کرایسلرهفته نامه

کانسپت‌های فراموش‌شده: کرایسلر ME 4-12

نام کرایسلر ME 4-12
معرفی نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۶ لیتری V12 چهارتوربو
قدرت ۸۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۳۱۰ کیلوگرم

کانسپت خارق‌العادهٔ کرایسلر ME 4-12 یک سوپراسپرت موتور وسط ۱۲ سیلندر با ۴ توربوشارژ بود که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و پیشرفته‌ترین خودروی ساخت کرایسلر تا به امروز محسوب می‌شود. مهندسی فوق‌العاده و طراحی بی‌نظیر این خودرو مثالی درخشان برای قابلیت‌های کرایسلر بشمار می‌رود. این خودرو یک رکورد در دنیای واقعی برای سوپراسپرت‌های موتور وسط دیفرانسیل عقب به ارمغان آورده و حتی مسیر را برای سوپراسپرت‌های بعد از خود نیز هموار کرد. با توجه به اینکه کمتر از یک سال از آغاز تا تکمیل پروژهٔ ساخت ME 4-12 وقت صرف شد، گروه کرایسلر جهت کمک به روند توسعهٔ آن ‌همکاری‌هایی را با تعدادی از بهترین شرکت‌های مرتبط با ساخت چنین خودروهایی به عمل آورد.

chrysler-me-4-12-2004-2
قوای محرکهٔ این هایپرکار خارق‌العاده ساخت AMG و گیربکس آن ساخت ریکاردو بود. قلب تپندهٔ آن‌همان‌طور که اشاره شد یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تمام آلومینیومی مجهز به چهار توربوشارژر بود که با تزریق سوخت الکترونیکی چندنقطه‌ای و نسبت تراکم ۹ بر یک قادر به تولید ارقام حیرت‌انگیز ۸۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور بود. وزن خودرو تنها ۱۳۱۰ کیلوگرم بود و به همین دلیل از نسبت نیرو به وزن فوق‌العادهٔ ۱.۵ کیلوگرم بر هر اسب بخار برخوردار بود. هر یک از این موارد معیاری جدید در ردهٔ ماشین‌های سوپراسپرت به وجود آوردند.

chrysler-me-4-12-2004-4
عملکرد کرایسلر ME 4-12 خصوصاً برای بیش از یک دهه پیش در یک‌کلام خیره‌کننده است به‌گونه‌ای که شتاب صفرتاصد آن تنها ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بود. بدین ترتیب ME 4-12 قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی آن زمان محسوب می‌شد. گیربکس ۷ سرعتهٔ دوکلاچهٔ نیمه اتوماتیک ریکاردو به‌طور خاص برای این خودرو ساخته شده بود و گشتاور موتور را بدون وقفه با زمان تعویض دندهٔ ۰.۲ ثانیه به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد. بدنهٔ فیبر کربنی ME 4-12 بر روی یک شاسی لانه‌زنبوری فیبر کربن-آلومینیومی قرار گرفته بود. همچنین تعلیق و فرمان آن‌هم با توجه به عملکرد فوق‌العادهٔ ماشین طراحی شده بودند.

سیستم ترمز خودرو متشکل از دیسک‌های کربن سرامیکی بزرگ ۱۵ اینچی تهویه شونده با کالیپرهای شش پیستونه بود که در تمام مدت رانندگی کارایی خود را حفظ می‌کردند. این سوپرکار آمریکایی با ارتفاع تنها ۱.۹۹ متر، از طراحی بسیار آئرودینامیکی برخوردار بود. همچنین کرایسلر زیبایی و ظرافت را در داخل ME 4-12 هم ارائه کرده بود. به‌عنوان‌مثال کابین خودرو که ظرفیت حمل دو نفر را داشت ساختار فیبر کربنی بدنه را نشان می‌داد چراکه داشبورد خودرو هم از فیبر کربن ساخته شده بود. علاوه بر این، صندلی‌های اسپرت آن با چرم پوشیده شده و مجهز به تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سقف شیشه‌ای و سیستم صوتی پریمیوم بود. بدین ترتیب به هر جای کرایسلر ME 4-12 که نگاه می‌کنیم مهندسی فوق‌العاده و ویژگی‌هایی کم‌نظیر می‌بینیم.

chrysler-me-4-12-2004-1
از این خودرو دو دستگاه ساخته شد. اولین دستگاه، نسخه‌ای مخصوص نمایش در نمایشگاه خودرو بود و قابلیت‌های عملیاتی آن محدود شده بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۴ رونمایی شد و همان‌طور که گفته شد طراحی و توسعهٔ آن در کمتر از یک سال انجام گرفته بود. سپس روند ساخت یک نسخهٔ دیگر به‌عنوان یک پروتوتایپ کاملاً مهندسی‌شده و کاربردی آغاز شد. این مدل قادر به دستیابی ادعاهای عملکرد منتشر شده بود و برای ارزیابی عملکرد در تابستان ۲۰۰۴ به پیست برده شد؛ بنابراین کرایسلر ME 4-12 واقعاً یک ماشین کانسپت نبود و درواقع یک پروتوتایپ بود که کاملاً در جاده‌ها مورد آزمایش قرار گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    رویای نوجوانی من که هنوز هم عکسش تو اتاقم هست وبد ترین خبر برای من عدم تولیدش بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!حتی دنبال ماکتش هم گشتم ولی چیزی گیرم نیومد!!!!!!!!به معنای واقعی کلمه با شکوه بود!!!!!!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. reza

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (208 ديدگاه)

      رفیقم حدود 6 یا 7 سال پیش ماکتشو داشت

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. madjid911 GT2

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      اینم از برکات خریداری شدن کرایسلر توسط دایملر…
      .
      سریع ترین خودروی تاریخ کرایسلر با کمک AMG و Mercedes ساخته شده.
      همین طور که بهترین و جاودانه ترین خودروی تاریخ مک لارن توسط BMW موتورگذاری شده.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. new great britain

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        مجید جان درسته.
        ولی خوده مک لارن هومطور که گفته بودم با یه سری تغییرات تونست از انجین sv0/3 تو مدل های lm و gtr
        691 اسب بخار با مهندسی خوده مک لارن از این انیجن بیرون بکشه.
        واینم یادت تره تو مسابقات لمانز به خاطره سرعت بالایه مک لارن مجبورش کردن سرعتشو کاهش بدن(عینه اینکه به یوسین بولت بگن مراعات رقبات رو بکن و آروم تر بدو!!!!!!)
        این درباره ی مک لارن حالا میریم سراغ بقیه ی موارده لازم.
        مرسدس خودش میاد یکی از بهترین سوپر اسپرت هاشو(slr) با کمک مهندسیه مک لارن توسعه میده اونوقت شما یه طوری میگی انگار خودرو سازیه آلمان حریف نداره.
        بعدشم همون 918 اسپایدر هم از شرکت مهندسی gkn انگلیس کمک گرفته همینطور ب ام و تویه مدل i8.(خواستی بگو لینک بزارم)
        همین سوپر اسپرت کرایسلر هم همونطور که نوشته از گیربکس شرکت ریکاردو انگلیس استفاده میکنه.
        و پاگانی هم از همین گیربکس ها استفاده میکنه.وهمینوطر این شرکت گیربکس بوگاتی ویرون هم ساخته و………..
        از این جور همکاری ها بین کشورها و شرکتها تا دلت بخواد موجوده.
        مجید جان اینطور همکاری ها هیچ اشکالی نداره و دلیلی بر برتری یک شرکت یا کشور صاحب صنعت نسبت به رقباش نیست .

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. madjid911 GT2

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          new great britain جان
          خواستم بگم کامنتتو خوندم.
          ممنون که جواب دادی.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. new great britain

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          ببخشید یه نکته رو اصلاح کنم.
          پاگانی از گیربکس های شرکت انگلیسی xtrac استفاده میکنه.
          که من به اشتباه ریکاردو نوشتم.
          ***مجید جان ممنون که خوندی***

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. madjid911 GT2

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          NEW GB جان.
          منم نگفتم BMW موتور رو طراحی کرده.
          ساخت موتور به BMW بوده و در طراحی هم نمیتونی بگی نقش نداشته.
          به هر نمیتونی نقش M power رو در ساخت مک لارن نادیده بگیری.
          مستندی قدیمی متعلق به سال 1999 از مک لارن F1 دیدم.
          پشت کاپوت ، روی موتور، پشت در صندوق عقب ، پشت دور شمار موتور، روی رکاب ، وسط ماشین کنار صندلی ، روی کف پوش ها ، روی داشبورد و چند حتی دیگه که چون ازون موقع خیلی گذشته یادم رفته خلاصه همه جا آرم M power دیده میشد. البته آرم مک لارن هم همه جا هایی که گفتم تقریبا بود…
          .
          موفق باشی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. حامد

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        دستت طلا. فقط نمی دونم چرا دیسلایک گرفتی؟!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. madjid911 GT2

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          نمیدونم آقا حامد با من بودی یا …
          مشخصه که دیسلایک برام مهم نیست.
          وقتی میام از منفورترین ماشین ایران جوری حرف میزنم که دوستان عجول فکر میکنن من از پراید خوشم میاد یا در صفحه ی کرایسلر حرف از مرسدس و BMWمیزنم یا در صفحه ی اینفینیتی …. باید بدونی که انتظار لایک و … ندارم.
          میتونم چهار تا فحش به پراید بدم و با توجه به کامنت اول بودن در اون صفحه 200 تا لایک با نهایتا 2 دیسلایک بگیرم.
          اینجا هم بیام از کرایسلر فقط تعریف کنم.

          من میخوام حرفم رو بزنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. madjid911 GT2

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          ممنون حامد جان.
          .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. حامد

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        آقا مجید باشما بودم و منظورم تایید کامنت اول شماس. اینکه این کامنت دیسلایک میشه و کامنتایی مثل عجب رخی !! و ماشالا فلان شرکت !! لایک میشه واسه من تعجب داره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. armaaaaan

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (23 ديدگاه)

      هر از گاهی برندای مختلف واسه اینکه نشون بدن پر قدرت دست به ساخت هیولاهایی مثل me میکنن،یا مثلا پورشه با ۹۱۸ یا….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      حداکثر سرعتش چقدر؟؟؟؟؟
      قدرتش که عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامکال

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    چقدر جالب موتور این هم مانند پاگانی ساخت آ ام گ بود.
    اگر کسی از برنامه آ ام گ برای ابر خودروی جدید بنز خبر دارد لطفا به بقیه هم خبر بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. M

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (227 ديدگاه)

    آمریکا بخواد هایپر بسازه همه رو لوله میکنه ، …تا چند سال دیگه دوباره ابر قدرت خودروسازی میشه …

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ونوم

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (543 ديدگاه)

      واقعا همینطوره فقط موتورش رو دایملر تامیین کرد که اونم خود کرایسلر میتونست با 4 تا توربو رو موتور وایپر حداقل هزار اسب با 430 سرعت تحویل بده

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اگه این که میگی 430 کیلومتر عالی میشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. ونوم

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اونموقع دایملر مجوز تولیدشو نداد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Daniel

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    چقدر زیباست
    نمیدونستم کرایسلر ی همچین ماشینی زده . چقدر حیف که تولیدش نکرد!!!!!!!1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    فدات شم ادمین جان جیگر بالأخره گذاشتی.
    دمت گرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      چرا اینو نزدن آخه .
      تولید این خودرو میتونست یک رقیب مستقیم در برابر بوگاتی قرار دهد.
      از اونجا که وزنش حدود 800 کیلوگرم از نسخه پایه بوگاتی سبکتر بود با نسبت قدرت به وزن بهتر 1.5کیلوگرم بر اسب بخار در برابر 2.2 کیلوگرم بر اسب بخار بوگاتی قبل از شروع یک دهه برتری بوگاتی به آن پایان میداد.
      ای روزگار نامرد اوف بر تو باد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. GOD BLESS AMERICA

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      ادمین جان برادر تو که (کرایسلرME 4-12 ) رو معرفی کردی برای این که بچه ها فکر نکنن در مقابل کرایسلر، فورد و جنرال موتورز بیکار نشسته بودن لطف کن این کانسپت ها رو هم در آینده معرفی کن:

      1. cadillac cien
      2. ford gt 90

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب چیز محشری بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیرحسین

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چه قدر شبیه مدل های پاگانی هست حالا کدوم از کدوم کپی کرده؟؟؟فک کنم این قدیمی تر باشه خیلی قدیمی تر… داخلش که خیلی شبیه zonda f هست حالا طرفدارای پاگانی بهم حمله میکنن😣😣

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari Zonda SV

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      با اینکه خیلی شبیهه.
      نمای داخلی پگانی فانتزی تر و شلوغ تره.
      این کرایسلر مجلسی تر و شیکه.
      البته من غیر از نمای داخلی و پیشرانه آ ام گ شباهت دیگه ای نمیبینم.?
      چاکریم
      pagani قدیم.❤
      فرراری زوندا سوپرولوچه جدید.❤❤❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. mojtabaaston

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    این واقعا عالیه
    ای کاش برای ساخت میرفت
    رقیب سرسختی برای کامارو و کوروت و ماستانگ میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا