هفته نامه

5 خودروی پرفروش ایران در سال 1395

سام کاویانی: سالی را که به‌تازگی از سر گذراندیم، یعنی سال ۹۵ شمسی، سال پر خیروبرکتی برای اغلب خودروسازان وطنی‌مان بود؛ و بیش از همه، این سازندگان نامی جاده مخصوص بودند که به سهولت توانستند ارقام بالایی از فروش را به نام خود ثبت نمایند.

saipa-pride-2
در ده ماه نخست این سال، درمجموع بیش از یک میلیون دستگاه خودروی سواری توسط سازندگان داخلی کشورمان تولید شد که این خود از رشد ۴۱ درصدی این رقم نسبت به سال پیش از آن خبر می‌دهد. در این میان،۵ گزینه نام‌آشنا، بیشترین حجم از تولید را به خود اختصاص دادند که در ذیل، نامشان برحسب رتبه تولید به عرض می‌رسد.
توضیح: در این متن، ذکر نام یک خودرو اشاره به‌تمامی گونه‌های متفاوت بدنه و پیشرانه آن دارد، مثلاً رقم تولید پراید، مجموع تولید نسخه‌های سواری این خودرو، اعم سدان و هاچ‌بک را دربر می‌گیرد.

رتبه اول: پراید با تولید ۲۱۷,۹۹۴ دستگاه
pride-2
تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه پراید تنها در عرض یک سال، از محبوبیت دیرپای این خودروی کهن‌سال شرقی در کشورمان حکایت می‌کند. این ارابه آهنین و سبک‌وزن، کماکان گزینه‌ای موردتوجه برای بسیاری از خریداران میانه‌حال و کم‌درآمد در اقصی نقاط این سرزمین است و در طی این سال‌ها به پای ثابت و به معیاری مهم برای قیمت‌گذاری دیگر خودروها بدل گشته است. پراید، از حسن دیگری هم برخوردار است و آن‌هم قابلیت نقد شوندگی آن در کمترین زمان ممکن در بازار است، مزیتی که کمتر خودروی مشابه ای در این دیار از آن بهره می‌برد. در حال حاضر، پراید در فرم‌های سدان، هاچ‌بک و وانت به تولید می‌رسد که تمامی آن‌ها تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی عرضه می‌شوند. توان این پیشرانه معادل ۷۱ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۰۸ نیوتن‌متر است.

رتبه دوم: پژو ۲۰۶ با تولید ۱۲۸,۶۴۲ دستگاه
peugeot-206_sedan-2006-1024-08
به‌رغم آنکه پژو ۲۰۶ کم‌کم دارد به خزان عمر خود نزدیک می‌شود، ولی هنوز هم گزینه‌ای جذاب و دلپسند بوده و از اقبال بسیاری هم نزد خرد و کلان این خطه برخوردار است. این خودرو با تکیه بر قابلیت‌های فنی ریشه‌دار خود کماکان قادر است پا به پای بسیاری از هاچ‌بک‌های جوان و گران‌تر وارداتی در جاده‌های طولانی و بی‌انتهای این دیار جولان دهد و آن‌ها را در پیچ‌وخم‌ها و سطوح سخت و کوهستانی آن منکوب و مغلوب نماید. در حال حاضر، پژو ۲۰۶ در فرم‌های سدان و هاچ‌بک و با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شود. توان این دو پیشرانه به ترتیب معادل با ۷۵ و ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن‌ها برابر با ۱۱۸ و ۱۴۲ نیوتن‌متر است.

رتبه سوم: پژو ۴۰۵ با تولید ۱۲۳,۴۸۶ دستگاه
peugeot-405-slx-1
۴۰۵، شیر پیری هست که هنوز از جوش‌وخروش باز نایستاده و با آنکه ایام جوانی و نشاط خود را سال‌های بسیاری است که از سر گذرانده، ولی کماکان گزینه‌ای محبوب در میان خیل کثیری از عائله‌مند ایران‌زمین است. این سدان کهن‌سال که در سال ۱۹۸۸ میلادی، منتخب سال اروپا بود، از حیث فضا و راحتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و خودرویی سخت «کار راه‌انداز» نیز به شمار می‌آید، خودرویی که هنوز برای آن دسته از نان‌آورانی که در جاده‌های بین‌شهری مشغول به کارند گزینه‌ای راحت‌تر و مطمئن‌تر از پراید محسوب می‌شود. هم‌اکنون، پژو ۴۰۵ با سه پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود که دو تا از آن‌ها بنزینی بوده و آن دیگری هم دوگانه‌سوز است. پیشرانه‌های بنزینی در انواع ۱.۸ و ۱.۶ لیتری، به ترتیب از توانی معادل ۱۰۰ و ۱۰۸ و گشتاوری برابر با ۱۵۳ و ۱۴۲ نیوتن‌متر برخوردارند و پیشرانه گازسوز نیز همان نسخه ۱.۸ لیتری است که قابلیت استفاده از سوخت گاز را داراست.

رتبه چهارم: پژو پارس با تولید ۹۹,۷۷۸ دستگاه
peugeot-pars-lx-1
پژو پارس تنها نسخه فیس‌لیفتی از پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود، اما همین فیس‌لیفت موفق توانسته است چهره زیباتر و پرستیژ بالاتری را برای این گزینه سالخورده به ارمغان آورد. با تکیه بر همین جذابیت و گیرایی ظاهری، این خودرو سال‌های بسیاری توانست خود را به‌عنوان نسخه‌ای لوکس و تجملی در بازار تشنه و کم تنوع کشورمان مطرح نماید و شهرتی فراتر از آنچه هست را برای خود رقم زند. هرچند اکنون از شدت این تب به میزان زیادی کاسته شده و کیفیت ساخت آن نیز نسبت به اوان تولیدش به نحو محسوسی افت نموده است، ولی هنوز هم “پارس” گزینه‌ای قابل‌توجه و به قولی «سکه نقد بازار» است و حتی خودروهای به‌ظاهر مدرن‌تری چون سورن و دنا نیز نتوانسته‌اند به جایگاه مستحکم آن نزد آحاد خریداران اندک خدشه‌ای وارد نمایند. پژو پارس از پیشرانه‌هایی مشترک با پژو ۴۰۵ استفاده می‌کند.

رتبه پنجم: تیبا با فروش ۹۰,۰۰۶ دستگاه
8-saipa-tiba
قرار بر این بود که تیبا جانشین پراید شود ولی به‌رغم تمامی اصلاحات و بهسازی‌هایی که تاکنون بر روی آن صورت پذیرفت و نیز، ارائه نسخه جذاب‌تری از آن به نام تیبا ۲، پاره‌ای از معضلات که از ذات ناهمگون این خودرو ناشی می‌شوند اجازه عرض‌اندام درخور و بایسته‌ای را به تیبا نمی‌دهند و هنوز هم خریدار نوعی با کمی تشویش و احتیاط به آن نزدیک می‌شود. با ارتقاء کیفیت این خودرو و اصلاح نمای ظاهری آن، می‌توان به آینده بهتری برای این خودرو در بازار داخلی‌مان امیدوار بود. تیبا در فرم‌های گوناگونی اعم از سدان و هاچ‌بک به تولید می‌رسد و در حال حاضر با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری به بازار کشورمان عرضه می‌شود. توان خروجی این پیشرانه معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتن‌متر است.

منابع:
IKCO.IR
SAIPACORP.COM
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. mz

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه تعرفه واردات خودرو صفر که هیچ منفی هم بشه هیچ تغییری در قیمت خودرو اتفاق نمی افته. چون میاد رو سود وارد کننده و دلال.تنها راه واقعی شدن قیمت خودرو شفاف سازی هزینه ها و سرمایه گذاری و ایجاد رقابت است که این نیاز به اصلاح زیربنایی قوانین و دستورالعملها دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا