5 خودروی 5 سیلندر فراموش‌نشدنی!
5 خودروی 5 سیلندر فراموش‌نشدنی!

5 خودروی 5 سیلندر فراموش‌نشدنی!

پیشرانه‌های چهار، شش و هشت سیلندر از عمومیت بیشتری برخوردار هستند اما نسخه‌های 5 سیلندر نیز علیرغم نادر بودن وجود دارند.

چهل سال پیش آئودی اولین پیشرانه 5 سیلندر را در دومین نسل خودروی 100 معرفی نمود و برخلاف دیگر خودروسازان که وفادار به پیشرانه‌هایی با سیلندرهای زوج مانده‌اند، این شرکت آلمانی به ساخت پیشرانه‌های 5 سیلندر خود ادامه داده است. پیشرانه‌ی 5 سیلندر 2.5 لیتری TFSI آئودی از سال 2010 تاکنون 7 بار برنده‌ی جایزه‌ی پیشرانه‌ی برتر سال شده و آئودی TT RS کاملاً جدید نیز از پیشرانه‌ای 5 سیلندر نیرو می‌گیرد.

Audi-TT-RS-Coupe-36
اما آیا می‌دانستید که آئودی تنها خودروسازی نیست که از پیشرانه‌ی 5 سیلندر سود برده است؟ اینجا 5 خودروی دیگر را ذکر کرده‌ایم که قلب تپنده‌ی آن‌ها نمونه‌ای 5 سیلندر بوده است. با ما همراه باشید.

  1. آکورا Vigor

acura vigor
هوندا به خاطر پیشرانه‌های احساس‌برانگیز 4 سیلندر خود که نسبت اسب بخار به لیتر خوبی دارند شناخته شده است اما این کمپانی از پیشرانه‌ی 5 سیلندر 2.5 لیتری در مدل Vigor استفاده کرده است. خیلی از افراد این خودرو را که به‌عنوان نسخه‌ی گران‌بهاتری نسبت به آکورد شناخته می‌شود را به یاد نمی‌آورند. این خودرو بین مدل‌های اینتگرا و لجند قرار می‌گرفت.

  1. مرسدس بنز W123

mercedes-benz-w123
این کمپانی نیز از پیشرانه‌ی 5 سیلندر دیزلی در مدل W123 استفاده کرده و این پیشرانه به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین پیشرانه‌های آن زمان در نظر گرفته می‌شده است. حتی برخی افراد می‌گویند که پیشرانه‌ی ذکر شده و خودروی موردنظر یکی از دلایل کلیدی محبوبیت مرسدس بنز در آمریکا در دهه 80 میلادی بوده است.

  1. لندروور دیفندر

land-rover-defender
لندروور در سال 1998 از پیشرانه‌ی دیزل Td5 خود در مدل محبوب دیفندر استفاده کرده است. این پیشرانه‌ی 5 سیلندر توربو به خاطر قوانین مربوط به آلایندگی در آن زمان جایگزین پیشرانه‌ی Tdi شده بود و تولید آن تا سال 2007 ادامه داشت.

  1. ولوو 850 R

volvo-850r
همانند آئودی، ولوو معمولاً از پیشرانه‌های 5 سیلندر در خودروهای تولیدی خود استفاده کرده که یکی از آن‌ها 850 R است. نسخه‌ی کاراتر این خودرو تنها به مدت یک سال (از 1996 تا 1997) تولید شده و از پیشرانه‌ای 5 سیلندر و 2.3 لیتری توربو سود برده است.

  1. فورد فوکوس RS

ford-focus-rs-2
با تمامی توجهاتی که روی فوکوس RS جدید متمرکز شده، ما کاملاً مدل قدیمی‌تر را فراموش کرده‌ایم. مدلی که هرگز به ایالات‌متحده راه پیدا نکرد و در حقیقت زیر کاپوت آن پیشرانه‌ای 5 سیلندر قرار داشت. همانند پیشرانه 5 سیلندر آئودی، پیشرانه‌ی 2.5 لیتری فورد در مدل‌های مختلف این کمپانی در اروپا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. حسی به ما می‌گوید که کارایی فوکوس RS جدید باعث خواهد شد تا افراد پیشرانه‌ی 5 سیلندر مدل قبلی را خیلی سریع از یاد ببرند.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

10 دیدگاه

  1. ِدوچرخه سوار
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    هر پیشرانه ای که کارایی بالاتری داشته باشه ماندگارتره مثل موتور چهار سیلندر BMWبا 240 اسب بخار موتور بنز که روی a45 هست وغیره

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    جالب بود من فکر میکردم فقط ولوو و آئودی از این نوع موتورها دارن.ولی به نظر من موتورهای جدید بعضی از تکنولوژی های خوب رو ندارن مثلا تکنیک دو تا شمع تو هر سیلندر و یا کارتل خشک که مشکل ارتفاع از سطح دریا و روغن کاری رو تو سطح حرفا ای و حتی مسابقات حل میکنه یکی از ماشین های مورد علاقه ام از این نظر رنو مگان تروفی V6 مدل 2008 بود که این دو تا ترفند رو به علاوه تزریق مستقیم سوخت داشت و خیلی قوی عمل میکرد.اما باید ذکر کنم کشور عزیزمون خیلی تو زمینه خودروهای تولید انبوه از تکنولوزی روز موتور عقبه و هنوز حتی مکانیک ها هم موتورهای هشت سوپاپ رو تایید میکنن!!!!!!(مثل اوایل دهه هشتاد که همه کاربراتور رو به انژکتور ترجیح میدادن!!!!!!)

    پاسخ
  3. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (539 دیدگاه) ,

    خودرویی که واقعا جاش تو مقاله خالی بود، آئودی کواترو پدیده ء دهه هشتاد در مسابقات بود .

    پاسخ
  4. ونوم
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    درسته ولوو ماشین های خیلی با کیفیتی همیشه تولید میکنه ولی واقعا طراحی محافظه کارانه خیلی رو فروشش اثر بد داشت ولی ماشین های جدیدش خدایی طراحی توپی پیدا کردن ( با عکس مقایسه کنید )

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    دیفندر چه خود نمایی می کنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.