این روزها اکثر خودروهای مدرن بسیار ایمن هستند اما یک دههی قبل اوضاع بدین منوال نبوده است.
طبق دادههای والاستریت ۷/۲۴، حد متوسط خودروهای سبکی که در جادهها تردد میکند در سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ ساخته شدهاند و گفته میشود که این خطرناکترین خودروها نیز ساختهی این بازهی زمانی هستند. والاستریت ۷/۲۴ نتایج تستهای تصادف سازمان بیمه ایمنی بزرگراهها IIHS را بررسی کرده است. خودرویی که در تست تصادف اورلپ جلو یا تست تصادف جانبی امتیاز ضعیف یا مرزی را دریافت کرده باشد یکی از خطرناکترین خودروهای آمریکا در نظر گرفته میشود. به علاوه خودرویی که حداقل در یکی از تستهای کشیدگی سقف و جلوگیری از برخورد سر و صندلیها امتیاز ضعیفی دریافت کند یک خودروی خطرناک خواهد بود.
- ساترن سری L 2005-2002
ساترن سری L در تستهای تصادف جانبی، جلوگیری از برخورد سر و صندلیها امتیازات ضعیفی به دست آورده بود که همین امر ساترن را به یکی از خطرناکترین خودروهای آمریکای امروز بدل کرده است. خبر خوب اینکه امروز دیگر برند ساترن وجود نداشته و تولید سری L چندین سال پیش متوقف شده است. این خودرو برای رقابت با سدان های میدسایز محبوبی چون هوندا آکورد ساخته شده بود اما به دلیل امتیازهای ایمنی ضعیف و مشکلات مکانیکی موفقتی به دست نیاورد.
- پونتیاک گرند Am 2005-1999
بر پایهی دادههای به دست آمده از سازمان NHTSA این خودرو بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ برای هر یکمیلیون خودروی فروخته شده آمار ۱۶۰ رانندهی فوتی داشته که در آن زمان بیشتر از هر کوپهی میدسایز دیگر بازار آمریکا بوده است. پنجمین نسل گرند Am در تست اورلپ جلو، جلوگیری از برخورد سر و صندلیها امتیازهای ضعیفی به دست آورد و نتایج نشان داد که در هنگام برخورد شاخبهشاخ راننده جراحتهای زیادی را متحمل میشود. همانند ساترن برند پونتیاک نیز دیگر وجود ندارد.
- نیسان سنترا ۲۰۰۶-۲۰۰۰
پیش از سال ۲۰۰۰ سنترا به عنوان یک سدان ساب کامپکت عرضه میشد اما نیسان تصمیم گرفت که مدل سال ۲۰۰۰ این خودرو را در کلاس کامپکت ها عرضه نماید. این خودرو در تست تصادفات جانبی، سر و صندلیها امتیاز ضعیفی دریافت نمود و ریسک بالای جراحت و مرگ در تصادفات وجود داشت. خوشبختانه جدیدترین نسل این خودرو بسیار ایمنتر بوده و امتیاز Top Safety Pick+ را به دست آورده است.
- مزدا MPV 2006-2000
امروزه احتمالاً مدلهای MPV زیادی از مزدا را در جادهها نخواهید دید اما هنوز هم یکی از خطرناکترین خودروها یک MPV ساخت مزداست. این خودرو در تستهای جانبی، سر و صندلی امتیاز ضعیفی را کسب کرد و این نتایج نشان داد که در تصادف جانبی احتمال آسیب به جمجمه و پهلوها و لگنهای سرنشینها و راننده زیاد است. این خودرو دیگر وجود ندارد و مزدا طیف جدیدی از کراس اوورهای خود را جایگزین کرده است.
- کیا ریو ۲۰۰۹-۲۰۰۶
این روزها کیا به عنوان یکی از مطمئنترین و ایمنترین خودروسازهای دنیا شناخته میشود اما یک دههی قبل اوضاع هرگز بدین شکل نبوده است. خودروهای یک دهه پیش کیا از نظر ایمنی و کیفیت به شدت زیر سؤال بودند. نسل دوم ریو در تستهای مختلف تصادفات امتیاز ضعیفی را به دست آورد. هرچند مثل دیگر شرکتها، کیا نیز روی ایمنی سومین نسل ریو سرمایهگذاری کرد.
