۳۰ سال از پدیدار شدن مک لارن F1 افسانهای میگذرد و این خودرو جذابتر از هر زمان دیگری به نظر میرسد. این خودرو به حدی گرانقیمت شده که خالقش یعنی گوردون مورای مشهور حتی مالک یک نسخه دیگر از آن نیست چراکه نمیتواند مبلغ بیش از ۲۰ میلیون دلار برای چنین محصولی را بپردازد.
یک دستگاه مک لارن F1 در حراجی پبل بیچ ۲۰۲۱ به قیمت ۲۰.۵ میلیون دلار فروخته شده و آن را به گرانترین خودروی حراجی سال ۲۰۲۱ بدل کرده است. به این ترتیب پس از گذشت ۳۰ سال و تولید و عرضه هایپرکارهای سفارشی زیاد، F1 هنوز هم جزو جذابترین خودروهای دنیاست و خب دلیل سادهای هم برای آن وجود دارد. در آغاز باید گفت مک لارن F1 حاصل نبوغ گوردون مورای به عنوان یکی از بهترین مهندسان خودرویی تاریخ میباشد. البته یکی از دلایلی که F1 به چنین محبوبیتی دست یافته به پیشرانه آن مربوط میشود. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری تنفس طبیعی این خودرو توسط ب ام و تولید شده است.
داستان پیشرانه ۱۲ سیلندر مک لارن F1 خود داستانی بسیار جذاب است. مورای بودجه کافی برای تولید پیشرانه مخصوص F1 را نداشت و به همین خاطر با چند نمونه از بهترین سازندگان پیشرانه در دنیا تماس گرفت. مورای لیستی از درخواستهای خود برای این پیشرانه را ارائه کرد. او ابتدا با هوندا تماس گرفت اما آنها از قبول این درخواستها سر باز زدند. سپس او با دوست خود پاول روش در ب ام و M تماس گرفت و روش هم این چالش را قبول کرد.
اما درخواستهای مورای چه بود؟ این پیشرانه میبایست ۱۲ سیلندر و تنفس طبیعی میبود و در هر لیتر حداقل ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و البته دور بالایی هم میداشت. تیم ب ام و M نه تنها تمامی این موارد را تأمین کرد بلکه یک نیروگاه آهنین شاهکار را توسعه داد، پیشرانهای که برخی افراد آن را بهترین پیشرانه جادهای تاریخ میدانند. طرفداران بامو قطعاً از دیدن اینکه قلب تپنده گرانترین خودروی حراجی دنیا در سال ۲۰۲۱ توسط این شرکت تولید شده خوشحال هستند.
Aboalfazl demon
۱۱ دی ۱۴۰۰باورم نمیشه طراحی این ماشین برای ۱۹۹۰ هستش
اگه چراغاش رو led کنی یه دست رینگ جدید بندازی شبیه هایپر کار های ۲۰۲۲ میشه
SFXSuperFast
۱۱ دی ۱۴۰۰با یه جای متن مشکل دارم
پیشرانه F40 با ۲.۹لیتر و ۴۷۰اسب (و توی نسخه LM با ۷۳۰اسب) از F1 یه قدم جلوتره
با این حال F1 بدون شک همراه با F40 یکی از دو سوپرکار برتر تاریخه شاید بهترین
هیچ سوپرکار راننده محوری به اندازه F1 و F40 تاریخساز نبود و نخواهد شد
با طراحی های خاطرهانگیز منحصر بفرد و بدون تاریخ انقضا.
هرچند مکلارن با اینکه همه اون پرفورمنس رو ارایه میداد راحت تر و کاربردی تر از F40 بود
ولی F40 چابکی بیشتر داشت و شتاب جانبی بیشتری تحمل میکرد و تو پیست هم عملکرد بهتری داشت.
در بی نظیر بودنشون همین که بدونیم هردو این ماشینا برای چابکی و پرفورمنس تولید شدن ولی رکورددار سرعت زمان خودشون شدن کافیه.
…
مطمئنم اگر فراری هم ۵۶تا مدل جادهای و سرجمع ۱۰۶تا F40 تولید میکرد(۱۳۰۰تا F40 تولید کرد) الان قیمتش همین حدودا بود.
اگر درنظر بگیریم ۱۲۰۰تاشون سالم موندن با قیمت ۱.۵ میلیون دلاری ۱.۸ میلیارد دلار ارزش کل F40 هاست
و ارزش F1 ها اگر در نظر بگیریم که ۱۰۰تاشون سالم موندن ۲ میلیارد دلار ارزش کل F1 هاست
[هرچند بازار وقتی انحصاری بشه ملتهب تر هم میشه]
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰اولا که F1 سوپرکار نیست و هایپرکاره
دوما تیراژ F1 درسته کمه اما نایاب نیست که قیمت سرسام آور بره بالا
خودروهای نایابن که اینجوری قیمتشون زیاد میشه مثل لامبورگینی وننو
mohamadreza
۱۱ دی ۱۴۰۰البته میشه گفت ۹۵۹ واقعا خیلی جلوتر از اف ۴۰ بود …
سطح تکنولوژیکی F40 با ۹۵۹ قابل قیاس نیست ….
در واقع ۹۵۹ یک سال قبل از اف ۴۰ اومد و فراری توی طراحی اون فقط یک چیز رو سر لوحه خودش قرار داده بود :
رکورد های پورشه رو بشکن حتی اگه به قیمت هر چیزی برات تموم بشه ….
حتما در مورد سیستم مدیریت و کنترل و توزیع گشتاور در چهارچرخ محرک ۹۵۹ تحقیق کنید تا بفهمید پورشه چه شاهکاری در دهه ۸۰ ساخت
میخواستم خودم توضیحش بدم که متاسفانه پدال جان نمیزاره کامنت طولانی بشه
ehsan fa
۱۴ دی ۱۴۰۰خطاب به sfx
اولا که اومدی زیر کامنت اول پاسخ غیر مرتبط گذاشتی تا دیده بشی اخیرا این کار کمتر شده بود دوما شما با فراری gto 250 آشنا نیستی تا بدونی راننده محور چیه حوصله توضیح ندارم چون حداقل ۳۰ خط میشه پس اطلاعات ناقصت رو به زور موثق جلوه نده
مازیار
۱۱ دی ۱۴۰۰خوشبختانه جانشین خلفش T50 بزودی خواهد اومد
با پیشرانه ای که شاید بشه ازش به عنوان شاهکار موتورهای درون سوز تا به امروز یاد کرد
و آئرودینامیکی بهتر و وزنی کمتر
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰اینکه قیافش شبیه باشه دلیل نمیشه جانشین خلف باشه. اگه اینطوریه لافراری هم خیلی شبیه انزو نیست، هم هیبریده هم طراحیش فرق کرده. تی۵۰ مث فراری p4/5 هست که به یادبود انزو ساخته شده و شبیه اونه و طراحشم همون طراح انزو یعنی پنینفارینا بوده ولی جانشین انزو نیست، همونطور که گوردون موری هم یکی از طراحان اف۱ بوده.
GT
۱۱ دی ۱۴۰۰جناب ایکس قطعا اطلاعات کاملی از T50 ندارید که اینطوری در موردش نظر میدید این خودرو یه شاهکاره که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست درست مثل خود F1
پیشنهاد میکنم حتما مطلب زیر را مطالعه کنید
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pedal.ir/mclaren/%25D9%2585%25D9%2582%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B3%25D9%2587-%25DA%25AF%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25AF%25D9%2588%25D9%2586-%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25B1%25DB%258C-t50-%25D9%2585%25DA%25A9%25E2%2580%258C%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2586-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%25BE%25DB%258C%25D8%25AF%25D8%25AA%25DB%258C%25D9%2584/&ved=2ahUKEwiPgeTB-I_1AhVmA2MBHZgRBKgQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw3ug7DRksHHoeVPCHab-tzX
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰منم میگم دیگه. مث فراری p4/5 هست که همه چیش عین انزو هست ولی جانشینش نیست. تی۵۰ هم همینه درسته خیلی شبیهه هم قیافه هم مشخصات ولی بنظرم جانشین نمیتونه باشه. مثلا پورشه کررا جی تی ۱۰ سیلندر بود. بس حتما باید ۹۱۸ هم ۱۰سیلندر باشه؟ که بسه گفت جانشین؟ الان که وی۸ هیبریده دژگه جانسین نیست؟ مهم اینه که مک لارن اسپید تیل رو زه عنوان جانشین معرفیکرده. جانشین که برابر با نسب قبلی نیست. خیلی از پادشاه ها هم جانشینشون مثل خودشون نبودن، یا بهتر بودن یا بدتر بودن، یا خلف یا ناخلف…
مازیار
۱۱ دی ۱۴۰۰تنها شباهت اسپیدتیل به F1 آرایش صندلی هاست اما T50 موارد اشتراک اساسی با F1 داره از جمله ذات آنالوگ موتور اتمسفریک وزن فوق سبک و خصوصیت راننده محور
و مهمتر از همه اینکه هردو ساخته ذهن یک نفر هست
مازیار
۱۱ دی ۱۴۰۰اما ملاک من اصلا قیافه نیست
گوردون مورای هم یکی از طراحان F1 نبوده بلکه خالق F1 بوده و جزء به جزئش زیر نظر اون ساخته شده
خالق T50 هم هست که دقیقا دارای همون فاکتورهای متمایز کننده F1 هست
فکر نمی کردم در اینکه T50 جانشین F1 هست تردیدی وجود داشته باشه بهرحال بد نیست حرف های خود گوردون مورای رو هم در این رابطه بدونیم
https://www.pedal.ir/design/%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%88%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%b1%db%8c-t50-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1/
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰اشتباه شما همینجاست که فکر میکنید جانشین باید حتما خیلی مثل نسل قبلش باشه. اینطوری بود دیگه نه پیشرفت زیادی رخ میداد نه تکنولوژی های جدید میومد. الان مثلا. آ ام گ وان چقدر شبیه نسل های قبلیه؟ بیشتر شبیه لامبورگینیه تا مرسدس ولی بازم فوقالعاده هست. یا slr McLaren چقدر شبیه 300slr هست؟ شاید شبیه ترین خودرو به اف۱ تی ۵۰ باشه ولی جانشین نیست.
محمد امین
۱۱ دی ۱۴۰۰ببینید اگر مکلارن رو خالق این ماشین بدونیم ، پس به هر شرایط باید اسپیدتیل جانشینش باشه ، چونکه نمیشه مثلا یه ماشینی رو لامبورگینی ساخته باسه ولی جانشینش رو فراری معرفی کنه…
اما اگر خالق f1 رو نبوغ و زحمات گوردن موری بدونیم، پس t50 جایگزینش هست که به نظر من هم جانشین خیلی بهتری میتونه باشه
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰منم دقیقا حرفم همینه
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰من که هیچکدوم رو جانشین واقعی F1 نمیدونم F1 اومد جامعه خودروسازی رو با یک شوک بزرگ روبرو کرد شوکی که فقط بنز تونست پاسخ مناسبی بهش بده
ولی نه اسپیدتیل تونست همچین کاری بکنه
نه خود T50
GT
۱۱ دی ۱۴۰۰جناب فیلیپ لطفا بیشتر درباره T50 بخونید تا متوجه بشید که این خودرو یکی از عجایب در خودروسازی هست و بدون هر گونه اسپویلر و بالچه بزرگ (مثلا سنا) و تنها با کمک یک فن هوا چنان داون فورسی تولید میکنه که کمتر خودرو جاده ای به اون دست یافته، تمام قطعات خودرو به قدری سبک وزن هستند که وزن خودرو را به کمتر از یک تُن رسوندن و حتی والکری هم با تکنولوژی فرمول یک به چنین چیزی نرسید! در ضمن پیشرانه این خودرو از رکوردداران نسبت قدرت به حجم پیشرانه هست و قطعا پرفورمنس دیوانه واری خواهد داشت، این خودرو بشدت دست کم گرفته شده متاسفانه
مازیار
۱۱ دی ۱۴۰۰GT عزیز
من حدس میزنم که بعد از معرفی T50 و مشخص شدن عملکردش، دنیای موتوراسپرت دستکم چهار پنج سال تحت شعاع این خودرو خواهد بود بخصوص که احتمالا آخرین بنزینی خاص موتوراسپرت هم هست
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰GT جان میگم شوک بزرگ نه یکسری شاهکارهای مهندسی
جناب ایکس
۱۱ دی ۱۴۰۰بنظرم یه دونه اف۱ به ۱۰۰ تا بوت تیل شرف داره
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۱ دی ۱۴۰۰ش.ت😐
۲۰ میلیون:||
به ولله نمیدونن اینا چطور پول خرج کنن
۲۰ میلیون؟ میدی یه اسپید تیل و یه بوگاتی شیرون و یه رولز رویس و کلی ماشین خفن دیگه به جای این
ولی واقعا واقعا کسی که کلکسیونر نباشه دلیلی برای خریدنش نباید داشته باشه:/
احمدرضا
۱۱ دی ۱۴۰۰پس معلومه نمیدونی این چیه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۱ دی ۱۴۰۰اتفاقا میدونم خیلی خوبم میدونم
میدونم یه خداس یه خدا که زمان خودش تقریبا همه رکورد هارو زده
ولی میگک کلا این جور ماشینا کلکسیونی هستن و باید توسط افراد کلکسیونر خریداری بشن
محمد امین
۱۱ دی ۱۴۰۰فکر میکنم bmw موتور این ماشین رو بر اساس پروژه ی لمانس پروتوتایپ و خودرو lmp900 اون زمانشون که اگر اشتباه نکنم v12lmr بود توسعه داد
محمد امین
۱۱ دی ۱۴۰۰البته مثل اینکه من برعکس صحبت کردم
موتوری که در f1 توسعه داده شده بود توسط bmw ، بعدها مورد توسعه و تعمیرات قرار گرفت و در v12lm سال ۱۹۹۸ و v12lmr سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت
هرچند ویلیامز در توسعه ی پروتوتایپ lmp900 نقش بزرگی داشت
مهردادکمال
۱۱ دی ۱۴۰۰مک لارن f1 منو یاد نسرین مقانلو میندازه سال به سال جذابتر میشه
Philipp
۱۱ دی ۱۴۰۰این حضرت هنوز بعد 30 سال رکورد نشکسته داره
یکیش اینه که سریع ترین ماشین تنفس طبیعیه
دومی هم گرون ترین ماشین تولیدی
و به راحتی میشه جزو 6 ماشین اصلی تاریخ خودروسازی حسابش کرد
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۱ دی ۱۴۰۰اگر برترین هایپر کار تاریخ نباشه که هست قطعا توی ۳ تا اول حضور داره
فرید
۱۱ دی ۱۴۰۰یادش بخیر، زمانی که اومده بود مجله ماشین تیتر زده بود:
«مک لارن اف وان، سلطان سوپراسپرتهای جهان»
ٍEngland
۱۱ دی ۱۴۰۰با این دلاور طرفدار مکلارن شدم غول نید فور اسپیدهای اون زمان با اختلاف وحشتناک
توی نید فور اسپید 2 اگر تعداد دور ها بالای 5 میکردی حداقل 2 دور از بقیه جلو بود:))
mm-yarlou
۱۱ دی ۱۴۰۰هر کی این خودرو رو میخره احتمالا آدم مستحقی هستش بهش توصیه میکنم این خودرو رو پشت شیشه به قطر ۳۰ سانت نگه داره