کانسپت‌های فراموش‌شده: کرایسلر ME 4-12

نام کرایسلر ME 4-12
معرفی نمایشگاه دیترویت 2004
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 6 لیتری V12 چهارتوربو
قدرت 850 اسب بخار
گشتاور 1150 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن 1310 کیلوگرم

کانسپت خارق‌العادهٔ کرایسلر ME 4-12 یک سوپراسپرت موتور وسط 12 سیلندر با 4 توربوشارژ بود که در سال 2004 ساخته شد و پیشرفته‌ترین خودروی ساخت کرایسلر تا به امروز محسوب می‌شود. مهندسی فوق‌العاده و طراحی بی‌نظیر این خودرو مثالی درخشان برای قابلیت‌های کرایسلر بشمار می‌رود. این خودرو یک رکورد در دنیای واقعی برای سوپراسپرت‌های موتور وسط دیفرانسیل عقب به ارمغان آورده و حتی مسیر را برای سوپراسپرت‌های بعد از خود نیز هموار کرد. با توجه به اینکه کمتر از یک سال از آغاز تا تکمیل پروژهٔ ساخت ME 4-12 وقت صرف شد، گروه کرایسلر جهت کمک به روند توسعهٔ آن ‌همکاری‌هایی را با تعدادی از بهترین شرکت‌های مرتبط با ساخت چنین خودروهایی به عمل آورد.

chrysler-me-4-12-2004-2
قوای محرکهٔ این هایپرکار خارق‌العاده ساخت AMG و گیربکس آن ساخت ریکاردو بود. قلب تپندهٔ آن‌همان‌طور که اشاره شد یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 تمام آلومینیومی مجهز به چهار توربوشارژر بود که با تزریق سوخت الکترونیکی چندنقطه‌ای و نسبت تراکم 9 بر یک قادر به تولید ارقام حیرت‌انگیز 850 اسب بخار قدرت و 1150 نیوتن متر گشتاور بود. وزن خودرو تنها 1310 کیلوگرم بود و به همین دلیل از نسبت نیرو به وزن فوق‌العادهٔ 1.5 کیلوگرم بر هر اسب بخار برخوردار بود. هر یک از این موارد معیاری جدید در ردهٔ ماشین‌های سوپراسپرت به وجود آوردند.

chrysler-me-4-12-2004-4
عملکرد کرایسلر ME 4-12 خصوصاً برای بیش از یک دهه پیش در یک‌کلام خیره‌کننده است به‌گونه‌ای که شتاب صفرتاصد آن تنها 2.9 ثانیه و حداکثر سرعتش 400 کیلومتر در ساعت بود. بدین ترتیب ME 4-12 قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی آن زمان محسوب می‌شد. گیربکس 7 سرعتهٔ دوکلاچهٔ نیمه اتوماتیک ریکاردو به‌طور خاص برای این خودرو ساخته شده بود و گشتاور موتور را بدون وقفه با زمان تعویض دندهٔ 0.2 ثانیه به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد. بدنهٔ فیبر کربنی ME 4-12 بر روی یک شاسی لانه‌زنبوری فیبر کربن-آلومینیومی قرار گرفته بود. همچنین تعلیق و فرمان آن‌هم با توجه به عملکرد فوق‌العادهٔ ماشین طراحی شده بودند.


سیستم ترمز خودرو متشکل از دیسک‌های کربن سرامیکی بزرگ 15 اینچی تهویه شونده با کالیپرهای شش پیستونه بود که در تمام مدت رانندگی کارایی خود را حفظ می‌کردند. این سوپرکار آمریکایی با ارتفاع تنها 1.99 متر، از طراحی بسیار آئرودینامیکی برخوردار بود. همچنین کرایسلر زیبایی و ظرافت را در داخل ME 4-12 هم ارائه کرده بود. به‌عنوان‌مثال کابین خودرو که ظرفیت حمل دو نفر را داشت ساختار فیبر کربنی بدنه را نشان می‌داد چراکه داشبورد خودرو هم از فیبر کربن ساخته شده بود. علاوه بر این، صندلی‌های اسپرت آن با چرم پوشیده شده و مجهز به تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سقف شیشه‌ای و سیستم صوتی پریمیوم بود. بدین ترتیب به هر جای کرایسلر ME 4-12 که نگاه می‌کنیم مهندسی فوق‌العاده و ویژگی‌هایی کم‌نظیر می‌بینیم.

chrysler-me-4-12-2004-1
از این خودرو دو دستگاه ساخته شد. اولین دستگاه، نسخه‌ای مخصوص نمایش در نمایشگاه خودرو بود و قابلیت‌های عملیاتی آن محدود شده بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت 2004 رونمایی شد و همان‌طور که گفته شد طراحی و توسعهٔ آن در کمتر از یک سال انجام گرفته بود. سپس روند ساخت یک نسخهٔ دیگر به‌عنوان یک پروتوتایپ کاملاً مهندسی‌شده و کاربردی آغاز شد. این مدل قادر به دستیابی ادعاهای عملکرد منتشر شده بود و برای ارزیابی عملکرد در تابستان 2004 به پیست برده شد؛ بنابراین کرایسلر ME 4-12 واقعاً یک ماشین کانسپت نبود و درواقع یک پروتوتایپ بود که کاملاً در جاده‌ها مورد آزمایش قرار گرفت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

26 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (464 دیدگاه) ,

    رویای نوجوانی من که هنوز هم عکسش تو اتاقم هست وبد ترین خبر برای من عدم تولیدش بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!حتی دنبال ماکتش هم گشتم ولی چیزی گیرم نیومد!!!!!!!!به معنای واقعی کلمه با شکوه بود!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. reza
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      رفیقم حدود 6 یا 7 سال پیش ماکتشو داشت

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3673 دیدگاه) ,

      .
      اینم از برکات خریداری شدن کرایسلر توسط دایملر…
      .
      سریع ترین خودروی تاریخ کرایسلر با کمک AMG و Mercedes ساخته شده.
      همین طور که بهترین و جاودانه ترین خودروی تاریخ مک لارن توسط BMW موتورگذاری شده.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
        (new great britain(king mclaren
        سوابق: (830 دیدگاه) ,

        مجید جان درسته.
        ولی خوده مک لارن هومطور که گفته بودم با یه سری تغییرات تونست از انجین sv0/3 تو مدل های lm و gtr
        691 اسب بخار با مهندسی خوده مک لارن از این انیجن بیرون بکشه.
        واینم یادت تره تو مسابقات لمانز به خاطره سرعت بالایه مک لارن مجبورش کردن سرعتشو کاهش بدن(عینه اینکه به یوسین بولت بگن مراعات رقبات رو بکن و آروم تر بدو!!!!!!)
        این درباره ی مک لارن حالا میریم سراغ بقیه ی موارده لازم.
        مرسدس خودش میاد یکی از بهترین سوپر اسپرت هاشو(slr) با کمک مهندسیه مک لارن توسعه میده اونوقت شما یه طوری میگی انگار خودرو سازیه آلمان حریف نداره.
        بعدشم همون 918 اسپایدر هم از شرکت مهندسی gkn انگلیس کمک گرفته همینطور ب ام و تویه مدل i8.(خواستی بگو لینک بزارم)
        همین سوپر اسپرت کرایسلر هم همونطور که نوشته از گیربکس شرکت ریکاردو انگلیس استفاده میکنه.
        و پاگانی هم از همین گیربکس ها استفاده میکنه.وهمینوطر این شرکت گیربکس بوگاتی ویرون هم ساخته و………..
        از این جور همکاری ها بین کشورها و شرکتها تا دلت بخواد موجوده.
        مجید جان اینطور همکاری ها هیچ اشکالی نداره و دلیلی بر برتری یک شرکت یا کشور صاحب صنعت نسبت به رقباش نیست .

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3673 دیدگاه) ,

          .
          new great britain جان
          خواستم بگم کامنتتو خوندم.
          ممنون که جواب دادی.

        2. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
          (new great britain(king mclaren
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          ببخشید یه نکته رو اصلاح کنم.
          پاگانی از گیربکس های شرکت انگلیسی xtrac استفاده میکنه.
          که من به اشتباه ریکاردو نوشتم.
          ***مجید جان ممنون که خوندی***

        3. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3673 دیدگاه) ,

          .
          NEW GB جان.
          منم نگفتم BMW موتور رو طراحی کرده.
          ساخت موتور به BMW بوده و در طراحی هم نمیتونی بگی نقش نداشته.
          به هر نمیتونی نقش M power رو در ساخت مک لارن نادیده بگیری.
          مستندی قدیمی متعلق به سال 1999 از مک لارن F1 دیدم.
          پشت کاپوت ، روی موتور، پشت در صندوق عقب ، پشت دور شمار موتور، روی رکاب ، وسط ماشین کنار صندلی ، روی کف پوش ها ، روی داشبورد و چند حتی دیگه که چون ازون موقع خیلی گذشته یادم رفته خلاصه همه جا آرم M power دیده میشد. البته آرم مک لارن هم همه جا هایی که گفتم تقریبا بود…
          .
          موفق باشی

        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3673 دیدگاه) ,

          .
          نمیدونم آقا حامد با من بودی یا …
          مشخصه که دیسلایک برام مهم نیست.
          وقتی میام از منفورترین ماشین ایران جوری حرف میزنم که دوستان عجول فکر میکنن من از پراید خوشم میاد یا در صفحه ی کرایسلر حرف از مرسدس و BMWمیزنم یا در صفحه ی اینفینیتی …. باید بدونی که انتظار لایک و … ندارم.
          میتونم چهار تا فحش به پراید بدم و با توجه به کامنت اول بودن در اون صفحه 200 تا لایک با نهایتا 2 دیسلایک بگیرم.
          اینجا هم بیام از کرایسلر فقط تعریف کنم.

          من میخوام حرفم رو بزنم.

      2. تصویر پروفایل حامد
        حامد
        سوابق: (88 دیدگاه) ,

        آقا مجید باشما بودم و منظورم تایید کامنت اول شماس. اینکه این کامنت دیسلایک میشه و کامنتایی مثل عجب رخی !! و ماشالا فلان شرکت !! لایک میشه واسه من تعجب داره.

        پاسخ
    3. armaaaaan
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      هر از گاهی برندای مختلف واسه اینکه نشون بدن پر قدرت دست به ساخت هیولاهایی مثل me میکنن،یا مثلا پورشه با ۹۱۸ یا….

      پاسخ
    4. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      حداکثر سرعتش چقدر؟؟؟؟؟
      قدرتش که عالیه

      پاسخ
  2. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    چقدر جالب موتور این هم مانند پاگانی ساخت آ ام گ بود.
    اگر کسی از برنامه آ ام گ برای ابر خودروی جدید بنز خبر دارد لطفا به بقیه هم خبر بده.

    پاسخ
  3. M
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    آمریکا بخواد هایپر بسازه همه رو لوله میکنه ، …تا چند سال دیگه دوباره ابر قدرت خودروسازی میشه …

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (390 دیدگاه) ,

      واقعا همینطوره فقط موتورش رو دایملر تامیین کرد که اونم خود کرایسلر میتونست با 4 تا توربو رو موتور وایپر حداقل هزار اسب با 430 سرعت تحویل بده

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        اگه این که میگی 430 کیلومتر عالی میشه

        پاسخ
  4. ونوم
    سوابق: (390 دیدگاه) ,

    اونموقع دایملر مجوز تولیدشو نداد

    پاسخ
  5. Daniel
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    چقدر زیباست
    نمیدونستم کرایسلر ی همچین ماشینی زده . چقدر حیف که تولیدش نکرد!!!!!!!1

    پاسخ
  6. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    فدات شم ادمین جان جیگر بالأخره گذاشتی.
    دمت گرم.

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (548 دیدگاه) ,

      چرا اینو نزدن آخه .
      تولید این خودرو میتونست یک رقیب مستقیم در برابر بوگاتی قرار دهد.
      از اونجا که وزنش حدود 800 کیلوگرم از نسخه پایه بوگاتی سبکتر بود با نسبت قدرت به وزن بهتر 1.5کیلوگرم بر اسب بخار در برابر 2.2 کیلوگرم بر اسب بخار بوگاتی قبل از شروع یک دهه برتری بوگاتی به آن پایان میداد.
      ای روزگار نامرد اوف بر تو باد.

      پاسخ
    2. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (548 دیدگاه) ,

      ادمین جان برادر تو که (کرایسلرME 4-12 ) رو معرفی کردی برای این که بچه ها فکر نکنن در مقابل کرایسلر، فورد و جنرال موتورز بیکار نشسته بودن لطف کن این کانسپت ها رو هم در آینده معرفی کن:

      1. cadillac cien
      2. ford gt 90

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    عجب چیز محشری بود.

    پاسخ
  8. امیرحسین
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    چه قدر شبیه مدل های پاگانی هست حالا کدوم از کدوم کپی کرده؟؟؟فک کنم این قدیمی تر باشه خیلی قدیمی تر… داخلش که خیلی شبیه zonda f هست حالا طرفدارای پاگانی بهم حمله میکنن😣😣

    پاسخ
    1. Ferrari Zonda SV
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      با اینکه خیلی شبیهه.
      نمای داخلی پگانی فانتزی تر و شلوغ تره.
      این کرایسلر مجلسی تر و شیکه.
      البته من غیر از نمای داخلی و پیشرانه آ ام گ شباهت دیگه ای نمیبینم.😐
      چاکریم
      pagani قدیم.❤
      فرراری زوندا سوپرولوچه جدید.❤❤❤

      پاسخ
  9. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    این واقعا عالیه
    ای کاش برای ساخت میرفت
    رقیب سرسختی برای کامارو و کوروت و ماستانگ میشد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.