شورلت

ده مدل برتر تاریخ شورولت کامارو

همزمان با روزهای معرفی مدل جدید شورولت کامارو ۲۰۱۶، فرصتی است تا نمونه‌هایی هیجان‌انگیز از این خودرو را در نسل‌های قبلی‌اش مرور کنیم. کامارو همیشه خودرویی پر سر و صدا بوده است و وقتی گذشته آن را بررسی کنید، حتماً به بزرگ‌بودن آن پی خواهید برد.

برترین کاماروهای تاریخ
برترین کاماروهای تاریخ
۱) مدل اولیه
کاماروهای اولیه، خودروهای وحشتناکی برای رانندگی بودند؛ وزن زیادی داشتند و حتی کرختی آنها در سطح استاندارد روز نبود. امّا در همین حال، کاماروی ۱۹۶۷ از برخی پیشرفت‌های مهم بهره‌مند بود. اولین مزیّت آن، ظاهر خوب و مثال‌زدنی آن بود. طراحی این مدل که تحت رهبر بیل میچل (Bill Mitchell) صورت گرفته بود، بیشتر از آن که این خودرو نیاز داشته باشد، برجسته بود. خطوط کامارو از یک کانسپت مینی‌ریورا گرفته شده بود. این طراحی از آن نظر اهمیت داشت که در آن زمان، فورد موستانگ پس از معرفی هیجان‌انگیزش در سال ۱۹۶۴ تبدیل به یک خودروی چاق و با ظاهر سطح پایین شده بود. در همین حال، وجود ۸۱ آپشن کارخانه‌ای در کنار ۴۱ ابزار نمایندگی، از دیگر نقاط قوت این مدل محسوب می‌شد و باعث می‌شد تا کامارو در دسترس همه قرار گیرد.

1967 Chevrolet Camaro Z-28
۱۹۶۷ Chevrolet Camaro Z-28
۲) کاماروی «ینکو»
هدف شورولت از «کامارو» بیشتر یک کامپکت زیبا بود تا یک خودروی عضلانی. امّا دان ینکو (Don Yenko) مالک نمایندگی شورولت در منطقه پیتسبورگ دیدگاه دیگری داشت. وی به اندازه ۴۰۰ سی‌سی محدوده حجم موتورهای ۶/۶ لیتری V-8 جنرال‌موتورز را افزایش داد و در تعداد اندکی از کاماروها از آن استفاده کرد. در سال ۱۹۶۹، «ینکو» بازخورد خوبی برای سفارش‌های این مدل دریافت کرد. سال‌ها بعد، پال واکر (Paul Walker) راننده یک نمونه ینکو در فیلم “۲ Fast 2 Furious” بود.

1969 yenko camaro
۱۹۶۹ yenko camaro
۳) کامارو Z/28 مدل ۱۹۶۸
یک نمونه کامل از نحوه مفید واقع شدن مسابقات برای یک مدل خودرو و یک خودروساز. وقتی رؤسای جنرال‌موتور اجازه ندادند که شورولت یک تیم مسابقه‌ای «ترنس ام» داشته باشند، علاقه‌مندان مسابقات اتومبیلرانی در این کمپانی به سراغ راجر پنسکه (Roger Penske) رفتند. مهندسان با استعداد «پونسکه» که مارک دونوهیو (Mark Donohue) نیز جزو آنها بود، موفق شدند تا کامارو را از یک «بازیگر خسته» در ۱۹۶۷ به یک ابزار مسابقه‌ای تبدیل کنند. این خودرو توانست بر سری SCCA ترنس ام در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ حکمرانی کند. در میان «نوآوری»های مهندسان شورولت برای این مدل، مواردی چون سیستم تعلیق «شرایط سخت» و المان‌های ترمز به چشم می‌خورد. مهم‌تر از همه، این پیروزی در مسابقات بود که باعث شد کامارو از زیر سایه موستانگ خود را خارج کند.

1968 Camaro Z/28
۱۹۶۸ Camaro Z/28
۴) کامارو ZL-1 مدل ۱۹۶۹
نامتعارف‌ترین کامارو که برای مدت زیادی، قدرتمندترین آنها نیز محسوب می‌شد. همانند دیگر کاماروهای اولیه با حجم بالای موتور، شورولت بی‌سروصدا در نمایندگی‌ها بر روی آنها کار می‌کرد. موتور ۷ لیتری V-8 این شوورلت با همکاری تیم مسابقه چاپارال کن-ام تولید شده بود که قدرتی برابر ۴۳۰ اسب‌بخار داشت. این موتور آلومینومی، حدود ۷۲ کیلوگرم نسبت به نمونه آهنی خود سبک‌تر بود و باعث چابکی بیشتر کامارو ZL-1 می‌شد. شاهد این موضوع، موفقیت کامارو در مسابقات قهرمانی AHRAPS در سال ۱۹۷۱ است. البته تنها ۶۹ نمونه از این مدل به فروش رسید. تعداد کمی حاضر بودند برای آپشن موتور یک خودروی ۲۷۲۷ دلاری، بیش از ۴ هزار دلار بپردازند.

1969 Camaro ZL-1
۱۹۶۹ Camaro ZL-1
۵) کاماروی اوایل دهه ۷۰ میلادی
جنرال‌موتورز که در اوج قدرت خود قرار داشت، میلیون‌ها دلار در این نسخه جاه‌طلبانه سرمایه‌گذاری کرد. «میچل» عاشق سبک طراحی اسپورت ایتالیایی بود و بر این اساس، طراحی بدنه کامارو را تغییر داد. وی با این کار توانست سطح طراحی کامارو را یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار دهد. همچنین راحتی در این مدل، در وضعیت بهتری قرار داشت و از موقعیت صندلی و هندلینگ مناسبی برخوردار بود. امّا تمام این تلاش‌ها، تحت‌الشعاع یک سری اتفاقات در سال ۱۹۷۰ قرار گرفت. این سال با اعتصاب گسترده کارکنان اتومبیل‌سازی و تأخیر در روند تولید همراه بود. همچنین قوانین جدید آلودگی و تحریم نفتی اعراب باعث شد تا سطح قدرت خودروها به چالش کشیده شود. در نهایت، قوانین جدید تصادفات، باعث شد تا طراحی خود را نشان دهد.

1970 chevrolet camaro
۱۹۷۰ chevrolet camaro
۶) کامارو ۱LE مدل‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲
در ششمین نسل از کامارو، برای دومین بار یک بازنگری کلی در مورد طراحی ۱۹۶۹ صورت گرفت. این مدل‌های دوره IROC، واقعاً خودروهای متفاوتی بودند. نسل سوم با یک شرایط هندلینگ انقلابی همراه بود و از توسعه هم‌زمان نسل چهارم «کوروت» بهره‌مند می‌شد. بهترین نمونه این جمع، مدل مسابقه‌ای کامارو Z28 1LE بود که در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ عرضه می‌شد. این مدل که می‌توانست با یکو تور ۵ لیتری یا ۵/۷ لیتری V-8 استفاده شود، با دامپرهای با صلبیت بیشتر، یک مخزن سوخت متحیّر کننده، یک خنک‌کننده روغن و یک میل‌گاردان آلومینیومی همراه بود. ولی در این مدل الهام‌بخش بهترین کاماروی امروز، یعنی Z/28، خبری از سیستم A/C نبود.

1988-1992 Camaro 1LE
۱۹۸۸-۱۹۹۲ Camaro 1LE
۷) کامارو SS مدل ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲
در نسل چهارم کامارو، شیب آمار فروش ناگهان به سمت پایین رفت؛ زیرا کسی نمی‌خواست یک کوپه کوچک در میان شور و شوق شاسی‌بلندها داشته باشد. امّا در عین حال، کامارو یک عملکرد شکست‌ناپذیر را در رده قیمتی خودش در اختیار قرار می‌داد. این موضوع، به‌خصوص در سال آخر کامارو SS مشهود بود؛ جایی که با پرداخت هزینه‌ای کمتر از ۲۵ هزار دلار، صاحب خودرویی می‌شدید که یک موتور آلومینیومی LS-1 V-8 در خود داشت. قدرت کامارو نسبت به مشخصات خودرو می‌توانست بین ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسب‌بخار تغییر کند. نمونه‌های کارکرده این مدل، هنوز هم مقرون‌به‌صرفه باقی مانده‌اند و برخی از آنها با نام «آخرین کاماروها» یاد می‌کنند.

