بررسی کیا سول ۲۰۱۴

کیا سول پس از اپتیما، دومین خودروی پرفروش کمپانی کیا به شمار می‌رود و از این‌رو، مسئولین کیا، در طراحی نسل جدید این خودرو، سعی کرده‌اند که ظاهر سول ۲۰۱۴، تفاوت زیادی با سول ۲۰۰۹ نداشته باشد. طبق گفته کیا، در مواد به کار رفته تجدیدنظر کامل صورت گرفته است. امّا در همین حال، اگر دو نسل کیا سول در کنار هم پارک شده باشند، به سختی می‌توان از نمای ظاهر، آن‌ها را تشخیص داد. کیا سول ۲۰۱۴، در مجموع، چهره ذوزنقه‌ای خود را حفظ کرده و تغییرات چندانی به خود ندیده است.

Kia Soul 2014
Kia Soul 2014

کیا سول ۲۰۱۴ از لحاظ طول و عرض، اندکی افزایش یافته، ولی با توجه به کاهشی که در ارتفاع بدنه داشته، افزایش وزن چندانی نداشته است. همچنین سختی شاسی، مطابق آنچه که کیا اعلام کرده، ۲۸/۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر طراحی بیرونی جدید، از یک موتور جدید در سول ۲۰۱۴ استفاده شده است. این موتور مانند نسل قبلی، ۲ لیتر گنجایش دارد، امّا در عین حال، از انژکتور مستقیم به جای پورت استفاده می‌کند. البته تغییری در خروجی موتور ایجاد نشده و همان ۱۶۴ اسب‌بخار را تولید می‌کند و انژکتور مستقیم، فقط به بهبود گشتاور، کمک کرده است؛ جایی که حداکثر گشتاور به جای دور موتور ۴۸۰۰، در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، در دسترس خواهد بود. به همین دلیل، راننده‌های کیا سول بیشتر در نواحی شهری دیده می‌شوند؛ جایی که شتاب صفر تا ۱۰۰ و … اهمیت چندانی ندارد. با این وجود، در تستی که انجام شد، شتاب سول ۲۰۱۴ در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ۸/۱ ثانیه، کمی عجیب بود. کیا سول ۲۰۱۲ می‌توانست رکورد ۷/۴ ثانیه را از خود به جای بگذارد، امّا باید در نظر داشت که کیا سول ۲۰۱۴، ۱۴۱۱ کیلوگرم است و این در حالی است که مدل سال ۲۰۱۲، ۱۲۶۶ کیلوگرم وزن داشت و چابکی بیشتر آن، دلیل خود را داشته است.

Kia Soul 2014
Kia Soul 2014

کیا سول ۲۰۱۴ به صورت استاندارد با سیستم گیربکس شش‌ دنده اتوماتیک عرضه شده و نسبت به سیستم گیربکس دستی در نسل قبل، تغییرات بیشتری را در انتقال قدرت تولیدی موتور ۲ لیتری انجام می‌دهد. برای داشتن سیستم گیربکس دستی در این مدل، کیا به خریداران این سیستم را به همراه موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر، با قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار پیشنهاد می‌دهد.

Kia Soul 2014
Kia Soul 2014

سیستم انژکتور مستقیم در موتور نسل جدید کیا سول، وضعیت مصرف سوخت را تا حدودی بهبود بخشیده است. از نوامبر ۲۰۱۲ که شرکت کیا ملزم شد تا مصرف سوخت خودروهای خود را پایین بیاورد، کاهش مصرف سوخت در دستور کار مدل‌های مختلف تولیدی کیا قرار گرفته است. بنابر تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، کیا سول ۲۰۱۴ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۷/۵۳ لیتر و در بزرگراه، ۵/۵۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. همچنین در تستی که به منظور بررسی این خودرو انجام شده، مصرف سوخت ۷/۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد.

2014 kia soul interior
2014 kia soul interior

اگر کیا سول از آن دسته خودروهایی نیست که در جاده و پیست، خودروهای دیگر را پشت سر بگذارد و یا خودروهایی که مصرف سوخت بسیار کمی داشته باشند، در عوض، با طراحی منحصر به فرد خود، شکلی زیبا از یک اتومبیل واقعی را رقم زده است. طراحی داخلی کیا سول، برای خودرویی با این تراز قیمت فوق‌العاده است. البته خودرویی که برای تست استفاده شد، دارای صندلی مخصوص با جریان هوا، سقف با نمای باز پانوراما و سیستم راهبری بود، امّا باز هم قیمتش از مرز ۲۶ هزار دلار بالاتر نرفت و این قیمت، هنوز برای داشتن چنین امکانات راحتی در داخل کابین، قانع کننده است. قیمت اولیه این خودرو با موتور ۱/۶ لیتری از ۱۵ هزار و ۴۹۵ دلار شروع می‌شود و اگر از موتور ۲ لیتری برای پیشرانه استفاده شود، این قیمت از ۱۸۹۹۵ دلار آغاز می‌شود.


شاید مهم‌ترین تغییرات در جهت بهبود مدل سول توسط کیا در سال ۲۰۱۴، کاهش نویزها و لرزش‌ها و خشونتی است که در طول سواری با این مدل در نسل قبل، حس می‌شد. صدای ناهنجار باد و جاده در داخل کابین نسل اول کیا سول، بسیار آزاردهنده بود، ولی در نسل دوم این خودرو، همه چیز در داخل کابین در جای خود قرار گرفته و هنگام افزایش سرعت نیز، شرایط کابین، آرامش‌بخش است. سیستم تعلیق، نیز کاملاً مناسب عمل کرده و عبور از ناهمواری‌های سطح جاده، به راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌گیرد.


کیا سول 2014 از سیستم کمک‌فرمان الکتریکی فلکس‌استیر استفاده می‌کند. این سیستم، گرچه هنوز با کاستی‌هایی مواجه است، ولی در عین‌حال، عملکردش از بسیاری از سیستم‌های نوع خود، بالاتر است. در مجموع، با شاسی بهینه شده، سیستم تعلیق ارتقا یافته و سیستم کمک‌فرمان دقیق، کیا سول ۲۰۱۴ با عملکردی مناسب برای مسافرت‌های درون‌شهری همراه شده است. سیستم ترمز کیا سول نیز دارای عملکردی نسبتاً مناسب است. در خلال تست این خودرو برای مسافت توقف از سرعت ۱۱۲/۵۶ کیلومتر بر ساعت، این فاصله بین ۴۹/۰۷ تا ۵۰/۵۹ متر متغیر بود و پدال ترمز، احساس کنترل خوبی به راننده منتقل می‌کرد. نیروی گریز از مرکز در پیچ نیز به اندازه 0.82g وارد می‌شد که یک مقدار متوسط برای خودروهای این کلاس است.


کیا سول ۲۰۱۴، در واقع، یک خودروی مناسب برای مشتاقان شتاب و هیجان زیاد در رانندگی نیست؛ امّا اگر این موارد از اولویت‌های خرید، کنار گذاشته شوند، کیا سول می‌تواند با بهبودهایی که در طراحی‌های داخلی و بیرونی آن انجام شده و قیمت نسبتاً پایین‌تر، جای خوبی برای خود در بازار باز کند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، پنج در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۲۶۱۹۵ دلار (قیمت پایه: ۱۸۹۹۵ دلار)
  • نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی مستقیم انژکتوری.
  • گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۶۴ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۰۴/۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: شش دنده اتوماتیک با قابلیت پدل شیفتر.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۵۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۱۴ متر.
  • عرض: ۱/۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۶ متر.
  • وزن کلی: 1411 کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۴/۴ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۴ ثانیه با سرعت ۱۳۶/۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۸۸/۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
  • نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: 0.82 g

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۷/۵۳ لیتر در شهر و ۵/۵۹ لیتر در بزرگراه
  • مصرف سوخت در تست: ۷/۵۳ لیتر در صد کیلومتر.

[jwplayer mediaid=”55450″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

46 دیدگاه

  1. mahsa
    سوابق: (293 دیدگاه) ,

    شبیه ماشینای هس که تو کارتونا نقاشیشونو میکشن
    بویژه شبیه ماشین گوریل انگورینه

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      طراحی اش به دل نمی شینه!!!!!!!

      پاسخ
      1. pooya
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        طراحیش به دل من هم نمی شینه به نظر من کیا سید بهتر طراحی شده این انگار می خواد بگه من سریع ام ولی اصلا این طور نیست و قیمتش زیاد با سید فرقی نداره ولی باز هم سید ارزون تره و در کل از نظر من سید بهتر از اینه.هم در قیافه و هم درعملکردوسواری.

        پاسخ
    2. محسن
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      یعنی واقعا دومین پرفروششونه؟؟؟

      پاسخ
  2. جهانگير
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    واقعا كره اي ها خيلي بد سليقه ان كه اين شده دومين خودروي پر فروش كيا

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      جالبه بدونی تو خود کره مردم زیاد از خودرو های وطنیشون خوششون نمیاد!!!

      پاسخ
    2. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      اتفاقا قشنگه جهانگیر.

      خارجی ها مثل ما نیستند که ظاهر ماشین اهمیتش بیشتر از کاربردش باشه که.

      اونجا هرکسی بر اساس نیازش کلاس ماشین خودشو انتخاب میکنه.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        من که ازین ماشین خوشم می امد و میاد.

        طراحیه جالبی داره.

        البته طراحیشو مدیون دستان هنرمند ((( پیتر شرایر ))) است.

        کیا تازه در سال 2012 به فکر کم کردن مصرف سوخت محصولاتش

        افتاده!!!!!!

        خسته نباشه.

        تازه نسل قبلی این ایراداتم داشته:

        شاید مهم‌ترین تغییرات در جهت بهبود مدل سول توسط کیا در سال ۲۰۱۴، کاهش نویزها و لرزش‌ها و خشونتی است که در طول سواری با این مدل در نسل قبل، حس می‌شد. صدای ناهنجار باد و جاده درداخل کابین نسل اول کیا سول، بسیار آزاردهنده بود.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. جلال
          سوابق: (585 دیدگاه) ,

          میلاد جان سلام
          خداییش اگه این کره ای ها الان مدیران آلمانی رو نداشتن
          الان هیچی نبودن
          من موندم این پیتر شیرابر (ملعون!) برای چی رفت واسه کره ایها کار کنه؟
          یکی نیس بهش بگه آخه آدم نا حسابی تو که داشتی توآلمان واسه خودت خدایی میگردی کره رفنت دیگه چی بود؟
          قدیمها که شیرابر واسه آلمانی ها کار میکرد برای من یه اسطوره بود
          اون زمانا همیشه ستایشش میکردم
          ولی الان دیگه ازش بیزار شدم

        2. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود جلال.

          اشکالی نداره.بذار کره هم یخورده تکون بخوره.

          ولی تا جایی که من اطلاع دارم ، منهای سر طراح شرکت کیا

          ، یا مدیر عامل شرکت کیا شده یا عضو هیئت مدیره.

          ((( ایران و المان )))

      2. alireza
        سوابق: (93 دیدگاه) ,

        جلال جان. این بهترین کاری بود که پیتر کرد.او الان از یه طراح شده یه سرطراح که داره ایده های خودشو به اجرا در میاره . پس نباید بهش ایراد گرفت.

        پاسخ
    3. رضا
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      عزیزم شما بفرمایید پراید و پیکان تولید کنید و اینقدر به این کره ایها ایراد نگیرید

      پاسخ
  3. فرهاد
    سوابق: (359 دیدگاه) ,

    یه جوریه اصلاً به دل نمیشینه
    به نظر ضریب آیرودینامیک خوبی هم نداره

    پاسخ
  4. جلال
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    سلام
    کیا هیوندای چند وقته روی زیبایی ماشین هاشون خیلی کار میکنن
    اما ازشون بعید بود با این چهره زشت ماشین تولید کنن

    پاسخ
  5. داوود
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    من از همون نسل اولش با این طراحیش مشکل داشتم!!
    فقط یه خوبی داره اینه که جمع و جوره! وگرنه با این قیمت گزینه های خیلی بهتره میشه از خود کمپانی های هیوندای کره ای خرید! خودروی ژاپنی هم تو این رنج، ماشین های خیلی بهتری میدن

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      البته اینو بگم که برای خانواده های متوسط ماشین خوبیه!!!!!!

      پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    چراغ های عقبش شبیه چراغ های اتوبوسه !
    زیاد حال نکردم باهاش چیز جالبی نیست

    پاسخ
  7. حمزه
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    دوست داشتنیه. همین و بس 🙂

    پاسخ
  8. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    نسبت به قد و قوارش قدرت مناسبی داره ولی من انتظار داشتم مصرفش کمتر از7.5باشه!

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      موتور 1.6 لیتری دیزل به شما چشمک میزند برادر من!البته اگه از حرف های من ایراد نگیری!

      پاسخ
  9. سینا غلامی
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    به نظرم یه رقیب خیلی خوب برای مینی به حساب میاد

    پاسخ
  10. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    این ماشین بد نیست ولی مصرفش نسبت به هیکلش زیاده. هر وقت اسمشو میشنوم یاد تاپ گیر میفتم البته الآن بجاش واکسواله

    پاسخ
  11. بهزاد
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    اگر در نگارش بیشتر دقت بشه کمی بهتر از آب درمیاد!
    داخل متن به استفاده از مواد جدید و کاهش وزن اشاره میشه و چند خط بعد افزایش بیش از 140 کیلویی رو نسبت به مدل قبل یادآور میشه!؟
    فکر کنم ماشینهای جعبه ای بیشتر نزد خانمهای محترم محبوبه و یا کسانی که دارای سگ هستند هم طرفدارانی داشته باشه.

    پاسخ
  12. iman
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یادش بخیر پت پستچی یکی از اینا داشت:-)

    پاسخ
  13. امیر
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام هیچ میدونیدکه چندتا ازطراحان بنز وbmwایرانی هستندچند سال پیش الان یادم نیست مجله خورو بود یا نواوران بااینها مصاحبه کرده بودند

    پاسخ
  14. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    آخه اینم شد ماشین
    در سایت تخت گاز نوشته بود کیفیت قطعات هوندا سیویک که یکی از برترین اتومبیل سازهای ژاپنی هست اصلا خوب نیست. حال این ماشینهای بیخود کره ای که عمر مفیدشون 5 سال هم نیست چی باید گفت!
    بی ام و مدل 1990 هنوز توانایی کار کردن خوب را داره، حال آزرا را شما 20 سال برونید فکر کنم بعد این مدت اوراق بشه.

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      کره ای ها هیچی نیستند فقط…..!!!!!!

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (332 دیدگاه) ,

        اکثر ایرانیها نظرات بی پایه و بی اساس میذارن و 90 درصد اون عده نه تنها قدرت خرید این محصولات رو ندارن بلکه تجربه نشستن روی صندلی شاگرد این ماشینها رو هم ندارن

        پاسخ
  15. محمدرضا
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    طراحی عقبش 100 تا نمره داره انصافا

    پاسخ
  16. sami
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    کیا… بی کیفیته… یه سر به تعمیرگاهها بزنید

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (332 دیدگاه) ,

      بجز نمایندگی کدوم تعمیرگاه از موتور کیا و قسمتهای فنیش سر در میاره؟
      من تا الان یکدونه از محصولات کیارو تو تعمیرگاهها ندیدم بجز ریو قدیمی

      پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    چرا کیا زده تو کار تولید ماشین هایی مث جعبه ؟؟؟من پراید رو بیشتر دوست دارم

    پاسخ
  18. محمد
    سوابق: (737 دیدگاه) ,

    از نسل قبل خیلی زیباتره ولی خب هنوز مونده تا واسه خودش مردی بشه!!

    پاسخ
  19. امیر
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    فکر میکنم بهتر بود یک کاسه ای بشقابی کنار دستمون داشتیم که وقتی عکس ای فولوکس شاسی بلند رو دیدیم توی اون بالا بیاریم اصلا با اسپورتیج قابل مقایسه نیست انا انا بالا اوردم

    پاسخ
  20. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یک گالانت تمیز92 دارم که صدا از تو اتاقش به گوش نمیرسه و یک توسان 2010 که تو هوایرد تمام صندلیهاش ودراش صدا میکنن ماشینهای ژاپنی خیلی از نظر کیفیت سرند البته پس از ماشینهای اوریکایی و آلمانی

    پاسخ
  21. احمدرضا بی ام و
    سوابق: (128 دیدگاه) ,

    جالب نیست به قول دوستمون به دل نمیشینه

    پاسخ
  22. حمید
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    ای جهان سومی های بیچاره شما از طراحی چی میفهمین؟ همون 206 هم از سرتون زیاده والا

    پاسخ
  23. علی رضا car
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    طراحیش خیلی خاصه حال کردم.

    پاسخ
  24. رضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    قابل توجه کسانی که به این خودرو ایراد میگیرند ، : شما که نمیتونید بیشتر از پراید و پیکان تولید کنید دیگه حرف حسابتون چیه ؟ این آقایان تا قبل از انقلاب به همراه فیلیپینیها و سنگاپوریها و بعضی از این چشم بادامیها توی مناطق نفتخیز جنوب در منازل کارمندهای شرکت نفت کار میکردند ( کلفتی و نوکری ) حالا به اینجا رسیده اند ، ایوالله داره پس بیایید و بیشتر حرف نزنیم و کار کنیم

    پاسخ
  25. ارشیا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بابا اخه این ماشینو وقتی حتی ندیدینش توش نشستید چرا اظهار نظر میکنید مایکی از اینا داشتیم واقعا عالیه حرف نداره بابا صد تا تیوولی با کپچره

    پاسخ
  26. ارشیا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ما تا ۴۰هزار تا کارکرد ازش خیلی راضی بودیم بعدشم فروختیمش اپشن داره قدرت یه ۱۶۰۰ واقعی رو داره مصرفشم خیلی اذیت نمیکنه ترو خدا یه ذره به اینا اعتماد کنید تا بفهمید چه ماشینای خوبین حمایت کنید تا وارد شن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.