بررسی کرایسلر 300 مدل ۲۰۱۵

با وجود آپدیت مدل بزرگ سدان کرایسلر برای ۲۰۱۵، این خودرو اساساً همان مدل قبلی در زیر پوسته‌ای جدید است. در کرایسلر 300 جدید تغییراتی مانند یک جلوپنجره جدید، طراحی تازه چراغ‌ها، لوله‌های اگزوز جدید و ارتقای سیستم فرمان و تعلیق و همچنین بازنگری در طراحی داخل کابین دیده می‌شوند. البته همین موارد کافی است تا این مدل دیفرانسیل عقب کرایسلر همچنان با ظاهری زیبا وارد دومین دهه از پرچم‌داری این کمپانی شود.

2015 chrysler 300S
2015 chrysler 300S

کرایسلر 300 مدل ۲۰۱۵ یک سدان چهار در فول‌سایز با طیف وسیعی از تجهیزات و آپشن‌ها است. در کمترین سطح از این مدل، یک سدان خانوادگی مجهز شاهد هستیم و این در حالی است که بالاترین نسخه‌های آن در سطح خودروهای لوکس ظاهر می‌شوند. این خودرو بر روی فاصله محوری ۳۰۵۳ میلی‌متری خود، طولی به اندازه ۵۰۴۴ میلی‌متر دارد؛ یعنی همان ابعادی که در مدل سال گذشته وجود داشته است. البته اگر بخواهیم مقایسه‌ای با گذشته‌ها و به عنوان مثال خودروهای دهه ۹۰ میلادی کرایسلر داشته باشیم، این طول حدود ۱۵۰ میلی‌متر از آن مدل‌ها بیشتر است. ابعاد کرایسلر 300 کنونی برای استفاده‌های روزانه حالت بسیار مناسبی دارد؛ این خودرو به اندازه کافی در داخل کابین فضا دارد و همچنین ابعاد آن به اندازه کافی کوچک است تا بتواند به راحتی جای پارک خود را پیدا کند.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300

این خودرو در کنار پسر عموی مشابه مکانیکی خود، یعنی دوج چارجر، آخرین سدان امریکایی است که موتور V8 و دیفرانسیل عقب را ارائه می‌دهد؛ چیزی که به عنوان یک شرایط مناسب برای یک خودرو با عملکرد بالا تعریف نشده است. با این حال، بسیاری از 300 ها به صورت موتور ۳/۶ لیتری V6 با توان ۲۹۲ اسب‌بخار در زیر کاپوت خود ارائه خواهند شد. ولی انتخاب گزینه ۵/۷ لیتری همی V8 با قدرت ۳۶۳ اسب‌بخار بر شخصیت خودرو خواهد افزود.

فرم‌های بدنه و تریم‌ها

تنها یک فرم بدنه سدان برای 300 درنظر گرفته شده که به‌جز یک پنل که چراغ‌های عقب به آن متصل می‌شوند، بقیه اجزا از طراحی دوباره این مدل برای سال ۲۰۱۱ هستند. کرایسلر نخواسته که کاراکتر اصلی 300 را برهم بزند و شاید دلیلی هم برای این کار نباشد.

2015 Chrysler 300C
2015 Chrysler 300C

مدل پایه 300 لیمیتد شروع قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۳۹۰ دلار دارد و مانند تمام دیگر مدل‌های 300، صاحب یک جلوپنجره بزرگ‌تر جدید و چراغ‌های LED جدید در جلو با طراحی لبه بهتر شده است. جلوپنجره با لوگوی بالهای کرایسلر که در یک شبکه مشکی رها شده، جلوه‌ای خاص پیدا کرده است. همچنین حتی با استفاده از چرخ‌ها و تایرهای استاندارد ۱۷ اینچی، این خودرو باز هم ظاهر عضلانی خود را حفظ خواهد کرد.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300

مدل‌های لیمیتد به صورت استاندارد از یک موتور ۳/۶ لیتری V6 با قدرت ۲۹۲ اسب‌بخار استفاده می‌کنند که با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همراه خواهد بود. در این میان، سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به صورت یک آپشن ۱۵۰۰ دلاری ارائه می‌گردد. استفاده از این آپشن برای مدل لیمیتد بسیار به‌صرفه است؛‌ چرا استفاده از آن برای تریم‌های سطوح بالاتر هزینه‌ای برابر ۲۵۰۰ دلار خواهد داشت.

2015 Chrysler 300S
2015 Chrysler 300S

مدل 300S یک خودروی چابک‌تر و با ویژگی‌های اسپورتی بیشتر است که قیمت پایه‌ای برابر ۳۵۸۹۰ دلار دارد. تریم کروم تیره جایگزین المان‌های برّاق در مدل لیمیتد شده و چهره‌ای شیطانی برای آن ایجاد می‌کند. چرخ‌های مدل S قطری به اندازه ۲۰ اینچ دارند و به رنگ مشکی «هایپر بلک» هستند. نتیجه، یک کرایسلر 300 عضلانی است.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300

علی‌رغم ظاهر تهاجمی 300S، موتور V6 پنتا استار هنوز هم به صورت استاندارد برای پیشرانه در این مدل استفاده می‌شود. در عین حال، خریداران می‌توانند با پرداخت ۳ هزار دلار دیگر، موتور قوی‌تر و هیجان‌انگیزتر ۵/۷ لیتری همی V8 را انتخاب کنند.

2015 Chrysler 300S
2015 Chrysler 300S

در سطح بالاتر 300C را داریم که قیمت پایه ۳۸۹۹۰ دلاری دارد. این مدل، زمانی فقط از موتور «همی» استفاده می‌کرد؛ ولی اکنون می‌توان برای پیشرانه از بین موتورهای V6 و V8 یکی را انتخاب کرد. حقیقت این است که V6 عملکرد بسیار خوبی دارد و موتور قدرتمندی است و گیربکس ۸ سرعته نیز هماهنگی خوبی با آن دارد؛ بنابراین عملاً نیازی به استفاده از موتور همی برای 300C نیست.

2015 Chrysler 300C
2015 Chrysler 300C

از لحاظ ظاهری، مهم‌ترین وجه تمایز مدل‌های C مربوط به آینه‌های بغل کرومی آن‌هاست. در همین حال، در داخل کابین مواردی مانند روشنایی پیرامونی LED اضافه شده که برای یک شب خاطره‌انگیز تدارک دیده شده است.

2015 Chrysler 300C
2015 Chrysler 300C

در صدر تمام کرایسلر 300 ها، مدل 300C پلاتینیوم قرار دارد که آغاز قیمت آن از ۴۳ هزار و ۳۹۰ دلار است. در این مدل، تمام تجهیزات ممکن استفاده شده است؛ از جمله پوشش چرم پنل ابزارها با طرح «فرانسوی» و سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۹ اسپیکر. اگر به طراحی و دوخت سطح بالای چرمی در داخل یک کابین علاقه دارید، در اینجا یکی از بهترین‌های آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300C
2015 Chrysler 300C

2015 Chrysler 300S
2015 Chrysler 300S

تفاوت طراحی داخلی

تمام مدل‌های 300 از یک کابین بازنگری‌شده بهره‌مند شده‌اند که مجموعه‌های ابزارهای آن در یک آبی خوش‌رنگ می‌درخشد. همچنین یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی LCD در بین تاکئومتر و سرعت‌سنج و همین‌طور یک نمایشگر دوم ۸/۴ اینچی به صورت تاچ‌اسکرین در وسط داشبورد، در بالا قرار گرفته است. نرم‌افزار UConnect کرایسلر ارتقا یافته و اکنون به سطحی رسیده که نسبت دکمه‌ها و کلیدها ترجیح داده می‌شود.

2015 Chrysler 300C platinum
2015 Chrysler 300C platinum

حتی در تریم لیمیتد نیز از طراحی چرم داخلی استفاده شده و صندلی‌های با تنظیم ۸ جهته همراه با گرم‌کن و تنظیم چهار جهته تکیه‌گاه کمر ارائه شده‌اند.

2015 Chrysler 300C platinum radio controls
2015 Chrysler 300C platinum radio controls
2015 Chrysler 300C platinum instrument cluster
2015 Chrysler 300C platinum instrument cluster

2015 Chrysler 300C platinum
2015 Chrysler 300C platinum

همچنین یک کنترل چرخشی جدید برای گیربکس اضافه شده است. امّا کرایسلر طراحی کامپکت خاص خود را به کار نبرده است. به عنوان مثال در پیکاپ‌های رام، یک کنترل مشابه بر روی داشبورد قرار دارد که فضا را در کنسول میانی خالی کرده است. ولی در 300 این کنترل تقریباً همان فضایی را اشغال می‌کند که دسته‌دنده قبلی در آن وجود داشته است. بنابراین، مزیّت چندان بزرگی در استفاده از این ابزار حاصل نشده است.

2015 Chrysler 300C Interior
2015 Chrysler 300C Interior

شرایط رانندگی در شهر

با وجود انتقال قدرت موتورهای V6 با گشتاور حداکثر ۳۵۲/۵ نیوتن‌متر از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، هیچ‌کدام از مدل‌های 300 در سطح شهر به صورت یک خودروی آرام و سازشکار ظاهر نمی‌شوند. در واقع، رفتار گیربکس به اندازه‌ای متوازن است که شاید اکثر خریداران متوجه حجم کمتر موتور نشوند. تمام این‌ها در شرایطی است که حتی سبک‌ترین 300 وزنی به اندازه ۱۸۲۷ کیلوگرم دارد.

تفاوت چندانی در مورد سیستم فرمان الکتریکی با تنظیمات جدید احساس نمی‌شود، ولی راننده همیشه در مورد اتفاق رخ‌دهنده در مورد چرخ‌های جلو باخبر است. به لطف دوربین نمای عقب که محدودیت دید عقب خودروی 300 را برطرف می‌کند، انجام مانورهای پارکینگ بسیار ساده است. در همین حال، استفاده از تجهیزات آپشنی مانند سیستم الکترونیک حفظ حالت عبور از بین خطوط، کروز کنترل انطباقی همراه با المان توقف کامل، هشدار برخورد و تشخیص ترافیک پشت‌سر، 300 را تبدیل به یک خودروی مجهز می‌کند.

2015 Chrysler 300C
2015 Chrysler 300C

سیستم تعلیق بدون آنکه آرامشش را از دست بدهد، ناهمواری‌های سطح جاده را در خود هضم می‌کند. همچنین سیستم ترمز این غول بزرگ را از سرعت بالا به‌راحتی متوقف می‌کند و تمام خودرو در یک حالت آرامش و وقار در فضای شهری قرار دارد. شاید هیجان زیادی در اینجا وجود نداشته باشد، ولی مسلماً اطمینان قابل‌توجهی وجود خواهد داشت.

2015 Chrysler 300S
2015 Chrysler 300S

موتور همی V8، فارغ از غرش اگزوزش، تفاوت زیادی در سطح شهر ایجاد نمی‌کند و این تفاوت بیشتر در یک جاده باز مشخص می‌شود. اگر هر کدام از مدل‌های 300 را به یک بزرگراه مستقیم و خلوت ببرید، سرعت و چابکی آن را به طور کامل حس خواهید کرد. در همین حال، به پیچ‌وخم‌های جاده که می‌رسید، محدودیت‌های راحتی سیستم تعلیق خود را نشان می‌دهند و چالش وزن زیاد برای این سیستم واضح‌تر می‌شود. در واقع، 300 یک سدان اسپرت نیست.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300

با این وجود، هنوز هم رانندگی در 300 لذت خاص خود را دارد؛ به‌خصوص در زمانی که موتور همی در جلوی خودرو قرار داشته باشد و با حرارت و اشتیاق آن را به جلو حرکت دهد. همچنین دلیل برای خاموش کردن سیستم کشش و کنترل پایداری نیست. حتی با وجود روشن بودن این سیستم‌ها، راننده احساس می‌کند که به سمت جلو کشیده می‌شود. استفاده از پدل‌شیفترهایی که در مدل‌های 300S و 300C وجود دارند، برای عبور از چند دنده هیجان زیادی دارد؛ چرا صدای غرش V8 به گوش می‌رسد و احساس می‌کنید که خودرو به سمت جلو حمله‌ور می‌شود.

مصرف سوخت

کرایسلر 300 با توجه به ابعاد بزرگی که دارد، مصرف سوخت منحصر به فردی از خود نشان می‌دهد. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، این خودرو با موتور V6 و دیفرانسیل عقب در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۱۲/۴ لیتر و در جاده ۷/۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در همین حال، وقتی از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک در کنار V6 استفاده کنید، ارقام ایپا به ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در جاده می‌رسند.

2015 Chrysler 300
2015 Chrysler 300

موتور همی V8 که تکنولوژی صرفه‌جویی سوخت کرایسلر را در خود دارد، شرایط برای حرکت با بار سبک تنها با استفاده از چهار سیلندر فراهم می‌کند. با این حال، عطش خاص خود برای مصرف سوخت بیشتر را هنوز دارد. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا مصرف سوخت آن را در حالت استفاده از دیفرانسیل عقب، در شهر ۱۴/۷ لیتر و در جاده ۹/۴۱ لیتر تخمین زده است.

2015 Chrysler 300 Engine
2015 Chrysler 300 Engine

نزدیک‌ترین رقبا

شورولت ایمپالا؛ این خودرو که بر اساس یک پلتفرم دیفرانسیل جلو ساخته شده، ابعادی کمابیش برابر کرایسلر 300 دارد. ظاهر مدرن و زیبای ایمپالا با کرایسلر کنتراست خشونت‌آمیزی دارد. کابین این مدل نیز حالتی راحت و جادار است.

2015 Chevrolet Impala
2015 Chevrolet Impala

فورد توروس؛ توروس به عنوان مدلی که مدت زیادی از عمر آن می‌گذرد، به عنوان خودروی بزرگی که از کیفیت فضای داخل کابین مناسبی برخوردار نیست، به‌درستی نقد شده است. با این حال، هنوز هم یک خودرو با رانندگی بسیار خوب است.

2014 Ford Taurus SHO
تویوتا آوالون؛ آوالون در حال حاضر شلختگی قبل را کنار گذاشته و نه‌تنها یک خودروی با ابعاد مناسب و ظاهری زیباست، بلکه به صورت هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) نیز در دسترس قرار گرفته است. کابین فوق‌العاده و امروزی آوالون آن را در ردیف کابین کرایسلر قرار می‌دهد.

Toyota Avalon XLE Touring Sport Edition
Toyota Avalon XLE Touring Sport Edition

در پایان باید گفت که برای کسانی هنوز هم به دنبال یک سدان امریکایی دیفرانسیل عقب سنتی هستند، کرایسلر 300 یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌هاست. همچنین کسی که به دنبال یک سواری راحت است، بهتر است قبل از رفتن به سراغ گزینه‌های گران و با پرستیژ بالای آلمانی مانند ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس کلاس E، این مدل کرایسلر را امتحان کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

97 دیدگاه

  1. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    ایمپالا انتخاب بهتریه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل 4MATIC
      4MATIC
      سوابق: (1057 دیدگاه) ,

      خداوکیلی بازده موتورش اصلاخوب نیست363اسب بخار ازیه موتور5700سی سی واقعا بده

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل 4MATIC
        4MATIC
        سوابق: (1057 دیدگاه) ,

        بهترین انتخاب بنزEکلاسه بعد بی ام و سری 5البته اوالون هم باکیفیته

        پاسخ
  2. اميرحامد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ملت دنبال اينن كه ببينن كسي هم هست كه ماشين امريكايي با پلاك ملي سوار شه اونموقع ما توي خوزستان فورد موستانگ ٢٠١٤ ديگه واسمون بيكلاس شده بهترين ماشيناي روز دنيا رو با بيشترين قيمت كه ١٠٠ميليون باشه ميخريم البته پلاك اروند

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل هژبر
      هژبر
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      .
      عجب عشقی میکنن مردم تو منطقه ازاد
      100 ملیون کرایسلر سوار شی

      پاسخ
    2. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      خب بريد خداتونو شكر كنيد ديگه،براتون منطقه آزاد درست كردن ماشيناى خوب مفتى سوار ميشيد!مگرنه يادمون نرفته اون روزايى رو كه پيكان ماشين خوبتون بود!
      به بچه هاى تهران فخر ماشيناى شهرتونو ميفروشى؟!هههههه،جالبه:)

      پاسخ
    3. آرمان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      با احترام، اگه یه وسیله مجانی در اختیار من بذارن ولی بهم بگن برای استفاده باید اجازه بگیری ترجیح می دم اصلا اونو نداشته باشم. حتی اگه استفاده ام طوری باشه که نیاز به اجازه گرفتن نداشته باشه. این که حسابش جداست و پول میدی و اصولاً مالک و صاحب اختیارشی!
      ضمنا تاجایی که من از بستگان در مناطق آزاد دیگه خبر دارم مردم شهر ترجیح می دن پرشیای پلاک ملی سوار شن تا مزدا 3 جدید پلاک منطقه و داشتن پلاک منطقه رو نوعی ناتوانی در تهیه پلاک ملی همان ماشین قلمداد می کنند. احتمالا این موضوع در اروند جور دیگه ایه.

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (1000 دیدگاه) ,

        برای افرادی که میخوان ماشین دوم داشته باشن خیلی منطقه ازاد خوبه

        پاسخ
  3. ESI
    سوابق: (389 دیدگاه) ,

    عجب کیلومتری واقعا زیباست

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل rasoul
    rasoul
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    اصلا كرايسلر برند دلچسبي نيست لا اقل براي مايي كه تو ايرانيم
    البته در مقايسه با اروپاييها گفتم كه كسي بحث پرايد رو پيش نكشه

    پاسخ
  5. GT 500
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    هم لوکس تر از مدل قبلیش هم خوش استیل هم اصالتش حفظ کرده.

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل حمید
    حمید
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    این ماشین ابهت خودشو داره خصوصا با رینگهای 20 اینچی.البته تو عراق به عنوان تاکسی بین شهری ازش استفاده میشه

    پاسخ
    1. شهرام قوامی
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      داداش من کجا تو عراق اینا تاکسی هستند که من ندیدم؟؟؟من هم اربیل رفتم هم سلیمانیه! کربلا و بغداد هم تکلیفش مشخصه!!!

      پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        دقیقا این ماشین تاکسیه توو عراق بعلاوه ماشین های لوکس دیگه مثه الانترا و سوناتا وای اف و دوج چلنجر
        ولی در اینکه این ماشین یک ماشین لوکس و فوق العادس هیچ شکی نیس

        پاسخ
  7. shelby
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بابا فورد تاروس فوق العادست ، چی چیو کابین خوبی نداره ، عاااااالیه ، بعد ۱ سال هنوزم کوچیکترین صدایی از کابینش به گوش نمیرسه خداوکیلی ، یه ماشین با ابهت و شیکه ، البته کرایسلر هم عالیه چون هردو امریکایین

    پاسخ
  8. tuatara
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    ساعت کلاسیکش و کیلومتر شمارش خیلی زیباس ضمنا ارم کرایسلر اومده توی جلو پنجره خیلی جذابتر شده

    پاسخ
  9. tuatara
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    بنز د 1 کم بیاد طراحی یاد بگیره

    پاسخ
  10. ام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از هر لحاظ بگی عالیه باید باهاش رانندگی کنی تا لذت سوار شدن ماشین رو بدونی.در اقلیم کردستان بیشتر هست تا شهرهای عرب در ضمن به اوباما میشناسن این مدلو

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    کرایسلر بهترین گزینه
    1.ظاهر خاص و خوشرخ در عین حال عضلانی
    2.شتاب عالی(مدل همی 4.73 صفر تا صد) بهترین شتاب برای خانواده سدان
    3.خودرویی لوکس و خانوادگی با همه ی امکانات تشریفاتی
    به نظر من از نظر آپشن و شتاب و اینکه سدان هست با کمی اغراق همپایه مازراتی هست جفتشو مقایسه کردم شتابه جفتشون 4.7 ثانیه آپشناشون بسیار نزدیک به هم همچنین ظاهر جذاب ای دو اتومبیل و طراحی داشبورد ای دو خودرو

    پاسخ
  12. سینا
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    طراحیش یا همون دیزاینش عالیه معرکه است در حد رقباش مثل سری 5 و بنز e بعد خدمت دوستانی که میگن با 100 ملیون میشه کرایسلر خرید قیمت پایش 37 هزار دلاره ولی ممکنه وقتی خواستی بخریش قیمتش با آپشناش بالاتر از 40 هزار دلار بشه مدل srt8 که 51 هزاردلاره

    پاسخ
  13. سعید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من سوارش شدم خدایی آخر ماشینه قیمتشم تو عراق 34 میلیون دیناره اوناس که به پول ما با این وضعیت کم ارزش شدنه پول ما حدودن 95 الی 100 میلیون تومن میشه که خدایی مناسبه.اصلا اگزوزش گاز دادنی 1غرشی میده آدم میگه دمت گرم آمریکا دمت گرم کرایسلر

    پاسخ
  14. احسان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    با سلام قیمت این مدل یا کرایسلر200 پلاک ملی چه قدر در میاد؟

    پاسخ
  15. inaz66
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    می ارزه ادم همون ماشین گذر موقت و ی مدت سوار شه بعد از ی مدت هم عوضش کنه ی ماشین بهتر رو تجربه کنه …هر چی باشه بهتر از بعضی ماشینای ایرانیه…….

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.