بررسی شاسی‌بلندی هیبریدی؛ کیا نیرو 2016

تکنولوژی هیبریدی بیشتر از هر زمان دیگر توسط خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از این نوع سیستم به مصرف سوخت کمی که به تنهایی با پیشرانه‌های بنزینی حاصل نمی‌شود دست می‌یابند. یکی از جدیدترین خودروهای هیبریدی بازار کیا نیرو است. اما کیا یک خودروی معمولی را به هیبریدی تبدیل نکرده بلکه یک کراس اوور کاملاً جدید را به بازار فرستاده است.

Kia Niro 2016
Kia Niro 2016

هرچند کیا در برخی موارد ضدونقیض عمل کرده و در بازاریابی این خودرو بیش از آنکه روی تکنولوژی هیبریدی آن مانور دهد به یک خودروی خانوادگی که قوای محرکه‌ی پیشرفته دارد اشاره می‌کند. قوای محرکه‌ی موجود در نیرو پیشرانه‌ی بنزینی 1.6 لیتری GDi و واحد الکتریکی 32 کیلوواتی است و انرژی هم در باتری پلیمری لیتیوم-یونی ذخیره می‌شود. این سیستم مشابه نمونه‌ی موجود در تویوتا پریوس بوده اما حتی کم‌مصرف‌ترین نسخه‌ی کیا نیرو با مصرف 3.8 لیتری در برابر مصرف سوخت 3.2 لیتری پریوس کم می‌آورد.

Kia Niro 2016
Kia Niro 2016

نیرو بزرگ‌تر از خواهر خود یعنی مدل سید است اما نسبت به اسپورتیج اندازه‌ای کوچک‌تر دارد. در این خودرو شاهد بدنه‌ای مربعی شکل با پوشش‌هایی پلاستیکی در ریل سقف‌ها هستیم درحالی‌که دماغه و چراغ‌های قرارگرفته در ارتفاع بالا به اسپورتیج شباهت دارند.

Kia Niro 2016
طراحی قسمت عقب ساده‌تر بوده و درب پشتی مرسوم و تریمی نقره‌ای را شاهد هستیم. در مجموع ظاهر کیا نیرو مخصوصاً در مقایسه با تویوتا پریوس محدودشده‌تر به نظر می‌رسد.

Kia Niro 2016
همانند تویوتا، کیا از پلاستیک سفید در اطراف کابین استفاده کرده است. اما منوهای مربوط به رانندگی پاک در صفحه‌نمایش استاندارد و جریان‌سنج انرژی بجای دورشمار خاص کیا هستند. پلاستیک‌های مشکی زیادی وجود دارند و تجهیزات زیادی نیز در خودروی حاضر در تست دیده می‌شود.

Kia Niro 2016
حالت اقتصادی دربردارنده‌ی گرافیکی است که با هر بار انتخاب این حالت درختی سبزرنگ را ظاهر می‌کند و همچنین دیاگرامی شبیه پریوس را شاهد خواهید بود که جریان انرژی بین پیشرانه، باتری و چرخ‌ها را نشان می‌دهد. از دیگر تجهیزات خودرو می‌توان به کروز کنترل و دستیار حفظ در بین خطوط اشاره کرد.

Kia Niro 2016
با روشن کردن خودرو بیش از آنکه صدایی طبیعی از اگزوز بشنوید با صدایی مصنوعی و ساخته شده مواجه خواهید شد. پیشرانه نسبتاً ساکت است و به لطف کمک پیشرانه‌ی الکتریکی شتاب‌گیری معقولی دارد.

Kia Niro 2016
نیرو از گیربکس 6 سرعته دوکلاچه ی اتوماتیک استفاده می‌کند اما احساسی شبیه نسخه‌های CVT دارد. برای بهره‌گیری از حداکثر توان پیشرانه باید دور آن را بالا ببرید بنابراین گیربکس در هنگام افزایش سرعت تمایل دارد تا در تعویض دنده‌ها ثابت‌قدم باشد.

Kia Niro 2016
در هنگام حرکت با سرعت‌های بزرگراهی نیرو کمی سفت احساس می‌شود و سیستم تعلیق سفت آن باید با اضافه‌وزن سیستم هیبریدی کنار آید. به عنوان نتیجه، با عبور از دست اندازها این خودرو به آسانی ناآرام می‌شود و تایرهای دیواره کوتاه و رینگ‌های 18 اینچی در سرعت‌های بالا صدای زیادی ایجاد می‌کنند.


برخلاف تلاش زیاد کیا برای پایین نگه داشتن وزن این خودرو اما نیرو هنوز هم کاملاً سنگین حس می‌شود به علاوه اینکه فرمان سبک آن پاسخگوی رانندگی چابک نیست. حداقل کیا از ترمزهای تیز همانند آنچه در پریوس است رنج نمی‌برد.


نبود شتاب و سرعت به این معنی است که خود را در خودرویی همانند هر خودروی هیبریدی دیگر می‌یابید. سیستم رانندگی مخالف از دست دادن بخش اعظم شارژ خود است. نیرو خیلی مشتاق نیست که دوباره باتری‌های خود را پر کند بنابراین شما نمی‌توانید به آسانی در توقف/حرکت همانند پریوس خودرو را شارژ نمایید.


کیا نیرو یک خودروی هیبریدی انقلابی نیست اما تلاشی قابل تحسین محسوب می‌شود. کیا انتخابی درست در بخش کراس اوورهای خانوادگی داشته است. این خودرو برخلاف انتظارهای ابتدایی کیا در مقایسه با پریوس ارزان نیست اما بسیاری از خریداران به خاطر ظاهر معقولانه‌تر این خودرو را انتخاب خواهند کرد.

Kia Niro 2016

مشخصات کیا نیرو

قیمت: 26995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی، واحد الکتریکی 32 کیلوواتی
قدرت/گشتاور: 139 اسب بخار/265 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته ی دوکلاچه ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.1 ثانیه
حداکثر سرعت: 162 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 3.8 لیتر در هر صد کیلومتر

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3640 دیدگاه) ,

    پاراگراف آخر خیلی درسته
    کیا نیرو یک خودروی هیبریدی انقلابی نیست اما تلاشی قابل تحسین محسوب می‌شود. کیا انتخابی درست در بخش کراس اوورهای خانوادگی داشته است. این خودرو برخلاف انتظارهای ابتدایی کیا در مقایسه با پریوس ارزان نیست اما بسیاری از خریداران به خاطر ظاهر معقولانه‌تر این خودرو را انتخاب خواهند کرد

    تجربه سوار شدن نیرو در شهرو دارم. برای رانندگی شهری واقعا یک کراس اوور بی نظیره. در خیابان های شهری به شتاب و سرعت بالا اصلا نیست. در عوض این ماشین اصلا باکشو خالی نمیکنه و این با قیمت گزاف بنزین در اروپا خیلی خوبه. به عنوان ماشین دوم…

    پاسخ
  2. Sasan
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    هیوندای ایونیک هم از این و هم از پریوس خیلی بهتره

    پاسخ
    1. Sasan
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      فازه اونایی که منفی دادن چیه؟ میشه با دلیل بگین😐

      پاسخ
  3. Developer
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    هیچ وقت فکر نمیکردم کیا از ماشین های اینفینیتی به عنوان الگوی طراحی استفاده کنه!

    پاسخ
  4. Ali.usa
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    ماشین الکتریکی فقط تسلا میدونه چه کنه

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    به جای اچ30 کراس باید یه همچین ماشینی تولید میشد تا جوابگوی نیاز نسل امروز ایران باشه.ولی افسوس. جواب نسل های بعد رو چی میدین؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.