتور : ۸ سیلندر خورجینی ( V ) که زاویه ۹۰ درجه با یکدیگر دارند .
قطر سیلندر : ۰۵/۱۰۳ میلی متر ( ۰۵۷/۴ اینچ )
کورس پیستون : ۹۸/۸۵ میلی متر ( ۳۸۵/۳ اینچ )
حجم موتور : ۵/۷ لیتر ( ۳۵۰ اینچ مکعب )
ضریب تراکم : ۸ به یک
ترتیب احتراق سیلندر ها : ۱- ۸ – ۴ – ۳ – ۶ – ۵ – ۷ – ۲
طرز سوار شدن موتور به شاسی : اتصالات سه گانه لاستیک دار
سیستم سوخت : سیستم انژکسیون الکترونیکی مخصوص کادیلاک
نوع احتراق : دخول بنزین از طریق انژکتور الکترونیکی
انتقال : دو مرحله ای و زمان بندی شده ( دو مرحله در چهار سیلندر )
پمپ ها : دو پمپ برقی بنزین یکی سر راه و دیگری در باک بنزین
بنزین مورد نیاز : اکتان ۹۱ به بالا ( سوپر )
مخزن بنزین : ۷۹/۵ لیتر ( ۲۱ گالن )

سیستم برقی :
سیستم کنترل بنزین : بخارات حاصله از بنزین توسط دستگاهی جذب شده و دوباره در درون سیلندر ها می سوزد .
باطری : ۳۵۰۰ وات سر بسته با کنتاکت های جانبی ( ۸۰ آمپر )
آفتامات : ترانزیستوری که با دینام یک واحد کامل را تشکیل می دهد .

سیستم انتقال نیرو :
جعبه دنده : سری ۴۰۰ – سه سرعته توربو هایدروماتیک
میل گاردان : با پست تکی – شکل در جلو و اتصال ثابت در عقب
اکسل عقب : از نوع سالزبوری با دنده رینگی ۹/۲۱۵ میلی متری
نسبت نهایی چرخ دنده دیفرنسیال : ۰۸/۳ بر یک

فنر بندی :
فنر جلو : فنر لوله ای مجزا
فنر ها : لوله ای
میله تعادل : متصل
کمک فنرها : هیدرولیکی
فنر عقب : شاخه ای ( HX )
کنترل ارتفاع : تراز اتوماتیک

ابعاد :

فاصله مرکز چرخ های جلو : ۱۵۵۷ میلی متر ( ۳/۶۱ اینچ )
فاصله مرکز چرخ های عقب : ۱۵۰۰ میلی متر ( ۵۹ اینچ )
طول کلی : ۵۱۸۲ میلی متر ( ۲۰۴ اینچ )
فاصله دو اکسل عقب و جلو : ۲۹۰۳ میلی متر ( ۳/ ۱۱۴ اینچ )
عرض کلی : ۱۸۲۴ میلی متر ( ۸/ ۷۱ اینچ )
ارتفاع کلی : ۱۳۸۶ میلی متر ( ۷ / ۵۴ اینچ )
وزن ترانزیتی ( بدون وسایل ) : ۱۹۰۰ کیلو گرم ( ۴۱۹۰ پاوند )

نوشته و گردآوری : کامیار آزادوار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

اسپید بکس

در جامعه امروزی ما معدود افرادی پیدا می شوند که نسبت به خودرو و اتومبیل عشق بی تو صیف داشته باشند و هم چنین معدود مکان هایی وجود دارد که بتوان با عاشقانی مثل خود ارتباط داشته باشند.اسپید بکس , یک عضو کوچک این عرصه وسیع خودرویی کشور همواره سعی دارد تا به همراه شما دوستان مکانی برای حضور شما عزیزان جهت بالا بردن سطح علمی مردم عزیزمان فراهم آورد.

