هفته نامه

محبوب‌ترین خودروهایی که راندن آن‌ها در آمریکا ممنوع است

دنیا پر از خودروهای جالب‌توجهی است که هرگز برای آمریکا ساخته نشده‌اند. خب حداقل به‌صورت رسمی ساخته نشده‌اند.

برخی از طرفداران خودرویی مجبورند که خودرویی خارجی را داشته باشند و برای رسیدن به عشقشان کارهای زیادی انجام می‌دهند. علاقه‌ی زیاد این افراد باعث می‌شود تا نگاهی به خودروهای بازار خاکستری بیندازند. برخی از این خودروها کمیاب بوده و اغلب مورد غضب مسئولین قرار می‌گیرند.

اما اول از همه اینکه خودروهای بازار خاکستری یعنی چه؟ این خودرو یا تراک در زمان نو بودن به‌صورت رسمی برای فروش در آمریکا در نظر گرفته نشده اما از طریق افراد یا کمپانی‌های شخصی برای فروش و استفاده وارد این کشور شده‌اند. این خودروها استانداردهای ایمنی و آلایندگی فدرال را کسب نکرده‌اند هرچند برخی از آن‌ها اصلاحاتی را در جهت همخوانی با قوانین آمریکا داشته‌اند.

بنا به قانون ایمنی وسایل نقلیه‌ی سال ۱۹۸۸، وسیله‌ی نقلیه‌ای که تأییدیه‌ی فروش در آمریکا را به دست نیاورده از نظر قانونی نمی‌تواند توسط اشخاص وارد آمریکا شود. مورد بعدی اضافه شده به این قانون به افراد اجازه داد تا خودروهای ساخت سایر کشورها را به عنوان خودرویی شخصی وارد کنند. البته حداقل سن خودرو باید ۲۵ سال باشد.

با این وجود مردمی که صبور نبوده و باید خودرویی با سن کمتر از ۲۵ سال داشته باشند راه‌هایی برای وارد کردن این خودروها یافته‌اند. در این لیست توضیحاتی درباره‌ی برخی از مهم‌ترین خودروهای بازار خاکستری را برای شما عزیزان داده‌ایم.

  • لندروور دیفندر ۲۰۱۵- ۱۹۹۳

land-rover-defender
دیفندر در حقیقت به‌صورت رسمی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ و از طریق نمایندگی لندروور در آمریکا به فروش رسیده است. هرچند ویزای این خودرو برای ورود به آمریکا لغو شد زیرا نتوانست از پس قوانین ایمن جدید فدرال برآید (این خودرو فاقد کیسه‌ی هوا بود)؛ اما این موضوع نتوانست جلوی واردات غیرقانونی دیفندر توسط اشخاص را بگیرد.

به منظور وارد شدن این خودروها به آمریکا برخی افراد اقدام به تعویض شماره VIN خودرو و دست‌کاری اسناد ثبت خودروها کردند.

  • مینی کوپر نسل پنجم و ششم ۲۰۰۰ – ۱۹۹۳

mini-cooper
برخی از جدیدترین نمونه‌های مینی طراحی بسیار شبیه مدل‌های دهه‌ی ۶۰ میلادی داشته‌اند و البته از ویژگی‌هایی چون پیشرانه‌های انژکتوری، کیسه هوا و استایل تیز بهره می‌بردند. علیرغم این موضوع، طراحی این خودروها نسبت به مدل معرفی شده در سال ۱۹۵۹ تغییر زیادی نکرده بود.

اما سن این مینی‌ها برای ورود به خاک آمریکا به حد قانونی نرسیده بود و آن‌ها به همراه لندروور دیفندر بخشی از علایق مصرف‌کننده‌ها را تشکیل می‌دادند. مسئولین آمریکا می‌خواستند از دزدیدن مینی‌ها در آنور آب و انتقال آن‌ها به آمریکا جلوگیری کنند. این مشکل به حدی گسترده بود که سروصدای زیادی را در گمرک‌ها به پا کرد.

  • نیسان اسکای لاین GT-R R33 and R34 2000 – 1994

nissan-skyline-gt-r
در زمانی که اولین جرقه‌های فیلم سریع و خشن زده می‌شد نیسان اسکای لاین GT-R یک جادوی تکنولوژیکی بود و با توجه به بهای خود می‌توانست هر خودروی اسپورت آلمانی را به چالش بکشد. اگرچه نیسان از سال ۲۰۰۸ تاکنون به‌صورت رسمی در حال بازاریابی جدیدترین نسخه این خودرو بوده اما برخی افراد نمی‌توانند چشم خود را روی این خودروی نمادین اصلی ببندند.

اسکای لاین های مربوط به دهه‌ی ۹۰ و اوایل سال‌های ۲۰۰۰ میلادی همیشه تحت تعقیب گمرک‌ها بوده و اغلب در زمان مسابقات خیابانی غیرقانونی مصادره می‌شدند. در طول سالیان گذشته کمپانی‌های مستقل زیادی به‌صورت قانونی یا غیرقانونی این خودرو را وارد آمریکا کرده‌اند.

  • رنو اسپورت کلیو V6 اسپورت ۲۰۰۵ – ۲۰۰۱

renault-clio-v6
شاید کلیو اولین گزینه‌ی شما برای وارد کردن به آمریکا نباشد اما زمانی که علاقه‌ی زیادی به خودروهای ساخت فرانسه داشته باشید نمی‌توانید چشمتان را روی این کلیو ببندید؛ اما کلیو V6 های اسپورت گهگاه وارد کانادا می‌شدند. این خودرو از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری با قدرت ۲۲۷ اسب بخاری بهره می‌برد. پیشرانه‌ی خودرو پشت صندلی‌های جلو جای گرفته و نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد.

متأسفانه برای ورود قانونی نمونه‌های ابتدایی این خودرو به آمریکا هنوز ۹ سال زمان لازم است؛ بنابراین بجای اینکه ریسک مصادره و تخریب واردات غیرقانونی آن‌ها را به جان بخرید بهتر است صبر کنید!

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    همشون عالین.من که نفهمیدم چرا اجازه راندنشون نیست.راستی تو فیلم سریع و خشن 4 شخصیت برایان با یه اسکای لاین آبی مسابقه می داد.یعنی اینکارش غیر قانونی بوده؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ace

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      آره . غیر قانونی بود.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. علي طهران

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    لوتوس های عرضه شده در ایران گیربکس دنده ای دارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      عرضه شده در ایران ؟

      یدونه توی نمایشگاه بود گفتند نمونه اوردیم
      گفتند می خواهند عرضه کنند؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. سینا

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (347 ديدگاه)

        اره حدود سیصد تومن قیمت می خورن

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    اون اسکای لاین یک شاهکار واقعی بود. تو Need For Speed باهاش SLR و Carrera GT و مورسیه لاگو لوله میکردم.
    اسکایلاین و لنسر اوو شاهکار بودن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Mahdi DODGE

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    تنها ماشین فرانسویی که خوشم میاد همین کلیو هست ولی نمیدونم چرا رنو تو امریکا راه نمیدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. carbonado aventador

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    دیوونه اون اسکای لاینم اون اس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. farshid omidfar

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    یادش بخیر اون اسکای لاین ماشین آخر آندرگراند بود واقعانم از همشون سرتر بود سری اسکای لاین نیسان همیشه عالی بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا