سایپاهفته نامه

نگاهی به ساینا، سدان پرچم‌دار سایپا!

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد؛ اما این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا علیرغم طراحی نازیبا و غیر جذاب، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌های بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد اما این ماشین همواره از طراحی ضعیف بیرونی و داخلی رنج می‌برد. به همین دلیل پس از گذشت چند سال از حضور تیبا در بازار و بازخورد مناسب خریداران، سایپا تصمیم گرفت آن‌را دستخوش بهسازی و فیس‌لیفتی کلی کند. بدین ترتیب نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا یا به گفتهٔ سایپا، خودرویی جدید (!) در اسفند ۱۳۹۲ با نام اولیهٔ ۲۳۲ معرفی و سپس نام ساینا بر آن نهاده شد. ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آن‌را نسل جدید تیبا می‌دانست! درهرحال سال گذشته این خودرو که می‌توان آن‌را پرچم‌دار سایپا دانست به بازار آمد و حال قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی به ساینا داشته و آن‌را بررسی نماییم.

saipa-saina-5

طراحی بیرونی

طراحی ساینا به‌طور کامل در داخل کشور و توسط طراحان مرکز مهندسی سایپا صورت گرفته است. سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن‌را بروزتر و جذاب‌تر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغ‌های جلو هم شکلی کشیده پیدا کرده‌اند که تا حدودی چراغ‌های جلوی نیسان پولسار را تداعی می‌کنند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس هستند. در سپر جلو شاهد ورودی هوای عضلانی و بزرگی هستیم که هرگز مناسب چنین سدان کوچک نیست. در طرفین سپر نیز دو پروژکتور در قابی فرورفته تعبیه شده‌اند که بازهم فرمی ناپخته دارند.

saipa-saina-1

قسمت جانبی ساینا به‌جز حذف زه‌ها، تغییر آینه‌ها و تغییر رکاب، هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و کاملاً با یکدیگر یکسان هستند درست مانند نقیصه‌ای که در بخش جانبی دنا هم نسبت به سمند وجود دارد. البته هرچند در ساینا خط فرورفتهٔ روی درهای جلو که در تیبا وجود داشت به جهت عدم تغییر قالب درها هنوز باقی است اما سایپا با زیرکی این خط را در گلگیرها با راهنمای جانبی ادغام کرده و ادامهٔ آن‌را حذف کرده است. در این بخش فرم جدید رکاب‌ها هم به‌هیچ‌عنوان با بدنه هماهنگ نبوده و مانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد درحالی‌که می‌شد با کمی صرف وقت بیشتر این قسمت را بسیار بهتر طراحی کرد. اما به‌تازگی سایپا رینگ‌های آلومینیومی جدیدی را در ساینا بکار گرفته که تأثیر مثبتی در بهبود نمای آن داشته‌اند.

saipa-saina-4

saina

در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروها کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها تا حدودی به چراغ‌های سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان می‌اندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمی‌خورد. ساینا هرچند شاید جذاب‌تر و بروزتر از تیبا به نظر برسد اما هیچ هماهنگی‌ای میان فرم تیز طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی که کاملاً مشابه تیبا است به چشم نمی‌خورد. همچنین نکتۀ عجیبی که در سری‌های جدید ساینا به چشم می‌خورد، نام خودرو است که برخلاف رویۀ معمول به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبانده شده است.

saipa-saina-6

saipa-saina-2

طراحی داخلی

شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آن‌را کاملاً تغییر داده و از فرم بی‌روح و کسل‌کنندهٔ تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی-نقره ای، بسیار بهتر از تیبا شده است. یک نمایشگر کوچک همانند پژو ۲۰۶ در بالای داشبورد تعبیه شده که اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی را نشان می‌دهد. غربیلک فرمان نیز تغییراتی داشته و خوش‌دست‌تر شده است.

saipa-saina-9

همچنین فرم رو دری‌ها هم کاملاً متحول شده که هرچند ارگونومیک‌تر شده و باز و بسته کردن درها راحت‌تر صورت می‌پذیرد اما فرمی شلوغ و به‌هم‌ریخته داشته و از آن قسمت پارچه‌ای که در تیبا وجود داشت هم خبری نیست. بعلاوه ساینا همچنان تعدادی از قطعات داخلی خود مانند دکمه‌های شیشه‌بالابر و چراغ‌های هشداردهندۀ صفحه آمپر را از پراید قرض گرفته است. بااین‌وجود در کل ساینا در بخش طراحی داخلی پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به تیبا داشته است و با تغییراتی در کنسول وسط هم‌اکنون فضای پای بیشتری هم ارائه می‌کند اما همچنان کاربرد فراوان پلاستیک خشک در آن به چشم می‌خورد.

تجهیزات

سایپا، ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌کند که دومی تیپ فول بوده و تجهیزات بیشتری دارد. تجهیزاتی که در تیپ پایهٔ ساینا وجود دارد عبارت‌اند از فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل درحالی‌که در تیپ EX، پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی به خودرو اضافه می‌شوند. در کل با توجه به قیمت و کلاس ساینا خصوصاً در تیپ EX، این سدان سایپا تجهیزات نسبتاً مناسب و قابل‌قبولی را ارائه می‌کند.

پیشرانه

موتور ساینا دقیقاً همان پیشرانهٔ تیبا است که آن‌هم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجاد شده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سی‌سی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در سری‌های قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما به‌تازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن‌را به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده است. در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفاده شده است که هرچند با توجه به حجم ۱.۵ لیتری‌اش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابل‌قبول است.

saipa-saina-17

سواری

هنگام نشستن داخل ساینا فرم جدید و قابل‌قبول داشبورد جلب‌توجه می‌کند و فضای پای جلو نیز کمی بیشتر شده است؛ اما به دلیل تغییر آینه‌های جانبی و فرم مورب قسمت پایینی آن‌ها، دید آینه‌ها کاهش یافته و کمتر از تیبا است. بااین‌حال پس از استارت زدن خودرو و شروع حرکت، پیشرانه کشش مناسبی را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی از پس جثهٔ ۱ تنی ساینا برمی‌آید. این موتور همچنین شتاب قابل‌قبولی را برای ساینا فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در حدود ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارد. به دلیل قدرت مناسب پیشرانه، هنگام پُر بودن خودرو نیز چندان ضعف قدرت به چشم نمی‌آید و استفاده از کولر هم موجب افت توان فاحشی نمی‌شود. همچنین به ادعای سایپا، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا وجود داشت در ساینا برطرف شده است.

saipa-saina-3

ساینا حدود ۵۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن از سوی سایپا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همچنین سایز رینگ‌های آن ۱۴ اینچ و لاستیک‌ها ۱۸۵ هستند که نسبت به تیبا افزایش داشته و در کنار وزن بیشتر موجب افزایش پایداری خودرو شده‌اند. البته صدای پیشرانه همچنان به داخل اتاق وارد می‌شود که این وضعیت در سرعت‌ها بالا بدتر شده و کاملاً آزاردهنده خواهد بود؛ اما ترمزهای ساینا هرچند هنوز هم در عقب از نوع کاسه‌ای هستند ولی نسبتاً قدرتمند بوده و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پراید دارند. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و حجم صندوق بار نیز با توجه به کلاس خودرو پذیرفتنی است. در کل توانایی‌های حرکتی، پیشرانه و سواری ساینا در این کلاس و رنج قیمت قابل‌قبول است.

saipa-saina-16

نتیجه‌گیری

چه ساینا را نسل جدید تیبا بدانیم و چه یک فیس‌لیفت، طبق رویهٔ جهانی باید جایگزین تیبا شده و تولید تیبا متوقف گردد اما این رویه در قاموس خودروسازانی وطنی جایی نداشته و تیبا همچنان در کنار ساینا قدرتمندانه به تولید خود ادامه می‌دهد؛ اما در مورد ساینا می‌توان گفت هرچند سایپا در این خودرو قصد برطرف نمودن ایرادات تیبا را داشته است اما این اقدامات در طراحی بیرونی چندان جالب از آب درنیامده است درحالی‌که پیشرانهٔ آن نیز با تیبا یکسان بوده و فقط در بخش داخلی پیشرفت درخور توجهی داشته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تیپ EX ساینا با قیمت ۲۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان (در رنگ سفید) نزدیک به ۳ میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که با این اضافه پرداخت تنها طراحی جدید جلو و عقب، داشبورد جدید و چند به‌اصطلاح آپشن سادهٔ بیشتر را به دست می‌آوردید.

بنابراین ساینا با این قیمت خودروهایی چون سمند SE، سمند LX، پژو ۴۰۵ و تا حدودی رانا را به‌عنوان رقیب روبروی خود می‌بیند که همگی دارای پیشرانه‌های قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتر هستند و همین امر کار ساینا را در بازار سخت می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی ساینا نسبت به خانوادهٔ سمندها و پژوهای ایران‌خودرو، هزینه‌های نگه‌داری بسیار کمتر و استهلاک پایین‌تر نسبت به رقبای مذکور است که این عامل مهم موجب می‌شود بسیاری از افراد مجاب به خرید ساینا گردند. همچنین ابعاد کوچک‌تر ساینا نیز آن‌را به گزینهٔ مناسب‌تری برای ترددهای شهری تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، طبق گزارشات قرار است به‌زودی نسخه‌های هاچ‌بک و اتوماتیک ساینا نیز تولید شوند. اما بااین‌حال اگر ساینا به‌عنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت عرضه می‌شد، شاید بهتر می‌توانستیم آن‌را قبول کنیم تا حالا که به‌عنوان خودرویی جدید و در سطح قیمتی بالاتر از تیبا به بازار عرضه شده است.

saipa-saina-7

مشخصات فنی

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ M15
حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی
قدرت ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد حدود ۱۲ ثانیه
طول/عرض/ارتفاع ۴.۲۱/۱.۶۶/۱.۴۸ متر
وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۷ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
قیمت (تیپ EX) ۲۷,۷۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    2
    سلام به همگی من این ماشینوداشتم تجربیاتم رامیگم قضاوت باخودتون فاصله دومحورکم که تعادل کم میشه ولرزش زیادوفضای داخل کابین کم دردوربالاصدای موتوروحشتناک داخل کابین میادحتی خیلی بیشترازپرایدنمای عقب زشت قیمت قطعات گرونتراز۲۰۶وگیرنمیادازهمه مهمترهزینه بیمه هم ردیف باخودروهای ستاره دارسیستم موتوری وجلوبندی پرایدی فقط کمی تقویت شده ونتیجه اخراینکه شماسوارپرایدشدین ولی هزینه یک خودرودرحدپارس پرداخت میکنید

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عزیزم سیستم جلوبندی این ماشین ریویی هست ن پرایدی. تنها تکنولوژی موتورش شبیه موتور پرایده
      موتورش 1500و فیلر اتوماته و پراید 1300 و به فیلرگیری نیاز داره بعضی قطعاتش با پراید مشترکه مثل دسته راهنما و فشنگی دنده عقب و این خورده ریزها. ترمزهاش به مراتب از پراید قویتره. بله صدای موتورش زیاده اما صداش خوشکله. شتابش تنها کمی از ریو کمتره. استهلاکش خیلی کمه سواری نرمی داره سروصدای اتاق و داشبورد به اون شکل نداره. تو سربالایی ها از پراید خیلی بهتره. با دنا یا جک و امثالهم مقایسه نمیکنم تو کلاس خودش بهترینه

      موافقم 12
      مخالفم 0
  2. عباس م

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدونم چرا موقع خرید متوجه بخاری بیخود ساینانشدم….صدای وحشتناک بادرجه کم صد رحمت به پراید اشغالی….جای کم برای هدایت ماشین …….کنسول کمی بزرگ کردن طوری که بغلت کمبود جا پاهایم تو فشار بوده و درد گرفته…..متاسفم برای خودم که چرا دقت نکردم……….

    موافقم 2
    مخالفم 8
    1. علی اسدی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با سلام من هم مثل شما گول خوردم سمند عروسک را بعد از 6 سال فروختم یه ساینا اتومات برداشتم صدای فن بخاری وحشتناکه همچنین سواری این خودرو خشک است مخصوصا در دست اندازهای کوچک وسرعت گیرها چراغ چک یک روز روشنه یک روز خاموش گفتن فراخوان دادیم سیم کشی رله باکس عوض بشه بعد از یک سفر نوروزی خودروی صفر که زیر 2000 کارکرد بود بالابر شیشه عقب سوخت و تا الان نزدیک 20 روزه میگن قطعه نداریم گارانتی در حد صفر متاسفم برای سایپا

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. Salar

    ۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نزدیک سه ماهه ساینا خریدم خیلی هم ازش راضی ام بدون هیچ مشکلی!
    درسته خب هر ماشینی ایرادات جزعی ای داره بعدشم شما دارید 30میلیون میدین بابت ماشین اونوقت اونو با ماشین 300میلیونی مقایسه میکنید و توقع دارید هیچ عیب و نقصی نداشته باشه!
    توی این رنج قیمت بنظرم بهترین ماشین ساینا هس هم خوشگله هم کم مصرفه هم هزینه هاش کمتره.
    واقعا منکه راضی ام.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. یاس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین بدی نیست اگه مانیتور داشت صدای بخاریش هم یه خورده کمبود واگه ترمز چرخهای عقب هم دیسک بود نصبت به قیمتش خیلی خوبه
    نوکرتم ۲۰۶بعد ۱۰سال هیچ امکاناتی اضافه نکرده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. ابراهیم

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .می خواستم بدونم که آیا میشه رو دری ساینا رو روی تیبا نصب کرد یا نه ؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. بابک

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان. من مهر ۹۶ این ماشینو خریدم. خوب و بدشو واقعا میگم.
    اول بدیهاش، صدای موتور توی کابین کاملا عادیه، یعنی از ماشینای ارزونتر صدای موتور کمتر میاد تو، ولی نسبت به ۲۰۶ یا ماشینای بهتر مسلما صدای بیشتری توی کابین میشنوی.
    من الان پنل بخاریو کولرمو روشن میکنم یه جیر جیری داره، نمایندگی نبردم اما خودم حدس میزنم چون پنل روشن بود و من استارت میزدم اینجوری شده. چون وقتی بعد از استارت پنل رو روشن میکنم معمولا صدا نمیده.
    بدیه بعدیش اینه یکم احساس میکنم توی دست اندازه ها داشبورد و اینا صدا میدن (البته من ماشینم تو ۶ ماه ۴۰ هزارتا رفته و تموم ماشینای ایرانی به خاطر مونتاژشون اتاقشون صدا میده.) خیلیم صدا نمیده ها. ولی من خیلی حساسم. اکثرا دوستام بعد از اینکه من میگم و دقت میکنن سر و صدای داشبرد رو متوجه میشن
    خوبیهاش
    انصافا سرعتش عالیه. شتابش خوبه‌. واقعا توقع نداشتم اینقد ماشینه خر زوری باشه تو سربالاییا. لااقل از سمند و ۴۰۵ بهتره. قول میدم.
    من سواریش و قیافشو دوست دارم (سلیقه ایه)
    اپشنهاش نسبت به قیمتش عالیه. مثلا با سمند se یا 405 مقایسش کنید خودتون میبینین.
    توی این ۷ ۸ ماه، کمکش از روز اول خراب بود و نمایندگی عوض کرد. الانم یه تقه از دیروز توش میشنوم وقتی راه میفتم. نمیدونم ماله چیه. دو تا مه شکن هامم سوختن. این کله خرابیهاش بوده
    ایمنیش خوبه اقا. من یه تصادف کردم. از پشت زدن به ماشینم یه جوری پرت شدم جلو که گردنم درد گرفت و فک کردم ماشینم هچبک شده (البته طرف فرمون داده بود کج خورد بم.) واقعا فقط سپرش یه شکستگیه کوچیک پیدا کرد که عکسشم هست. هرکس خواست بگه براش میفرستم.
    بخاریش و کولرش خیلی خوبه. خدایی بخاریش دستمو میسوزونه وقتی فرمون میگیرم (اینو انصافا راست گفتم و تاکید میکنم روش چون تعجب کردم یه دوستی گفته بود بخاریش بده). فقط فن بخاریش روی سرعت اخرش و یکی مونده به اخر خیییییلی صدا میده. اما شما دمای بخاریو بذاره رو اخر، سرعت فن رو رو وسط هم بذاری از گرما حالت بد میشه. من خدایی چون سیگار میکشم همیشه شیشم ۱۰ سانت پایینه. با کاپشن و لباس گرم هم اصلا نمیتونم بشینم پشت فرمون. خدایی اکثر مواقع هم به قر میزنن که بخاریتو کم کن پختیم (البته من شیرازم که شهر سردسیری نیست)
    هندلینگشم در حد sd هست.
    در کل دوست دارم ماشینه بهتری بخرم. اما اگر یبار دیگه همین پولو داشتم بازم ساینا میخریدم. چون از ۴۰۵ و سمند se و ۲۰۶ تیپ ۲ بهتره بنظرم

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. الاا

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از پشت زدن به ماشینت اون وقت پرت شدی جلووو ؟؟ مگه میشه

      موافقم 0
      مخالفم 5
  7. محمدرضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1397/03/31
    به خاطر دارم تا همین اواخر به شدت از ماشین هایی مثل دنا انتقاد میشد و عناوینی چون آشغال و لگن و.. بکار می بردن… اما الان که قیمت خودروی پژو 206 تیپ 2 تا 50 میلیون بالا تر رفته ، ارزش و احترام به این لگن ها و آشغال ها هم بیشتر شده….بگذریم

    از نظر من حتی پراید اگر خارج از شهر و برای لایی کشیدن در گردنه ها استفاده نشه میتونه وسیله کارآمدی باشه.

    و ساینا ماشینیه که نسبت به پراید پیشرفت داشته و طبیعتا قیمتش هم بیشتر شده.
    در کشور ما قیمت خودرو خیلی بیشتر از ارزش واقعی اون هست… اما نکته ای که اول گفتم اینه که ما خیلی ها عقلشون به چشمشونه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. حامد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان گرامی، من ۲ ساله ساینا دارم و ۴۰۰۰۰ تا باهاش رفتم، الحق و والانصاف ماشین خوبیه، تو ۴، ۵۰۰۰ تای اول ماشین لشه و مصرف زیاده ولی بعد ۵۰۰۰ تا موتور جون می گیره و مصرف خیلی میاد پایین، مصرف ماشین من تو جاده صدی ۶، ۶/۵ ، سرعت و شتابش عالیه، هندلینگش بد نیست، ترمزهاش عالیه، بدنه محکم و قابل قبولی داره، کولرش عالیه، ولی کولر قدرت ماشینو خیلی می گیره، در کل خیلی راضیم ازش، از پژو و سمندای صفر بی کیفیت ایران خودرو خیلی بهتره، البته اگه ایران خودروی آشغال کیفیتش مثل دهه ۸۰ بود از این خیلی بهتر بود ولی متاسفانه بعد از ۹۰ کیفیت ایران خودرو خیلی آشغال شده و باز به نسبت کیفیت تیبا و ساینا بهترنبهترن، نظرمو بدون هیچ تعصبی گفتم، چون هم پژو پارس داشتم هم سمند ولی خدایی این از اونا سرتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. محمدرضا

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، باتوجه به صحبت های دوستان و رنج قیمت و آپشن ها، تصمیم گرفتم و چند روز پیش 100تومن ریختم حساب سایپا، دعوتنامه آخر شهریور، توکل بخدا

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. عادل

      ۲۶ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم همون موقع پول ریختم حساب سایپا، گفته بودن شهریور دعوتنامه میاد، 27 آبان اومد، تکمیل وجه کرذم، گفتن شصت روز بعد تحویل خودرو، بازم توکل بر خدا

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. میلاد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مرسی از سایت پدال

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من این ماشین رو یکساله که دارم و واقعا ازش راضی هستم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. بهزاد

    ۲۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ساینا زیباست کم مصرفه پرشتابه جلو کولرش از دهنم بخار بیرون می زنه بخاریشم عالیه خیلی گرمه چرا می گین لشه ۱۸۰ باهاش رفتم من واقعا راضیم خدا وکیلی ماشینای خوبین چرا می گین تیبا پرایده ساینا تیباست کوییک سایناست این حرفای الکی چیه که می زنین اگه اینطوره که همه ی ماشینای ایران خودرو هم ۴۰۵ هستن ماشینای سایپا ماشینای کم خرجی هستن دنا یهو قیمتش بالا رفت دیگه لش نیست یادمه چند وقت پیشا از دنا بد می گفتین هر ماشینی باهاش لایی بکشی و سرعت بری وبی دقتی کنی تصادف می کنه وباعث اتفاقات ناگوار میشه هر ماشینی تو دیوار وگارد ریل بخوره باید ببریش صافکاری اگه بیشتر از پراید تصادف میشنوید علت اینه که تعداد بیشتری از مردم پراید دارن پس احتمال خبر بیشتر در مورد پراید شنیدن طبیعیه تو خیابون که واستادی بشمر تعداد بیشتری از مردم پراید دارن به خاطر قیمتشه دقت کنید در رانندگی دوستان عزیز من فرقی نداره چی سوار میشین دقت کنید سرعت شوخی بردار نیست فرقی نداره سرعت بری با بنز هم تصادف می کنی من ساینا دارم راضیم خدایش ماشین خوبیه عالیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. روهام

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام . من چند وقتی هست که پراید95 داشتم فروختم و ساینا گرفتم . تفاوتی که بسیار به چشم میاد تعادل ماشین در پیچ ها بود بطوری که در پیچ جاده ای که با پراید80تابیشتر نمیشه رفت رو باساینا120 رد میکنی . هم قویتره هم ترمزهاش خیلی خیلی بهتر شدن البته نسبت به پراید. بستگی داره از ماشین چه توقعاتی داشته باشیم . اماساینا یه ضعف عمده داره واون عزیزانی که قصد خرید دارن توجه کنن . اونم صدای رومخی هست که از موتوربه داخل کابین در سرعتهای بالا میاد و این برای مسافت بالا اصلا جالب نیست. نکات قوت ماشین صندوق عقب بسیار جاداری هست که داره . در کل بد نیست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. محمد حیات

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان و دست اندرکاران پدال
    تجربه من بعنوان مصرف کننده تیبا مدل 91 بعد از یکسال رانندگی
    مزایا : بخاری خیلی خوب که نسبتا زود گرم می شه و داخل کابین رو گرم می کنه
    کولر قابل قبول ، شتاب عالی در سر بالایی ، سرعت تا ۱۶۵ رفتم و بیشتر از اون خودم امتحان نکردم ، کم مصرف ، جعبه جادار ، ترمز و جلوبندی خوب
    معایب : صدای موتور تقریبا زیاد در سرعت بالا ، طراحی داشبورد کسل کننده و پلاستیک نامرغوب ، طراحی عقب ماشین با جلو همخوانی ندارد، در صورت صافکاری بعلت خطوط زیاد فرم ماشین بهم می خوره ، سنسور بنزین از روز اول خراب بود ، موتور ۸ سوپاپ قدیمی
    در کل نسبتا از ۴۰۵ با اون موتور پردرد و سر و پرمصرفش بهتره ولی سواری ۴۰۵ بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. امیر

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان من 2 ساله ساینا دارم خیلی خیلی ازش راضیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. Ali68

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من پارس93 دارم 2بار واشر سوزونده مصرفشم خیلی زیاده بنظرتون بفروشم ساینا بگیرم کار درستیه؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. As

      ۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. میلاد

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پارس با این عجوزه مقایسه میکنی مرد حسابی
      حیف اسم پارس با این بیاد

      موافقم 3
      مخالفم 2
  17. صادق

    ۱۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    خوهشا وقتی میخوهید نظر بدید قیمت را حتما در نظر بگیرید وگرنه همه میدونند که دنا سمند ریو و…بهتر هستن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا