کادیلاک

نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3 به بهانهٔ انتشار تصاویر جاسوسی آن

چند سال پیش کادیلاک اعلام کرد که قصد دارد در بازار خودروهای پریمیوم راه رقبا را دنبال کرده و یک استراتژی جدید نیز برای نام‌گذاری محصولات خود ابداع کرد که در آن خودروهای سدان با نام CT و کراس‌اوورها با نام XT شناخته می‌شوند. نخستین محصولات دوران جدید کادیلاک، سدان لوکس CT6 و کراس‌اوور متوسط XT5 بودند؛ اما ممکن است کادیلاک دیر به فکر افتاده باشد اما قصد دارد حضور قوی‌تری در بخش کراس‌اوورها داشته باشد؛ بنابراین کادیلاک در تدارک ساخت کراس‌اوور کامپکتی بنام XT3 برای رقابت با آئودی Q3، ب‌ام‌و X1 و مرسدس بنز GLA است.

2019-cadillac-xt3-3

آزمایش پروتوتایپ‌های این کراس‌اوور جدید از ماه جاری آغاز شده و نخستین تصاویر جاسوسی هم از آن انتشار یافته است. XT3 که پایین‌تر از XT5 قرار می‌گیرد، سومین SUV کادیلاک خواهد بود و در کنار XT5 و اسکالید به بخش پرسود و محبوب کراس‌اوورها و SUVها وارد خواهد شد؛ اما درحالی‌که مدل بزرگ‌تر XT5 جایگزین SRX شد، XT3 خودرویی کاملاً جدید است که بخش کراس‌اوورهای کامپکت لوکس را هدف قرار داده است. البته تعجبی ندارد که کادیلاک می‌خواهد به این بخش بازار وارد شود چراکه در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت بسیاری از خودروسازان در حال کسب فروش بالا و سود زیادی هستند؛ اما آیا کادیلاک XT3 به‌اندازهٔ کافی خوب خواهد بود که بتواند با ب‌ام‌و X1 و آئودی Q3 رقابت کند؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال نگاهی کوتاهی به این کراس‌اوور لوکس جدید آمریکایی داریم.

2019-cadillac-xt3-6

پروتوتایپ‌های در حال آزمایش XT3 به‌شدت با پوشش‌های سنگینی پنهان شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان حرفی در مورد طراحی آن زد. بااین‌وجود انتظار می‌رود مشخصه‌های ظاهری کادیلاک یعنی جلوپنجرهٔ کرومی، چراغ‌های جلوی تیز و نوار LEDها که به سمت پایین کشیده شده‌اند در XT3 هم وجود داشته باشند. در نمای عقب هم چراغ‌هایی عمودی دیده می‌شوند درحالی‌که احتمالاً صرف‌نظر از نوع موتور، دو سر اگزوز به‌صورت استاندارد در طرفین سپر عقب وجود خواهد داشت. شکل کلی این خودرو هرچند پویا و اسپرت به نظر می‌رسد اما از لحاظ اندازه بزرگ‌تر از رقبای مستقیم خود یعنی آئودی Q3، ب‌ام‌و X1 و مرسدس بنز GLA خواهد بود؛ بنابراین XT3 از لحاظ ابعاد بیشتر به آئودی Q5 یا ب‌ام‌و X3 شباهت خواهد داشت.

2019-cadillac-xt3-8

در داخل نیز XT3 به‌احتمال‌زیاد مانند دیگر محصولات مدرن کادیلاک دارای داشبوردی V شکل با یک صفحه‌نمایش لمسی به‌صورت استاندارد و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CUE خواهد بود؛ اما با توجه به اینکه XT3 بر روی پلت‌فرم جدید مشترک با نسل جدید شورلت اکوئناکس و جی‌ام‌سی تراین ساخته خواهد شد، جاداری و فضای داخلی آن احتمالاً مطابق آنچه از یک کادیلاک انتظار می‌رود نخواهد بود. بخصوص به خاطر ماهیت اسپرت آن‌که دارای سقفی شیب‌دار است؛ بنابراین انتظار نداریم که جاداری XT3 مانند XT5 باشد و احتمالاً فضای سر و پایی مشابه سدان ATS خواهد داشت.

2019-cadillac-xt3-1

هنگامی‌که خبرهایی مبنی بر ساخت رقیبی برای ب‌ام‌و X1 توسط کادیلاک منتشر شد اعتقاد بر این بود که کراس‌اوور جدید کادیلاک خودرویی دیفرانسیل عقب باشد اما متأسفانه واقعیت این است که XT3 روی پلت‌فرم D2XX ساخته شده و این یعنی نمونه‌ای دیفرانسیل جلو خواهد بود. البته سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان یک آپشن در تیپ‌های پایه و به‌صورت استاندارد در تیپ‌های بالاتر برای آن ارائه خواهد شد. بااین‌حال هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرانه‌های XT3 در دست نیست اما در نمونه‌ای که شکار جاسوسان شده است، اینترکولری در پشت سپر جلو قابل‌تشخیص است و این یعنی کادیلاک در این کراس‌اوور کامپکت از یک پیشرانهٔ توربوشارژ استفاده کرده که به‌احتمال‌زیاد از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر است. یعنی موتوری که در حال حاضر در سدان ATS بکار می‌رود.

2019-cadillac-xt3-9

این امر به‌هیچ‌عنوان تعجب‌آور نیست چراکه پیشرانۀ اکثر کراس‌اوورهای این سگمنت از همین نوع است و مرسدس بنز، آئودی، ب‌ام‌و و لکسوس نیز همگی در کراس‌اوورهای کامپکت خود از پیشرانه‌ای مشابه موتور XT3 استفاده می‌کنند. این موتور در ATS قدرتی معادل ۲۷۲ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند درحالی‌که ممکن است کادیلاک برای انتقال نیروی آن در XT3 از یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک استفاده کند. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ خودروسازی در کراس‌اوور کامپکت خود از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده نمی‌کند و همچنین مصرف سوخت نیز به بزرگ‌ترین دغدغهٔ خریداران تبدیل شده، به‌احتمال‌زیاد کادیلاک هم پیشرانهٔ V6 را برای XT3 ارائه نخواهد کرد.

2019-cadillac-xt3-4

انتظار می‌رود کادیلاک برای XT3 قیمتی رقابتی را در نظر گیرد که بنابراین احتمالاً قیمت پایهٔ آن از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود کادیلاک XT3 در اواسط سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه گردد. این در حالی است که کادیلاک ساخت کراس‌اوور دیگری را هم جهت پُر کردن فاصلهٔ میان مدل‌های کنونی XT5 و اسکالید، در نظر دارد تا حضور خود را در این بخش بسیار داغ و پرسود تقویت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Ali.usa

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    مثل اینکه طرح رو کامل عوض کرده
    هرچی باشه کادیلاک خداااای ماشین ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (6776 ديدگاه)

    کادیلاک کم کم داره همون چیزی میشه که در گذشته بود و این تلاشهایی که کادیلاک از 2008 به اینور داشته موید این مطلب هست که کادیلاک میخواد مثل گذشته عمل کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جواد

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    تنها چیزی که از کادیلاک میخوام اینه که بعد نابودی تمام اسمهای باشکوهش و استفاده از روش جدید نام گذاری فقط نام اسکالید حفظ کنه و کماکان امیدوار به اوج گیری دوباره کادیلاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (6776 ديدگاه)

      جواد جان یه نکته بگم در مورد اسمهای که کادیلاک در گذشته میذاشت
      کادیلاک در گذشته با تمام ابهت و اقتداری که تو محصولاتش موج میزد و نام های مثل فلیتوود . الدورادو . دویل . سویل و…… رو این مدلها یدک میکشیدند یه مشکل داشت که کم کم به وجود اومد اونم این بود که قشر جوان محصولات کادیلاک رو بخاطر استایل سنگین و رسمیش نمی پسندیدن و کادیلاک کم کم در یک رکود از لحاظ فروش وارد شد و یک سری مشکلات که در حوصله ی این بحث نیست به وجود امد
      بعد اون داستانها کادیلاک تصمیم گرفت که سبک نام گذاری محصولاتش رو عوض کنه تا مشخص کنه که دیگه مثل گذشته که فقط برای افراد مسن و سن بالا ماشین میساخت نیست و شروع کرد به تغییرات در تمام قسمت ها که خوب باعث شد اون نامهای جاودانه هم کنار گذاشته بشه هر چند که محصولات جدید کادیلاک هنوزم مثل اجداد خودشون با ابهت و با وقار هستن و هنوزم حس و حال یه کادیلاک کلاسیک رو منتقل میکنند
      نکته مهم این هست که کادیلاک بدون اون نامهای با شکوه هم همچنان کادیلاک هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Ace

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    عالیه ولی برای رقلبت با BMW X1 زیادی بزرگه.
    بیشتر رقیب X3 و Q5 حساب میشه تا X1 و Q3.
    با آرزوی موفقیت برای لوکس ساز مورد علاقم ، کادیلاک.
    GM هنوز کاملا به دوران موفقت آمیزش برنگشته. خبر فروش اوپل هم جالب نبود.
    امیدوارم برای توسعه ی کادیلاک مشکلی پیش نیاد و با موفقیت به مسیرش ادامه بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا