هفته نامه

نگاهی به خودروهای کلاسیک شگفت‌انگیز در کوبا

بیش از ۵۰ سال پیش، ایالات‌متحدهٔ آمریکا تحریمی تجاری را علیه کشور کوبا اعمال کرد که فروش تمامی محصولات ساخت آمریکا، ازجمله خودرو را به این کشور ممنوع نمود. این تحریم برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ به اجرا گذاشته شد و بعدازآن در سال ۱۹۶۰ توسط پرزیدنت جان اف کندی به منع صادرات تمامی اشیاء و اقلام به‌جز غذا و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا کرد. این تحریم به‌عنوان تلاشی برای پایان دادن به حکومت سرکوبگر و کمونیستی کوبا اعمال شد اما با کناره‌گیری فیدل کاسترو از قدرت در سال ۲۰۰۶ و انتقال آن به برادر کوچکش رائول کاسترو، زمینهٔ تغییر اوضاع فراهم شد. وی در سال ۲۰۰۸ رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور کوبا انتخاب شد و قول داد که محدودیت‌های حاکم بر زندگی کوبایی‌ها را از میان بردارد.

p1000757

در اولین قدم، رائول کاسترو برخی از مقامات دوران فیدل را برکنار کرد و سپس سرانجام در ۱۴ آگوست سال ۲۰۱۵ با سفر جان کری، وزیر امور خارجهٔ ایالات‌متحده به کوبا، روابط این دو کشور پس از ۵۴ سال از سر گرفته شد و سفارت آمریکا در کوبا هم بازگشایی شد. در مارس ۲۰۱۶ نیز باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که پس از ۸۸ سال به کوبا سفر کرد. بدین ترتیب تحریم تجاری میان آمریکا و کوبا برداشته شد اما وسایل نقلیه‌ای چون خودروهای کلاسیک آمریکایی متعلق به دههٔ ۵۰ میلادی هنوز در این کشور تردد می‌کنند.

p1000419

با اعمال تحریم‌های تجاری از سوی ایالات‌متحده بر کوبا در دههٔ ۵۰، زمان در این کشور متوقف شد چراکه صادرات تمامی وسایل نقلیهٔ ساخت آمریکا همچون دوچرخه، خودرو و کامیون به این کشور خاتمه یافت و مردم کوبا مجبور به استفاده از همان وسایل قدیمی شدند. وضعیتی که هنوز هم با وجود رفع تحریم‌ها ادامه دارد و کوبایی‌ها همچنان از خودروهای کلاسیک دههٔ ۵۰ آمریکایی استفاده می‌کنند که این امر به‌نوعی به نماد کوبا تبدیل شده و حتی یک جاذبهٔ گردشگری در این کشور محسوب می‌شود.

p1000638

درنتیجهٔ این امر، گویا این جزیرهٔ کارائیب در گذشته متوقف شده است. ساختمان‌های فروریخته، خودروهای بسیار قدیمی و سگ‌های ولگرد یادآور فیلم‌های رترو و تاریخی هالیوودی هستند. تردد این وسایل در مکان‌هایی از کوبا مانند شهر هاوانا، احساسی مانند سفر به عقب در زمان را به وجود آورده‌اند. در این کشور همچنان می‌توان خودروهای کلاسیک واقعاً خیرهٔ کنندهٔ آمریکایی را در حال تردد دید؛ اما با مرگ اخیر فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور سابق کوبا، همه‌چیز در این کشور در حال تغییر است.

p1000692

از سال ۲۰۱۴ اتباع کوبایی اجازهٔ خرید خودروهای جدید و بروز را پیدا کردند البته با قیمت‌هایی بسیار بالا. بدین ترتیب در سال‌های اخیر گروه پژو-سیتروئن بیشتر از همیشه در کوبا خودرو فروخته است و خودروسازان آسیای شرقی نیز گام‌های بلندی در این کشور برداشته‌اند به‌گونه‌ای که خودروهای ساخت شرکت‌هایی چون جیلی، سانگ‌یانگ، ام‌جی و کیا در کوبا به‌عنوان تاکسی عرضه شده و همچنین اجاره داده می‌شوند. اینفینیتی هم به‌تازگی پس از بیش از ۵۰ سال اولین خودروی ساخته شده در امریکا را در کوبا عرضه کرده است؛ بنابراین روند تغییر قوانین و مقررات تجاری تحت رهبری رائول کاسترو، به‌سرعت در کوبا ادامه دارد.

2016_toyota_c-hr_int_02

اما با وجود نوسازی قوانین تجاری این جزیره و عرضهٔ خودروهای جدید در آن، رانندگان کوبایی هنوز مجبور به استفاده از خودروهای قدیمی و ابداع روش‌های نوآورانه برای جلوگیری از ازکارافتادگی این خودروها هستند. زیرا قیمت خودروهای جدید در این کشور به دلیل تعرفهٔ واردات، بسیار بالا است و عمدهٔ اقشار جامعه توان خرید آن‌ها را ندارند. به همین دلیل رانندگان کوبایی خودروهای قدیمی خود را به تجهیزات جدیدی چون اگزوزهای اسپرت بزرگ‌تر، سیستم صوتی مدرن، چراغ‌های جلوی HID و… مجهز می‌کنند. همچنین قطعات دیگری مانند قطعات فنی هم به هر روشی که شده به ماشین‌ها خورانده می‌شوند.

اما همین خودروهای قدیمی آمریکایی هرساله گردشگران بسیاری را به کوبا جذب می‌کنند. در خیابان‌های این کشور کماکان خودروهای کلاسیک آمریکایی بی‌شماری دیده می‌شوند که بیش از نیم‌قرن عمر دارند. البته به دلیل اینکه در طول این نیم‌قرن، امکان واردات قطعات خودروها از آمریکا به کوبا فراهم نبوده است، بسیاری از کوبایی‌ها پیشرانه‌های اصلی V8 و حجیم خودروهای خود را با نمونه‌های چهار سیلندر دیزلی ژاپنی تعویض کرده‌اند که البته دود زیادی تولید می‌کنند.

cuba-cars-1

در این ماشین‌ها اگر مثلاً یک آینهٔ جانبی بشکند، آینه‌ای از خودروهای دیگر با چسب یا پیچ بجای آن نصب می‌شود. چنین خلاقیت‌هایی در دیگر قسمت‌های خودروهای کوبایی هم دیده می‌شوند مانند نصب صفحه‌نمایش سرگرمی روی آن‌ها. برای حفظ صندلی‌ها نیز عمدتاً آن‌ها را با چرم وینیلی می‌پوشانند؛ بنابراین کوبایی‌ها به هر روشی که شده تلاش می‌کنند رابطهٔ طولانی نیم‌قرنی خود را با این خودروهای قدیمی و بعضاً پوسیده حفظ کنند اما اینکه چگونه تا به امروز این خودروها را به‌خوبی نگهداری کرده و همچنان قابلیت تردد و استفاده از آن‌ها را حفظ کرده‌اند، شگفت‌انگیز است.

p1000711

دلیلی که هنوز هم بسیاری از رانندگان کوبایی این بیوک‌ها، شورلت‌ها، کادیلاک‌ها و فوردهای کهن‌سال را حفظ کرده‌اند این است که آن‌ها را از نقطهٔ A به نقطهٔ B برساند و البته اخیراً پول زیادی برای خرید خودروهای جدید پرداخت نکنند. بااین‌حال قطعاً طی ۵۰ سال آینده این موضوع در کوبا تغییر خواهد کرد چراکه شخصیت این کشور به‌آرامی پذیرای فرهنگ غربی و رفتن به‌سوی زندگی قرن بیست و یکمی شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید کوبا را به این شکل سنتی و جالب ببینید، باید در حال حاضر به آنجا سفر کنید و قطعاً پشیمان نخواهید شد.

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    داخل ماشین هاشون از پراید قشنگ تره!
    Woooow

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. فورد

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    اینا دیگه جاشون تو نمایشگاهو تو موزه است بیچاره گردشگری که بخواد با اینا از کوبا دیدن کنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    بازم فرق داره اونا محکوم به استفاده از شورلت و کادیلاک شدن ماهم محکوم به استفاده از پراید همه کشورهایی که اقتصاد دولتی دارند اینطوری میشن. مثل ما

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. reza-a

      ۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (427 ديدگاه)

      حرفت درسته

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. كاپيتاليسم

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    این قضیه فرسوده بودن خودرو ها تقصیر امریکا نیست چون کوبا میتونست از سایر کشور ها ماشین بخره بلکه تقصیر خود دولت کوباست بخاطر گمرکی وحشتناک بالا خاطرم هست میگفتن یه 206 حدود 200هزار دلار پولش میشه ! هم قیمت یه میباخ! کلا زندگی ندارن مردم بیچارش…

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      شاید با تمام این اوصاف از ما ایرانیا شادتر و بهتر زندگی میکنن.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Aria

        ۸ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (63 ديدگاه)

        نه داداش بدبختن. غذا برای خوردن ندارن . زندگیشون رو ببین یه بار . قشنگ حس میکنی داری تو بهشت زندگی میکنی . کوبا خود جهنمه. نه اینترنت دارن نه غذا برای خوردن ن درامد دارن. باور کن فاجعست

        موافقم 2
        مخالفم 2
      2. علی

        ۹ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (203 ديدگاه)

        موافقم باهات
        به گواه این سفرنامه ای که لینکشو میذارم از حوصله داشتین از خوندنش لذت ببرین
        http://farsang.blogfa.com/category/7/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%A8%D8%A7

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. علی

          ۹ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (203 ديدگاه)

          البته، با نوید موافقم

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. Nima

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    من از خدامه با اینا ببرن منو بگردونن
    اصلا سیر نمیشم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. us army

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    عیرھ آمریکایى چی میتونست دووم بیاره به خدا سلطانن ایمپالام از 40 ھم رد کرده ھنوز تو اوتوبانه کرج ج ج کسی بهم نتونسته چراغ بدھ البت یه پراید دارم 415000 ھزار را رفته هنوز در موتور و گیربگس باز نشده خوب اصلش فورد فیستاواس دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. faramarz

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    اون اینفینیتی عجب چیزیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (17 ديدگاه)

      کسی میدونه مدلش چیه اینفینیتی؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فيصل.

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (350 ديدگاه)

        اینفینیتی q60

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. سعید(تهران)

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    کاش همه چیز سال ۱۹۷۹ متوقف میشد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه که رائول کاسترو با اینکه برادر فیدل هست ولی طرز فکرش خیلی با اون متفاوته و خیلی اصلاح طلب تره مردم کوبا جدیدا کامپیوتر دارن اینترنت و خوب یه سری چیزای دیگه البته این که چرا کوبا از کشور دوست چین موتور و خودرو وارد نکرده عجیب هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. h112

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    چقدر رنگارنگ…
    اینفینیتی وسط اینها چقدر دلبری میکنه…
    ولی روندن این ماشین های کلاسیک یه حس خاصی داره…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. ahmad

    ۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    مونتاژ کارای دولتی ما اگر عقل داشتن و به دنبال حرکت درست بودن، به جای تصمیم سیاسی احداث کارخانه در ونزوئلا که اون ضرر سنگین رو روی دستمون گذاشت (تموم خرج و زیانش از بین المال و حق مردم رفت!)،
    میتونستن این سرمایه گذاری رو در کوبا انجام بدن و بازار مهجور اونجا رو با محصولی معمولی مثل سمند تسخیر بکنن…
    بازار تشنه و بسته اونجا در اون سال ها میتونست حکم سکوی پرتاب روی برای صنعت مصنوعی ما داشته باشه…

    امان از فساد و مدیریت دولتی آقازادگان!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. فرزاد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    یک حس همزاد پنداری با کوبایی ها در من بوجود اومد.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا