رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

یکی از راه‌های کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آن‌ها، گزارش‌های سازمان‌های مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی می‌باشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و می‌توان با اعتماد به گزارش‌های آن‌ها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیم‌گیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.

lexus-paint-quality
معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفی خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکت‌ها با هماهنگی و اجازه آن‌ها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی می‌شود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازه‌های زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایین‌تری برخوردار است اما به هر جهت می‌توان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد.
در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستاره‌هایی از یک تا پنج به نمایش در می‌آید. متأسفانه برخلاف سابق در این گزارش‌ها خبری از نمره‌های منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشف‌شده آن‌ها نیست. بنابراین مشخص نمی‌شود که وزن ستاره‌های دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستم‌های فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینه‌ای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارش اختصاصی آذرماه خود را در بحث سطح کیفی خودروهای تولید داخل موجود در بازار کشور منتشر کرد.

azar-95-4
طی آذر ‌ماه 95 تعداد 90,297 دستگاه خودرو تولید گردید که 99 درصد آن دسته خودروهای سبک و 1 درصد باقی‌مانده مربوط به خودروهای سنگین است. این دو گروه به ترتیب 40 و 9 مدل مختلف را شامل می‌شوند.
در هر بخش، تنها به ذکر نام باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروها و تعداد ستاره کیفی آن‌ها می‌پردازیم. اطلاعات تکمیلی و جزئیات را نیز در جداول موجود مرور می‌کنیم.

گروه سبک:

1. وانت‌ها
در بخش وانت‌ها، نیسان دوگانه سوز و تندر90 پیکاپ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند.
باکیفیت‌ترین: تندر90 پیکاپ (ایران‌خودرو) / سه ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: وانت آریسان/ وانت نیسان / یک ستاره کیفی

azar-95-2

2. سواری
در بخش سواری، پژو 206 و سوزوکی گرند ویتارا به ترتیب بیشترین و کمترین سهم تولید را داشتند.
بیشتر از 100 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: مزدا 3 / چهار ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: سوزوکی گرند ویتارا / سه ستاره کیفی

75 الی 100 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: کیا سراتو / سه ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: جک S5 / دو ستاره کیفی

50 الی 75 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: برلیانس H330 و جک J5 / دو ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: لیفان X60 / یک ستاره کیفی

25 الی 50 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: رنو ساندرو / چهار ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: پژو پارس، پژو 405، سمند، تیبا2، اِم‌وی‌اِم 110S / یک ستاره کیفی

کمتر از 25 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: تیبا / یک ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: سایپا X131 پارس خودرو / یک ستاره کیفی
در جدول ذیل همچنین مقایسه سطوح کیفیت خودروهای داخلی بازار را مشاهده می‌نمایید.

azar-95-3

گروه سنگین:

در آذرماه سال جاری بیشترین و کمترین تیراژ تولید به ترتیب مربوط به کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیون ایسوزو FVR بوده است.

کامیونت
باکیفیت‌ترین: ایسوزو NPR75K / یک ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کامیونت الوند / یک ستاره کیفی

کامیون (باری-کمپرسی)
باکیفیت‌ترین: کامیون ایسوزو NPR 75M/ سه ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کامیون بنز WH / یک ستاره کیفی

کشنده
باکیفیت‌ترین: کشنده اسکانیا G410 / دو ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کشنده البرز / یک ستاره کیفی

azar-95-6

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

1,574 دیدگاه

  1. سید علیرضا
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    .
    پدال جان تا الان ۱۵۶۷ تا دیدگاه ثبت شده
    حالا دیگه خودت ببین بیشتر چی طرفدار داره
    متشکر

    پاسخ
  2. فاضل
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام به همگی، یه مشورت ازتون میخوام، بهترین خودروهای بین ۸۰ تا ۱۳۰ چیه بنظرتون؟رده بندی کنین. چون پول نقد ندارم میخوام شرایطی بردارم واسه همین صفر میخوام بگیرم.

    پاسخ
  3. بشیر
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    «خودرو ایرانی» !!! بهتر به جای خودرو ایران بگن آهنپاره ایرانی که البته لایق این اصطلاح هم نیست بگن حلبی چینی ایرانی.
    اینها ماشین نیستن واقعا افسوس که همیشه باید تو لیست به اصطلاح خودرو همیشه این اسمهای تکراری و البته سال به سال بی کیفیت تر ار سال گذشته باشن. تا یکی دو سال پیش فکر میکردم مشکل از خودرو ساز و سیستم انحصار فروش و حمایت بی چون و چرا دولت از خودرو ساز هست که باعث شده کیفیت خودرو هر ساله بدتر بشه اما بعد از اتفاقی که سال گذشته پیش آمد و بسیاری از مردم با ۱۶ درصد سود نه تنها حاضر به خرید بلکه هجوم به خرید آوردن و شگفتا که خوشنود هم بودن.
    اینجا بود که بعد از مدتها از خواب بیدار شدم و متوجه شدم که بزرگترین حامی خودرو ساز خود ما مردم هستیم البته دقیقتر بگم جهل ما مردم هم در خرید و هم در تمجید از خریدی که انجام دادیم . نظرات قبلی میخوندم یکی از دوستان آنچنان از ۲۰۶ خود تعریف کرده بود که ابتدا فکر کردم در مورد کمری ۲۰۱۷ صحبت میکنن. دوباره از ابتدا نظر ایشان را خواندم دیدم نه منظور همان ۲۰۶ هست. کم مانده بود چرخیدن چرخها و باز شدن درها هم جزو امکانات ذکر کنن. خلاصه کلام ما مردم مصرف کننده بیشتر از تولید کننده و دولت چوب طرفدار این چنینی و جهل خودمون میخوریم

    پاسخ
  4. شاهین
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    فقط نیو مزدا. بقیه فقط اجباریه خریدشون.اما نیو مزدا داره مقابل سراتو و النترا و داستر و تیوولی و ….خوب میفروشه

    پاسخ
  5. mohsen.b
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    با سلام احترام،بجز مزدا 3 و گرند ویتارا و سراتو و تا حدودی jac s5بقیه ی خودروها جز ماشین به حساب نمیان

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل navidRR
      navidRR
      سوابق: (48 دیدگاه) ,

      ممنون از دیدگاهت دوست عزیز!
      ولی اون بقیه ای که فرمودین جزو ماشین به حساب نمیان الان اکثر قریب به اتفاق مردم ایران جزو قشر متوسط رو به پایین هستن که بودجشون نهایت به خودروهای چینی و پژوپارس و…میرسه اون ماشین نیستنارو میتونن بخرن
      گول جولان کیا،هیوندای و تویوتارو در سطح شهر نخورین اون جمعیت انقد کمه که جزو مردم حساب نمیشن
      کاری کردن که مجبوریم یا از لگن سازا ماشین بخریم یا کلا دیگه هیچوقت هیچی نخریم،چون نه ارزون میشه،نه واردات آزاد میشه،نه کیفیت بالا میره
      پس بزرگواران …! بنبست کامل ذهنی و روانی و اقتصادی رو برای ما قشر متوسط و ضعیف تدارک دیدن!!!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.