بنزینی‌ها دیزلی‌ها را محو خواهند کرد، نه تصویب قانون!

بنا به گفته Steve Fowler، بیش از آنکه تصویب قوانین و مالیات‌های تنبیهی بر پیشرانه‌های دیزلی تأثیر داشته باشند، پیشرفت تکنولوژی‌هایی نظیر پیشرانه‌های بنزینی با نسبت تراکم متغیر این نوع قوای محرکه را دفن خواهند کرد.

zoom-1
این تنها یک پیش‌بینی است: پیشرانه‌های دیزلی در چند سال آینده به‌طور کامل از خط تولید برخی خودروسازان بزرگ کنار خواهند رفت.

Diesel-Filler
در واقع این پیش‌بینی را ما انجام نمی‌دهیم. من این هفته با یکی از مدیران خودروسازی بزرگ ملاقاتی داشتم و او گفت که تا سال 2021 هیچ مدل دیزلی در خط تولید این برند وجود نخواهد داشت. این اظهارنظر برجسته با توجه به این مورد صورت می‌گیرد که در حال حاضر حدود نیمی از مدل‌های تولیدی شرکت از نوع دیزلی هستند.

Putting Petrol Into A Diesel Car
اخیراً درباره‌ی منقرض شدن پیشرانه‌های دیزلی به خاطر نگرانی‌ها درباره‌ی آلاینده‌های محلی که آن‌ها در مقایسه با نسخه‌های بنزینی دارند مطالب زیادی نگاشته شده است. صنعت خودرو بسیار تحمیل‌کننده است مخصوصاً اینکه سیاستمداران نیز در این میان نقش داشته و مشوق‌ها و مالیات‌های سنگینی را برای آلایندگی و مصرف سوخت در نظر می‌گیرند.

1977 Mercedes-Benz 300 Diesel
البته شاید این تصمیم وابسته به احساسات باشد چرا که کارگران زیادی در تولید پیشرانه‌های دیزلی نقش دارند؛ اما پیش‌بینی قابل توجه این است که تصویب قوانین قاتل پیشرانه‌های دیزلی نیست بلکه تکنولوژی‌های جدید، بزرگترین دشمن آن است.

Diesel Do It
هفته پیش ما توسعه‌ی پیشرانه‌ی بنزینی با تکنولوژی بالا توسط اینفینیتی را خبررسانی کردیم. اینفینیتی می‌گوید که این خودرو راندمانی در حد نسخه‌های دیزلی و پرفورمنس پیشرانه‌های بنزینی دارد. این مورد را با افزایش روزافزون مدل‌های هیبریدی ترکیب کنید و دیدن اینکه پیش‌بینی صورت گرفته به حقیقت بپیوندد آسان است.

Green-Flag-petrol-vs-diesel
به نظر می‌رسد که بیش از آنکه سیاستمداران روی رفتار و علاقه‌ی خریداران تأثیر بگذارند این تکنولوژی‌های جدید خواهند بود که رفتار و عادات مشتریان را تغییر خواهند داد.

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

23 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    این فقط یک پیش بینی و بس
    اینده هیچی معلوم نمیکنه

    پاسخ
  2. ارمان
    سوابق: (994 دیدگاه) ,

    فکر مبکنم برای ماشینهای سنگین هنوز جای گزین بنزینی معرفی نشده
    اما از اینده کسی خبر نداره

    پاسخ
  3. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    با وجود اینکه قدرت تولید شده توسط موتور دیزلی بیشتر ه و معمولا لذت رانندگی با اون قطعا بیشتر خواهد بود، اما قیمت سوختش گران‌تره خب حاضرید که برای لذت بیشتر در رانندگی هزینه سوختش هم تحمل کنید؟ و همچنین باید گفت که معمولا استهلاک خودروهای دیزلی نیز بیشتر از بنزینیه و در نتیجه هزینه نگهداری آن‌ها هم طبیعتا بیشتر خواهد بود و الایندگی بیشتری هم دارن …..
    خب به هر حال دیزل هم مزیت های خودش رو داره به این زودی ها فکر نکنم بره ….

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1462 دیدگاه) ,

      موتورهای دیزلی گشتاور بالایی دارند
      استهلاکشونم کی گفته زیاده ؟؟؟؟
      اتفاقا چون گازوئیل روغنی تر از بنزینه و ارومتر میسوزه استهلاک موتور خیلی پایینه
      الان کامیونها های لیلاند -بدفورد-ماک با بیش از
      50 سال کار
      کدومشون مستهلک شدند ؟؟؟

      پاسخ
      1. SS
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        استهلاک موتور های دیزلی کمتر هست اما هزینه نگهداری و تعمیر اون ها در بلند مدت بیشتر از بنزینی هاست

        پاسخ
      2. xan
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        این که شما میگی اصلا استهلاک نیست ! استهلاک بالا یعنی نیاز به تعمیر زیاد و خراب شدنهای زیاد. به معنی طول عمر نیست لزوما !
        درسته مستهلک یعنی غیر قابل استفاده ولی استهلاک به معنی همه اون مسائل منفی هست مثلا هزینه نگهداری.
        جدا از این دوست عزیز تو تموم دنیا عمر وسایل نقلیه سنگین زیاده و چرخه کاری خیلی بیشتری دارند و اصلا یکی از اهداف اصلی ساختشون هم همینه. هیشکی تو دنیا نمیره برای خرید کامیون به چندتا قدرت بیشتر و چند ثانیه شتاب نگاه کنه و انتخاب ها تقریبا کامل بسته به برنده اگر بودجه اش باشه چون همون برند و طول عمر براشون مهمه که رابطه صد در صد مستقیم دارن.
        مثالتون از کامیونهای با عمر بالا اصلا درست نیست. هر چند به راحتی هم میشه خودروهای بنزینی با 40 سال کارکرد تو همین خیابونهای خودمون هم پیدا کرد که بیشترشون هم تویوتان.
        در ضمن میتونید با یه سرچ ساده تو اینترنت ببینید که خودروهایی که هم نمونه بنزینی دارن هم دیزل این خودروی دیزلیه که استهلاکش بیشتره و افت قیمتشون هم بیشتر.
        شما ایران رو در نظر نگیر موتور دیزلش تکنولوژیش 30 سال جدیدتر از موتور بنزینیشه که مال حدود 50 سال قبله !
        در کل و خلاصه خودروهای دیزلی سواریهای اروپا استهلاک بیشتری از نمونه بنزینی دارن!

        پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        ببینید الاینده های مخرب محیط زیست در نوع سوخت ها متفاوتن و معیاربرای تشخیص کاملا بر این پایه ست الاینده های خروجیCO ،NOx وTHC ناشی از موتورهای دیزلی زمانیکه موتور گرمه بیشتر از موتورهای بنزینی با کاتالیست TWC (در صورت نصب کاتالیست که تقریبا روی تمام خودرو های اروپایی هست ) خروج این آلاینده ها در موتورهای دیزل کنترل نشده ست
        خواستید بیشتر توضیح میدم

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          فدااااااااااااات

  4. sina.d
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    استهلاک خودرو دیزل بیشتره!!!!!
    سوخت دیزل گرونتره!!!!!!
    لذت رانندگی با دیزل بهتره!!!!!
    دوست عزیز king 918 فکر کنم همه رو بر عکس گفتی.

    پاسخ
    1. Sina
      سوابق: (82 دیدگاه) ,

      هه هه دقیقا دوست عزیزمون همرو برعکس گفت
      اطلاع دقیق نداری مجبور نیستی که برادر

      پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        دوست عزیز موتور دیزل به علت گشتاور زیاد لذت رانندگی و هیجان بیشتری دارن البته نسبت به مدل های هم اندازشون نه اینکه یه 4 سیلندر دیزل رو با 12 سیلندر فراری مقایسه کنید در موزد قیمت هم خب دیزل گرونتره مگه غیر از اینه ………

        پاسخ
      2. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        من فکر میکنم شما دارید سوخت دیزی رو تو ایران میگید ارزونه بابا خارج از ایران این سوخت خیلی هم گرونه
        رمانی که تو ایران لیتری 300 بود ترکیه لیتری 2900 تومن بود ……
        چرا همه چی رو با معیار و با ملاک ایرانی می سنجید اول خوب پست رو بخونید بعد ……..

        پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      نمیشه پیش بینی کرد.
      ی سیب رو هوا صدتا چرخ میخوره میاد پایین

      پاسخ
  5. مجید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا هیچ چیزمعلوم نیست ممکنه که این تکنولوژی رو موتورهای دیزلی هم جواب بده و اون موقع هستش که باز ب خاطر مصرف کمتر و بازهی بیشتر موتور های دیزلی بهتر عمل کن به هر حا بایدصبر کرد و دید اما امیدوارم که این تکنولوژی و عمل موفق بشه و شرایط آزمایگاهی نباشه

    پاسخ
  6. world of cars
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    مطلب خوبی بود…
    فکر نکنم کسی نظری داشته باشه در مورد این اتفاق..

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    بیشتر از نصف مردم اروپا از خودروهای سبک دیزلی به خاطر پایین بودن هزینه های نگهداری و سوخت ارزان تر استفاده می کنند. حالا با این شرایط موتور های دیزلی حذف بشن یکم قضیه رو پیچیده می کنه؛ مگر اینکه یا هزینه ی سوخت پایین بیاد و یا ….
    نمی دونم چی بگم…

    پاسخ
  8. سعید
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    قطعا هردو مزیت هایی نسبت به هم دارن که هنوز رقابت میکنن، وگرنه خیلی وقت پیش یکیشون حذف شده بود، ولی من به شخصه بنزینی رو ترجیح میدم، اینجایی که من زندگی میکنم، یه بی ام دبلیو سفید صفر کیلومتر از دور میبینی حز میکنی وقتی میاد نزدیک میبینی صدای تراکتور میده حال آدم گرفته میشه…

    پاسخ
  9. ali
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    مهمترین تفاوت بین موتورهای بنزینی و دیزلی بحث تولید آلودگی بیشتر کدومشونه … تو امریکا سوخت دیزل هیچ وقت به محبوبیت و کارایی بنزین نزدیکم نشد! برخلاف اروپا … امریکایی ها از همون اول اعتقادشون این بود گازوییل بیشتر از بنزین الودگی ایجاد میکنه.. حق هم داشتن … چند ساله این موضوع ثابت شده…(بهتر که تو ایرانم ماشین سواری گازوییلی نداریم و و رایج نشد) خلاصه شرکت های بزرگ برای الودگی هوا و پرداخت عوارض و مالیات کمتر… و البته خریدار ها هم به همین خاطر طی چند سال اینده بنزینی رو با گازوییلی ترجیح میدن… البه بماند که ماشین های برقی و هیدروژنی هم بازار اینده رو تشکیل میدن…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.