1998-2002 Camaro SS
۱۹۹۸-۲۰۰۲ Camaro SS
۸) بامبل‌بی
قرارگیری کانسپت کامارو در فیلم تبدیل‌شوندگان (Transformers) در سال ۲۰۰۷، یکی از هوشمندان حرکات در بازار بود و باعث شد تا بهتر از هر نوع تبلیغاتی، در مورد این خودرو ذهنیت خوب ایجاد شود. مهم‌تر از همه اینکه، با شخصیت ساده و بی‌آلایش خود، افراد زیادی و به‌خصوص بچه‌ها را به خودش جذب می‌کرد؛ قشری که به‌ندرت در تبلیغات خودروها مورد هدف قرار می‌گیرند.

2010 chevrolet camaro transformers special
۲۰۱۰ chevrolet camaro transformers special
۹) کامارو Z/28 مدل ۲۰۱۴
همانند مدل اولیه، کاماروی جدید معرفی‌شده در سال ۲۰۱۰، دارای شرایط ویژه‌ای در رانندگی نبود؛ در پیچ‌ها به‌سختی حرکت می‌کرد و بیشتر از آنچه وزن داشت، سنگین به‌نظر می‌رسید. امّا در همین حال، شورولت در ۱۲ ماه نخست تولید این مدل، توانست بیش از ۹۰ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند و خریداران چندان توجهی به نقاط ضعف آن نشان ندادند. امّا این مسئله برای مهندسان شورولت مهم بود و نسل پنجم کامارو، سال به سال بهتر از قبل می‌شد. تا جایی که در مدل سال ۲۰۱۴، کامارو دارای یک سیستم فرمان منحصر به فرد، تایرهای خاص و سیستم تعلیق متفاوت با مدل معرفی‌شده در ۲۰۱۰ بود. Z/28 باعث شد تا کامارو در دل رانندگان مسابقه صاحب پورشه ۹۱۱ دلهره ایجاد کند.

2014 Camaro Z/28
۲۰۱۴ Camaro Z/28
۱۰) پونتیاک فایربرد
این عنوان درست نوشته شده و فایربرد قطعاً یکی از «بهترین کاماروها» است! حقیقت این است که مرور تاریخ کامارو بدون یکی از همراهان قدیمی آن، یعنی پونتیاک فایربرد، امکان‌پذیر نیست. اگر تمرکز ما بر روی میانه‌ها تا اواخر دهه ۷۰ میلادی باشد، پونتیاک فایربرد عنوان جذاب‌ترین خودروی امریکایی را برای خود داشته است. پونتیاک، در مدتی طولانی‌تر از شورولت از موتورهای با سطح قدرت بالا استفاده کرد و در سال ۱۹۷۵، یک موتور ۷/۵ لیتری V-8 را در اختیار قرار می‌داد. پس از این مدل، پونتیاک به سراغ هندلینگ رفت و اساس برخی ویژگی‌های کاماروهای عضلانی امروزی را رقم زد.

Pontiac Firebird
Pontiac Firebird

ترین‌های کامارو

گران‌ترین کامارو
کامارو ZL-1 مدل ۱۹۶۹ با قیمتی برابر ۷۲۶۹ دلار که معادل ۴۶۵۰۰ دلار امروزی است. امّا این مدل اکنون حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزش دارد.

محبوب‌ترین کامارو
در سال ۱۹۷۹، تعداد ۲۸۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه کامارو ساخته شد.

ضعیف‌ترین کامارو
کاماروی چهار سیلندر مدل ۱۹۸۲ تنها ۹۰ اسب‌بخار قدرت داشت. قدرت نسخه سطح بالای Z28 نیز تنها به ۱۶۵ اسب‌بخار می‌رسید.

غمگین‌ترین کامارو
شورولت در سال ۲۰۰۲، «آخرین سال»، تنها ۴۱۷۷۶ دستگاه کامارو تولید کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    قطعا بهترینش Z/28 هستش.هم قدرتش خیلی خوبه هم ظاهرش جذابه.کلا حالم از ماشین های دهه 90 به قبل بهم میخوره.مثل اینکه مهندسای شرکت ماشین ها رو طراحی میکردن و واسه همین هیچ جذابیتی توی ظاهرشون نبوده.نمی دونم چطور عده ای ماشین های قدیمی رو زیباتر از ماشین های جدید میبینن

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. amin

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      کافیه نگاهتو عوض کنی اون موقع متوجه خواهی شد

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. شاهین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    از نظر طراحی عاشق کاماروی دهه ی هفتادم.با اون رنگ زردش…
    عالیه…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودروی داخلی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کامارو یکی از اتومبیل هایی که قلب هر جونی رو قلقلک میده من از بچه گی عاشقش بودم ولی یه حس بدی نسبت به داشبورد جدیدش دارم اگه یه تجدید نظری در موردش بکنن عالی میشه آخه آدم داشبورد موستانگ رو میبینه بعد داشبورد کامارو رو میبینه میخوره تو ذوقش به هر حال این چیزی از این ماشین اسطوره ای کم نمیکنه و این مسئله کاملا سلیقه ایه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. M5

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    یکی از یکی خوف تر!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. maysam.. laferrari

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (581 ديدگاه)

    انصافا همشون پر ابهت هستند ولی نمیدونم چرا با ss حال نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. maysam.. laferrari

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      البته z/28 از همشون خشن تر و زیباتره

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. مایکل جکسون thriller

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    جای مدل 1981 Yenko Turbo Z خیلی خالیه . اگه اشتباه نکنم این مدل زی28 هست .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. SAEED

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (481 ديدگاه)

    درود , بین ماسل کارها عاشق کامارو هستم مخصوصا ZL1 با اون رخ قدرتمند و قلدر , ممنون از آقای انیس حسینی بابت این مطلب عالی ….. اگه داش باربد هم بخونه یه حال اساسی میگیره ! :D

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (810 ديدگاه)

      سعید جان داداش گلم مرسی که به یاد ما هستی! ;)
      از آقای انیس حسینی هم خیلی ممنونم یعنی این مطالبی که راجع به کامارو هست رو میخونم اصلاً یه حال دیگه ای میشم.
      از این نسل ،ZL1 رو از همه ی مدلاش بیشتر دوست دارم و مدل SS دهه ی 70 رو هم علاقه ی خاصی بهش دارم.
      دوستان چیزی نمونده همین شنبه ای که میاد کاماروی 2016 رونمایی میشه و دلم میخواد شورولت مثل همیشه رو سفیدمون کنه یه سری اخبار هم در مورد اسم جدیدی برای کامارو به نام Camaro Krypton منتشر شده.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. SAEED

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (481 ديدگاه)

        قربونت … من هم بی صبرانه منتظر رونماییشم > ما هم ارادت داریم خدمتتون داداش ;)

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. فریا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (684 ديدگاه)

    جای کامارو Z/28 1978 خالیه تو لیست . زیباترین کاماروی تاریخه …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. سامان از تبریز

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    من پشت هر دو مدل 2014 و 2014 نشستم
    نه تنها من بلکه همه اونایی که کامارو رو از نزدیک دیدن حرف منو قبول دارن که 2013 خیلی زیباتر از نسل جدید هستش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. milad

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    بخاطر ارزون بودنشون و مردمی بودنشون کامارو و موستانگ و چلنج رو خیلی دوست دارم.توی اهواز پلاک منطقه قیمت یه کامارو یا یه موستانگ برابر با یه کادنزا یا سانتافه س..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سعید

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    از همون اول زیبا و پرابهت و خشن بوده،به غیر از 1988-1992 Camaro 1LE همشون عالی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فردین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ما که یه نسل دوم78 زرده خوبش داریم .
    ماشین مظلوم و وحشی هست. فقط باهاش شوخی نکنید که بدجور پاچه میگیره.
    *فقط کلاسیک*

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    استغفار کن تا فرصت باقیست کاماروی دهه 70 عشق است فرصت رو از دست نده استغفار کن بلکم پذیرفته بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. HOSSEIN

    ۲۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مگه میشه از کامارو Z/28 1978 گدشت واقعا جاش خالیه با اون موتور 8 سیلندر خیلی وحشیه به نظر من خیلی باحاله من با ss و این خیلی حال میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. Vahid

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .من خریدار خودروی کامارو کلاسیک هستم . مخصوصا مدل z28 .برای خودم میخوام نه برای خرید و فروش.اسپرت شده یا اسقاطی فرق نمیکنه فقط روشن بشه. لطفا هرکی سراغ داره یا میل به فروش بهم اطلاع بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. viper

    ۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    کامارو ینکو ۱۹۶۹ عالیییههههه خیلی هم زیاده عاشق این مدل هستم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Erfab

    ۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتره ولی مدل ZL_1باZ\28 عالین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا