هفته نامه

خودروهای الکتریکی، نیاز اصلی و مهم دنیا

زمانی که شما گسترش خودروهای کلاس میانی آسیایی را تحسین می‌کنید، هزینه‌های مالکیت خودرویی بنزینی سر به فلک خواهد کشید و آلایندگی‌ها نیز به شدت افزایش خواهند یافت؛ اما نباید از حرکت به سوی خودروهای الکتریکی غافل شد…

Nissan Leaf charging
در طی چند سال آینده خودروهای الکتریکی برای بسیاری از ما تبدیل به واقعیتی اجتناب‌ناپذیر خواهند شد و پس از آن “بهمن” شروع خواهد شد. شاید در ۲۰ سال آینده بسیاری از ما راننده‌ی یک خودروی الکتریکی باشیم. اما برای بسیاری از ماهایی که نگران محیط‌زیست هستیم، انتظار نداریم که برخی از رهبران آمریکا از گرم شدن کره‌ی زمین جلوگیری کنند.

2017-tesla-model-3-2016-tesla-model-x-tesla-model-s-charging-stations
زمانی که بازارهای آسیایی در نهایت به لبه‌ی پرتگاه برسند و ناگهان فروش خودروهای کلاس میانی گسترش یابد، همه‌چیز عوض خواهد شد. همان‌گونه که در سال‌های پس از جنگ برای بازارهای اروپا و آمریکا اتفاق افتاد، اقتصادها رشد کرد و مردم پول‌دارتر شدند. آن‌ها اقدام به خرید خودروها و خانه‌های بزرگ‌تر کردند.

ev-tesla-supercharger-idle-fee
همین موضوع در حال رخ دادن در قاره‌ی آسیا است. ما قبلاً درباره‌ی گرم شدن سریع کره‌ی زمین هشدار داده و نگران بوده‌ایم بنابراین گسترش بی‌مهابای خودروهای جدید، پایه، ارزان و پرمصرف و ناکارآمد در کشورهایی با جمعیت‌های چندین میلیونی باب میل هیچ‌کس نیست. این موضوع تنها یک منطقه خاص را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اگر اتمسفر کره زمین آسیب ببیند، همه‌ی ما آسیب خواهیم دید.

2017-renault-zoe-uk-0
غول نفتی بریتیش پترولیوم این هفته تخمین زد که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۳۵ هنوز هم رشد خواهد داشت. این موضوع تنها به تسلا و آمریکا منحصر نیست. این یک حقیقت است که ۲ میلیارد نفر که اکثرشان در آسیا زندگی می‌کنند در حال ورود به طبقه‌ی متوسط (از نظر درآمدی) بوده و می‌توانند اولین خودروی خود را بخرند و همین امر تقاضا برای نفت را ادامه‌دار می‌کند. این‌ها را اسپنسر دیل اقتصاددان ارشد BP می‌گوید.

volkswagen-golf-2018-gte-01
اما اوضاع بدتر هم خواهد شد. در حقیقت این کمپانی انتظار دارد تقاضا برای نفت تا ۱۰ سال بعد به حداکثر خود نرسد. طبیعتاً صلح سبز خشمگین است. چرا بریتیش پترولیوم باید این‌گونه واقع‌بین باشد؟ درحالی‌که می‌تواند بجای آن کورکورانه اصرار داشته باشد که ما در آینده نیسان لیف‌های بیشتری خواهیم خرید.

ev-ford-focus-electric-2
به‌هرحال حقیقت این است که سوای تغییرات جهانی، قاره آسیا در حال شروع سوزاندن میزان سوختی است که مصرف آمریکایی‌ها در برابر آن ناچیز به شمار می‌آید؛ اما چیزی که همه‌ی ما به آن نیاز داریم خنثی کردن اثرات این کار تا حد امکان است. سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های پاک‌تر، انرژی‌های تجدید پذیر و خودروهای بدون آلایندگی چیزی است که باید رخ دهد. ما باید به این کار سرعت ببخشیم.

smart-fortwo-ev-2016
اشتباه نکنید. ما نمی‌خواهیم که استفاده از پیشرانه‌های احتراق داخلی ممنوع شود یا اینکه مالیات‌های اضافی به آن‌ها تحمیل شود؛ اما به‌طور معقول باید سوزاندن مقادیر زیاد سوختی را که به کره زمین آسیب وارد می‌کنند را متوقف کنیم. استفاده‌ی کمتر از خودروی ۸ سیلندر ضرری که ندارد، این‌طور نیست؟ استفاده از خودرویی پلاگین هیبرید در طول هفته و لذت بردن آخر هفته با یک خودروی دیگر ایده‌ی بهتری است.

2017-chevrolet-bolt-ev-front-three-quarter-in-motion-e1479153066341
برخی مردم می‌گویند رشد قاره آسیا باعث می‌شود فعالیت‌های زیست‌محیطی غرب بی‌فایده شود اما همین رشد باعث می‌شود که ما گرم شدن زمین را جدی‌تر بگیریم تا مصرف اضافی سوخت در شرق را خنثی کنیم. پس باید استفاده از خودروهای الکتریکی را جدی‌تر بگیریم. شاید بتوانیم سیاره‌ی خودمان را برای آیندگان حفظ کنیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (244 ديدگاه)

    من همیشه حدسم این بود که خودروهای الکتریکی حاکم اصلی خودروهای اینده نیستن و همین پیشرانه های درون سوز با حداقل الایندگی و مصرف سوخت تعیین کننده اند.
    مثلا خودروی بنزینی با 700 اسب بخار قدرت زیر 2 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت داشته باشه
    حالا با سیاست های کشورها و خودرو سازی ها انگار حدسم اشتباه بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ASTON MARTIN

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    نرخ رشد جمعیت تو کشورای شرقی بی داد میکنه برا همینه که اسیا داره به مشکل میخوره اینقدر
    شرقی ها نمیدونم چه علاقه ای به افزایش جمعیت و بچه داری دارن
    نمونش مملکت خودمون از پس همین هشتاد میلیون بر نمیاد بد میگن ظرفیت بالای 100 میلیون جمعیتو داره! حرفای صد من یه غاز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KPH

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      .
      بعنوان یک شرقی (!!!!) ،استون جان خودم انشاالله میخوام 7/8 تا بچه داشته باشم!!!! بچه داری خیلی خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        سلام
        نظر من به عنوان یه متاهل اینه: تا زمانی که انسان به اون حد از توانایی (هم مالی و هم غیرمالی) برای حمایت از بچه نرسیده،بچه دار شدن خیانت به آینده همون بچه اس.
        خیلیارو میبینم که هر روز تو خونه شون دعواس. بچه به پدر میگه تو عرضه نداشتی چرا منو به دنیا اوردی. باباهه میگه تورو می خواستم چیکار! و…

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ASTON MARTIN

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        khp جان ماشالله! رژیم غذاییتو تغییر بده گرمی کمتر بخور .. هندی ای مگه
        شاهین دقیقا حرف دل منو زدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Man

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    من برای کشورم متاسف هستم بخاطر اینکه بزرگترین مخترع های خودرو برقی دنیا تو ایران هستند و ایران حتی یه خودرو برقی تولید انبوه نداره. فکر کنم همگی جناب جمشید آرین رو میشناسید. مسئله ایران نبود دانش فنی نیست مسئله اینه که عده ای صاحب زر و زور منافعشون به خطر میفته .نمیزارن که خودرو برقی تولید بشه . یادتون میاد شرکت پژو سیترون ایران خودرو رو تهدید به افشای بعضی اطلاعات کرد بعدش ایران خودرو رفت دوباره با پژو قرارداد بست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      افشا هم میکرد،آب از آب تکون نمیخورد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من خیلی موافق نیستم تنها بخشی که در اسیا داره ثروتمند تر میشه بخشی از خاورمیانه هست که عمدتا تجارت نفت میکنه باقی کشورهای اسیایی خصوصا چین به شدت مصرف سوخت رو کنترل میکنن حتی هندی ها هم هنوز مردم خیلی ثروتندی نیستن درسته مصرف سوخت بیشتر شده ولی اسیایی ها خیلی هم مقصر نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سلام

    امیدوارم بحث سوخت های پاک به سرعت راه بیافته.

    وگرنه خشک سالی و قحطی ، با بی رحمی همیشگی خودش جمعیت انسان ها رو کاهش خواهد داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا