خودروی افسانه ای مک لارن F1 با وجودی که سالهاست بازنشسته شده، اما همچنان بسیار محبوب است. این سوپر اسپرت انگلیسی که سال گذشته ۸,۴۷۰,۰۰۰ دلار فروخته شد، اکنون در یک حراجی به مبلغ ۱۰.۵ میلیون دلار به فروش رفت که آن را بعد از فراری GTO 250 در رده دوم گران قیمتترین خودروهای تاریخ قرار میدهد.
مک لارن F1 در زمان خود، سریعترین خودروی جهان بود و با داشتن درهای پروانهای و محل قرارگیری منحصر به فرد راننده که در وسط خودرو و در میان دو سرنشین کناری بود، شهرتی عجیب یافت. موتور V12 ساخت ب ام و با ۶۷۵ اسب بخار، نیروی این سوپر اسپرت را تأمین میکرد. قیمت یک دستگاه F1 در سال ۱۹۹۴ تقریباً یک میلیون دلار بود. در اواخر سال ۲۰۱۳ نیز نمونه شماره ۰۰۰۱ این خودرو متعلق به سام اسمیت به قیمت ۱۰ میلیون دلار به فروش رفت.
مک لارن فروخته شده با شماره ۲۸ در سال ۱۹۹۵ برای مایکل آندرهتی (Michael Andretti) بابت خروج زودهنگام وی از تیم فرمول یک مک لارن ساخته شده بود. از آنجا که او این خودرو را استفاده نمیکرد، یک سال بعد به یک کلکسیونر ژاپنی فروخت و اکنون این ماشین با امضای آندرهتی در پشت آفتابگیر و به عنوان تنها یکی از دو خودروی قرمز رنگ F1 و بعد از چندین بار دست به دست شدن، به مالک جدید آن که یک کلکسیونر انگلیسی است، رسیده است.
شاهین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳مک لارن خودروی افسانه ای!
نکته ی قابل توجه،موتور اونه که ساخت BMW هستش.
شاهین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳خوندنش خالی از فایده نیست:
سال 1995 بود که مک لارن F1 GTR در ریس 24 ساعته لمان و در میان ده ها اتومبیل توانست مقامهای اول ، سوم ، چهارم ، پنجم و سیزدم را کسب کند و به یک اسطوره تبدیل شود. به همین مناسبت مک لارن 6 دستگاه F1 LM تولید کرد(یک دستگاه پروتوتایپ و 5 دستگاه قابل فروش) که در واقع نمونه ای جاده ای از F1 GTR افسانه ای بود. موتور مک لارن F1 LM از همان نوع ریسینگ F1 GTR بود ، اما محدود کننده ای که بنا به مقررات قدرت موتور F1 GTR را روی 600 اسب بخار محدود میکرد حذف شد و با ایجاد تغییراتی در این موتور ، قدرتش به 680 اسب بخار و گشتاورش به 705 نیوتن-متر رسید! علاوه بر این گیربکس F1 LM هم تقویت شد تا با سرعت و عملکرد بالاتری این قدرت و گشتاور نجومی را به چرخهای عقب منتقل کند(ضرایب دنده این گیربکس نسبت به F1 استاندارد فرقی نداشت). وزن F1 LM فقط 1062 کیلوگرم بود! این یعنی 76 کیلوگرم سبک تر از F1 استاندارد! با توجه به اینکه مک لارن F1 LM نمونه ای جاده ای از F1 GTR محسوب میشد ، پس باید ظاهر و مشخصات این دو اتومبیل تا حد ممکن به هم شبیه میشد. به همین دلیل سپر جلو ، رینگها و چند قسمت دیگر که مخصوص F1 GTR بودند روی F1 LM هم نصب شدند. البته این دو اتومبیل تفاوت هایی هم داشتند ، مثلا اسپویلر ، رکاب کناری ، هواکش روی کاپوت و چند قسمت دیگر از F1 LM تا حدودی نسبت به F1 GTR متفاوت بودند. مک لارن به دلیل نیروی رو به پایین بسیار بالای این اتومبیل ، همانند F1 GTR چند قسمت را نسبت به F1 استاندارد حذف کرد ، از جمله فن های بزرگ F1 که نیروی رو به پایین تولید میکردند و همینطور بالچه متحرک F1 ، زیرا با وجود اسپویلر بزرگ F1 LM دیگر نقش چندانی نداشتند. همچنین بالا بر شیشه و سیستم صوتی 2 کیلوگرمی مک لارن F1 و چند قطعه دیگر هم حذف شدند تا F1 LM به یک اتومبیل فوق سبک مبدل شود و شباهت های آن به F1 GTR بیشتر شود. روی شیشه جلو این اتومبیل برچسبی نصب شده بود که نام مک لارن F1 LM با سبکی خاص روی آن حک شده بود. نمونه پروتوتایپ به همراه 3 عدد از مجموع 5 دستگاه فروخته شده با رنگ نارنجی مک لارن که یاد آور قهرمانی های تیم مک لارن در مسابقات CAN-AM است تولید شدند و دو دستگاه دیگر نیز به سفارش پادشاه کشور بروئنی با رنگ مشکی و به همراه طرح گرافیکی بسیار زیبا تولید شدند. میزان نیروی رو به پایین و وزن این اتومبیل آنقدر ایده آل بود که میتوانست هر پیستی را به آتش بکشد! (برای مثال مک لارن F1 LM توانست در مدت زمان حیرت آور 7 دقیقه و 11 ثانیه پیست بزرگ نوربرگ رینگ را طی کند!) این افزایش نیروی رو به پایین موجب شد تا ضریب درگ F1 LM افزایش پیدا کند و در نهایت سقف سرعتش به 362 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کند. البته برای اتومبیلی با چنین نیروی رو به پایین نجومی و همینطور ضرایب دنده ای که بیشتر با هدف شتاب تنظیم شده بودند ، سقف سرعت 362 کیلومتر در ساعت واقعا حیرت آور است. شتاب F1 LM هم در نوع خود بی نظیر است! مک لارن F1 LM با اینکه یک اتومبیل دیفرانسیل عقب بود و از یک گیربکس دستی 6 دنده بهره میبرد و به لانچ کنترل هم مجهز نبود میتوانست در مدت زمان 2.9 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر در ساعت برسد و شتاب 0 تا 160 این اتومبیل خارق العاده هم فقط 5.9 ثانیه بود! همچنین مک لارن F1 LM با رکورد 11.5 ثانیه مدتی رکورد دار 0-160-0 دنیا بود! مدل پروتوتایپ F1 LM هم اکنون در مرکز تکنولوژی مک لارن قرار دارد و 5 دستگاه دیگر هم کاملا سالمند. بسیاری معتقدند که قیمت F1 LM همانند برادرش F1 GT به بیش از 5 میلیون دلار هم میرسد! زیرا کسی حاضر نیست این اتومبیل خاص و خارق العاده را بفروشد.
مشخصات :
نام : McLaren F1 LM
سال تولید : 1996-1995
تعداد تولید : 6 عدد (یک عدد پروتوتایپ و 5 عدد قابل فروش)
نوع اتومبیل : سوپر اسپرت تولید محدود
نوع اتاق : 2 در با گنجایش 3 سرنشین
طراح : گوردن میوری و پیتر استیونس
موتور : 6.1 لیتری V12 تنفس طبیعی BMW (ارتقا یافته توسط مک لارن)
ضریب تراکم : 11 به 1
قدرت : 680 اسب بخار در 7800 دور در دقیقه
گشتاور : 705 نیوتن-متر در 4500 دور در دقیقه
گیربکس : 6 دنده – دستی
نوع انتقال قدرت به چرخها : دیفرانسیل عقب
شاسی : مونوکوک فیبر کربنی
بدنه : تشکیل شده از پنل های فیبر کربنی
ترمز : دیسکی با تهویه هوا
فاصله بین دو محور : 2,718 میلیمتر
طول : 4,365 میلیمتر
عرض : 1,820 میلیمتر
ارتفاع : 1,120 میلیمتر
وزن : 1062 کیلوگرم
شتاب 0 تا 100 : 2.9 ثانیه
شتاب 0 تا 160 :5.9 ثانیه
رکورد 0-160-0 : 11.5 ثانیه
سقف سرعت : 362 کیلومتر در ساعت
carbonado aventador
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳Slr کجایی?????بدو بیا نظر بده…!هی منتظر موندم که بیایی بعد نظر بدم!!!!!!!!!
یه پسل باهوش
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳این که چیزی نیس
من یه جایی رو می شناسم گاری رو 24 میلیون می خرن
نه یکی دوتا
تازه پراید نه خاص نه کلاسیک
زیگما
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آخه این جیه دیگه
چون کمه باید اینقدر گرون باشه؟مسخره ها
فواد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳هر چیزی که نایاب و کمیاب باشه قیمتش بالاست دوست من. این یه قانونه دیگه!! مخصوصا اگه اون چیز مک لارن باشه
من
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳البته یه چندتا استثنا هم داره که اونم میدونین تو کدوم کشوره؟!
خودم
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳منم یکی از اینا زرد رنگش رو دارم.اما نمیفروشم.
aliagha
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳منظورت اسباب بازیشه دیگه..
مصطفی فقط p1
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳چه خبره خیلیه…
Ehsan
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳همیشه پای یک آلمانی در میان است
sadegh
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳مک لارن F1 مدل LM سرعتی برابر با 362 کیلومتر بر ساعت، 2.9 ثانیه شتاب 0-100 داشته که توی زمان خودش واقعا حیرت انگیز بوده (البته همین الانشم حیرت آوره!!)
توی این مدل، موتوری که توسط BMW ساخته شده رو خوده مک لارن ارتقا داده
akbar
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دومین خودروی گران کلاسیک دنیا یک بنز مسابقه ای بود سال پیش 30 میلیون دلار حراج شد. پدال اطلاعات غلط خورد مردم نده لطفا.
علی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳نویسندگان سایت پدال زحمت میکشن و رایگان مطالب رو ترجمه و در اختیار ما میزارن، میشود با لحن مودبانه تر انتقاد کرد.
شاهین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳صادق جون راجع به همین LM یه مطلبی گذاشتم که پدال هنوز تایید نکرده.واقعا ماشین بزرگی بوده در زمان خودش.
sadegh
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهین جون، مرسی از کامنتت، خوندمش، واقعا ماشین بزرگی بوده و هست
بعضی از ماشینا آبروی یه شرکت محسوب میشن، F1 LM هم به نظرم آبروی مک لارنِ
شاهین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳مخلصم داداش.
محسن.د
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳اولین F1 ( نه مدل LM) تو سال 1992 ! رکورد ” 387 ” رو هم ثبت کرد!
carbonado aventador
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳درود ، البته حیف که محدود کننده داره…!
رضا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳بر خلاف سوپراسپرتهای امروزی این ماشین یه اسپرت ناب با رانندگی خاص و وحشیه که دقیقا ارتباط بین راننده و اجزای مکانیکی و زمین و قوانین فیزیک هست
خاوری مزراتی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳یکی از شاهکاری خلق شده توسط بشر… یه هیولای واقعی
سبحان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳10.500.000$
:|
محسن.د
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳بیخود نیست که ” ابر خودروی تاریخ ” نام گرفته!
” اولین ابر خودروی فیبر کربنی جهان که مجوز عبور در خیابان رو هم گرفت!”
“استفاده از طلا در قسمتهایی از موتور” !!!
“جایگاه راننده در وسط” !!!
“کار قالبگیری بدنه اون حدود 3000 ساعت زمان میبرد ” !!!
سریع ترین خودروی تنفس طبیعی جهان، ” تا کنون ” !!!
و …
ای ” گوردن موریو ” تو چه کردی!!!
محسن.د
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳” ضریب درگ کمتر (طراحی ایرودینامیک تر) از بوگاتی ویرون گرند اسپورت ” !!!
carbonado aventador
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳جون هرکی دوست داری حرف ویرون رو وسط نکش!!!!!!!شأن و شخصیت f1 رو بایین میاره…!
قاقالی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳“هر جاسخنی از بهترینهاست پای یک آلمانی در میان است”
Mohammad XX
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳نوآوری های به کار رفته تو این ماشین واقعا حیرت انگیزه.
گوردون موری قبل از ساخت مکلارن F1 طراح ماشین های فرمول 1 بود و کارش رو تو تیم برابهامز شروع کرد. موری، سال 1978 در مدل Brabhams BT45B خلاقیت جالبی به کار برد. با گذاشتن یه فن قوی تو پشت ماشین که هوای زیر ماشین رو میکشید تونست به نیروی رو به پایین فوق العاده ای برسه که البته سال بعدش توسط FIA غیر قانونی اعلام شد و دیگه در فرمول 1 استفاده نشد. گوردون موری بعدا این ایده رو دوباره روی مکلارن F1 پیاده کرد. این ماشین واقعا یه شاهکاره.
به چیز جالب هم در مورد گوردون موری اینکه بعد از تیم برابهامز که به تیم فرمول یک مکلارن رفت ، ماشین سال 1988 مکلارن که موری در طراحیش نقش داشت، تونست با رانندگی عالی آیرتون سنا و آلن پروست، 15 مسابقه از 16 تا (!) رو برنده بشه و با قاطعیت قهرمانی فصل رو به دست بیاره. این یکی از رکورد های فرمول یکه که هنوز هم شکسته نشده
ali n
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳چرا bmw از این موتورا رو ماشینای خودش نمیذاره
sadegh
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳علی جان BMW این موتور رو به مک لارن فروخته و احتمالا هزینه ساخت نیز به عهده مک لارن بوده، ساخت یه موتور سوپر اسپرت هزینه خیلی زیادی برای یه شرکت داره، مثلا ساخت لافراری شاید 5-6 برابر ساخت ماشینی مث سری 2 BMW هزینه برداشته، به همین خاطر BMW نمیتونه چنین ریسکی رو انجام بده، سوپر اسپرت ساز ها میتونن، چون ماشینای خاص با تعداد محدود میزنن، ولی BMW حداقل 11 سری ماشین داره که هر کدوم هم چند بخش میشن و اگه یه همچین ماشینی تولید کنه و نتونه توی بازار فروش داشته باشه اونوقت ضربه بزرگی به شرکت وارد میشه
یه نگا به سری i بنداز، که یکی از بزرگترین ریسک های تاریخ این شرکت بود، که اگه نمیگرفت معلوم نبود حال و روز BMW چی میشد، که البته خدا را شکر داره وارد دوره سود دهی میشه
امید
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا!!!
ESI
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ali n ما همه توش موندیم
کاظم قاقی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳پول خود را دور ریختن است میدونین با این پول میشه چقدر موقعیت شغلی ایجاد کرد؟؟؟
واروژ
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳کامنت مدل لمانز از خود مطلب خوندنی تر بود…جریان حذف مکش رو از روی این مدل نمیدونستم!
سپاس از شاهین
Sadjad97
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳وقتی میبینمش اشک توی چشمام حلقه میزنه. یادش بخیر وقتی بچه بودیم چقدر باهاش خاطره داشتیم. نسبت به زمان خودش از بوگاتی این دوره زمونه سرتر بوده و هست.
masod
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳دمت گرم به این میگن عاشق واقعی مک لارن همه خودرو های دنیا رو بذار ی طرف مک لارنم ی طرف بازم مک لارن بهتره!دوستان سخت نگیرید چکار کنیم عشقه دیگه!