مطالب مشابه

‫۲۵۶ دیدگاه‌ها

  1. Higuain

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام جناب ادمین سایت.
    از نشر حقیقت نترس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سینا غلامی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اشکم در اومد…
    همین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. GMC

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سگش به پرایدمی ارزه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. nightwalker

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دهه70 میلادی ما سوار گاری بودیم….اونوقت اینا….عجب…آدم لذت میبره به این ماشین نگاه میکنه….به به…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فوق العادست قدرت سرعت نرمی راحتی اطمینان هرچی که بگین تو این ماشین جمع شده بی نظیر تر از بی نظیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبشو سراغ دارین من میخام
    peterpanter1354@gmail.com
    بهم اطلاع بدین ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سیاوش

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    یعنی ما هنوز به دهه 60 آمریکام نرسیدیم آخه مگه ما چند سال از آمریکا عقبیم؟ 100 سال؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۵ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      بیشتر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رفیق

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یادمه از زمانی که بچه بودم این ماشین رویای من بود و اسم کادیلاک ایران که پشتش نوشته بود رو دوست داشتم واقعا که اون موقعه کارخانجاتمون چی به مصرف کننده ایرانی عرضه میکردن الان چه بلایی سرمون میارن ……افسوس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کوهیار

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ما مجبوریم ماشین کم مصرف بخریم ماشن ارزون اما پر اصطحلاک
    نه ماشین با کیفیت ،ایمن ، زیبا، دیگه این جور ماشینا کلاسیک برامون حرومه
    آخه میدونید چیه حققومون کمه زورمون نمیرسه از ÷س بنزینش بر بیایم بنزین 700 تومنی امروز شاید 1100 فردا پس مجبوریم فراموشش کنیم البته خوش به حال بعضیا که دارن میتونن برن ماشین 400 500 میلیونی بخرن اونا از پس همچین ماشینی بر میان نه ما قشر عادی جامعه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شهرام

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    یادیاران سفر کرده بخیر….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عاشق این ماشینم-خدایا حقمون الان این ماشین چینی هاست که سوار بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. عماد

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آخه لامذهب ، صندلی راننده 6جهت تنظیم برقی؟؟!!
    آدم میمونه وقتی میبینه 40 سال پیش یه ماشین دنده اتومات ، کولر ، با اینهمه امکانات!
    اون وقت ما 10 سال پیش می خواستیم ماشین بخریم میگفتیم شیشه هاش برقیه؟ هه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. جوان ایرانی

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (203 ديدگاه)

    شرکت کادیلاک 40 سال پیش این ماشین رو با این امکانات تولید کرده… حالا فکرش رو کنید الان چی تولید میکنه با چه امکاناتی… یا خدا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سلمان

    ۱۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به این میگن ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فرزاد

    ۱۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا انژکتورش رو در یاب!ما 10سال پیش تازه پراید مزخرف کاربراتوری تولید میکردیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمدرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این ماشین رو داشتم برای یه مدت………….
    میدونم چی هست …
    الانم یه شورلت بلیزر 75 دارم..
    کلا ماشین امریکایی یه حس دیگه س با اینکه تمام ماشینا رو امتحان کردم ولی بازم میبینم هیچی … ماشین امریکایی نمیشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علي ترور

    ۲۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیاین قبول کنیم که ما هنوز تو قرن چهارده زندگی میکنیم
    قرن بیست و یک مال اونوریاس
    از قوطی حلبی ماشین میسازن میدن دستمون کلیم منت میزارن و ما هم کیف میکنیم
    الان به خدا هر وقت خیابونا رو میبینم حسرت میخورم که تو ترافیکه ماشینای اسباب بازی عمرمونو هدر میکنیم!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عزیز ما به قرن 14 برگشتیم فراموش نکنید که این مدل دقیقا یکسال بعد از تولید در آمریکا بدستور مستقیم شاه جهت تولید ( مونتاژ ) به ایران آورده شد
      و سری اول آمریکایی را برای بزرگان نظامی مستقیم از آمریکا وارد شد و بسیار تاکید بر تولید فوری این خودرو داشتند
      اطلاعات بیشتر در خود سایت ویکیپدیا داده شده و نام شاه نیز برده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مانی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما این ماشینو داشتیم. البته منظورم کادیلاک ایرانه. حالا که جزئیات تئوریش رو دیدین بزارین از واقعیاتش هم من براتون بگم. البته این تجربیات برمیگرده به سال 1364 زمانی من 13 سالم بودوماشین ما مدلش 1360 بود و فقط 2000 تا راه رفته بود که ماخریدیم.

    اول بگم که وقتی در اون زمان وارد این ماشین میشدین در لحظه اول اصلا شبیه به یک ماشین نبود. داخلش مثل یک کابین مبله بودو کلی آپشن داشت که باعث شد قبل از استارت زدن تا 1 ساعت من و بابام اتاقشو برانداز کنیم.
    بعد از وارسی همه آپشن های عجیب و غریبش تازه نوبت رسید به استارت زدن. موقع استارت زدن ماشین 5 بار زنگ میزدو بعد استارت میزد! . من یادمه به بابام گفتم این هواپیماست !!!
    موقع روشن شدن فقط صدای اولیه موتور رو میشنوی و بعد از اون از صدا حتی تو سرعت بالا هم خبری نیست.

    حرکت ماشین بسیار نرم و با وقاربود انگار یک ماشین لیموزینه. به خاطر اینکه جلوی ماشین خیلی سنگینه این جور ماشینا ( منظورم کشتی های آمریکایی اون موقع) وقتی توی دست انداز میوفتن جلوشون بالا و پایین میره مثل اوتوبوس!!

    من هیچ وقت از قدرت موتور سر در نیاوردم . ببینید این ماشین خیلی سنگینه و گفته میشه فقط 185 اسب قدرت داره ( تو دفتر خودشم همینو نوشته من دفترشو که چاپ جنرال موتورز در دیترویدهست هنوز دارم!) ولی یادم میاد یه بار تو ترافیک تونل کندوان تو سربالایی مونده بودیم هیچ ماشینی جرئت سبقت نداشت آخه از جلو کلی ماشین میومد. پدرم زد L2 (که دنده 2 حساب میشه واسه ماشینای اوتوماتیک .آخه اینا دنده سنگین ندارن) و دقیق یادمه ماشین اون سربالایی رو با 150 km رفت بالا . فامیلای ما که تو ترافیک مونده بودن بعدا گفتن این توش موتور تریلیه!!!)

    ماشینای آمریکایی اون موقع حساب و کتاب خودشونو دارن . اصلا بدرد لایی کشیدنو شتابو این جور چیزا نمیخورن. بیشتر یه چیزه تشریفاتی بودن. وقتی توش نشتی کاپوت ماشین مثل یک زمین فوتبال جولوت درازه!

    هندلینگ خوبی نداشت (اینو بابام میگفت) توی همه ماشینای آمریکایی که داشتیم پدرم بیوک رو بیشتر تو هندلینگ می پسندید . شورولت هم خوب بود ولی موتورش 6 سیلندر بود و برای اتوماتیک ضعیف بود.)
    این ماشین یه مشکل بزرگ داشت و اون کامپیوترش بود . چون بعد انقلاب ارتباط با امریکا قطع شد اگه کامپیوترش مشکلی پیدا میکرد باید ماشینو همونجا ولش میکردی .واسه همین سفر رفتن باهاش یک ریسک محسوب میشد! . و اکثر مالکان این ماشین میبردن کاربراتوریش میکردن. کار زشتیه ولی چاره ای نبود. کسی قادربه تعمیر کامپیوترش نبود!.

    چیز شگفت انگیز این ماشین تنها آپشنهاش نیست بلکه روش های بکار رفته برای به وجود آوردن آون آپشنها حتی شگفت انگیز ترن.
    برای نمونه اون خط سیاهی رو که مثل یک نوار در سرتاسر بالای داشبورد میبیند پر از آلارم های گوناگونه. از باز بودن صندوق و کاپوت گرفته تا بسته نبودن پیچ روغن . پیجهای چرخ ها وووووو همه رو اخطار میده!! انتها سقف بالای شیشه عقب 2 تا چراغ هست دقیقا روبروی آینه راننده که مشخص میکنه که آیا چراغ های پشت درست کار میکنن.

    برای حرکت دادن آینه بغل سمت مسافر سرتاسر یک کابل تادر مسافر کشیده شده! اون موقع الکترونیک اینطور پیشرفته و ارزون نبود. میتونم بگم گرون ترین مرسدس بنز اون موقع که 450 S بود هم این آپشن رو نداشت! آینه سمت مصافر باید توسط مسافر تنظیم میشد.

    یه ایراد بزرگ این ماشینها( منظورم ماشین های آمریکایی اون موقعست) دراز بود بیش از حدشون بود. حالا چرا میگم مشکل بزرگیه؟؟

    چون فاصله چرخ ها خیلی زیادن وهنگام عبور از پل های کوهی شکل ( قوس دار) مثلا وقتی میخوای بری پارکینگ ته ماشین میخوره زمین!!!! وقتی میدیدی یک ژیان از اون پل رد شد ولی تو نمیتونی رد بشی بد جوری اعصابتو میریخت بهم.

    خلاصه بگم اون تیپ ماشینا طرفدارای خودشو داشت و بین اونایی که ما داشتیم کادیلاک عالیترین و درسرسازترین بود!

    اون اولین ماشین امریکایی ما بود بعد اون پدرم فقط آمریکایی خرید . بیوک ایران . شورولت ایران ، ایمپالا، کاپریس . اولدوزموبیل و آخرینش دوباره یک کادیلاک هست که سوارش نمیشه فقط 5000 km راه رفته و همینطور مثل موزه نگهش داشته.
    الان پژو داریم!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. american

      ۲۴ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      جناب مانی با برخی حرفاتون موافق نیستم که میگم
      1.اینکه تو ایران کسی از ecU این ماشین سر در نیاورده رو نباید بزاری پای عیب ماشین و بگی سفر کردن باهاش ریسکه اگه اینطوری باشه پس چرا الان کادیلاک های خیلی زیادی دارن با همون ecu 35 ساله تو خیابونا ماشینای دیگه رو له میکنن
      2.درازی این ماشین عیب نیست
      از این درازترشم هیچ مشکلی نداشته و نداره
      حتما شما از تپه 80 درجه رد شدی و زیرش گیر کرده فکر کردی ایراد از دراز بودنشه
      و در اخر یه جمله میگم
      این ماشین خیلی زودتر از زمان خودش ساخته شده
      و به ایران صادر شده چون این ماشین تو مغز ماها نمیگنجه واسه همینه که وقتی انِکتورش ایراد پیدا میکرد مکانیک های محترم ماشینو کاربراتوری میکردن
      ارزش این ماشینو فقط یانکی های عزیز میدونن
      والسلام

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. کادیلاک

      ۱۷ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من خیلی دنبال یک کادیلاک در حد صفر هستم اگر فروشنده هستید ممنون میشم اگر هم قصد فروش ندارید حداقل بیایم ماشینو از نزدیک زیارت کنیم
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. امیر

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حیف ماشینهای این چنینی و اون امکانات برای ملت نا شکر همین ام وی ام از سرمون زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من ده سال پیش یکیش رو داشتم.به خاطر اشنایی با مسایل فنی عاشقش هستم.الان تو ایران گاری های کره ای را دارند با این قبمتهای عجیب میفروشند.با سرعت 200 باش میرفتم.اب تو دل هیشکی تکون نمیخورد.انگار ماشین خاموشه و جاده داره حرکت میکنه.تازه تو ماشین دراز کشیده از لای تاج فرمان و لبه ی داشبورت و فقط با انگشت کوچیکه ی دست راستم لبه ی فرمون را دست میگرفتم.خدا پدر و مادر اون طراحش را بیامرزه.بعدش یه الگانس93شفارشی خریدم.المان با همه ی عظمتش اگزوز کادیلاک هم نمیشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. mohsen

