فرصت از دست رفته: غیبت هیبریدهای چهارچرخ محرک اروپایی در آمریکا

شاید بیزینس خودروهای هیبریدی در ژاپن آغاز شده باشد اما در واقع این مصرف‌کننده‌های آمریکایی هستند که اولین بار روی خوش زیادی به این تکنولوژی نشان داده و پریوس را به موفقیت بزرگی که امروز دارد رسانده‌اند. واضح است تکنولوژی این قدرت را دارد که مصرف‌کننده‌ها را به نمایندگی‌ها بکشاند و مهم‌تر اینکه آن‌ها را وادار کند تا پول بیشتری را خرج کنند. از این طرف نیز خودروسازان تلاش دارند تا خودروهای هیبریدی بهتری را عرضه نمایند. برخی شرکت‌ها که به‌طور شگفت‌انگیزی معدود هم هستند راه پریوس را در پیش گرفته‌اند از جمله هوندا Insight و حالا هیوندای آیونیک و کیا نیرو. دیگر خودروسازها نظیر لکسوس پول خوبی را از عرضه‌ی گزینه‌های لوکس هیبریدی به جیب می‌زنند. برخی شرکت‌ها نیز هنوز تلاش دارند تا نسخه‌های هیبریدی خودروهای عادی خود را عرضه کنند اما اکثراً موفقیت درخوری را به دست نیاورده‌اند؛ اما یک بخش که هنوز به‌طور کامل در آمریکا و برخلاف اروپا درک نشده، خودروهای هیبریدی با چهارچرخ محرک هستند.

2-series-active-tourer
پژو 3008 و 5008
اولین نسل پژو 2008 و سیتروئن DS5 که حالا فقط DS5 نامیده می‌شود اولین مدل‌هایی بودند که از ایده‌ی هیبرید 4WD پژو سیتروئن که Hybrid4 خوانده می‌شود بهره می‌برند. قوای محرکه شامل پیشرانه‌ی دیزل 4 سیلندر 2 لیتری 163 اسب بخاری به حرکت درآورنده ی چرخ‌های جلو و واحد الکتریکی 37 اسب بخاری است که چرخ‌های عقب را وادار به حرکت می‌کند. این سیستم علیرغم وزن و هزینه‌ی بیشتر به موفقیتی نسبی دست یافت. با این وجود انتظار می‌رود که پژو نسخه‌ی Hybrid4 مدل‌های تازه‌ی 5008 و 3008 خود را نیز عرضه کند.

peugeot-3008-hybrid4-rcz-hybrid4-revealed_4

citroen-ds5
ب‌ام‌و سری 2 اکتیو تورر
ب‌ام‌و نیز نسخه‌ی هیبرید 4WD مینی ون کامپکت خود یعنی سری 2 اکتیو تورر را معرفی کرده است. این خودرو از تکنولوژی بکار رفته در مدل الکتریکی i3 سود می‌برد. نسخه‌ی 225xe سری 2 اکتیو تورر از پیشرانه‌ی 1.5 لیتری توربوی 134 اسب بخاری در چرخ‌های جلو و واحد الکتریکی 87 اسب بخاری محرک چرخ‌های عقب استفاده می‌کند. با قدرت کل 221 اسب بخاری و محدوده‌ی حرکتی 40 کیلومتری در حالت تمام الکتریکی،225xe آلترناتیوی مناسب برای نسخه‌ی بنزینی 225i xDrive است.

plug-in-hybrid-bmw-2-series-active-tourer
شایعاتی وجود دارند که پیش از پایان سال ب‌ام‌و نسخه‌ی هیبریدی کراس اوور کوچک خود یعنی X1 را معرفی خواهد کرد. این خودرو که بر پایه‌ی پلتفرم سری 2 اکتیو تورر شکل گرفته به آسانی می‌تواند از قوای محرکه این خودرو سود ببرد اگرچه که تصور پرداخت بهای بیش از 35 هزار دلار از سوی مصرف‌کننده‌ی آمریکایی برای خودرویی با پیشرانه‌ی کوچک 3 سیلندر کمی سخت است. خب البته i8 هنوز هم فروش خوبی در آمریکا دارد پس این خودرو چرا نتواند به موفقیت دست یابد؟

bmw-x1_2016_front-angle
منبع: left-lane

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

8 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    خوب این میتونه بخاطر طرز تفکر امریکاییها با اروپاییها باشه
    مثل همون داستان گیربکس اتومات که امریکاییها بیشتر دوست دارن اما اروپاییها دنده ای

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (255 دیدگاه) ,

      ولی هردو اینا گیربکس با پدال شیفتر پشت فرمون رو می پسندن،کل دنیا عاشق این تلفیق گیربکس اتومات با دستی شده(جز معدود افراد دیوانه رانندگی که فقط عاشق نیم کلاچ اند)

      پاسخ
      1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        علاقه به نوع گیربکس برمیگرده به نوع رانندگی و چطور لذت بردن از اون ولی کارایی مهمترین ملاک برای خودروهای اروپایی محسوب میشه
        وقتی به وقفه ایی که بین عوض شدن دنده ها دقت میکنی میبینی یکی از مهمترین عوامل در شتاب خودرو ست پس اگر من گیربکس دستی رو میپسندم باید قبول کنم شتاب ماشینم از خودرو یی با کلاچ دوبل پایین تره ( بسته به نوع خودرو )
        درسته از عوض کردن دنده در هر دور موتوری که بخوام دارم لذت میبرم و ناله ی موتور رو در میارم اما شخص دیگه داره لذت شتاب بالای ماشین و برتری نسبت به من کیف میکنه ……
        به نظر من که هیچ گیربکسی دابل کلاچ نمیشه …….

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3779 دیدگاه) ,

    .
    همشون میتونستن و میتونن در بازار امریکا موفق باشن.
    فقط باید زودتر دست به کار بشن.
    i8 خودش برای فتح یک بازار کافیه.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Mehdi TuRbO
    Mehdi TuRbO
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    عاشق اون رندر بی ام و مسی رنگم خیلی دوست داشتنی خشن انگار داره روبه جلو حمله میکنه

    پاسخ
        1. Bavaria
          سوابق: (255 دیدگاه) ,

          نوشته که،سری دو اکتیو تور حساب میشه

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.