- کیا اپتیما ۲۰۰۵-۲۰۰۱
همانند ریو، اپتیمای قدیمی نیز خودرویی ایمن نبوده است. این سدان برای تستهای تصادف جانبی و جلو و سر امتیازهای ضعیفی دریافت کرده بود. نسل دوم اپتیما کمی بهبود یافته بود و در تست تصادف جانبی امتیاز قابلقبول را کسب کرد. اپتیمای امروزی بسیار ایمنتر از اجداد خود است.
- هیوندای اکسنت ۲۰۱۱-۲۰۰۶
علیرغم کسب امتیازات نسبتاً ضعیف در تستهای تصادفات، سومین نسل هیوندای اکسنت یکی از پرفروشترین خودروهای ساب کامپکت در زمان تولید بود. به همین دلیل هنوز هم تعداد زیادی از این خودروها در حال تردد هستند و ایمنی ضعیفی در برخورد جانبی دارند. در تصادف از کنارهها احتمال آسیب زیاد لگن سرنشینها وجود دارد.
- جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ سال ۲۰۰۶-۲۰۰۱
تنها پیکاپ تراک حاضر در لیست که امتیازهای ضعیفی را دریافت نموده جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ است. این شرکت پس از این مدل بهبودهای وسیعی را در نظر گرفت و سیرا ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۶ در تستهای تصادف جلو و جانبی امتیاز خوب را به دست آورده است.
- جی ام سی سافاری ۲۰۰۵-۱۹۹۶
این خودرو که با نام شورولت آسترو نیز شناخته میشود در تست اورلپ جلو، محافظت از سر و صندلیها امتیاز ضعیف را کسب کرده بود. نسل دوم سافاری با مدل سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت. تستهای صورت گرفته روی این مینی ون نشان داد که برخورد از جلو احتمالاً به جراحت جدی پاهای راننده منجر خواهد شد. علیرغم ایمنی ضعیف، این خودرو کمترین آمار مرگ رانندهها در بین هر خودروی محبوب ساخته شده بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ را داشت.
- دوج نئون ۲۰۰۵-۲۰۰۰
امروزه خطرناکترین خودرو در آمریکا دوج نئون ۲۰۰۵-۲۰۰۰ است که خوشبختانه دیگر تولید نمیشود. نسل دوم و آخر این خودرو نسبت به نسل اول امتیاز تصادف از روبروی بهتری داشت اما هنوز هم در بخش تصادف از بغل ضعیف عمل کرده بود. از میان یکمیلیون خودروی فروخته شده تعداد ۱۶۰ مورد فوتی برای این خودرو ثبت شد که یکی از بالاترین نرخهای مرگومیر رانندگان در آن زمان بوده است.
منبع: autoguide
سامان اذری
۹ آذر ۱۳۹۵نظارت سختگیرانه و ایجاد کردن بازار رقابتی باعث میشه خودروهایی که 10 سال پیش عملکردی فاجعه بار داشتند امسال بتونند بالاترین امتیاز رو بدست بیارن
(دقیقا مثل ایران )😌😑😔
دم هوندا و تویوتا گرم که اون موقع هم ماشینهاشون مقاوم و ایمن بودند
madjid
۹ آذر ۱۳۹۵.
سامان جان در مورد مزدا و نیسان نظری نداری ؟؟???
madjid
۹ آذر ۱۳۹۵👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏.
خوشم میاد یک آلمانی هم بیشنون نیست…
شک ندارم اگر به جا ی 10 تا ، 30 مورد هم خطرناک تریم خودروهای آمریکا رو نام میبردن حتی یک مورد هم اسمی از بنز ، ب ام و ، آئودی و پورشه نبود. پر موذد فولکس واگن هم مطمئنم با توجه به قیمت ارزون ترش نسبت به بقیه ی آلمانی ها ، بازم ایمنیش از تمام رقیبان بهتره.
حالا هی برید با جی دی پاور و کنسمومر ریپورت حال کنید …
احسنت به خودروسازی آلمان … خار در چشم رقیبان…
madjid
۹ آذر ۱۳۹۵چند جا غلط نوشتم و نتونستم ویرایش کنم. شرمنده
شک ندارم اگر به جا ی 10 تا ، 30 مورد هم *خطرناک ترین خودروهای آمریکا رو نام میبردن حتی یک مورد هم اسمی از بنز ، ب ام و ، آئودی و پورشه نبود. **در مورد فولکس واگن هم مطمئنم با توجه به قیمت ارزون ترش نسبت به بقیه ی آلمانی ها ، بازم ایمنیش از تمام رقیبان بهتره.
داود
۹ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز نه از خودروهای آلمانی خبریه نه از خودروهای ایرانی وچینی
حتما به نظرت ایرانیا و چینیا چون تو لیست نیستند حتما خیلی با کیفیتند ؟
برو با افکارت خوش باش .المانیا هنوز هم داخل شهر کشته میدن چه برسه تو جاده.
SCUDERIA ITALIA
۹ آذر ۱۳۹۵.
من که با افکارم خوشم. چون مطمئنم همشون 100 در 100 درست هستن !!
مقایسه ی خودروهای آلمانی با چینی و ایرانی هم به عنوان یک شوخی اصلا جالب نبود.
رامکال
۹ آذر ۱۳۹۵جناب داوود یا همون ساسان سامان جاسم قاسم و هزار اسم تقلبیه دیگه لطفا با همون اکانت اصلیتون بیاین.
اگر که امکانش هست.
مطمئنا اینی که نوشتینو فقط واسه ی کلکل بیان کردین اما برای اون 3 دیوونه ایی که به شما + دادن این رو اضافه میکنم که در اون تاریخی که این ماشین ها بدترین شدن در خاک آمریکا لکسوس بهمراه بنز و بی ام و در رقابت تنگاتنگی قرار داشتند و هر 3شون فروش خوبی داشتن در حالی که در همین تاریخ امروز شما خودروی ایرانی چینی و حتی فرانسوی درآمریکا نمیبینید.
پس لطفا بار دیگه از روی حسادت و توهم حرف نزنید.
madjid
۹ آذر ۱۳۹۵رامکال جان نیاز به بحث نیست
نیاز نیست شما خودتو اذیت کنی.
ما میدونیم حرف و مسیر و تفکرمون درسته. به آلمانی ها و خودروسازیشون ایمان داریم.
نیازی نیست سرش با کسی بحث و کلکل کنیم.
چون نه برامون مهمه و نه دوست داریم کسی رو با بحث و کل کل قانع کنیم مثل ما فکر کنه. وقتی نداریم که با بحث های حوصله سر بر تلف کنیم.
هر کسی آزاده تو حال خودش باشه !!
این دوستمون هم داوود یا هر اسم دیگه، من نمیشناسمش.
Mohamad
۹ آذر ۱۳۹۵خار در چشم رقیبانی که رسوایی دیزل گیت ندارن!!
مجید جون یعنی انقدر لوکس سازهای آلمانی(بنز و پورشه و آئودی و bmw) رو دست کم گرفتی که انتظار داشتی تو تست ایمنی رد بشن!!! پس به خیالت دقیقا پول چیو دارن ازت میگیرن که انقد گرونن!
در مورد فولکس واگن هم باید تو بازار چین بررسیش کرد چون عمده فروشش همونجاست!
امیر
۹ آذر ۱۳۹۵وجدانن کاری ندارم طراحی 206به زمان خودش از تمام ماشینایی که دیدم زیباتر بودن یا پرشیا هم همینطور حداقل انقد زشت نبودن
سعید
۹ آذر ۱۳۹۵ضعیف ترین کره ای ها بودن.طبق معمول
amir
۹ آذر ۱۳۹۵خخخخ رفیق شما به این نگاه نکن که ده سال پیش ضعیف بودن به این نگاه کن بعد از ده سال چنین پیشرفتی داشتن که الان تقریبا همه ی ماشینای کره ای از کمپانی های هیوندای و کیا امتیاز حداکثر ایمنی رو از سازمان تصادفات امریکا دارن و در تست های کیفی جی دی پاور و سایر سازمان ها هم همیشه سر امد هستن و حرفای زیادی برا گفتن دارن شما به فکر کشور خودت با این حلبی هایی که میسازه باش و سعی کن مشکل کشور خودتو برطرف کنی به جای این که از بقیه ایراد بگیری
سعید
۹ آذر ۱۳۹۵اقا امیر من و شما چه کاره هستیم کهومشکل حلبی های داخلی را حل کنیم.گنده ترهاش نتونستن حریف مافیا بشن.رنو خودش را کشت تا تونست به کلک بالاخره یه شراکت نصف ونیمه از وزارت خانه بگیره
نوید جهرمی
۹ آذر ۱۳۹۵گزینه های خوبی هستن برای مونتاژ به داخل و انداختن به مردم. هم تاریخ مصرفشون گذشته و دیگه تولید نمیشن. هم بسیار غیر ایمن هستن.
تمام شرایطی که برای مونتاژ میخوان رو دارن.
سعید
۱۱ آذر ۱۳۹۵نه به پای پراید و پژو و تیبا دیگه نمی رسن …
Mohamad
۹ آذر ۱۳۹۵غیر ایمنی ترین خودروی این لیست 1 میلیون دستگاه فروخته شده ازش که فقط 160 مورد فوتی طی تصادفاتی که داشته براش گزارش شده!
خیلیا میان اینارو با خودروهای ساخت داخل و بالاخص پراید مقایسه میکنن!!!
sepehr
۹ آذر ۱۳۹۵خطرناک …..اینا نیسان مارو ندیدن این حرفا رو میزنن
مگه خطرناک تر از نیسان هم داریم……
مگه داریم….. مگه میشه
احمد باقری
۱۰ آذر ۱۳۹۵خوبه که الان ایمنی زیاد شده.
ارمان
۱۰ آذر ۱۳۹۵من فکر میکنم اگه ۴۰۰ تا ماشین ۱۰۰ ساله اخیرو چک کنن ولوو و ساب جزوش نباشن
لعنتیا اول ایمنی میسازن بعد روش موتورو چرخ میزارن
میثم
۱۰ آذر ۱۳۹۵سلام
کسی نمیدونه پراید از یک میلیون دستگاه فروخته شده چند نفر کشته داده!
مهدی نیک سیرت
۱۰ آذر ۱۳۹۵پراید از یک میلیون کشته صد تا دستگاه فروخته شده میده!!! :D
آریوبرزن
۱۰ آذر ۱۳۹۵۱۶۰ کشته به ازای یک میلیون دستگاه تیراژ تولید بدترین و نا امن ترین ماشینهای آمریکا……
اما اینجا توایران یه زمانی در یک سال تا ۵۰ هزار نفر فوتی براثر تصادفات خودرویی هم داشتیم که حداقل ۹۰٪ شون از ماشینهای تولیدداخل استفاده میکردن.حالا بعد از چندسال و نصب ترمزabsو ایربگ و افزایش نظارت و بهبود وضع جاده ها و به قول خودشون افزایش ایمنی خودروهای تولیدی با تدوین استانداردهای ۵۲ گانه!!! این آمار رسیده به ۱۶هزار نفر فوتی در سال.در حالی که میزان تولید سالانه کل خودرو و واردات در ایران ۱۰٪ آمریکاست!
GOD BLESS AMERICA
۱۱ آذر ۱۳۹۵تولید این خودرو ها خیانت به طبقات پایین جامعه تلقی میشه :'(
امیدوارم ترامپ جلوی این مشکل رو بگیره :-)