    ۱۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ب نظرتون بعد 50سال از ی پراید چیزی برای عکس گرفتن میمونه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهیار

    ۱۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ماشین فقط امریکایی هرچقدر هم بنزین بخوره نوش جونش.ارزش داره(مخصوصا کادیلاک)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. فرزان

    ۱۳ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آیا میدونستید که هر کدام از گلگیر های کادیلاک و کاپوت و بدنه ی آن از تیر آهن 18 ساخته شده

    پس یعنی وزن این ماشین از 10 تا پراید سنگین تره

    زنده باد کادیلاک سویل من یک 62 سفید دارم که 2500
    تا راه رفته ماشین یعنی همین و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اکبر

      ۹ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      از 10 تا پراید سنگین تر؟؟؟ منظورت کادیلاکه یا کمپرسی ده چرخ؟ تیر آهن 18؟؟؟ نمیدونستم مصالح ساختمانی در ساخت شاسی کادیلاک به کار رفته. الان شیرفهم شدم. برای اطلاعت وزن این ماشین 1.8 تا 2.1 تن هست نه 8 تن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرمی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      از اغراق امیز حرف زدنت معلومه بد جور تو رویای داشتن کادیلاک هستی
      آدم کادیلاک داشته باشه و اینقدر بیریط حرف یزنه ؟؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید

      ۱۶ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      فقط سپر جلو و عقب از تیر اهن 18 ساخته شده و وزن هر کدوم 100 کیلو هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. ماشين امريكايي تبلور قدرت

    ۱۷ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا میگن لوازم این ماشین به این سادگی ها پیدا نمیشه شما از جایی که بتونه لوازمش رو برای باز سازی تامین کنه اطلاع دارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلاسی که کادیلاک داره رو هنوز تو هیچ ماشینی ندیدم!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. محمد

    ۲۶ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعاً ماشین بی نظیریه ، کسی که با این ماشین رانندگی کنه دیگه نمیتونه سوار ماشینهای دیگه بشه، چه برسه به پراید و …!!
    من مهندس مکانیکم و چند ساله که تو صنعت خودرو هستم ،هیچ میدونستید که در دنیا استاندارد ISO TS 16949 واسه خودروسازی رعایت میشه(که در ایران زیاد رعایت نمیشه) ولی خودروسازی امریکا یه استاندارد مجزا و منحصر به فرد خودش رو داره که محصولاتشو متفاوت و منحصر به فرد میکنه.
    ((اگه ما بخواهیم پراید رو با همین تیپ و فقط با استاندارد امریکا تولید کنیم قیمتش میره بالای 100 میلیون!!))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امیر

    ۸ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدایا
    میشه یه دونه از اینا که خوابیده باشه تو پارکینگ بهم بدی؟
    صفر باشه
    دمت گرم خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محسن

    ۹ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سرطان

    موافقم 0
    مخالفم 2
  29. کامبیز

    ۱۵ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه که ظاهرا در این ماشین نه از آمپر آب خبری هست و نه از آمپر روغن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. american

      ۱۵ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اگه مطلب رو میخوندی متوجه میشدی که نوشته برای این دوتا.دوتا چراغ فشار روغن و درجه حرارت موتور داره که روی لبه ی داشبورد به صورت مخفی قرار دارن

      موافقم 3
      مخالفم 0
  30. شهروز

    ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادش بخیر دوسال یکیش رو داشتم
    دوران طلایی و به یاد موندنی
    تهران بودم دو تا صفر کیلومتر بود دونه ای
    صد میلیون سفید بود و طلایی
    میارزه بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا